Jump to content

erfaringer på Wallas diesel kokeapparat?


Blaster01

Recommended Posts

Planlegger kjøp av kokeapparat på diesel til "baljen" ......

Har pælma ut den gamle gasskomfyren med alle dens remedier (ikke la nå dette bli en diskusjon om hvor bra gass er i forhold til diesel osv...;-)))) )

 

Er det noen som har erfaring med "Wallas 85DU" eller "Wallas 85DP"....? Er dette bra greier.....?

Den koster jo noen kroner men ...... anser det som rimelig sikkert...

 

Blir veldig takknemelig hvis noen har erfaringer å dele.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i min nåværende båt et ca 10 år gammelt Wallas Diesel kokeapp. (husker ikke betegnelsen). Det ble levert inn til overhaling ifm at jeg overtok båten. Jeg har i mine tidligere båter hatt gass og spritapp. Jeg var i utgangspunktet litt skeptiks til dieselplatene mht hurtighet. Nå er jeg imdilertid overbevist. Akseptabel hurtighet og bra varme. Det eneste minuset er at det er koblet til en løs kanne og ikke hovedtanken. Da skjer det at det kommer luft, og jeg må korrigere føringen på slangen. Bortsett fra det er jeg godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hadde Wallas diesel i tre år på min forrige båt.

Dieselen ble pumpet fra hovedtanken så ingen problemer med luft i mitt tilfelle.

Veldig fornøyd med løsningen. Blir raskt nok varm og gir effekt nok til å svi biffen.

Vesentlig bedre enn varianten som går på parafin. Parafin typen er både tregere og har merkbart mindre effekt.

I båt kune jeg ikke tenke meg noe annet.

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nytt wallas diesel kokeapparat med keramisk topp for en del år tilbake. Hadde problemer med det fra dag en, hadde det til rep uten at det ble bedre. Byttet til gass, det virker alltid. Wallasen ligger i garasjen 8000 rett ut av vinduet, skulle ha hevet kjøpet men nå er det for sent!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik en i garasjen. Meningen er å montere i båten i vinter.

 

Da jeg har vært svært i tvil om hva jeg skal velge (har testet gass, Origo, Optimus og Wallas mot hverandre)

 

Kokte opp 1L vann på ca. 7:30 på hovedplaten.

 

Den andre platen er vel nesten bare til å varme hendene på, koke vann er i alle fall umulig :-)

 

Den er veldig følsom for trekk.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde helt ny wallas diesel keramisk koketopp i den forrige båten min. var misfornøyd ifra første dag. styrekortet brant opp etter noen få gangers bruk. deretter stoppet matepumpa. fikk fikset dette på garanti. Wallasen er utrolig pirkete på batterispenning, vil ikke starte hvis spenningen er rundt 12V. det betyr ingen kaffe om morgenen hvis man har kjørt varmeapparat kvelden før. I tillegg er platene lite effektive.

Aldri igjen. Styr unna.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Wallas til gammle båten. Mener den het 95dp. Diesel fra tanken, og keramisk topp. Kommer aldri til å kjøpe det igjenn. Synes de har dårlig effekt og er trege, samt elendig kvalitet på vifte. Stiller høye krav til el anlegget, men problemer rundt dette, bør vel i tilfelle adresseres til el anlegget. Alt for dyrt og for mye teknisk som kan bli feil. Har fire bluss og stekeovn til halve prisen i dag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Wallas keramic Safeflame 100x i båten i 17 år(!) nå, og hverken jeg eller fruen kunne tenke oss noe annet. Det vil si, når/dersom apparatet skulle streike for godt en gang, blir det varianten for diesel så en slipper å huske på å kjøpe kanner med lampeolje.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

WOW!!! Her var det litt delte meninger kan man si..... :confused:

Joda Rotax jeg har laget meg stigerør inni begge dieseltankene (ble sveist inn da de ble laget) så jeg slipper en egen tank,, på styrbord side har jeg kobblet til DL5èn og det virker helt topp. Er det keramisk topp med 2 plater på den du har.....?

 

Bra å høre at du er godt fornøyd Morty, Er det keramisk topp med 2 plater på den du har.....?

 

Fusebox, har du konkludert ferdig om du kommer til å bruke denne i båten.......? (Er det "Wallas 85DU" eller "Wallas 85DP" du har anskaffet...?????)

 

Det er når jeg hører om erfaringene til Gullfisk & timex at jeg blir betenkt.......

 

Bra å se at du er godt fornøyd Lars H. , men er dette et bevis på at alt var mye bedre laga før....? Er det en eller to plater på den du har.....?

 

Er det andre kokemuligheter på diesel (utenom danskebysse) andre "merker" en wallas mener jeg................?

 

 

Takker så mye for alle erfaringer så langt!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Fikk levert Wallas 85DU med min nye Agder i 2006. Båten har nå 3 sesonger bak seg, og 500 motortimer, så noe bruk har det vært.

 

Startet med litt trøbbel - forstod at dette var en relativt ny modell på denne tiden, og det var en overopphetingsføler som var plassert litt for sentralt, slik at når baconet var stekt, og det var eggenes tur, og effekten ble skrudd litt ned (da demper viftehastigheten seg også), ble det lokalt for varmt inni der, og hele greia stoppet. Ble instruert på telefon om å flytte sensoren til et litt mindre utsatt sted, og ferien var reddet.

Så fungert alt greitt resten av den sesongen. Neste sesong skjedde det at vifta i apparatet begynnte å pipe, og fikk ikke nok turtall til at apparatet ville starte. Det viste seg at plasthuset som vifta sitter i hadde deformert seg, og vifta subbet innpå inni huset. Fikk finjustert "propellen" slik at den gikk klar, og reddet på den måten den ferien. Fikk ny vifte på garantien vel hjemme igjen. Litt seinere oppdaget vi at en av fenderne hadde fått en skikkelig pukkel, og det spørs nok om ikke problemet her egentlig var at fenderen hadde blokkert eksosutløpet. Så kan man spørre om dette kunne henge sammen med modifiseringen av overopphetingsføleren, og at apparatet burde taklet en blokkering uten skade på komponenter. Uansett var de veldig hjelpsomme hos Wallas, og det jeg registrerte at de var veldig minded på at å tilrettelegge for at jeg kunne foreta skruingen selv. Vi er nok forskjellige, meg jeg er da av dem som heller gjør det selv, enn å skulle ha en servicemann som aldri vet når han kommer, setter ting bare måtelig på plass igjen, riper og ødelegger...

Så denne hendelsen hadde vel delvis sitt utspring i ting som man ikke kan skylde Wallas da...

 

Videre på den negative siden har vi opplevet kanskje en tre fire ganger at apparatet har nektet å starte. (noe vi helt parallellt også har hatt på Wallas30D kupevarmeren) Dette skjer gjerne når det blåser litt, og det som skjer er bare at tiden går uten at det blir noen varme, og til slutt blinker det en feilkode på lysdioden. Oppskriften da er å ta ut sikringen, og forsøke en gang til - da har det funket.

 

Så helt problemfritt har det vel ikke vært, men på den andre siden er det er jo mange positive ting med apparatet også da. Har vært i gamet en stund, og forsøkt både spritkjøkken, primus parafinbrenner og propan og den gamle paraffinwallasen med jernplater.

Fordel nummer en er jo at forbrenningsgassen går ut på utsiden av båten. Da slipper man fuktighet, sotpartikler og lukt inn.

Fordel nr to er jo sikkerheten. Diesel som fyring er relativt trygt i allefall om en sammenlikner med propan og rødsprit.

Fordel nummer tre er enkelheten - man trykker på en knapp - og så er det klart.

Fordel nummer fire er at det er enkelt å holde ting rent - man investerer i en skrape og et slik vidundermiddel på boks, og da blir den keramiske toppen som ny - gang etter gang - om man unngår jernkjeler som lett kan ripe i glassplaten da.

 

Når det gjelder oppvarmingstid og total avgitt effekt var dette et problem på eldre Wallaser, men på denne (som er på 1900W og med trinnløs regulering) er ikke dette noen problem lenger. Bacon og biff blir som det skal, og det tar ikke så lang tid å koke kaffevann. Sist men ikke minst vil jeg tro det er økonomisk i bruk - og man slipper tenke på bytting av flasker -om det nå er rødsprit, paraffin eller gass. Har ikke regnet veldig på det, for sammenliknet med hva Yanmaren der nede i dypet drikker, er forbruket ikke merkbart, men ihht manualen bruker den vel ca 2dl/time på max, og det er vel i samme størrelsesorden som paraffin. Fritidsparaffin koster vel fort oppi 30 kr/l, så selv om vi klager mye på dieselprisene, er de ikke så værst i denne sammenhengen.

 

Så som du ser det er en del fordeler - jeg kjenner ikke til at det finnes andre fabrikat av tilsvarende apparater, og har i allefall ingen planer om å bytte ut apparatet så lenge det funker. Likevel kan det ikke stikkes under en stol at driftsikkerheten er noe dårligere pga kompleksiteten. Hva jeg gjør om det skulle ryke vet jeg ikke nå, men om jeg skulle ha inn noe alternativ, måtte det bli propan.

 

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg heiv ut skiten og bytta med gass og siden har jeg aldri hatt problemer. :headbang:

Istedenfor at jeg hiver apparatet på dynga så gir jeg det bort mot at frakt blir betalt av ny eier. Tror det heter 95 med keramisk topp. ( innbygningsmodell )

Overtar det gjerne jeg dersom det er to kokesoner, keramisk topp og det går på diesel. Og jeg betaler gjerne en fornuftig sum for apparatet. Kom med et forlangende!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan si meg enig i endel av argumentene til koh. Grunnen til at jeg kjøpte den, var at madammen ikke var vant til åpne flammer, og at apparatet skulle stå inne i lukket båt, slik at elektronikken var litt mer beskyttet. Behagelig å trykke på knappen, og lett å holde rent. Det som skjedde på de to årene jeg hadde den, var at jeg byttet tre vifter for lagerhavari. Dette synes jeg er for dårlig på et apparat til 7-8 tusen. Dessuten er jeg i tvil om holdbarheten til all elektronikken, spesielt om den skal stå ute i en kalesjebåt. Videre møter jeg alt for mange båter som ikke får kokt kaffe om morgenen, eller går og verker etter å starte motor for å koke kaffe. Ikke apparatets skyld selvfølgelig, men greit å ta med i betraktningen før man innstallerer slikt. Har jeg lav spenning på forbruksbatteriet, og har lyst å ligge en dag til i uthavn, fungerer pumpetoalett og gasskomfyr fortsatt, og kjøleboksen klarer et døgn på akkumulator.

Link to post
Share on other sites

Har ett maken til Lars H.Bruker det sjelden/aldri.Tar en 1/2 t. å koke en kaffekjel fra det slåe på.Unntaket er da noe skal koke lenge,poteter,etc.

Lurer på å anskaffe meg en gasskomfyr men er usikker på kondens ved bruk av stekeovn,eller er de med "eksos"slik at damp/fukt ledes ut gjennom ex.eksosslangen på mitt nåværende kokeapperat....?

Link to post
Share on other sites

Har ett maken til Lars H.Bruker det sjelden/aldri.Tar en 1/2 t. å koke en kaffekjel fra det slåe e....?

En halv time var vel å ta i litt mye for å kunne rakke ned på dette kokeapparatet, - men hva er problemet ditt? Det er jo vanlig å snakke om stress. Slapp av, cool it baby! Det blir nok kaffe på deg også. Og lager du kaffe på rette måten: kalt friskt vann, god kokekaffe (Ali), laaaangsom oppvarming til kokepunktet, så 5 minutter hvile. Da kan du nyte en god kopp kaffe! Og hvordan får en til dette uten noe som helst problemer? Jo: Wallas kokeapparat!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet med disse kokeapparatene både lampeolje og dieselapparat er at det kreves veldig mye strøm å få startet dem. Jeg ligger ofte 4-5 dager i uthavner før jeg kjører videre, og har ikke aggregat. det betyr at jeg kun får morgenkaffe de 2 første dagene, fordi kjøleskapet samt litt belysning trekker ned forbruksbanken slik at wallasen ikke vil starte. Har gass nå, og er kjempefornøyd, og ville mye heller hatt et spritapparat framfor wallas. På sjøen skal livet være sorgløst, utstyr må være til å stole på.

har hatt diverse wallas produkter opp igjennom årene, spesielt varmere. jevnt over er de noe dritt. sjelden de starter på første forsøk. i tillegg er det veldig liten effekt i dem. sliter nå med en wallas 3200 varmer, den gir like mye varme som et telys :headbang:

Link to post
Share on other sites

sliter nå med en wallas 3200 varmer, den gir like mye varme som et telys

 

Akkurat dette må jeg NESTEN si meg enig i.Har en wallas3200,oljefyrt.En annen bekjent en eber d2.sistenevnte varmer MYE bedre enn min.Og det riktige ille her er at jeg i sommer har kostet på min 5000,-i service.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...