Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Den er blitt tauet over fjorden til Holmestrand opplyses det fra Bergen.

Goegrafi er også et vanskelig fag.

Det er vel denne som er årsaken...og så hva man legger i uttrykket "over fjorden".

Og som vestlending, fra ene siden til andre siden med båt er "over fjorden" og med bil blir det rundt fjorden... :yesnod:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

http://www.jarlsbergavis.no/nyheter/article3993835.ece

 

"Det meste av lasta er tørr sement, som kan suges opp med egnet utstyr. Noe av sementen er imidlertid våt. Den våte sementen er noe mer krevende å hanskes med. Den må fjernes fra båten ved bruk av grabb, sier Rønnevig. Han lover at sementen skal fraktes vekk fra Holmestrand straks den er fjernet fra skipet.

 

– Sannsynlig bestemmelsessted er Slemmestad. Båten skal derimot taues videre til reparasjon etter lossing, sier Rønnevig. Han er tross alt fornøyd med at det ser ut til å være mulig å redde det seks år gamle lasteskipet. "

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

5000 tonn cement blir mange billass så kanskje både enklere og billigere å flytte skipet til Slemmestad? I tillegg er vel både skip/landstasjonen på Slemmestad slik utstyrt at lossingen der er a "piece of cake" mens lossing med kran og grabb og inn i en cementbil i Holmestrad via en hopper (eller hva som skal til) er en langsom og dermed dyr operasjon hvis i det hele tatt gjennomførbar uten at lasten blir skadet da cement pluss vann blir hardt, veldig hardt? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oslo Havn nektet å ta båten til kai, det samme gjorde Slemmestad. I Horten ble det problemer med dypgående og til Drammen ville s-dir ikke utstede slepetillatelse på grunn av at skipet var for ustabilt for strømmen i Svelvik.

Så løsningen med Holmestrand var faktisk eneste mulighet. Derfor havnet den der


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er også helt tydelig at rederiet har dårlig tid med å få skipet klar til nye oppdrag. Årsaken er klar: Det koster penger å ha skuta liggende i Holmestrand.

 

Det påløper ordinære havneavgifter mens båten ligger til kai her. Vi har fått melding om at båten kan bli liggende her i cirka 14 dager

 

Det var dette det sto :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Ja og det stod mye rart der! Det som er dyrt er nok ikke havneutgiftene som betales til Holmestrand, men den inntekt man går glipp av ved at skipet ikke gjør hva det er ment til/bygget for. I hvilken grad det påvirker rederiets økonomi er jeg også usikker på da det trolig er et forsikringsselskap som får det meste av regningen også for de tapte inntekter, etter mitt syn og erfaring fra bransjen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...