Jump to content

Kutt av fortøying til naboens båt med kniv


baaat

Recommended Posts

:headbang:

Vinterförvaring av båtar vid kaj i vattnet i Strömstad.

 

Många båtägare väljer att ha sina båtar kvar i vattnet i väntan på att bli utpackade igen inför nästa vår.

I Strömstad ligger många båtar i vinterupplag, från både Sverige och från Norge.

:flag_sw:

Vid vinterförvaringsplatserna har vi så trevligt. Vi ser till varandras båtar och träffas ofta. Många gånger långt in på sommaren och hela året. Vi har lunch och kaffe tillsammans Vi har haft samma vinterplats här i flera år och vinterkompisarna byts ut lite beroende på var de vill ha sina båtar. Man hyr platsen av kommunen och får en skylt att man har platsen betald och får köpa elström. Förra vintern hade vi en båtgranne med en Bavaria 42 fot av den gamla sorten, stabil och säker och som nyligen seglat hem igen från Caribien. Vi hade så många trevliga samtal om segelturer och vinterväder och om allt möjligt.

Denna kaptenen skulle inte komma till Strömstad i vinter med sin båt så vi hoppades på annan trevlig vinterkamrat.

Vi hoppades att denna vintern skulle bli lika bra som tidigare. Vi såg fram mot att få nya vinterkompisar.

Men desvärre.

När det inte kommit någon båt nu i November till den lediga platsen så har vi undrat varför.

Nu vet vi med facit i hand att man skall aldrig inbilla sig att allt blir så bra som man hoppas.

Under flera dagars tid har vi sett en blå 50 fots Benetau med namn på akterspegeln och märkt KNS, ligga längre ut i hamnen. Vi har sett kaptenen och han har sett oss, men vi hade inte talat med varann då.

 

I Tisdags kväll när jag kör med bil förbi båthamnen, så är vår båt BORTA en 40 fot decksalong segelbåt. Den ligger inte på sin plats. Vi kan inte se båten någonstans. Jag springer runt och finner den dumpad längre bort i hamnen utanför Resturang Skagerack-bryggan.

Förtöjningstamparna var avskurna med kniv !

Han har skurit av repen till båten. Vi har haft storm och då har knoparna blivit så hårda.

 

Springer tillbaka till vinterplatsen som består av två båtplatser. Där ligger den blå 50 fotaren och resterna av våra förtöjningslinor. Platsen var märkt med skylt med vårt namn och telefon. Denna skylt var också bortriven. Ser att en man är i Benetaubåten, ”han med kniven”.

Han tror att hans båt är mycket större än den är eller så önskar han kanske att båten är större. Han behövde hela platsen (två båtplatser) tyckte han. Han hade flyttat vår båt och tamparna satt hårt fast efter stormen så han fick använda kniven sa han. Han menade att vi låg på hans plats.

Massor med mas. Han var så sinna och inte alls intresserad att samtala om eventuellt missförstånd och ännu mindre intresserad av att återställa ordningen. Nu efter ännu mera mas med myndigheters försorg så är vår båt tillbaka på sin vinterplats igen och "han med knivens" båt ligger där bredvid. Hamnkapten, Turisthamnkapten, Polisen och många Strömstadsbor har hjälpt till att återställa ordningen och så har alla varit på plats och sett på de avskurna tamparna.

 

"Han med kniven" är försvunnen och förtöjningen av hans båt är ett kapitel för sig.

Tre små tunna linor i den storm som råder nu

Hamnkapten har varit i kontakt med "han med kniven", och förklarat att han inte är välkommen i hamnen och att detta var helt sista chansen att bära sig illa åt. Vi har lovat att han kan få ligga kvar om han inte bråkar igen.

Ingen jag talat med har någonsin hört att någon flyttar annans båt och dessutom skär av tamparna.

"Han med kniven" hävdar att i Norge så flyttar man på båtar som ligger på annans plats.

Hamnkapten här säger att man aldrig, aldrig någonsin gör det.

Dessutom är det inte bara hans plats utan även vår vinterplats och många andra båtägares platser också.

Vi har fått förstärka förtöjningen av Benetaubåten flera gånger. Annars hade den inte legat kvar på sin plats inatt med över 30 sekundmeter vind.

 

Hoppas relationerna blir bättre i höst än hur det börjat och hoppas på ännu flera och trevliga båtvinterkontakter.

Jag vill med detta forum få information om det förekommer att man går om bord på annans båt, skär av tamparna och flyttar båten utan att ta kontakt med ägaren eller ta reda på vem som äger båten.

 

Tack för en bra website.

Hälsningar från

LAH

Link to post
Share on other sites

Nei, vi skjærer ikke av tampene med kniv, men bortsett fra det så fikk jeg inntrykk av i en annen tråd her nylig at "det meste" er lov etter enkeltes mening, dog ikke etter min mening! Skal bli spennende å se om "enkelte" melder seg i denne tråden? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har vært borti noe lignende. Rett ved båtplassen til speiderens sjekte (20 fot Herwa/Scand), har kommunen så fint lagd en "servicebrygge". Det betyr at man kan bruke den for å laste ombord større mengder bagasje og annet som det kan være vanskelig å få ut på en uterigger.

Problemet er bare det at endel folk har sett at her er det plass til å legge en båt som de mangler båtplass til, f.eks i forbindelse med at de har kjøpt ny båt, og ikke fått solgt den gamle enda. Så blir båten liggende der noen dager, eller gjerne uker.

En gang ble det liggende en båt på noen og 30 fot. Han ar ganske sikkert baugpropell både på den nye og den gamle båten, så det er ikke noe problem å snu på tiøren. Men den gamle herwa'n må av og til ha litt plass for å snu. Ikke mye, men om vindretning er vrang, trenger vi å kunne bakke hele båten ut, før vi svinger opp mot vinden. Det var det ikke plass til. Siden det er en kommunal brygge ble det ringt til den kommunale brannvakte, som forsøkte å få fatt i havnesjefen for meg. Da dette ikke gikk, ble det avtalt at vi skulle flytte båten, som ikke hadde lov til å ligge der, slik at vi kunne komme ut med vår egen, ifra vår egen betalte båtplass.

 

Senere traff jeg eieren av båten og fortalte hva som hadde skjedd. Han mente at han hadde fått lov til å ligge der, men hadde ikke merket at båten var flyttet.

Senere har jeg snakket med havnesjefen, og fått beskjed om at om det var et gjentagende problem, så var det bare å gi beskjed, så ville de rekvirere kranbil for å få satt båten på land.

Vet ærlig talt ikke om det har vært et problem i år, da jeg ikke har brukt den båtplassen etter midten av juni. Har noen andre plasser som jeg kan bruke.

 

Som sagt - båter som ligger der de ikke skal ligge, tilsyneltande uten tilsyn i flere dager, riskirere å bli landfaste. Men man flytter dem ikke uten å ha snakket med rette myndighet. Og da kun om de ligger i veien.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over hvor rolig og avbalansert folk kan være i slike situasjoner.

Han skamklysa av en reservenordmann hadde ikke vært gangfør om han hadde gjort såntno med min båt og fortøyning..

At han fremdeles får ligge der er helt utrolig, noen burde banke vett i sjitn og jage ham til sjøs.

 

"Nei huff, man kan da ikke reagere med fysisk avstraffelse" kommer det sikkert fra noen, men det kan man faktisk så absolutt!

Du kutter ikke fortøyningene til en annen manns båt og spesielt ikke på annen manns båtplass!!!

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvem den fyren er. Han kjøpte den båten ny for 3-4 år siden og betalte ikke moms av den. Han er flere ganger i Norge med den og har splittflagget oppe og KNS gjenstander over alt i båten. Mange blir glade når tollvesenet tar han en dag. Dette er Beneteau 50, ikke Oceanis eller First. Hvis noen ser den båten i Norge med KNS på hekken kan han kontakte tollvesenet uten å angre noengang på den avgjørelsen.

Link to post
Share on other sites

Nei, vi skjærer ikke av tampene med kniv, men bortsett fra det så fikk jeg inntrykk av i en annen tråd her nylig at "det meste" er lov etter enkeltes mening, dog ikke etter min mening!

 

Hvor kan denne båten komme fra ? Hva står egentlig KNS for ?

 

Dette svekker nordmenns omdømme i Strømstad.

Link to post
Share on other sites

:flag_sw: Det er riktig som det skrives. Dette er en utgått modell og finnes på Beneteau.com. Synd ikke eieren av omtalte båt er utgått han og. Jeg har selv ligget i denne havnen ved flere anledninger og hatt veldig trivlige opphold der. Vi bør virkelig bestrebe oss på å oppføre oss som gjester i et annet land, selv om Strømstad er nærme. For 30 år siden da jeg første gang seilte i Sverige var Nordmenn velkommne og godt likte gjester, slik er det ikke lenger, og dette er kun vår egen skyld. Det er ikke første gang jeg skjemmes over oppførslen til mine landsmenni Sverige, men så grove overtramp er det heldigvis ikke ofte vi hører om. Dette ville medført politianmeldelse i de fleste havner i hele Scandinavia. På vegne av alle norske båtfolk (mannen med den blå Beneteau-båten hører ikke inn under denne kategori) Vi ber deg om unskyldning for vår idiotiske "landsmann"

Ønsker deg en god vinter.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvem den fyren er. Han kjøpte den båten ny for 3-4 år siden og betalte ikke moms av den. Han er flere ganger i Norge med den og har splittflagget oppe og KNS gjenstander over alt i båten. Mange blir glade når tollvesenet tar han en dag.

Med dette bruksmønsteret risikerer antagelig den knivglade båteier å bli tatt i Sverige også. Han har ikke anledning til å ha en u-momset båt mer enn 18 måneder i EU-området, og er vedkommende bosatt i Norge vil det ikke være så smart å svinge innom norsk toll for å få papirer på at båten har vært utenfor EU-området.

 

Normalt klarer nok en del å holde seg "under radaren" til myndighetene, men å markere sin tilstedeværelse i en havn såpass grundig medfører nok at man er lagt merke til. Dukker det opp en svensk toller som spør om dokumentasjon på når båten sist var utenfor EU-området så vil i beste fall nedtellingen for en lengre seiltur starte. Nærmeste alternativer er vel Russland og Island (nå ble jeg plutselig usikker på statusen til Færøyene).

Link to post
Share on other sites

Nei, vi skjærer ikke av tampene med kniv, men bortsett fra det så fikk jeg inntrykk av i en annen tråd her nylig at "det meste" er lov etter enkeltes mening, dog ikke etter min mening! Skal bli spennende å se om "enkelte" melder seg i denne tråden? :lol:

 

Har sjekket litt på nettet. KNS står for Kongelig Norsk Seilbåtforening Oslo. Det betyr at båten kan være hjemmehørende i Oslo-området.. Da kan jeg på en måte skjønne det som har skjedd. Feilparkerer man en bil som er til hinder blir man ubønnhørlig tauet bort for eiers regning, uten varsling. Båteieren har nok fulgt denne praksisen.

 

Vi får være overbærende med de som ønsker å kjøpe skjærgården og innføre byens lov og rett. Vi får bare jobbe videre med å ta den tilbake.

 

 

 

http://www.kns.no/

Link to post
Share on other sites

Regner med att det ikke finnes så mange eks av båten i Norge med KNS/navn så dette er en kjent båt.

 

Denne båten eies av en bekjent av meg. Og jeg kjenner han ikke igjen av beskrivelsene her. Båten har hjemmehavn i Norge. Dette er en erfaren seiler som har seilt over Atlanteren noen ganger og er meget hjelpsom. Bl annet for en

eier av en seilbåt som selv ikke klarte å legge til under vanskelige forhold i Skagen. Vedkommende hoppet ombord, og la båten til for eieren.

 

Når det gjelder den aktuelle historien så kjenner jeg ikke til den.

 

Uansett å kutte fortøyninger til en annen båt gjøres ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...