Pelle Parafin Startet 12.November.2008 Link til dette innlegget Startet 12.November.2008 Hvis du ligger med landstrøm,noe de fleste gjør om vinteren,kan det være årsaken til tæring på propell/skroggjennomføringer?Det er en som ligger i vår havn som var plaget av dette,pga. nabobåten ligger med landstrøm,(påstår han) Kan dette være tilfelle? Link to post
BMP Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Om du ikke selv ligger med landstrøm spiller det ingen rolle hva nabobåten gjør. Link to post
trikkern Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Hm. Tja, Det kan nok spille en rolle likevel, for dette er som kjent en meget komplisert materie. Den viktigste forholdsregelen er å holde sitt eget landstrømanlegg i orden og sørge for at det ikke er jordfeil og lekkasjestrømmer på utstyret ombord eller på landstrømkabelen. Selv om man har jordfeibryter som løser ut ved 30 mA så kan det teoretisk være jordfeil under disse verdiene som står og koser seg uten at j.f.br. løser ut. Link to post
Lotus Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Har man ikke landstrøm, kan det være så mange feil det bare vil rundt omkring. Man blir ikke påvirket hvis man ikke er en del av den elektrolytiske kretsen. Kan ikke se hvordan man skal bli en det av denne kretsen og bli påvirket av andres feil. Link to post
trikkern Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Når det gjelder tæring (som andre har gjort sædeles fyldig rede for i annen tråd) så trenger ikke jeg å ha tilkoblet strøm for at naboens båt kan "stjele" metall fra min propell. Det transporteres ioner gjennom sjøvann som bare det hvis forholdene ligger til rette. Det kan tære på metallet i brygger av samme grunn. Link to post
sjøleik Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Dette er nettopp det hvorfor det går så mye snakk om å kutte (land-)jordledningen eller ikke. Alle båter som har landstrøm (og ikke kuttet den!) er elektrisk koblet sammen via jordledningen. Og så ligger de i en elektrolytt, hvor det oppstår mer eller mindre store strømmer mellom de forskjellige metallene som de forskjellige båter består av/er "pyntet" med. Hele havnen virker som et stort batteri... Og derfor er tjæringen i gang: "mindreverdige" metaller først (altså de som står lavest i den elektrolytiske spenningsrekken), f.eks. sink (offeranodene), jern osv, "høyerverdige" senere (messing, bronse), eller ikke (sølv, gull) Hørte historier om gamle trebåter som hadde holdt i mange tiår, men gikk i oppløsning etter at landstrøm ble lagt inn (Jernspikerne forsvant bare...) Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Lotus Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Når det gjelder tæring (som andre har gjort sædeles fyldig rede for i annen tråd) så trenger ikke jeg å ha tilkoblet strøm for at naboens båt kan "stjele" metall fra min propell. Det transporteres ioner gjennom sjøvann som bare det hvis forholdene ligger til rette. Det kan tære på metallet i brygger av samme grunn. Nei, kan ikke se at dette stemmer. For å få elektrolytisk tæring må man være en del av en elektrolytisk krets. Ingen krets, ingen tæring. Galvanisk tæring er noe helt annet. Den har man uansett. Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg har fastinnstallert overvåking i min båt og der kan jeg måle forskjell på værdiene i mine metaler i forhold til vannet etter hvor jeg ligger. Ikke altid jeg fortøyer der jeg legger til først når jeg er i ny havn. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hei, Kan du forklare litt mer om dette systemet, hvordan det måler disse forskjellene på de forskjellige metallene i båten din? Ved hvilke verdier er det du velger å bytte plass? Har du testet verdieene mens båten står på land? Link to post
NilsPils Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Jeg stiller nok på parti med Lotus her. Elektrolytisk tæring forutsetter at en er koblet til kretsen. Jeg er likevel åpen for andre forklaringer. Men jeg er ikke åpen for det "uforklarlige" og mystiske. Ellers vil jeg legge til at jeg synes det er hasard å ligge med landjord koblet til båtens jordsystem, med eller uten jordfeilbryter. Det er å be om trøbbel. Dersom en kun trenger batterilader og litt varme om vintern, ville jeg brukt dobbelt isolert utstyr og plugget inn direkte til lankbelen uten å forbinde landjord med båtens jordingssystem. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hei, Kan du forklare litt mer om dette systemet, hvordan det måler disse forskjellene på de forskjellige metallene i båten din? Ved hvilke verdier er det du velger å bytte plass? Har du testet verdieene mens båten står på land? www.electromarine.no/flash/maddox.htm http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pelle Parafin Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 www.electromarine.no/flash/maddox.htm Meget innteresant,har aldri hørt om dette før,og prisen på dette montert er? Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hva skal da til for å være på den sikre siden? skilletrafo, jordingsplate og godt med anoder? Link to post
ivar Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 En kamerat av meg mistet en propellvinge ifjor pga tæring , og også andre båter ved samme brygge klagde på tæring. Visste seg da at landstrømkabelen ut på brygga lå med en bukt nedi vannet. Etter bytte av landkabel så gikk iallefall strømforbruket på bryggeanlegget merkbart ned. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Tyder på at det har vært en skikkelig jordfeil. Da ligger de uten lokal jord eller skilletrafo tynt an.... Link to post
trikkern Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Da vil jeg anbefale dere å gjøre et eksperiment som man gjorde på skolen i sin tid. Legg to metallbiter med forholdsvis stor avstand i spenningsrekken i et kar med sjøvann i to måneder og se om noe skjer. Link to post
Pelle Parafin Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 En kamerat av meg mistet en propellvinge ifjor pga tæring , og også andre båter ved samme brygge klagde på tæring. Hva mener dere vi må gjøre da for å ungå tæring,vi kan jo ikke foby samtlige å ligge med landstrøm.Er det noe båtforeningen kan gjøre i forbindelse med strømanlegget på bryggene?Strømmen renner til tider sterkt igjennom sundet der bryggeanlegget ligger,har dette noen innvirkning i tillegg? Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hva mener dere vi må gjøre da for å ungå tæring, Det beste tiltak er å tenke, først og fremst. Det som kanskje er nestbest er å gjøre noe med det. Tæring oppstår -bare- enten - mellom båt/båt eller båt/land pga. jordkablen - eller pga. feil på egen båt (stikkord drev/batteri/gjennomføringer/lekkage på båtnett, m.m.) Normalt finnes det ikke mer enn det, og derfor er det egentlig ikke så vanskelig med å bestemme seg hva man gjør. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Da vil jeg anbefale dere å gjøre et eksperiment som man gjorde på skolen i sin tid. Legg to metallbiter med forholdsvis stor avstand i spenningsrekken i et kar med sjøvann i to måneder og se om noe skjer. Fortell gjerne hva som skjer og hvorfor det skjer. Link to post
trikkern Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ingen verdens ting! Men poenget er at det er svært ofte strøm på avveier ombord i gamle båter. Ledninger ligger i vann, irrete koblinger, krypestrømmer, en del usynlige ting som fører til at ionene vandrer. Alt kan tilsynelatende være i orden, og likevel får man tæringer. Mitt poeng er at man må sørge for at det er rent og tørt der koblinger og elektriske dupeditter er plassert. I den siste båtene jeg var nedi motorrommet på lå det Biltema skjøtehylser på ledningene til lensepumpa nedi spillvannet. Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Så da kan vi vel egentlig konkludere med at har man ikke landstrøm, kan det være så mange andre med landstrøm og både med og uten feil i havna det bare vil. Man ligger trygt uten tæringsproblem over hode. Har man derimot landstrøm selv med jordleder med ombord, så kan man ha det så perfekt man bare vil i egen båt. Like fullt vil det kunne tære. Verre var det ikke. Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Bryggeanlegg har fått voldsom tæringsproblemer på grunn av høyspennkabler i vann som har tatt skade. Disse kablene har vært hundredvis av meter unna og ikke vært koblet til samme nett. Skade i kablene har først vært oppdaget når de har vært forskert på tæringsproblemene. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 På side 63 i Seatronic katalogen er det en galvanisk isolator til 995.- vil denne hjelpe på problematikken så man kan føle seg tryggere med tanke på tæring når man ligger med landstrøm ? Link to post
Håp Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 - eller pga. feil på egen båt (stikkord drev/batteri/gjennomføringer/lekkage på båtnett, m.m.) Jørg Har man ikke landstrøm ombord og det likevel tærer er vel dette konklusjonen?? Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Bryggeanlegg har fått voldsom tæringsproblemer på grunn av høyspennkabler i vann som har tatt skade. Disse kablene har vært hundredvis av meter unna og ikke vært koblet til samme nett. Skade i kablene har først vært oppdaget når de har vært forskert på tæringsproblemene. Lukket krets. Brygga er jo jord. Hva skulle eller skje? Båten uten landstrøm flyter imidlertid uten tæring i sitt lille univers. Enig? Eneste mulighet her er feil i egen båt med batteristrøm på avveie. Men også her må det en lukket krets til. Ingen lukket krets, ingen tæring. PS: Dette er veldig teoretisk. Har du en referanse til brygga som tæret bort? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn