Jump to content

Vil salget av brukte båter øke?

Wasco

Recommended Posts

Problemet er vel at det er svært få som ønsker å ta opp lån for å kjøpe en ny båt, man beholder den gamle ett par år til for å vente på at bruktmarkedet tar seg opp og finansuro har stabilisert seg. I tillegg har du alle de som vurderer å kjøpe bruktbåt, men som heller ikke ønsker å ta opp lån akkurat nå.

De som har en oversiktlig økonomi, slipper å ta opp (mye) lån og/eller har en stabil inntekt og sikker jobb ett par år fremover vil sikkert fortsatt kjøpe nye båter.

Tror de som vil ha ny båt kjøper det, og de som synes brukt båt er helt OK kjøper det. Problemet er at det er så få av dem i forhold til hva markedet inntil nå er vant med.

Så jeg ser ingen sammenheng i at bruktprisene skulle øke fordi det selges så lite nye båter. Bruktmarkedet er like dødt som nybåt-markedet tror jeg, og prisene må ytterligere ned for å friste de som sitter på gjerdet. 70-80 talls båter skal man etterhvert slite for å bli kvitt tror jeg.

Jeg tror faktisk ikke at det nytter så veldig å sette ned prisene så veldig mye mer og jeg tror heller ikke det kommer til å skje , trykker man på kjøpestoppknappen da kjøper man ikke uansett og veldig mange av båteierne med brukte båter vil vel heller bare beholde båten om de må voldsomt ned i pris.

Selvsagt vil det være de med rammelån på boligen som kjøpte båt fordi naboen har båt og nå blir det dyrt og de må kvitte seg med båten for å overleve men de kan det ikke være mange av , vi har tross alt ikke høy rente i Norge i dag.

Dette blir en spennende tråd å følge med på, for jeg kjøpte jo ny båt uka før det smalt, og venter med å selge den gamle til våren.

Blir spennende å se hvordan salget blir til våren. Jeg kommer nok til å vente til mai ca med å annonsere den, kanskje det har tatt seg opp litt til da.. :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Finanskrisen er vel knapt komt til Norge ennå. Det er mye som tyder på at arbeidsledigheten vil stige og at boligprisene vil falle ytterligere når den rammer oss. For enkelte kan nok boligene bli mindre verdt enn lånet til boligen. Det vil vel ikke akkurat øke etterspørselen etter båter og gjøre det enklere å få lån. Men man vet aldri sikkert om fremtiden. Mye kan skje.

Rent prinsipielt skal vel mengden nye båter som selges gjenspeile antall båter som skrotes, antall nye båteiere som kommer inn, antall båteiere som ønsker å sitte på flere båter + sikkert endel andre faktorer.

Nå tror jeg ikke økningen i antall båter i tiden som kommer vil være like stor som den har vært grunnet presset på folks privatøkonomi. Selv om ikke alle har merket presset enda vil det komme på makro nivå i form av høyere renter enn vi har hatt i det siste, pessimisme i økonomien, permitteringer og oppsigelser. Av samme årsak vil vel også båttettheten gå ned i form av at noen få vil klare seg med færre båter, noen klarer ikke med båten i det hele tatt etc.

Nypris på båt har en nedre grense som må opprettholdes for å holde liv i forhandler/produsent leddene. Nå regner jeg med at råvare/produksjonskost for nybåt er presset opp slik at produsentene vil klare å lage båtene billigere etterhvert som leverandærene må tilpasse seg endret markedssituasjon også. Brukte båter har en annen mekanisme som setter nedre grense, følelser, minimum for å finansiere neste båt etc. Dersom gevinsten ved å godta en eldre båt blir større enn den er i dag vil nok flere titte over på bruktmarkedet av dem som skal inn i markedet. Likeledes dersom bruktprisene blir lavere vil folk tenke seg om ved nykjøp grunnet annenhåndsverdien. På samme måte som færre vil klare å finansiere ny båt med fallende verdi av eksisterende båt. Alt dette peker på at nysalget skal ned.

Nå er det jo også desverre slik som pekt på over at færre vil ha råd til båt. Samtidig vil færre selge båten i et fallende marked av forskjellige årsaker.

Det er vel ingen tvil om at det er press på prisene på både nye og brukte båter om dagen. Det vil bli interessant å se hvor lang tid markedet bruker på å tilpasse seg.

For dem som skal selge brukt nå er det vel ingen krise pt. Det er ingen krise i norsk økonomi, men i det store bildet er det press på privat økonomien. Dette betyr at det alltid vil være kjøpere der for den rette båten (til den rette prisen). Kanskje vi vil se en større grad av differensiering mellom attraktive båter og mindre attraktive båter?

- anders m.

Rent prinsipielt skal vel mengden nye båter som selges gjenspeile antall båter som skrotes, antall nye båteiere som kommer inn, antall båteiere som ønsker å sitte på flere båter + sikkert endel andre faktorer.

Jeg regner med at mange "førstegangs kjøperene" som hadde planer om å kjøpe helt ny båt, ganske sikkert vil begynne å se mot brukt-båt markedet.

Dette vil etter min mening føre til en større etterspørsel etter brukte båter. Noe som igjen vil presse prisene på disse båtene opp.

Men en annen faktor er vel at mange som i dag sitter med dyre båter vil se seg nødt til å selge disse og eventuelt skaffe seg mindre kostbare fartøy.

Til slutt vil vel dette føre til at bruktbåter i det øverste prsisegmentet vil falle i pris, mens de i det lavere prissegmentet vil stige.

Ja, ja - det er morro å filosofere litt og prøve seg som økonomisk ekspert mens høstregnet pisker mot ruta :lol:

Dette var min magefølelse også innpå, at flere nå velger å kjøpe seg en bruktbåt siden de ikke får lån til nytt.

Magefølelsen min sier at det ikke bør bli et problem å få solgt f.eks min 21 foter som er spekket med utstyr til under 250.000,-

Mens en båt til rundt 500.000 + kan bli vanskeligere å få solgt da flere kanskje må låne for å få til en slik sum.

Blir spennende å se om magefølelsen min tar rett igjen.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Vil tro at de som skal selge nyere kurante båter opp mot 400-500tusen og de med riktig dyre båter, vil merke minst til nedgangen. De av oss med båter fra tidlig 90 og eldre vil streve meir for å få solgt. Dette hadde eg forsåvidt regnet med da eg kjøpte den eg har nå, men så kjøpte eg ikkje den for å selge.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...