Jump to content

erfaringer på Wallas diesel kokeapparat?


Blaster01

Recommended Posts

Hadde ikke den Wallas'n jeg har nå fungert så godt som den gjør, hadde jeg med glede tatt imot apparatet ditt. I min båt kommer det ALDRI gass! Da tror jeg ikke kona hadde blitt med på tur (og ikke jeg heller). Men la oss ikke starte diskusjonen om gass i båt i denne tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men dette er orginalt fra båten var ny i 2005, så vil tippe 1,5 eller 2.

 

 

 

 

Er fristet til og gå med en 16 mm2 direkte på forbruk evt start batteriet. litt kjedeligt når eg har så greit opplegg med auto sikring osv.

 

Hadde eg hatt plass til gassflaske så skulle du fått hele wallasen Lars H !! :)  Andre båten eg har nå som trøbler med wallas safe flame !! :thumbsdown:

 

16mm2 er svært til overkill. Største dim på kabler til Wallas jeg har vært borti er 10mm2.

 

Lenge siden den har fått en service? Ingenting siden 2005? Wallas anbefaler serviceintervall på 5 år, og fortrinnsvis hos et serviceverksted :saint:Lett å skylde på lite brukt......., men det er da det gjerne går galt. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Service, hmmm.... vet ikke. Står ikke oppført noe service dato på merkelappen. Må evt sjekke med tidliger eiger.

 

Du må få deg en partner i Stavanger området ,Wallas Service. Slik eg slipper og sende til Ålesund ! :)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Finnes forhandlere i Stavanger området, men om de skur noe særlig er jeg ikke sikker på. 

2-3 dager i posten til meg, et par dager hos meg (alt etter hvor mye som ligger i kø), 2-3 dager tilbake.

Om jeg finner noe er en annen sak siden jeg har konstant 12,8V, men en vet aldri.........

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har læst din tråd igennem.

Er selv glad Wallas-ejer siden 2006 og har vist været gennem de fleste fejl! (Wallas' en er fra 1990)

Alle her fokuserer på spændingen, men er du sikker på, at der når olie frem til vægen. Du beskriver et spændingstab de første 4 min. Det tyder på tændt glødetråd, men hvis olien ikke når frem til vægen slukker glødetråden.

Prøv at etablere "overtryk" på oliebeholderen, enten ved at puste i lufteslangen, eller ved at anbringe oliebeholderen højere end Wallasen.

Link to post
Share on other sites

Ingen som skrur på disse i Stgv området nei...... nå var eg i båten igjen i går kveld og testet og målte spenning ( båten har stått uten lading)

 

Den faller i spenning under oppstart, men holder seg godt over det den skal ha, lyset blinker men den tenner, samme som den gjorde i går. Men nå blinket den bare di første 10-20 sek så gikk den over til og lyse. ser på multimeter at det er da den bruker mest og så stiger den litt etter på.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er noe som ligger helt i grenseland. Enten det er kabeldimensjonen eller strømtilførselen.

 

Eneste som jeg kan komme på nå i farten er dårlig kontakt i strømpluggen inn til kretskortet. CRC el kontaktspray (eller lignende) hjelper på. Spray litt på de andre kontaktene også.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Og ikke bare spray, men rugg godt på kontaktene også. Trekk de gjerne fra hverandre og sett sammen igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har nok ikke løst noe enda, har sprayet så og si alt av koblinger, men har ikke fått testet enda, det vil si at den virker når eg ligger i havna, men vil nok finne ut om wallasen virker når eg får tatt meg en tur i uthavn......

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

 

Alle her fokuserer på spændingen, men er du sikker på, at der når olie frem til vægen. Du beskriver et spændingstab de første 4 min. Det tyder på tændt glødetråd, men hvis olien ikke når frem til vægen slukker glødetråden.

Prøv at etablere "overtryk" på oliebeholderen, enten ved at puste i lufteslangen, eller ved at anbringe oliebeholderen højere end Wallasen.

Går det an, største feilen før var at det ikke var nok fall fra Wallas til beholder

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann godtfolk.

 

Tenkte bare jeg skulle statusoppdatere mine erfaringer på denne.

Mitt "Wallas kokeapparat 85DU diesel" er vi veldig fornøyd med.

Ikke trenger jeg tenke på at det kommer diverse farlige/brennbare gasser i båten, ikke trenger jeg fylle/dra med noe annet enn diesel (og det ordner seg jo når "hestene skal ha mat" :-)

Jeg må jo si at jeg er skeptisk til gass i båt .

(uten at noen trenger holde foredrag til meg vedr. sikkerhet til gass.  (Jeg var tidligere ansatt i en bedrift som er storleverandør på gass i Norge))

All form for eksos ønsker jeg å få ut av båten med tanke på CO2 forgiftning osv.

 

Ingen tvil om at det er rimeligere med gass koking, men jeg vil heller betale noen kroner mer å ha bedre nattesøvn/arbeid med dette i fremtiden.

At det skal være sikkert for barn/frue å bruke er også en viktig faktor for meg.

 

"Happy wife, Happy life"  :-)

 

Mine erfaringer så langt er:

 

  • Overdimmensjoner strømmkablene frem til kokeapparatet (jeg brukte den glimrende MM2 utregneren som var her på forumet og plusset på litt til). Har alldrig hatt klatt med at den ikke ville starte (såfremt det er strøm på batt da :-))
  • Sør for at det er tilgang på nok luft inn i sonen der du feller inn Wallasen, da den trenger dette for kjøling osv. (har du DP utgaven trenger du jo ikke tenke på det.)
  • Sørg for at sikringen til Wallasèn er lett tilgjengelig (mye lettere å nappe ut denne, enn å åpne ovnen) hvis du må ta en "hard resett". (Da min står noe kronglete til så har jeg montert en bryter før sikringen som jeg lett når hvis det skulle være behov. Jeg har måtte nappe sikringen 3 ganger nå siden jeg fikk Wallasen i svev første gang.
  • Ikke skru ovnen opp og ned i styrke flere ganger etterhverandre ("barnevis") Det skjer noe med forbrenningen som ikke er som det skal med resultat at den må skrus helt av etter prosedyren  før du starter den igjen.
  • Varmelokk har vært en glimmrende innvestering. sikrer plata mot event fallende gjenstander og "hender" som forviller seg bortpå, kjøler ned etter bruk. (starter automatisk når lokket står i nedre posisjon.)
  • Pass på at det ikke henger fendere (eller andre ting) foran eksos på utløpet fra Wallasen :-)  Det ender med overoppheting av ovn samt merkelig fasong på fender. Går det lenge nok så tar vel fenderen også fyr med de katastofale følgende dette har.

 

Hadde jeg kjøpt samme i dag?

Ja !

 

Hadde jeg hatt plass i båten og stor nok båtkonto så hadde jeg nok kjøpt dieselutgaven med stekeovn.

 

Ha en fortsatt flott dag alle sammen.

Redigert av Blaster01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...