Jump to content

Båtmeglere på Island, noen som vet?


Sjøgutt

Recommended Posts

Etter det jeg kan se så er Sjøgutt og Servicemannen stort sett enige, men jeg mener at begge faktisk tar feil!

 

Hvis man bruker den kursen som den islandske sentralbank oppgir så skal man dele henholdvis 10 mil (mill. ?) og 1.000.000 med 19 og da får man hnholdsvis 526.000 og 52.600. Hvis man bruker det jeg oppfatter halldoro sier (multiplisere med 0,6) så får man henholdsvis 6.000.000 og 600.000 og hvis man bruker den kursen som Aftenposten oppgir så får man 285.000 og 28.500.

 

Det er med andre ord forbundet med noe usikkerhet å kjøpe ting og tang på Island i øyeblikket? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har norske kroner i lomma vet du nøyaktig hvad du for i steden. De du kjøper på Island kan du betale i forhold til dagens kurs som gjelder der. Hvis du bestiller islandske kroner fra en norsk bank har du usikkerhet med hvad kursen blir egentlig når du skal høndle varen, du kan tjene men kan også tape. De heter gambling :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en veldig enkel forklaring på dette. ISK er en nokså ubrukelig valuta for tiden og dermed vanskelig å veksle. Å dra utenlandske kreditt- eller betalingskort på Island er ren gambling ettersom kursen varierer nokså mye. Skal du handle noe av vesentlig verdi bør du komme med NOK eller Euro. Ettersom det er vanskelig for islendinger å få vekslet pengene sine i andre valutaer kan du regne med å få en brukbar kurs.

 

Med andre ord: handle gjerne på Island, men hold deg langt unna ISK.

Ta med norske kroner i lomma og dere kan kjøpe båt til fornuftig pris.

 

Antar av norske medier sjekker med Nokas eller lignende selskaper som handler med kontanter for å sjekke siste kurs. Nokas opererer med 2.91 i dag og ventetid på å få tak i ISK på minimumn 14 dager. Med andre ord; de aner ikke hva ISK koster i dag!

 

Derfor tror jeg heller at man bør ta hensyn til kursen oppgitt av de islandske bankene. Det er stort sett de som har islandske kroner.

 

Hvis du skulle få tak i islandske kroner til 2.85 her i Norge så bør du kjøpe for så mye som du overhodet får tak i og så kjøpe deg flybillett til Islang og veksle inn der.

Norske banker klarer aldrig å anskaffe islandske kroner til den kursen.

Link to post
Share on other sites

Den norskregisterte 30fot Bavaria var forsatt uten eier i høst men den ble tatt med flere titals kilo av amfetamin på østkysten av Island 20/9 2007. Båten hadde fått del sjø om bord og blandet med diesel og motorolje ble den blandningen over alt i båten på grunn av rulling i store bølger. Den ble fraktet med lastebil av tollvesenet til Reykjavik og har vært der siden. Norsk eier som hadde den i utleie fikk den betalt i vår av forsikringselskapet her i Norge men hvem har ettersyn med den i dag vet jeg ikke.

 

 

spittbatur.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er med andre ord forbundet med noe usikkerhet å kjøpe ting og tang på Island i øyeblikket? :confused:

Ting og tang? Jeg ville nok ikke kjøpt aksjer på Island nå, men så lenge du holder deg unna islandske kronerkan du nok gjøre gode kjøp.

 

Glem å lese valuakurser, for ISK er knapt nok en konvertibel valuta. Det er lettere å kjøpe ISK enn å veksle dem tilbake til annen valuta, og dermed vil nokislendinger flest sette større pris på at du kommer med norske kroner eller euro enn om du kommer med islandske kroner i bøtter og spann.

Link to post
Share on other sites

Norsk eier som hadde den i utleie fikk den betalt i vår av forsikringselskapet her i Norge men hvem har ettersyn med den i dag vet jeg ikke.

Jeg hørte tidligere i høst at denne båten var kjøpt tilbake av et norsk selskap som skulle fikse den opp igjen. Om den er kommet til Norge vet jeg ikke.

 

Hele historien rundt denne smuglerbåten er ganske fasinerende, dette er jo skrekkscenariet for alle som driver med utleie av båten sin. Tidligere eier av denne båten fikk avsmak for hele båtlivet etter denne episoden.

 

En annen ting er jo at om skal smugle i storskala som disse karene prøvde på så villde det vel kansje være naturlig å benytte en større båt en 30 fot for en seilas til Island på høsten.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel uansett ikke noe å krangle om, men forsøke å finne ut av?

 

Jeg har fått med meg nå at ifølge den islandske sentralbank så er det 19 ISK på 1 NKR, men skjønner fortsatt ikke hvor dine "gange med 0,6" kommer inn? Hvis noe koster f.eks 100 ISK og jeg ganger dette med 0,6 så får jeg det til å bli 60, og dette stemmer jo overhodet ikke med noen av de kurser som noen har nevnt i noe innlegg i denne tråden? Eller mener du multiplisere med 0,06 og ikke 0,6?

 

 

Selvsagt skal det være 0.06. Min feil. Det stemmer fint med 1 NOK = 19+ ISK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...