leh Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hvor stort tverrsnitt må jeg ha på luftekanal til motorkassen? Vinterens prosjekt blir å støyisolere og jeg planlegger en motorkasse rundt motoren. Men VP dieselen på 3.7 liter trenger luft – mye luft – og på full pinne går det med nesten 13.000 liter luft per minutt I stedet for bare å sage et hull i siden på kassen kan jeg for eksempel bruke en ½ meter isolert slange. Dette vil hindre at lyden ”slipper” ut, men hvor stor diameter trenger jeg for ikke å ”strupe” maskinen. F. eks. en 130 mm kanal vil gi en lufthastighet på over 16 m/s og det er jo nesten sterk kuling! Jeg bør vel ha minst det doble arealet - hva tror dere? Quote Link to post
Ribtjenester Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hvor stort tverrsnitt må jeg ha på luftekanal til motorkassen? F. eks. en 130 mm kanal vil gi en lufthastighet på over 16 m/s og det er jo nesten sterk kuling! Jeg bør vel ha minst det doble arealet - hva tror dere? sitter med en tabell her to hull på Ø200 får du ca 4m/s eller 3 på Ø160 eller 4 på 125 (Helst 5) Quote www.ribtjenester.no Link to post
leh Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 sitter med en tabell her, to hull på Ø200 får du ca 4m/s Det høres bedre ut med 4 m/s så det blir nok ett par 200 mm kanaler Takker for hjelpen Quote Link to post
Recommended Posts