Xlnt Startet 11.November.2008 Link til dette innlegget Startet 11.November.2008 Tenkte jeg bare skulle legge ut noen bilder av høstprosjektet mitt! Er ikke helt ferdig enda så det kommer flere bilder når alt er ferdig. All teaken er gjenvunnet fra en gammel utgangsdør som jeg kjøpte for 500,- og saget opp til passende stykker. Stjerna er laget av teak og eik, eik fikk jeg fra dørstokken Alt er limt med Epoxy fra biltema og natene er epoxy tilsatt Westsystem fargetilsetning for epoxy. Planen er å lakke hele greia med epoxy og et par lag uv bestandig lakk til slutt. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Ulv I Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Dæsken.. Lekkert!!! Nice done! Møbelsnekker eller? ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Xlnt Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Tusen takk for det, nei er nok ikke noen snekker i det hele tatt, aldri snkkret noe særlig i det hele tatt. Kjøpte meg en bordsag og pussemaskin på biltema og en kontursag fra clas ohlson. Utrolig morro å holde på med. og teak er veldig behagelig matriale å jobbe med. Er egentlig utdannet biloppretter men har ikke panket biler på 15 år. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Kodvaag Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Det var veldig fint! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Worry II Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Pokker så dårlig gjort og legge ut dette, Xlnt... Mista alt mot her nå.. driver å flekker på det originale Marex-bordet, holdt på leeeenge og det blir ikke som jeg ønsker (tørr ikke legge ut bilder nå ). Så kommer du med dette kunstverket !! Sinnsykt flott ! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 excellent Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Kjellka Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Nydelig arbeid du har gjort Xlnt Står i stil med nicet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 utrolig lekkert dette ble Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
alfb Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Utrolig xlnt Var så dum og vise det til madam'n... et slik skulle vi også hatt...gamle teakdøra står i garasjen... så nå har jeg det gående Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Så nyyydelig, tusen takk for inspirasjonen og detaljert beskrivelse av fremgangsmåten!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
NilsPils Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Nydelig arbeid Fint at mange fremdeles liker å jobbe med ekte materialer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frikar Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Tusen takk for innlegget. Jeg blir utrolig glad av å se slike bildeserier..... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 "Jævlar i havet" det finnes mye utrolig dyktige folk her. Hadde ikke hatt råd å sette kaffekoppen på det der bordet, nei det måtte ha vært den fineste konjakk til ett slikt bord. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44446 Her har whistler fått seg en konkurent ja. Supert arbeid. har planer om noe lignende med bordene i min båt, har fått tak i litt eik som jeg tenkte å lage kompassrose av sammen med teak. Ser jo på ditt arbeid att det passer utmerket sammen. bøyer meg i pussestøvet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Tusen takk for det, nei er nok ikke noen snekker i det hele tatt, aldri snkkret noe særlig i det hele tatt. Kjøpte meg en bordsag og pussemaskin på biltema og en kontursag fra clas ohlson. Utrolig morro å holde på med. og teak er veldig behagelig matriale å jobbe med. Er egentlig utdannet biloppretter men har ikke panket biler på 15 år. -Xlnt Virkelig flott! Da må jammen jeg og klare noe liknende, siden jeg jobber som biloppretter på 15. året ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Xlnt Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Takker for de hyggelige komplimangene! Til dere som har lyst til å prøve dette selv har jeg bare en ting å si, klarer jeg det, klarer alle andre det også! Jeg ser på meg selv som en handyman men overhode ingen guru. Har i lang tid sittet å siklet over bildene fra Whistler og tenkte dette må jeg bare prøve, koste hva det koste vil. Whistler sine bord tror jeg er laget i litt tynnere teak for jeg ser han har brukt stanley kniv, jeg har laget alt i 7mm teak lagt oppe på en hybbyplate og da blir det for tykt til å kunne skjæres med stanley. Dermed måtte jeg til innkjøp av kontursagen, men den er noe dårlige greier og slingrer noe helt j"#¤% så det gjelder å sage sakte og rolig. Neste gang tror jeg må prøve meg på noe slikt som dette: Dette er noe av det lekreste jeg har sett, nesten så man får lyst til å smake på godteriet. Til info: De malene for roser som man finner på nettet og her på BP er for dårlig, strekene blir alt for brede og upresise når man skalerer de opp til ønsket størrelse, tror også vinklene ikke er helt 100. Lagde først en prøverose av malen og da var det ingenting som passet sammen. Fant noen beskrivelser hvordan man konstruerer roser på nett og lagde en ny rose med passer, drit tynn blyant og gradeskive. Da passet alt så mye bedre. Klippet ut malen i papir, merket opp rosebitene og deretter brukte jeg rosemalen og en 5 mm spritusj til å merke opp en ny rose som da var 5 mm større og brukte den til å merke hvor stavene skulle kuttes for å få plass til rosen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
osa Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 hei -ligner mye på en luke som jeg prøvde meg på i fjor vinter, bare at jeg brukte bare en tresort (Sipo mahogny) Jeg brukte omtrent samme metode som deg; lister på 5-6 mm, epoksylimt på kryssfiner og natet med svartfarget epoksy. -Har fått en liten vanninntregning midt i stjerna i løpet av sommeren/høsten så det er det blitt en liten mørkere flekk nå. Tror jeg kommer til å slipe ned lakken og lime på sånn glassfiber duk i epoksy over hele luka. Det blir mye sterkere mot div. bevegelse i treet, tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Hadde det vært meg hadde jeg lagt fiberduken på undersiden av luka, og heller slipt bort lakk og lagt på flere lag med ren epoxy på toppen, og så avsluttet med 2k lakk. Det er bortimot umulig å ikke se glassfiberduken når sollyset står rett på. Du har med den lekkre luka der sørget for at alle ser på luka. Da bør det helst ikke være antydninger av duk i finishen.. Luka er rå Her er en annen variant av bord som jeg synes er helt rå. Laget av Van Dam custom boats Så nå får dere bare plukke fram linjetegningene på båtene deres Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
osa Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 -har ei mappe hvor jeg legger inn fine bilder jeg kommer over på nett. Et utvalg av de beste kompassrosene jeg har funnet: (-håper jeg ikke bryter noen copy-rettigheter eller fornærmer noen med å legge ut bildene her...) Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Mye fint her ja En gang jeg får god tid , veldig god tid , skal jeg prøve meg på dette Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hadde det vært meg hadde jeg lagt fiberduken på undersiden av luka, hva skulle hensikten med å legge duken på UNDERsida av luka være. Bevegelsene i treet på oversiden ville vel bli de samme.. Undersida er jo forholdsvis stabil uansett, den er av kryssfiner som er belagt med epoksy og deretter malt. Skulle tro det er både tett og stabilt den veien. Problemet slik jeg ser det er at de små trebitene som danner stjerna ikke er tilstrekkelig mettet/oppfylt med epoxy under liminga og at bevegelser (krymping/svelling) har skapt små sprekker der det har kommet inn fuktighet. Overflaten er bare oljet og lakkert med 4-5 lag (Jotun Clipper) Jeg er også litt i tvil om glassfiberduken vil vises, men jeg har sett enkelte kajakker der duken er så og si usynlig .. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 ..og jeg har laget en liten finerbåt (ligger ett prosjekt her på BP) hvor jeg gjorde meg masse flid for å få det usynlig. Står man en halv til en meter unna synes ikke duken, men går man helt innpå og kanskje særlig med litt skjev belysning, kan man skimte "ett eller annet" som bryter lyset litt. Å legge duken på undersiden var hvis du MÅ forsterke luken på ett eller annet vis, helst uten at det blir synlig. Blir som en dårlig glassfiberluke. Der ville du sikkert forsterket på undersiden for å bevare overflaten inntakt. Selvsagt helt unødvendig hvis den er stabil. Problemet med å legge på epoxy etter at du har oljet er at epoxy'en ikke vil sitte særlig godt med mindre du kan slipe ned på bart treverk igjen. Prøv deg fram med noe skrap. Min erfaring er at jeg IKKE vil legge duk på dekket når den tid kommer. Bare epoxy og 2k-lakk Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
osa Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 -det er slik det ser ut nå. Jeg tror, etter flere gode råd, at jeg går for : -nedpussing til bart tre. -grundig støvsuging, event forsiktig opprensking i sprekkene.. -to el. tre lag epoxy -par-tre lag med 2-komponent UV-lakk (var det det du mente, Honduras?) så får vi se om det blir bedre neste sommer. Båten ligger under dekke for vinteren nå.. Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 En huskeregel for alle som arbeider med tre: Krymp ved tørking (og svelling ved oppfukting) er svært forskjellig i lengderetning kontra radielt og tangentielt. Dette varierer med tresortene, men regn med at fra helt fuktet til helt tørt er tallene omtrent slik (tror ikke jeg er mye ute å kjøre nå): Lengderetning 1% Radielt 4-5% Tangentielt 10% Dette sier mye om hvor viktig det er å holde fuktighet ute/inne for ikke å få bevegelser i materialene. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hjemmelaget bordplate til cockpitbord for utskifting av stygge KingStarboardplater Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.