Loma Startet 7.Desember.2008 Del på Facebook Startet 7.Desember.2008 Eg har båten liggande på sjøen heile vinteren, men frå oktober til påske er den normalt ikke i bruk. Tidlegare år har eg starta dieselmotorane (2 x VP 41) og kjørt dei litt varme på tomgang, en til to ganger kvar mnd. for å få ut eventuell kondens. Det eg lurer på er om dette er lurt eller kansje rett og slett skadeleg? Nokon som har meininger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Ja, jeg har forstått at det er flere som varmkjører gjennom vintersessongen som deg. Jeg har aldrig skjønt poenget med dette. Det kan da ikke resultere i annet enn ytterligere kondens og fuktproblemer i motor og motorrom? Skaff deg landstrømlader og en liten varmer, eller kople fra batteriene dine og la motorene stå i ro gjennom vinteren er mitt råd. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Regina III Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Det som derimot ER godt for motorene er en SKIKKELIG varmkjøring, d.v.s en VIRKELIG tur, en time eller helst 2, kanskje 3. De fineste turene jeg har på sjøen er kanskje akkurat slike turer. Det er blikk stille, fjorden ligger som et speil. Ingen har vært der og ødelagt med andres hekkbølger enn dine. Lufta er klar som krystall og det er en sikt som du ikke opplever om sommeren. OG, jeg lover deg, det er IKKE bare motorene som har godt av det !!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Det kommer vel an på om man konserverer eller ikke. Gjør man det ikke, mener jeg at blant annet Volvo anbefaler varmkjøring, under belastning. Selv bruker jeg båten hele året, og startet opp sakene en gang i blant. Nå har jeg vært bortreist et par måneder, men ser ikke det som noe problem. Jeg har heller aldri opplevd kondens i forbindelse med bruk av båten om vinteren. Nå er imidlertid Hulda isolert til minst 1/2 meter under vannlinjen rundt det hele. Jeg var om bord forrige helg. Glødet motoren, vred på tenningen og motoren startet momentant. Nå har motoren litt varme i rommet. Den lever et godt og tørt liv nedi der. Om et par uker skal admiralen og jeg ut å se om vi kan få en juletorsk. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Er vel kommet til samme konklusjon og har sluttet med varmkjøring om vinteren, viss motoren skal bli gjennomvarm uten belastning må den gå i bortimot en time. Blir mye unødig forurensing av det. Ellers har eg både lader og avfukter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 jeg har vært borti motorer som har satt seg når di står for lenge rolig enda jeg har bytta olje osv jeg har vertfall tørna motoren litt i løpet av vintern ligger båten på vannet og du ikke har konvertert for vinter så er det vel vertfall mere skadelig og ikke røre motoren hele vintern en å kjøre den litt alltid hørt at båter står ihjel mere en går ihjel leste noe om en gyllen regel er at man aldri lar båten stå mere en 3 uker det er vel en grunn til at folk smiler og er like spent vær gang di starter opp etter lang tid hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Største slitasjen er kaldstart på motor. Er lurt å starte den regelmessig eller vente med de til sesongen beginner? Jeg starter min motor kun når jeg skal bruke den men lar den stå der i mellem. Førrige eier havarerte den med å ha vannbåren dieselvarmer koblet til motoren og varmeanlegget i båten. De ble verre en kaldstart, motoren hadde alle pakkbokser og slitdeler helt tørre. Han måtte ut med 100 båtlapper i overhaling. I dag har jeg vannbåret sentralanlegg i båten med varmeveksler på motoren. Før jeg starter den tender jeg på elektrisk sirkulasjonspumpe på motoren og varmer den i 40 grader på vinteren. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Når jeg hadde båten på sjøen om vinteren ble motoren kun startet når den skulle brukes til noe fornuftig. Dvs ut på tur. Har tilgang til landstrøm på båtplassen så når båten lå inne hadde jeg varme på i motorrom og kabin. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Jeg har oppdaget at min varmtvannsbereder av og til sirkulerer motoren også når landstrømm står på. Har ikke kraner på motoren, men ser at jeg må ha det. Det kan jo være en form for oppvarming av motor, men det kan ikke være ideelt? Er dette vanlig, har aldri tenkt på at det kunne skje, men så at det var en annen med Hanse som hadde det slik og når jeg testet så oppdaget jeg at det var slik hos oss også... Vi lå da på landstrøm natten over, motoren var steinkald om kvelden når vi kom ned i båten, men meget varm når vi sjekket før oppstart morgenen etter, selvsagt startet den som et skudd uten gløding... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bellen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Jo, bjoris. Det er bra at motoren får litt varme på denne måten. Når motoren har høgare temperatur enn omgivelsestemperaturen, så er du sikret at den ikkje kondenserer. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Hvis varmtvannbereder står neder en motoren kan dette oppstå. Hvis dere har berederen på i lange perioder uten å starte motor kan være lurt å montere stengeventil. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Hvis varmtvannbereder står neder en motoren kan dette oppstå. Hvis dere har berederen på i lange perioder uten å starte motor kan være lurt å montere stengeventil. Hva er lange tider? Snakker vi ukevis? Jeg ligger ikke med landstrømmen og lading mer enn maks et døgn om gangen om vinteren, er redd for ukontrollerbar tæring... Du ser jo ikke før til våren om det har vært for mye tæring så jeg er meget forsiktig med landtrøm. Hvis det blir veldig kaldt setter jeg ned en ovn, men normalt ikke noe probelm. Varmer båten ca 1 g pr uke med varmeren, ofte tar jeg meg en seiltur evt bare for motor hvis det regner mye (er også redd for å få blåmann i seilene ikke lett, men vi må jo prøve å unngå unødvendig slitasje... Er egentlig veldig imponert over hvor lite fukt det er i båten, har blader liggende og de er nett som de skulle ligget i stua hjemme. Hadde det vært fuktig så vil jeg tro slikt som blader ville blitt fuktige og at du hadde merket det når du bladde i dem? Har tenkt å kjøpe en fuktmåler. Sørger for bra med lufting... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mix Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Største slitasjen er kaldstart på motor. Tull. Kaldstart på motoren gir ingen slitasje problemer. Det gjør jeg tusenvis av ganger på bilen vinter etter vinter. Båtmotoren har det mye bedre, den er aldri så kald som bilmotoren. Det som sliter er tørrstart av motor, og det finns det enkle løsninger på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Monterer jeg en stengeventil, stenger jeg også kjølesirkulasjonen til den ene eksosmanifolden. Sjekk hele konsekvensrekken om du skulle gjøre noe slikt. Hos meg må jeg i såfall inn med en treveisventil. Da taper jeg effekt til berederen, og til kjøling av manifolden. Motorvarmer har vel aldri skadet noen, bidrar kun til heving av strømregningen. Sist jeg var nede i Hulda var det kuldegrader. Laveste temperaturen i salongen hadde vært +0,9 grader. Laveste i motorrommet hadde vært +12 grader. Jeg har en 250 W panelovn på laveste trinnet på termostaten i det rommet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 På vinteren har du ikke vann på anlegget og varmtvannsbereder er ikke på. I varmere perioder trenger du ikke varme på motoren og kan stenge den tilførselen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Tull.Kaldstart på motoren gir ingen slitasje problemer. Det gjør jeg tusenvis av ganger på bilen vinter etter vinter. Annet hører man fra bilmekanikeren Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 På vinteren har du ikke vann på anlegget og varmtvannsbereder er ikke på. I varmere perioder trenger du ikke varme på motoren og kan stenge den tilførselen. Ikke hos Hulda. Trodde jeg hadde forklart det over. Noen motorer trenger kjøling av eksosmanifoldene. Noen båter er i bruk hele året. Andre går i total dvale. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 På vinteren har du ikke vann på anlegget og varmtvannsbereder er ikke på. I varmere perioder trenger du ikke varme på motoren og kan stenge den tilførselen. Mja, liker jo å ha litt vann jeg da så sålenge det ikke blir skikkelig kaldt så lar jeg det være på, men ser at jeg nok kan få problem med dusjen ute som jeg ser mange har fått ødlagt pga frost... Skal jo koke meg litt kaffi når jeg er på småturene... Men kan jo ha med vann, men ser ikke problemet med å ha vannet stående på. Har tenkt på at jeg burde skrudd av dusjhode ute og plugget denne slangen igjen om vinteren Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Skipper Worse Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres. Jeg vil tro at det er mange gode grunner til å gjøre så. For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Du kan også montere stengeventiler på tilførselen bak i dusjen. Vis du skal være sikker bør du tømme slangene for vann også. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres. Jeg vil tro at det er mange gode grunner til å gjøre så. For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart. Står i instruksjonsboken at man skal tilsette olje i cylindrene når man vinterkonserverer eller hvilken hemmelighet er bak at man skal ikke starte motorene 14. per dag etter vinterkonserveringen? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart. Jeg vil tro at det er nettopp denne nedstressingen som er det viktigste. Så lenge brannvesenet ikke kommer ulende når Vågen blir røyklagt. Nettopp det å gå ned til båten, vri om tenningen og sakene brummer i vei. Alt ting fungerer som det skal. Jeg har et problem med aggeregatet, det ryker som et hett helvete. Starter og går som ei klokke, men ryker og legger film på vannet. Nå skal dyser og dieselpumpe inn for overhaling. Aggeregatet irriterer meg noe innmari, for sjelefredens skyld burde det vært konservert for vinteren. Men nå og da trenger jeg strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Ja det er en god følelse når blårøyken legger seg som et teppe over hele havna på en vindstille dag i 4 - 5 minusgrader. Det er helt sikkert. En havanasigar blir bare småtteri i den sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 "Havana Cigarr", om jeg må be! Men nå skal jeg til Strömstad for å lage litt blårøyk der utpå dagen. Hulda har ikke kommet hjem til Son enda. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 jeg også leste noe i no volvo instruksjonsbok at de skulle varmkjøres hver 3 uke el hvis di ikke var konservert Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.