Jump to content

erfaringer på Wallas diesel kokeapparat?


Blaster01

Recommended Posts

Dersom det var en Tandberg CTV4.2, var det vel loddingen av beinene på drivertransistorene for RGB kanalene søm løsnet? Disse transistorene var festet i ekstern kjøleplate og sto i spenn mot hovedkortet. Måtte stadig gå over loddepunktene på min Tandberg TV.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei. Kjøpte en Bavara 29 Sport 2006 mod for tre dager siden, med Wallas 85 diesel kokeapparat. Selger opplyste om at det var bare å skru på "on", så skulle det starte og gå av seg selv. Slik har det ikke gått... Vi prøvde ikke apparatet før overtakelse, og på vei hjemover skulle vi prøve det. Slo det på, og både den gule og den røde lampen blinket konstant. Vi slo av, og ventet de opplyste 10 min før nytt forsøk. Samme greie om igjen. Forsøkte både i går og i dag, men det ser ut som om den simpelten ikke vil. Av det vi har funnet ut på nettet ser det ut til at vi må koble ut hovedstrømmen til kokeapparatet for på den måten å resette den. Men det innebærer jo at man må skru ut den keramiske toppen osv. Var ikke akkurat det vi hadde tenkt oss 2-3 dager etter en millioninvestering.... Kaffe har så langt måtte nytes medbragt :nonod:

Noen som har forslag til hva dette kan skyldes?

 

Må forresten få berømme dette forumet, fantastisk hvor mange spørsmål man som fersk båteier kan få svar på!! Som min bror med Sonic 375 sier: Båtfolk er særdeles hjelpsomme!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hmm. ikke sikker på at det holder å ta ut sikringen her:

 

Om både rød og gul blinker fort (125ms) er feilen : Låsning; spisen låser sig efter två misslyckade startförsök. *

 

* Så här får du bort spärren:

1. Ställ brytaren i läge ON (låsningsblinkning)

2. Koppla loss huvudelkabeln (blinkningarna upphör) - her kan du evt ta ut sikringen.

3. Koppla tillbaka huvudelkabeln (den gula LED-lampan tänds för 1-3

sekunder).

4. Ställ brytaren i läge OFF när den gula LED-lampan har slocknat.

 

Ellers finner du den komplette bruksanvisningen her.

Der finner du alle feilkodene.

 

-koh :sailing:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallais.

 

Feilen skyldes helt sikker at pumpen i wallasen skal pumpe diesel(parafin) fra tanken og frem første gangen du starter opp.

Monterte i min Wallas 85DU her før sommeren og jeg måtte resette den 3 ganger før jeg fikk frem diesel til wallasen. (jeg har laget stigerør i dieseltanken som min wallas er koblet til (for å slippe egen tank))

Ja det står i manualen at du må ta av hovedkabelen, men å nappe ut sikringen blir samma greia. Fungerte flott for meg, men jeg hadde jo allerede fått "stalltipsene" inne på dette glimrende forumet før jeg bestemte meg for hva jeg skulle ha.

Lykke til.

 

Blaster

Link to post
Share on other sites

Sitat BMP "Av kokeapparater er det to typer jeg aldrig mer skal ha. Det ene er Valas og det andre er Origo. Begge er noe orntlig drit som koker kaffe på sikt for folk med vanvittig god tig. Fra jeg slo på Valasen og til kaffen var kokt gikk det jo nesten en time. På gassbluset er den kokt på 5 min."

 

Appropo tid på koking......

 

Etter å ha montert min Wallas 85DU så ble ei gryte fyllt med 1,5 liter vann og satt på plata. Bryteren ble trykket på "ON", effekten satt på fullt & klokka ble sjekket.........etter 14-15min etterpå kokte vannet....

 

Helt supert for mitt vedkommende.

Bare sånn hvis noen lurte.......:-)))

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for mange nyttige innspill!!

Var nede i båten i dag, og etter å ha fjernet en skuff fikk jeg etter å ha bøyd armen i noen ganske snodige stillinger endelig dratt ut hovedkabelen inn til kokeapparatet. Og skulle du sett; jaggu fungerte den prikkfritt etter denne manøveren! Så nå blir det ihvertfall fersk "båtkaffe" til helgen.

 

Så nok en gang tusen takk for hjelpen alle sammen! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Lufter denne tråden igjen,

 

 

Har en Wallas 85DU, ny båt, første tur uten land strøm.

 

Etter en natt så ville ikke wallasen starte, blinker i led lyset, som indikerer lav spenning.

 

Målte direkte på forbruks batteriet, fikk opp 12.38( har 2 stk på 175), noen som skal holde i massevis, da disse trenger over 11.50 for og starte.

 

Så spørsmålet er om eg kan ha så mye spennings tap fra batt til koker? Usikker på om hvor mange mm2 kabelen er på. Vil det hjelpe og gå opp til 6 mm2? Eller er det noe aent som må være feil?

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Ja, det er godt mulig med så mye tap, husk at glødingen på slike apparater drar opp mot 10amp! Hvor lange kabler har du? hvilket kvadrat har du? Under 4 kvadrat blir fort for lite selv med noen få meters avstand. O glem ikke at det kan være stort tap i dårlige koblinger ikontakter og skjøter under veis. Og husk minuskablingen til apparatet også. Hadde du i stedet for å måle på batteriet, men målt rett inn på Wallasen, hadde du fått en overraskelse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker hvilket kvadrat kabelen har, er rundt 5 mtr. Men dette er orginalt fra båten var ny i 2005, så vil tippe 1,5 eller 2.

 

Skal måle direkte på wallasen og sjekke, syns bare det var veldigt mye spennings tap.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Da får jeg gjenta, som jeg har gjort mange ganger før noe jeg skrev for mange år siden:


Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Og obs, ved store strømmer kan det bli betydelig varmgang i slike dårlige forbindelser.

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (og forbindelsen tilbake til batteriet)


Overgangene kan da være slik:

batteriterminal(+) - kabelsko
kabelsko - ledning

Ledning - kabelsko
kabelsko - hovedbryter
to kontaktpunkter inni bryteren
bryter - kabelsko
kabelsko - ledning

ledning - kabelsko (flatstift)
kabelsko(flatstift) - sikringsholder
sikringsholder sikring
sikring -sikringsholder
sikringsholder - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

intern forbindelse til glødetråd
intern forbindelse fra glødetråd

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko
kabelsko batteriterminal(-)

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv?



Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om eg skal gå direkte fra Wallas til Forbruksbanken, kun med en sikring i mellom, orginalt går dette via automatsikrings skap. Vil spare noen meter med kabel og koblings punkter.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Da har eg vert i båten og målt litt, koblet fra landstrøm og målte direkte i sikringsskapet der lå den på 12.82, målte så på wallas, mens den kun var satt spenning på , der var den 12.73.

Prøvde så og starte den, da falt spenning til 12.10 i ca 4 min, så opp til 12.70 etter på.

 

Så spørsmålet er, Lars du virker som en wallas kjenner, er det OK?

 

Det rarer er at den blinker i det gule led lyset under start, noe som indikerer for lav spenning? Men den lyser i led lyset etter den har tent, wallas service, er dette normalt ? Der er en 95D eg har.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Hva som er for lav spenning under gløding kan jeg ikke si eksakt på. Jeg har hatt Wallas kokeapparat i "alle" år, og opplevde problemet for mange år med mitt dengang Wallas Safeflame 100x. Da byttet jeg til mye tykkere kabler, og har siden aldri hatt problemer, heller ikke med dieselvarianten jeg har nå. Det er vel en 95D jeg også har. Men den som jobber daglig med dette, Wallas Service kan nok svare bedre. Han dukker nok opp med et svar selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gul blinking (0,25s) indikerer lav spenning, men kan tenne likevel. Selv om spenningen din er god nok, kan størrelsen på kablene ligge i grenseland. Har ingen andre feilkoder når det blinker gult på en 95D. Har også sjekket hyttekaminen som bruker samme kretskortet, med de samme opplysningene.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Vet du va som er for lite spenning til at den vil tenne ? Burde ikke denne blinke når spenningen var under der ? Siden min holder over 12.10 under tenning er det rart at den blinker.

 

Var en 6 mm2 kabel mellom sikring skal og wallas og ca 3 mtr. Har en 16 mm2 kabel liggende, men vil ikke bytte om det ikke er til noe hjelp, kabler ligger stripset i kabelgater og byttes ikke på 10 min ! :)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Med 3m 6-kvadrat (6m tilsammen frem og tilbake) burde det være grei med max 0,2V tap ved gløding. Har du sjekket minusforbindelsen? Ingen tynne ledninger eller dårlige kontaktpunkter der? Jeg husker ikke om du har nevnt det, men starter Wallas'n når du lader dra dynamo eller landstrømlader? Da skulle jo spenningen være en god del høyere. Voltmeteret du bruker, er det til å stole på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

12V skal i utgangspunktet holde. Wallas oppgir i bruksanvisningen spenning 11-14,5V, selv om jeg holder en knapp på 12,5V.

 

 

Det rarer er at den blinker i det gule led lyset under start, noe som indikerer for lav spenning? Men den lyser i led lyset etter den har tent, wallas service, er dette normalt ? Der er en 95D eg har.

 

Gul blinking er det unormale i denne saken, og som sagt indikerer dette lav spenning. Den kan likevel tenne, og i så fall vil gul lampe i bryter stoppe å blinke, og den røde vil tennes. Gul og rød skal altså være tent når den er i gang. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Den tenner og starter og da lyser begge lysa slik du forklarer, derfor det er rart at den blinker i oppstarten.

 

Skal i båten i kveld, nå ha den stått uten landstrøm et døgn, se hva målinger eg får nå.

 

Er fristet til og gå med en 16 mm2 direkte på forbruk evt start batteriet. litt kjedeligt når eg har så greit opplegg med auto sikring osv.

 

 

Skal og teste med 2 stk votameter.

 

Hadde eg hatt plass til gassflaske så skulle du fått hele wallasen Lars H !! :)  Andre båten eg har nå som trøbler med wallas safe flame !! :thumbsdown:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...