Jump to content

Kutt av fortøying til naboens båt med kniv

baaat

Recommended Posts

Om ni tror att denna händelse icke har skett på det sätt som beskrivs, ta då och ring till hamnkapten i Strömstad!

Det finns ju de härifrån forumet som ringt till L-A:s fru (utan att uppge sitt namn), så då borde det väl inte vara några problem att ringa och få det bekräftat av någon som är opartisk och som faktiskt har pratat med båda parter.

Dessa insinuationer att det är osant borde kunna få ett slut.

Angående misstankar om att jag (Retzina) är densamme som baat så är det icke fallet, och om ni har vägarna förbi Strömstad, då kan ni nog lista ut det.

Om ni tror att denna händelse icke har skett på det sätt som beskrivs, ta då och ring till hamnkapten i Strömstad!

Den norske seileren kan ha blitt provosert til de grader. Når sinnet koker kan man ta ubetenktsomme valg.

Uansett har svenskene en mye mer gjestfri skjærgård, som er tilgjengelig for alle. Nordmenn burde kanskje være noe mer ydmyke når de er gjester i Sverige med båt ?

Ingen med någon koppling till L-A eller hans båt har varit närvarande eller har haft någon kontakt före eller under den tid som flytt av båten till annan brygga skedde!

Båten hade legat på sin plats med namn och tel.nummer väl synligt många dagar.

Om han har blivit sinna av något annat vet jag inte och det är helt ovidkommande!

Det jeg stusser over er at historien berettes på svensk, mens vedkommende i sitt eneste tidligere innlegg på BP kommuniserer på norsk.

I det andre innlegget starter han med "Vem" som er svensk for "hvem". Mange av oss prøver å tilpasse innlegg til mottakerens språk, ihvertfall korte innlegg. Antakelig "baaat" også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Litt til ettertanke: Verden er (nesten?) aldri helt svart-hvit. Saker har flere sider, i alle fall minst to.

Når jeg så første innlegg i denne tråden, så fikk jeg straks assoisasjoner til andre tildigere tråder. Jeg tenkte - nå går det ikke mange minuttene før "bermen" hiver seg på og støtter trådstarter helt ukritisk. Ganske riktig - sånn ble det, i alle fall i starten.

Flott at vi backer hverandre opp! Jeg kjenner ikke denne konkrete saken, og for alt jeg vet kan trådstarter ha helt rett - og saken kan være balansert beskrevet. Men jeg synes vi også skal være åpne for at det ikke er alltid er tilfelle. Uten å være moderator - en sunn skepsis i forhold til sakens fakta/balanse, synes jeg det er på sin plass å minne om før vi gir vår uforbeholde støtte - og ditto "slakt" av motparten.

Jeg skal ikke dra fram gamle linker her nå, men dere som har vært med en stund husker flere. I farta nevner jeg motorrep av saltvannskjølt 20 år gammel motor (kom også på TV2), Siri&Ståles sak med Skorgenes-båten, en Trawler som (visstnok?) ble stjålet på Vestlandet og etterlyst av en båtadvokat, og av nyerere dato en sak om servicen ved Kongen Marina. Det finnes flere også. Felles for dem alle - om jeg husker rett - var at sakene slett ikke var så enkle og åpenbare som de først så ut som. Men støtte i bøtter og spann, ja det fikk de alle i starten. Og "motparten" var ofte en dri***ekk. "Ta ham"..."Hvordan har samfunnet blitt?"..."Stå på, ikke gi deg!" osv.

Dette litt til ettertanke...

henter denne fram igjen, nå er de fleste enige om at det er ugler i mosen og at uglene nå er trådstarter.....

Jeg tror godt at denne historien kan være sann, men jeg mener fortsatt at det er grunn til å være på vakt når slike innlegg kommer. Trådstarter har åpenbart publisert den samme historien på tre norske nettfora og har etter mitt syn et klart ønske om å "henge ut" vedkommende som omtales og mer det enn å få diskutert saken. Dette begrunner jeg med at han ikke har gitt noe som helst respons på de innlegg som er gitt her, selv om han flere ganger har vært logget på siden tråden startet. Videre har vi en etablert praksis her om at når gjennkjennbare forretninger/personer omtales, ja da er det rett og rimelig at motparten inviteres til å komme med sitt syn.

Når så andre debatanter her trår til og begynner å legge ut om deres mistanker om at samme person har unndratt moms osv, ja da får en virkelig et inntrykk av hvor mektig internett kan være.

Forøvrig skriver trådstarter at han håper på et bedre samarbeid med den nye "naboen", men jeg vil vel tro at et slikt innlegg som dette ikke akkurat er beste middel for dette enten han har rett i sak eller ikke.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Endast på grund av L-A:s vänlighet är "knivmannen" inte polisanmäld, vilket de allra flesta tycker skulle skett.

Dette hadde vel vært den korrekte måten å håndtere dette på, så det er synd at anmeldelse ikke ble gitt! Offentlig sverting på nettet er ikke noe spesielt ryddig alternativ, og i tillegg vanskelig å forholde seg til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...
Er det virkelig mulig?

Hvis du leser innlegg #34 så vil du se at jeg ringte hans fru så det er ingen hemmelighet, men la meg presisere;

1. Norgesbåt HB på Lindholmen i Strømstad oppgir et telefonnummer på nettet og at det er hans private nummer som oppgis er jo litt underlig, og heller ikke noe man kan vite når man ringer dit, eller?

2. Hans fru tok telefonen og jeg presenterte meg med navn (hvilket jeg alltid gjør, men føler meg i så måte som et unntak!), fortalte at jeg ringte fra Norge og ble av hans fru fortalt at han var på jobb og på hvilket nummer (mobil) han kunne nås. Jeg fikk ikke svar på hans mobilnummer og ga da opp, og har ikke prøvd igjen senere.

Nå kan du gjerne fortelle meg hva jeg gjorde feil slik at jeg vet det til neste gang! :yesnod:

Om andre (også) har ringt ham har jeg ingen mening, formening eller oversikt over!

Forøvrig synes denne saken å ha minst to sider, ikke helt uvanlig det heller, men at vi "andre" her kan ha sterke meninger den ene eller den andre veien er i allefall litt merkelig, men forhåndsdømming er jo også en slags norsk folkesport? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Leste forklaringen i SEILAS forumet.

Nordmannens egnenerklæring om egen hederlighet holder ikke her.

Tenk å skylde på damen på turistkontoret.... man skal jaggumeg høre mye.

Man skal tenke seg vel og lenge om, før man tar seg til rette - og da særlig i annenmans land...

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hvis du leser innlegg #34 så vil du se at jeg ringte hans fru så det er ingen hemmelighet, men la meg presisere;

2. Hans fru tok telefonen og jeg presenterte meg med navn (hvilket jeg alltid gjør, men føler meg i så måte som et unntak!), fortalte at jeg ringte fra Norge og ble av hans fru fortalt at han var på jobb og på hvilket nummer (mobil) han kunne nås. Jeg fikk ikke svar på hans mobilnummer og ga da opp, og har ikke prøvd igjen senere.

Nå kan du gjerne fortelle meg hva jeg gjorde feil slik at jeg vet det til neste gang! :yesnod:

Om andre (også) har ringt ham har jeg ingen mening, formening eller oversikt over!

Her diskuteres det en "hendelse" på BP i det vide og det brede,og det er jo greit nok?Og innteressant.

Men når man hører at noen ringer for å snakke med vedkommende og/eller kona,eventuellt for å sjekke opp/kontrollere ting,må man spørre seg hvorfor i all verden? :confused:

Har man en "normal"grunn ,så er det selvsagt tilfeldigheter ute å går,og helt o.k,men personlig synes ikke jeg det er greit at noen ringte meg privat og /eller kona mi for å snakke om/sjekke opp "Baatplassiskusjoner? :lol: Nei,vet du hva :cool: Men var det noe annet telefonsamtalen skulle dreie seg om,så for all del, :smiley: Mendette er nåbare min ringe mening. :wflag:

mvh

fem@il

Leste forklaringen i SEILAS forumet.

Nordmannens egnenerklæring om egen hederlighet holder ikke her.

Tenk å skylde på damen på turistkontoret.... man skal jaggumeg høre mye.

Man skal tenke seg vel og lenge om, før man tar seg til rette - og da særlig i annenmans land...

Og dette er veldig utbredt :cryin: ,jeg har båten i Sverige fra april til september,og det er ikke særlig tvil hvem som "tror de eier"Bohuslän,enten det er ferier eller helger.Heldigvis ikke alltid,men relativt mange eksemplarer :nonod:

mvh

fem@il

....,men personlig synes ikke jeg det er greit at noen ringte meg privat og /eller kona mi for å snakke om/sjekke opp "Baatplassiskusjoner?

Som jeg har nevnt to ganger før, og gjentar nå igjen, så ringte jeg det nummeret som er oppgitt under firmaet Norgesbåt HB på Lindholmen i Strømstad og at det er et privatnummer kan jeg vel vanskelig klandres for og at det var kona som tok telefonen forutså jeg heller ikke, hvordan kunne/skulle jeg vite det? Er det fortsatt uklart for deg? :crazy:

Og hvis hans anonymitet er et problem så har jeg allerede vist til http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=13633 og http://www.seilas.no/wip4/disc/detail.epl?id=13633 hvor vedkommende fremstår med fullt navn og hele den samme historien som i første innlegget her så særlig hemmelig er vel hverken denne historien eller hvem vedkommende er! Innholdet i historien som sådan har jeg ingen mening om, det overlater jeg til ekspertene her på forumet! :rolleyes:

ps

hvis du har en kommentar til dette innlegget så er det faktisk ikke nødvendig å sitere dette i sin helhet, så dum er jeg ikke, tror jeg! :sweat:

Hvis noen skal legge ned tråden, så håper jeg ikke det er å hindre oss nordmenn i å ta selvkritikk?

Noen ganger er det flaut å være nordmann i Strømstad. Og skal vi få rettet det opp, så bør vi diskutere hva som kan gjøres bedre. :cheers:

Hvis noen skal legge ned tråden, så håper jeg ikke det er å hindre oss nordmenn i å ta selvkritikk?

Noen ganger er det flaut å være nordmann i Strømstad. Og skal vi få rettet det opp, så bør vi diskutere hva som kan gjøres bedre. :cheers:

Så sant,så sant,en fornuftig tanke på tampen av 2008 :santcheer1: En tankevekker når vi nærmer oss et nytt båtår 2009.

God Jul :santcheers:

mvh

fem@il

Nu förstår jag inte riktigt. Kanske för att jag är "dum svensk" ?

Varför är det "misstänkt" om man omväxlande skriver på norsk eller på svenska ? Jag själv är uppvuxen med norsk TV och skulle väl kunna skriva på norska också, men hellre skriver jag på ren svenska än riskera skriva på grammatiskt fel norska. Och tur är väl kanske det, eftersom även mina inlägg här på BP kanske skulle kategoriseras som "misstänkta" annars...... :rolleyes: Bor man så nära gränsen som Strömstad (eller varför inte Sarpsborg) tycker jag det är ganska naturligt att man behärskar båda språken (?).

I Sverige är det inte ovanligt att man kan ha företaget/bedriften med ett telefonnr man svarar på även hemma. Det är en service åt kunderna, att någon nästan alltid svarar. Många har idag enbart sitt personliga mobilnr som företagsnummer, så länge företaget inte är så stort att det har telefonväxel. Gissar att detta förekommer i Norge också, utan att det behöver vara "misstänkt".

Att det som trådskaparen beskriver har hänt är både lätt att kolla och ingen större anledning att betvivla. Men jag tycker det är tråkigt att tråden skall behöva spåra ur till att bli en nivå med pajkastning och ordmärkning. Jag såg glimten i ögat på trådskaparen när han passade ut frågan om "man gör så här i Norge". Gjorde inte Ni det ? "Rötägg" har ju inget med nationaliteten att göra, och det handlar inte om någon kollektiv anklagelse eller rannsakan. Några av mina bästa vänner är norrmän, och så lär det förbli.

Naturligtvis kan även de som ibland bär sig väldigt illa åt mot vissa, vara trevliga i andra sammanhang. Bara för att någon upplevt en båtägare som trevlig hindrar inte denne från att kunna ha gjort de mest dumma saker mot andra.

Jag har själv ett grannpar som anser oss (och de flesta andra) vara av en lägre stående människoart. Mot bekanta med blått blod är de hur trevliga som helst, medan de anser sig ha rätt att göra vad de vill mot "lägre stående". Gå in i andras trädgårdar och gräva med sig fina buskar, läsa andras post, hindra alla andra från att få bygglov medan de själva inte anser de ens behöver ansöka o.s.v. De tycker inte ens det är fel - det är ju deras rättighet eftersom de andra är "lägre stående människoarter" som inte har några rättigheter....

Ingemar E.

NB Forum

Som jeg har nevnt to ganger før, og gjentar nå igjen, så ringte jeg det nummeret som er oppgitt under firmaet Norgesbåt HB på Lindholmen i Strømstad og at det er et privatnummer kan jeg vel vanskelig klandres for og at det var kona som tok telefonen forutså jeg heller ikke, hvordan kunne/skulle jeg vite det? Er det fortsatt uklart for deg? :crazy:

Hvorfor ringte du, hva ville du oppnå?

TMS

I all enkelhet for å få verifisert ektheten av tråden/trådstarter heller enn å "bare" kaste meg på all den synsingen og sterke meninger med noe mangelfull balanse og respekt for at de fleste saker har (minst) to sider, og at det sjelden er så enkelt som at det er kun en "goood guy" og en "bad guy"! Noe rart i det? Kan ofte være en ide, etter mitt syn, slik at man ikke ender opp med nok et ukjent vers av Prøysen og tror på alt som sies bare fordi man kjenner en som kjenner en som har en kusine hvis tante osv? :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...