BMP Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Tror man kan konkludere med at skal man ha landstrøm så monter skilletrafo. Har man ikke landstrøm har man heller ikke noe problem. Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Tull. Det kan man ikke konkludere med. Har man lokalt jordplan, har man ikke jordleder fra land. Null tæringsproblem selv om det er masse feil over alt ellers. Og det beste av alt er at det er lovlig og anbefalt av de som lager forskriftene. Dsb med andre ord. Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Lukket krets. Brygga er jo jord. Hva skulle eller skje?Båten uten landstrøm flyter imidlertid uten tæring i sitt lille univers. Enig? Eneste mulighet her er feil i egen båt med batteristrøm på avveie. Men også her må det en lukket krets til. Ingen lukket krets, ingen tæring. PS: Dette er veldig teoretisk. Har du en referanse til brygga som tæret bort? Lukket krets men strømmen leter altid til kilden sin men ikke til jord i et annet nett. Eksempel hadde dem dette problem i Stavanger-havn og de er flere som har slitt med og sliter forsatt med dette. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hva sliter de med? At brygga i Stavanger havn tæres bort? Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Dette har vært reparert i Stavanger. Hvis lekasjestrøm skulle søke opp nærmeste jord er lille jordsystemet i båten med trafoen heltatt ikke sikkert. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Men hvis man har sitt eget lokale jordplan i båten og ikke landstrømsjord, er da dette ikke noe problem? Si enig hvis du er enig eller forklar hvordan det skulle være et problem. Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Dette har vært diskutert mange ganger før og ikke alle sammen her på BP har blitt enige enno. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Men er du enig eller uenig? Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Jeg er ikke enig og ikke uenig. Jeg ser så meget rart i dem oppmålingene jeg utfører å tinger stemmer ikke. Jeg bør jobbe litt videre med disse sakene til å finne ut hvorfor dette passer ikke til skolebokene. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hvis du ligger med landstrøm,noe de fleste gjør om vinteren,kan det være årsaken til tæring på propell/skroggjennomføringer?Det er en som ligger i vår havn som var plaget av dette,pga. nabobåten ligger med landstrøm,(påstår han) Kan dette være tilfelle? ...bare for å svare på spørsmålet -før- at den tråden blir litt t t t lengre, JA ! Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Målte opp en båt i sommer som hadde ikke vært koblet til landstrøm i 2 uker og lå 100% nøytral i vannet. Den båten var kvalitetsbåt med bronce gjennomføringer og ventiler men på styrbordside lå værdiene i over 300 milliamper som er faresignal for den metalen. Båten ved siden av hadde 1.5mm Biltema landstrømskabel og lå den i vannet. Den tok jeg opp og frakoblet den i tillegg. Der senket værdiene ned mot 150 milliamper i disse gjennomføringene. Hvis båter som har kappet jord eller ligger ikke til landstrøm er uten fare for alt som gjøres i havna stemme disse målingene heltatt ikke som jeg utførte den dagen. Og dette er ikke eneste båten... http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Lukket krets men strømmen leter altid til kilden sin men ikke til jord i et annet nett. ...forutsatt at dette nettet er lukket. Ellers, skulle eksempel-nettet ha ordentlig jord (jord, ikke krets-minus) da er det helt egal hvor at jordingen blir "implantert" på kloden. I så fall finner strømmen også fra Sørafrika til Norge, heeelt uten kart. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ingen som kunne svare på om denne er verdt å bruke pengene på ? Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Denne er betre en ingen ting men du som har en kvalitetsbåt vet man for aldrig mer en man betaler. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ingen som kunne svare på om denne er verdt å bruke pengene på ? Jo, den virker under normale forhold. Men det som Maritim ikke henviser til er at det finnes en annen versjon nå, som heter C for "Capacitor". C er litt dyrere enn den vanlige A-type men økes blokkeringen for likestrøm på 2,5V. Og siden det blir maks 1,3V mellom forskjellige metall holder det for vanlige forhold. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Bildet er hentet fra Seatronic , så du mener at det er kommet en ny versjon av samme vare som er bedre men litt dyrer , vurderer å kjøpe en sånn sak og får høre med seatronic om de har en oppgradert sak da Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ja, det skulle du. Spør direkte etter den nye modellen som ender med betegnelsen "C". Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Denne brukes av fergerederiene. (Installeres både originalt og ettermonteres i enkelte båter for å bli kvitt problemet) Link to post
JRK Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Tull. Det kan man ikke konkludere med. Har man lokalt jordplan, har man ikke jordleder fra land.Null tæringsproblem selv om det er masse feil over alt ellers. Og det beste av alt er at det er lovlig og anbefalt av de som lager forskriftene. Dsb med andre ord. Men er du enig eller uenig? Hei, Dette har vi diskutert opp og ned i mente Lotus. Svaret er JA så lenge alt er i orden i din egen båt. Svaret er NEI. så snart du har en bitte liten jordfeil, i din egen båt, f.eks i din varmtvannstank. Da henger du i samme elektrolytten som som alle andre i havna. Her hjelper det heller ikke med galvanisk isolator eller elktrolyse blokker. Her er det bare SKILLETRAFO som gjelder Link to post
Hallaron Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Ingen som kunne svare på om denne er verdt å bruke pengene på ? Jeg har eletrolyseblokker fra Jørg/Sterling ombord i min båt. Jeg ligger med landstrøm på hele sesongen. Har en Anode og den varer 2-3 år. Funker flott hos meg. Om skilletrafo var like billig, liten og lett hadde jeg nok heller valgt det. Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Pelle Parafin Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg har eletrolyseblokker fra Jørg/Sterling ombord i min båt. Jeg ligger med landstrøm på hele sesongen. Har en Anode og den varer 2-3 år. Funker flott hos meg. ] Hvor får jeg kjøpt elektrolyseblokker, (aner ikke hva det er)og er det vanskelig å montere?Hos meg er anodene borte i løpet av 1år (4stk) Link to post
Hallaron Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg har handlet mye hos Jørg som titt og ofte er å finne i lignenede tråder her på BP. Har på alle måter gode erfaringer meg Jørg og Sterling Power.. Elektrolyse blocker er en dippedutt som settes på jordledninga mellom landstrøm og 230 v anlegget i båten. Den stopper de lavere spenninger (opp til 3,2 volt eller noe slikt). Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
trikkern Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hei! Er det noen som kan legge ut et skjema som viser folk hvor de skal montere den galvaniske isolatoren slik at det ikke blir koblet feil her? Har nemlig hørt om slikt tilfelle. Link to post
Pelle Parafin Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hei!Er det noen som kan legge ut et skjema som viser folk hvor de skal montere den galvaniske isolatoren slik at det ikke blir koblet feil her? Har nemlig hørt om slikt tilfelle. Se denne. http://www.tbbecker.de/stn/galv/stsktr.htm Link to post
trikkern Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 OK, Pelle, det skulle funke. Joerg! Det ville kanskje være greit å bruke et slikt galvanisk skille sammen med skilletrafo. Da skulle man (teoretisk) slippe å lage lokal jordplate og kutte jordlederen fra land. Har man da oppnådd den optimale beskyttelse? Noen meninger om dette? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn