Jump to content

Er det egentlig så krise å bo i båt?

Sun Flyer

Recommended Posts

Min mening er at den stakkars båtboeren har et luksusproblem. Selv er jeg ikke fremmed for tanken på å bo i båt en periode, men har ingen mulighet til å klare inngangsbiletten til det livet all den tid jeg leier en leilighet i Oslo. Selv om jeg ville klare meg med en båt der den månedlige kapitalkostnaden var en del mindre enn et jeg betaler i husleie. Merk at jeg ikke anklager noen for diskriminering av den grunn.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Problemet er ikke de to som "må" bo i båt. Problemet er heller ikke at de ikke makter å finne egnet bosted. problemet er heller ikke diskriminering.

Derimot er problemet propaganda, desinformasjon og indoktrinering fra Bergens Tidende. Det går ikke an å tro på noe som helst i den avisen. Hva de skriver, skriver de for å oppnå egne definerte politiske mål. Bybananen er bare ett grotesk eksempel. Alle de andre står i kø. Det er bare å åpne øynene så ser du.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

og en humoristisk etterslenger i en bavariadiskusjon...

Jeg skal ikke vurdere din dømmekraft, men noe lignende som du skriver her er akkurat det samme som de mobber sier... "En humoristisk etterslenger".. Det er nok ofte slik det er de som mobber som påberoper seg retten til "fasiten" og ikke den mottar leser budskapet.... Av den enkle grunn at mobberen ikke evner å sette seg i mottagerens situasjon... Har desverre jobbet en del med denne problematikken...

Nå det gjelder dette paret som ikke ønsker å bå i båt så har jeg full forståelse for deres mening, og det repekterer jeg naturligvis....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ser ikke noet galt med utleier som ikke vil leie barnefolk. Jeg personlig ønsker ikke å bo ved siden av skrikende unge eller i nærheten av barnehage. Folk har valg i sitt liv og vis dem velger å ha en unge kan dem ikke forvente andre innbyggere gir dem forgang til de dem trenger og/eller ønsker. Jeg har hatt mange naboer med unger uten å ha opplevt ubehag men vis den hadde oppstått skulle jeg ha flyttet meg med engang dersom jeg er heldig å ha flyttbart hjem. Jeg har naboer med unger som er født og oppvokst i båt uten eneste problem med vansker med bruk av flyteplagger og andre naboer med sin "pabbahelg" dersom barna synes hele livet være eventyr og gleder seg til disse helgene.

Jeg hadde vært flau over å bli brettet ut i avisen på denne måten og jeg synes over hodet ikke synd på paret. For 9 båtpenger i mnd kan man bo temmelig fint og temmelig sentralt. Rett utenfor gamle bomringen i Bergen, 20 minutter å gå til fisketorget. Få blondinen i jobb eller send henne dit hun kom i fra. Lite brukbart kjerringemne om hun ikke tar et tak for fellesskapet...

Tror ikke hun snakket oslosk... Men for all del, jeg håper og tror denne saken her er overdrevet en smule. Hun er sikkert en kjekk jente som har funnet seg en kjekk herremann med seilbåt. Håper jo selvfølgelig at det ordner seg for dem, tak over hodet, mercededes i garasjen, hytte på fjellet og helst en i Kragerø i tillegg. Det jeg reagerte mest på var at de ikke fant noe ok tak over hodet for 9 laken i mnd. De kan få leie kåken min for 9 i mnd'en når jeg ikke gidder å bo her mer. 65kvm, innlagt vann og strøm, to soverom, fin utsikt og 25 minutter å gå til sentrumspils. De skal til og med få plass i garasjen for den prisen...

Men seriøst;

Det som irriterer meg med artikkelen er at den bekrefter noen jeg allerede vet; nemlig at å være båtboer ikke blir ansett for en seriøs boform i norge. Litt på samme måte som at sykkel ikke blir ansett som et seriøst transportmiddel. Og det irriterer meg grenseløst. Tydelig at journalisten bare brukte båtgreiene som brekkstang for å skrive noe om diskriminering og det blir teit når han diskriminerer selv.

Hvis man bor i båt fordi man ikke har råd til å gjøre annet, fordi man ikke gidder å jobbe, er det lite respekt å finne. Båtfant oppfatter ikke jeg som noe positivt ord. Men å bo i båt fordi man realiserer en drøm, lever et liv, tør gjøre det man aller helst har lyst til, det tror jeg blir beundret. Uavhengig av hva slags drømmer folk lever, blir man gjerne respektert for å tørre å gjøre det. Folk som bor i båt har blitt et vanligere og vanligere syn de 5 siste årene, og det samtidig med at folk har fått bedre råd, og ser at de kan få drømmebåten om de bare ofrer litt annet for å få det til.

Jeg tror journalisten i BT har bommet litt, og gjort dårlig research. Å kjøpe en båt til feks. 1 mill uten å ha noe hus å ta pant i krever egenkapital, og det i langt større grad enn ved et huskjøp. Alle kan(kunne) kjøpe seg et hus, og pante helt opp til pipehatten, men båt, det har aldri bankene likt, og krever derfor egenkapital så det holder.

Helt enig. Det er fint at journalisten vil sette fokus på diskriminering av utlendinger på leie- og jobbmarkedet. Men koblingen mot det å bo i båt er tøvete. Dette er en seriøs boform som har mange fordeler der den eneste ulempen (slik jeg opplever det) er at det er trangt..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har ikke lest igjennom alle inlegge i denne tråden. Men en ting som gjør at det sikkert ikke er så morsom for denne unge familien å bo i båt, er at de har en unge på 5 år.

For det første er slike 5 åringer svært energiske og trenger plass til å boltre seg og få utfoldelse for sin energi. Dette kan nok bli hektisk og litt klaustrofobisk i en båt - selv om den er 36 fot.

Å bo alene, eller også et par i en slik båt er jo noe helt annet.

Så jeg har nå litt forståelse med paret og ikke minst ungen.

Dere kjenner vel heller ikke til så mange familier med små barn som har overvintret i en båt..... Hvis vi da ser bort fra de gamle "fante-skjøytene" som fantes langs vår kyst for 50-60 år siden. Men den gangen var vel ikke kravene til komfort så stor - heller ikke for landboere.

Sun Flyer, om du synest det er trangt å bu i båt, så er det vel på tide at du tek til vet og kjøpar ein katamaran!

Såg Flyer i hamna her ein dag. Fin cockpitkalesje.

Når det gjeld det å bu i med barn i båt. Eg for to år sidan budde me i båt i Bodø. Dette med to små barn, og dei var der heile tida, ikkje berre annakvar helg. Det gjekk heilt fint.

Ask

Naboer av meg har fire unger i sin gamle 45foter. Dem er alle født og oppvåkst der og livet er så spennende. Aldrig vært eneste problem og barna som våkser opp med dette litet areal ser på verden anderless og blir fornøyt med meget mindre en disse bortskjemte i villene.

Katamaran skulle jeg ikke anbefale noen som bobåt her nordfra. Overflaten over vannet er enorm og kulde og kondens deretter. Uansett dem bruker sandwich som byggemateriel kan man sammenligne katamaran med hus på grunn av overflaten. Hus med 2cm isolering er ikke stort vært som vinterbolig.

Hei Servicemannen

Me budde i katamaranen vår i Bodø vinteren 06/07. Dette med to små barn. Det gjekk heilt fint. Men det måtte fyrast.

Største potensielle problemet, i høve til ein einskrogsbåt, er kanskje at vasstankane ligg mellom skroga over vasslina. Dei er såleis meir utsatt for frost.

Ellers så les eg alltid dine kunnskaprike innlegg med stor glede.

Ask

• 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...