Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Det har blitt nevnt før - men:

Skal virkelig bli artig å se om denne saken skaper presedens.

 

Noe sier meg at utafor Oslofjorden vil dævelskapen få ligge til Rasmus og rusta fjerner det.

 

Hør bare på fiskeriminister og andre når de uttaler seg om Fedje-ubåten eller krigsskipvraket som vaker i fjæresteina. Det må utredes må vite, og deretter kan vi diskutere, og sette oss ned, og evaluere også videre i det uendelige.

 

For resten av landet er det nesten synd at det ikke var en fullastet oljetanker som grunnstøtte - og grisa ned hele fjorden.

Da hadde det blitt lovpålagt hvordan skipsforlis skulle håndteres vil jeg tro.

 

:puke:

jeg skjønner forsåvidt denne "sutringa" rundt om fra kysten, men dere må vel forstå at dette ikke har med Geografisk tilknytning å gjøre??? dette er jo en båt som bare er noen veldig få år gammel, og som kan reddes. Det er forsikringsselskapene som står bak denne bergingen. Eller er det slik at kompleksene ved å bo i grisgrendte strøk overskygger all fornuft??


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Noe sier meg at utafor Oslofjorden vil dævelskapen få ligge til Rasmus og rusta fjerner det.

 

Erkesludder.

 

Crete Cement er ett moderne skip bygget i 2002. Det hersker overhodet ingen tvil om hvem eieren er.

Eieren er aktiv i arbeidet med å berge båten sin.

 

Murmansk er det ingen som vet hvem som eier.

Men en ting er sikkert. Brenner noen den i småbiter, så kommer det en horde av jurristere som skal ha erstatning for skadeverk.

 

U-båten ved Fedje er på siden. Å dekke den til er å dytte problemet over på våre etterkommere. Den skal opp.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig her.

Den berges jo for at den skal kunne repareres og gjen brukes.

Og i og med at de strandsatte den så er jo brua fortsatt tørr. Dermed er mange 10 talls millioner spart i forhold til om den skulle sunket på dypt vann og aldri kunne repareres!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Eller er det slik at kompleksene ved å bo i grisgrendte strøk overskygger all fornuft??

 

Nå er vel ikke Grimstad så grisgrendt og denne bergningsoperasjonen tilfører jo sågar byens største menn, Uglendene, godt med penger, regningen betales av forsikringsselskaper både her og der, så alle burde vel være fornøyde! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"jeg skjønner forsåvidt denne "sutringa" rundt om fra kysten, men dere må vel forstå at dette ikke har med Geografisk tilknytning å gjøre??? dette er jo en båt som bare er noen veldig få år gammel, og som kan reddes. Det er forsikringsselskapene som står bak denne bergingen. Eller er det slik at kompleksene ved å bo i grisgrendte strøk overskygger all fornuft??"

 

Og hele håndteringen ville vært lik kysten rundt forstår jeg. Da tar vel alle fra grisgrente strøk feil igjen Kingsea.

At sørlandskysten f.eks fremdeles ikke har så mye som en taubåt i beredskap til tross for at det er landets mest traffikerte rute for tankbåter betyr ikke noe som helst.

Bare beredskapen er på plass i Oslofjorden så må jo resten være sutring.

 

Og om jeg forstår Kingsea rett blir alle nyere båter berget på odrag fra forsikringen, da er jo alt såre vel da

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

"jeg skjønner forsåvidt denne "sutringa" rundt om fra kysten, men dere må vel forstå at dette ikke har med Geografisk tilknytning å gjøre??? dette er jo en båt som bare er noen veldig få år gammel, og som kan reddes. Det er forsikringsselskapene som står bak denne bergingen. Eller er det slik at kompleksene ved å bo i grisgrendte strøk overskygger all fornuft??"

 

Og hele håndteringen ville vært lik kysten rundt forstår jeg. Da tar vel alle fra grisgrente strøk feil igjen Kingsea.

At sørlandskysten f.eks fremdeles ikke har så mye som en taubåt i beredskap til tross for at det er landets mest traffikerte rute for tankbåter betyr ikke noe som helst.

Bare beredskapen er på plass i Oslofjorden så må jo resten være sutring.

 

Og om jeg forstår Kingsea rett blir alle nyere båter berget på odrag fra forsikringen, da er jo alt såre vel da

Om du forstår det sånn så får det bli opp til deg, men hvor i Oslofjorden ligger det taubåt i beredskap??


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Balder ligger i Oslo. og Bever i Horten. er vel de vesentlige i Taubåtberedskapen. Tofte 2 pleier jo og være i drammensområdet også.

Eller så ligger jo Gyltingen i Drøbak som var båt nummer 2 som kom under aksjonen, men den går ikke under noen beredskap.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Balder ligger i Oslo. og Bever i Horten. er vel de vesentlige i Taubåtberedskapen. Tofte 2 pleier jo og være i drammensområdet også.

Eller så ligger jo Gyltingen i Drøbak som var båt nummer 2 som kom under aksjonen, men den går ikke under noen beredskap.

Ingen av disse båtene har noe som helst beredskap annet enn at de er ofte i området og kan gå inn i berginger ved behov, men hvis dette skal anses som beredskap er det ganske bra beredskap rundt kysten. Det er taubåtbaser i Grenland, Arendal,Kristiansand, Farsund, Stavanger o.s.v o.s.v helt opp til Hammerfest og videre øst til Kirkenes. Men i Nord-Norge har jo Kystverket både egne og innleide patruljerende beredskapsbåter som det eneste distriktet i landet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

det er festet 2 wirere ned til båten i hver sin vinsj, på hver sin side som går foran rorstammen under båten og opp igjen på andre siden festet på pullerne. Dette er for og holde stabiliteten når den begynner å lette.

og jo, det ligger alltid en stand-by taubåt i oslo i tilfelle brann?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

det er festet 2 wirere ned til båten i hver sin vinsj, på hver sin side som går foran rorstammen under båten og opp igjen på andre siden festet på pullerne. Dette er for og holde stabiliteten når den begynner å lette.

og jo, det ligger alltid en stand-by taubåt i oslo i tilfelle brann?

Ja men denne er det rederiene som leier på timebasis den tiden de losser eller laster på Ekeberg oljelager på grunn at de er pålagt å ha en taubåt som kan fjerne de fra kaia om det skulle oppstå en kritisk situasjon. Hvilket som helst firma kan jo leie seg en beredskapsbåt, vi snakker vel om en beredskap som staten sørger for? som i Nord-Norge


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ingen av disse båtene har noe som helst beredskap annet enn at de er ofte i området og kan gå inn i berginger ved behov, men hvis dette skal anses som beredskap er det ganske bra beredskap rundt kysten. Det er taubåtbaser i Grenland, Arendal,Kristiansand, Farsund, Stavanger o.s.v o.s.v helt opp til Hammerfest og videre øst til Kirkenes. Men i Nord-Norge har jo Kystverket både egne og innleide patruljerende beredskapsbåter som det eneste distriktet i landet

 

http://www.nrkn.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.327110

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6252439

http://www.aa-f.kommune.no/sitepageview.aspx?articleID=1470

 

Du finner mange artikler om fenomenet med et enkelt søk på google. Å referere til de minste taubåtene er i beste fall ignoranse. Sørlandet har dårligst beredskap, og størst trafikk i landet

 

Eneste måte å endre noe som helst innen skipsfarten er i etterkant av større ulykker.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

http://www.nrkn.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.327110

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6252439

http://www.aa-f.kommune.no/sitepageview.aspx?articleID=1470

 

Du finner mange artikler om fenomenet med et enkelt søk på google. Å referere til de minste taubåtene er i beste fall ignoranse. Sørlandet har dårligst beredskap, og størst trafikk i landet

 

Eneste måte å endre noe som helst innen skipsfarten er i etterkant av større ulykker.

Hva er det egentlig du snakker om?? Er det ikke egentlig beredskap på kysten du etterlyser?? eller mener du at private taubåtselskaper på østlandet/vestlandet uten fem øre i inntekt fra staten skal legge et par store taubåter på sørlandet i tilfelle det skulle skje noe.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig du snakker om?? Er det ikke egentlig beredskap på kysten du etterlyser?? eller mener du at private taubåtselskaper på østlandet/vestlandet uten fem øre i inntekt fra staten skal legge et par store taubåter på sørlandet i tilfelle det skulle skje noe.

Beklager, mente å skrive "egentlig STATENS beredskap" i forrige innlegg


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Passer det slik med jobben i morgen tar jeg Astor opp til Fagerstrand for å titte og ta noen bilder.

Regner med at noe skjer i morgen?

 

mvh Astor

Er ikke sikkert det skjer så mye i morgen, arbeidet er stoppet nå på grunn av at "flenga" i baugen antakeligvis er større enn antatt


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...