Jump to content

erfaringer på Wallas diesel kokeapparat?


Blaster01

Recommended Posts

Det ble brukt 5000,-på rep./service av den grunn at den har fått for dårlig olje,europris etc.Etter rep.sa de på wallas at slike oljer er fy, fy på en wallas. Sitat Wallas"du må gjerne fortsette med olje fra europris,men da må du sende den inn igjen og bruke flere tusen på rep,...........bruk ex.shell fritidsparafin så er du sikker".Så sagt så gjort.

Men selv etter å ha etterlevd denne regel så synes jeg eber`n varmer mye bedre.Den er typen som har sittet i en bil,men det har vel ikke noe å si???Det eneste neg.med nevnte eber`n er at den bråker mye,som ett fly som tar av.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja..... vet ikke helt hva jeg skal ......men ser at det er noen små triks her så som stor nok strømkabel, osv......

Kan jeg få den til å funke er det en god del på pluss siden som tiltaler meg.............(eksos ut av båten (slipper kondensen), slipper enda en type "tennveske" som skal fylles siden den tar diesel rett fra tanken(e), kan event. brukes til oppvarming også ved kjøp av event. varmelokk.... Slipper disse beholderne som er under "trykk"....:-))))

...............

 

Blir nok en "wallas" i baljen tenker jeg.......... Responsen fra Wallas ved "problemer" er listet opp som bra ser jeg så tror jeg at jeg tar sjansen.

 

Hjertelig takk for alle innspill folkens !

Link to post
Share on other sites

WOW!!! Her var det litt delte meninger kan man si..... :confused:

............

 

Bra å høre at du er godt fornøyd Morty, Er det keramisk topp med 2 plater på den du har.....?

 

 

Takker så mye for alle erfaringer så langt!! :flag:

 

Hei. Ja her var det mange motstridende erfaringer.

Bare for å bidra til ytterligere forvirring, hiver jeg inn litt mer prosa fra erfaringens "alter":

Min første Wallas, - var en parafinfyrt to-platers med keramisk topp.

- Likte dårlig lav batterispenning, for å starte. I praksis betydde dette at etter tre dager med kjøleskapet i gang på mitt ENE forbruksbatteri, mått jeg starte motoren for å få opp spenningen igjen.

- Kresen på parafinkvalitet. Jeg brukte ALLTID lampeolje, som er renset og ikke soter og hadde derfor aldri problemer.

Forøvrig tip topp.

Min andre Wallas gikk på Diesel. Også den var to plater med keramisk toppp. Varmes opp raskere, mer effekt og hadde aldri problemer av noe slag i de tre årene jeg hadde den.

Min tredje Wallas er parafin og 1 plate, med viftehus integret i toppen. Kun benyttet et par ganger men funket overraskende bra.

 

Generelt; En sikker og ytterst praktisk kokeanretning. Men fendere foran eksosuttaket er ikke noe sjakk-trekk. Og eksosrøret blir varmt, også inni båten. Monteres med god avstand til omkringliggende utstyr, slanger, ledninger etc.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Videre møter jeg alt for mange båter som ikke får kokt kaffe om morgenen, eller går og verker etter å starte motor for å koke kaffe.

 

 

Problemet med disse kokeapparatene både lampeolje og dieselapparat er at det kreves veldig mye strøm å få startet dem.

 

Jeg har aldri hatt problemer med dette, selv etter et par døgn i uthavn. Men om dere har problem med spenningen, hvorfor ikke kople Wallas kokeapparatet til startbatteriet? Den trekker uansett kun 0,15A i timen, så det lille forbruket denne representerer fører garantert ikke til startvansker den første uken i alle fall! Jeg hadde den koplet slik når jeg kjøpte båten, men flyttet den over til forbruk etter å ha øket størrelsen på forbruksbanken. Hovedsakelig pga at jeg også har viftetopp, og derfor bruker Wallasen også til oppvarming. Men til kun koking så kan man trygt ha den koplet til startbatteriet nesten uansett hvor lite det er....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke bestemt meg enda, men det henger vel mest på at jeg kvier meg for å borre hull i skroget til eksos gjennomføringen. Når hullet først er borret, så er det ingen vei tilbake ... grøss :-)

 

Men, slagplanen er slik : Om så apparatet kanskje ikker av de kjappeste, så er det enkelt og greit. Skru på strøm og kjør i vei. Oppstartsstrømmen som kreves kan løses med et ekstra batteri til Wallasen. Plenty plass i Nidelven til batterier.

Når vi har det travelt, eller Wallas'en svikter, så har vi en rask, enkel og pålitelig sak fra Biltema : Kitchen Flower butanbrenner :-)

 

Jeg har forøvrig en liten betraktining når det gjelder diesel utgaven :

Den har ingen retur slange, som parafin utgaven har. Dette synes jeg er litt merkelig og betenkelig. Jeg hadde et forsøk (i garasjen) der jeg slukket apparatet og lot det kjøle seg ned for neste test. I mellomtiden hadde hevert prinsippet (diesel nivået i Jerry kanna var høyere enn kokeplata) klart å fylle helt eller delvis opp brennkammeret med diesel. Jeg fikk ikke startet apparatet, naturlig nok, og fant etterhvert ut av hva som var skjedd. Medførte at jeg måtte løsne skruene i plata under brennkammeret og tømme for diesel.

 

Nå står det klart i bruksanvisningen at om ikke apparatet tenner etter 3 forsøk, så skal man feilsøke. Nå skjønner jeg det veldig godt, da pumpen bare fyller på og med mindre forbrenning starter, så vil kammeret fylles opp. Hvis dette skjer, så kan det være en krevende affære å skru ut apparatet for å komme til bunnen på brennkammeret. Dette bør man kanskje ofre en tanke når man monterer inn.

 

Det ser forøvrig ikke ut til at brukerene (på BP) av dieselversjonen har hatt noen problemer med dette, så jeg antar at det tilhører sjeldenheten i normal drift.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut at det ikke er retur ja! Selv har jeg den gamle modellen for parafin, og har knapt hatt problemer i det hele tatt til tross for lav spenning til tider. Hadde startproblemer en gang: Da var det sikringen som hadde irret såpass at det ble dårlig kontakt. Skrapte rent, litt spray og så var vi i gang igjen! Det eneste "problem" utover dette er at den enkelte ganger ikke starter pumpa når jeg skrur på bryteren. Særlig når det er lenge siden sist apparatet har vært i bruk. Sikkert litt irr i bryteren. Da er det bare å skru av igjen, og skru på på ny. Enkelt og greit.

 

Apparatet bruker nok litt lengre tid enn Optimusen jeg hadde før, men så dårlig tid har jeg ikke i båten. Og dessuten slipper jeg lukt, fukt og åpen flamme. Så jeg er kjempefornøyd! Kona liker også denne, hun var rimelig skeptisk til Optimusen. Så jeg tviler på om det blir noe annet enn Wallas for min del framover. Det fungerer rett og slett som det skal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Intr. tanke....men ,,,,, det var rart de ikke hadde laget til retur hos wallas hvis dette var noe som skulle vært.........(er jo ikke retur på dieselen på "eberèn" heller.)......

Nå det gjelder MM2 på kabel som legges opp, hvor stor bør denne minimum være....... er det noen av dere som vet det.......?

Link to post
Share on other sites

Jo tykkere, jo bedre. Avhenger også av lengden, hvor tykk kabel du trenger. Ikke legg deg på minimum. Her er kabelkalkulatoren https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22299. Beregn med så lite spenningsfall som praktisk mulig.

Ser at Wallasen har 8 A forbruk ved gløding. Har du 8m tur/retur batteri og aksepterer 0,05V spenningsfall, får du ca 25mm2 kabel. Ville ikke hatt særlig betenkeligheter med å bruke inntil dette tverrsnittet, og ville ikke gått under 16mm2, selv om anb. min nok er lavere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min har 1,5 eller 2,5 kvadrat, litt usikker på dette. tror faktisk at det er 1,5! Ca 4 meter kabel, så strengt tatt burde den vel ikke startet i det hele tatt! Men som sagt så fungerer den uten problemer uansett! Men den gamle trekker ikke 8A ved gløding da, tro det er rundt halvparten. Uansett så vil jeg tro at 6mm2 burde være plenty!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det vil helt klart holde med 6mm2 også. Poenget mitt er bare at kostnaden på kabelen og tiden på jobben blir så lite forskjell, at jeg ikke vil gi bort de tiendelene med volt i kabelen, på et apparat som er såpass var på spenningsfall. For meg er irritasjonen med slikt som ikke funker så stor, at jeg gjør det heller litt ekstremt når jeg lager det. Lite å vinne på å være gnien på tverrsnitt i allefall. Opp til 6mm2 har vel de fleste verktøy til å klemme kabelsko, men over det er det kanskje ikke så mange hvermansen som har, så det begrenser seg kanskje litt her også. Men man kan jo bruke paralelle ledere også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Enig med du der Gullfisk, skal legge opp litt annen kabel også så da blir det nok en med litt god tykkelse ja. Apropo det med å ha verktøy til å klemme kabelsko på disse tykke kablene så bruker jeg ikke det. Mine kabler av litt større dimmensjon blir alltid loddet fast i kabelskoene. Det anser jeg som en bedre forbindelse en bare å klemme dem fast (slipper "eiring" mellom kabelsko og kobber). Det er ingen sak å få til med de små gassbrennerene som går på butan.

Link to post
Share on other sites

Mine kabler av litt større dimmensjon blir alltid loddet fast i kabelskoene. Det anser jeg som en bedre forbindelse en bare å klemme dem fast

 

Ikke i båt! Der er lodding bannlyst! Grunnen er at loddetinnet blir sprøtt over tid, og vibrasjoner (som det alltid er mye av i en båt) får det loddede partiet til å sprekke. Faktisk kan kabelen knekke rett av pga stivheten som loddetinnet gir!. Derfor anbefales kun pressing i båt. Ved korrekt pressing forekommer heller ikkekorrosjon mellom sko og kabel. Men det er lurt å gi skoen en liten dæsj tynn Tectyl etter pressing, da tåler den alt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ikke helt enig med deg der INDEX............ men alt er selvfølgelig relativt det spørs jo hva en legger i ordene "over tid" ........... I faderen sin gamle plastsnekke (som forøvrig ble opp-pusset for et par år siden) så var loddingene like gode som da de ble loddet første gang. Og den snekka ble kjøpt som halvfabrikat for 30 år siden.......

Så hvis loddingene mine holder i 25 år, så er det plenty for meg.

Når det er sagt så må det selvsagt loddes ordentlig, loddetinn med litt sølv i og ordentlig lodde pasta. Skjøter jeg kabel blir det alltid tredd over en krympestrømpe med lim i for å forsegle forbindelsen etterpå.

Jaja, skal selvfølgelig ikke prakke lodding på andre, jeg ville bare si hva som fungerer utmerket for meg, så får andre gjøre som de føler best for selv.

Link to post
Share on other sites

Fra jeg slo på Valasen og til kaffen var kokt gikk det jo nesten en time.

 

Da må Wallasen din ha vært i svært dårlig form! Nå drikker ikke jeg kaffe, så jeg har ikke timet tiden så nøyaktig. Men jeg vil tippe rundt et kvarter fra jeg skrur på til vannet koker, og såpass tid har jeg alltid når jeg er i båten....

 

 

Ikke helt enig med deg der INDEX............

 

Det får våge seg... Jeg prøvde bare å forklare hvorfor man ikke anbefaler lodding i båt. Krympestrømpe med lim hjelper helt klart, da denne stiver opp loddepunktet. Men poenget var at krymping med skikkelige sko og verktøy gir like god elektrisk kontakt, og man unngår problemet med sprø loddinger som VIL oppstå etter en stund, uansett hva man sier. Det er en grunn til at ikke båtprodusentene benytter lodding på nye båter...En av de vanligste feilene på elektronisk utstyr er nettopp loddinger som sprekker, med brente kretskort som resultat. Jeg hadde tidligere et TV som var inne til rep tre ganger på to år, alle gangene pga sprekk i loddinger på hovedkretskortet. Til slutt gav jeg opp og kjøpte heller nytt TV...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Av kokeapparater er det to typer jeg aldrig mer skal ha. Det ene er Valas og det andre er OrigoBegge er noe orntlig drit som koker kaffe på sikt for folk med vanvittig god tig. Fra jeg slo på Valasen og til kaffen var kokt gikk det jo nesten en time. På gassbluset er den kokt på 5 min.

 

 

Origo er vel gassbluss!!!! Wallas er jeg enig, det er ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Er kjempefornøyd med Wallasen, har en 90U, lampeolje drivstoff, og har ikke noe å klage på. Har laget over 60 egg/poteter/bacon eller karbonader/egg frokoster denne sesongen, samt kaffe til min bedre halvdel. Vi ligger hovedsakelig i utehavner, så et godt batteri samt å koble den til startbatteriet som en tidligere skrev er absolutt å foretrekke. Gass er jo klart raskere, men tidsklemma når meg ikke i skjærgården.

 

Valg av panne/kjele har også stor betydning for tidsforbruket. Kjøpte et tynnbunnet sett(alu) i en Villmarks butikk, og det funker strålende.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Og for uinnvidde, dette ENO-apparatet, hva slags apparat er det? Dieselapparat, lampeolje, sprit, gass? Har aldri hørt navnet før.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere et TV som var inne til rep tre ganger på to år, alle gangene pga sprekk i loddinger på hovedkretskortet.

Var vel ikke en Phillips vel? De litt eldre modellene deres var jo beryktet for sprekk i loddingne... Og det attpåtil mens det står i ro i stuen...

 

Og for uinnvidde, dette ENO-apparatet, hva slags apparat er det?

ENO er vel det mest kjente (rimelige) gass-kokeren til båte. Fransk om jeg ikke husker feil. Gode apparater.

5137-15.jpg

 

5121-05.jpg

De fleste selger disse, f.eks. maritim

Link to post
Share on other sites

Var vel ikke en Phillips vel?

 

Nei, en gammel Tandberg faktisk! Et av de siste de lagde, fra 1982 hvis jeg ikke husker feil. Det var min første TV, og en meget bra sådan bortsett fra disse problemene med loddingene da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...