arkmarin Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jeg har båten på land om vinteren, men er nede og drar rundt motoren med starteren, med stoppen inne, inntil alarmen for lavt oljetrykk blir taus. Jeg har skiftet olje og filter i forbindelse med oppsett av båten. Jeg tror at dette er den beste måten å ta vare på motoren, enten den ligger på sjøen eller står på land. Det verste for motoren tror jeg er at den står med gammel motorolje og ikke blir tørnet på mange måneder. Har ikke særlig tro på å tomgangkjøre den, for å få en lunk i den. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jeg ligger ute hele vinteren og er som regel ute et par ganger i uka med båten. Ligger med fulle diesel - og vanntanker hele vinteren. Jeg har frostvakt ved vanntanken med isolasjonsmatte mellom tank og dekk. Nede i motorommet har jeg frostvakt. Inne inne i styrhuset og i akterkabinen står det på varme. Har selvsagt vann på varmtvannstanken også. Ligger med landstrøm på hele vinteren. Det eneste jeg gjør etter hver tur er å slå av strømmen til vannpumpa og åpner en kran slik at trykket i slangene uteblir. På denne måten slipper vi å¨dra vannkanner ombord på helgturene. Passer på å fylle vanntankene så snart mulighetene byr seg. Ikke mange steder å velge mellom her i Oslofjorden. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Spørsmål til ekspertisen: Jeg var i diskusjon med en som benyttet spylervæske som konserveringsmiddel på saltvannssiden istedet for glykol/ kjølevæske når båten lå i vinterhavn. Båten ligger på vannet hele vinteren og blir brukt en gang i mellom, og eier gjorde dette av økonomiske årsaker da spylervæsken koster ca. 20,- pr 4 liters kanne. Jeg ble mildt sagt skeptisk, blant annet fordi spriten i spylervæsken vel kan være aggressiv mot metall, og noen god anti-korrosjonsbehandling kan det umulig være? Eller er fremgangsmåten ok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OLESVE Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hei! Også jeg ligger ute hele vinteren, men uten vann på tanken. Starter ikke motoren uten at båten skal brukes som kan være opp til en mnd. mellom vær gang. Jeg lurer på om noen har erfaring med om varmtvannstanken har godt av å bli varmkjørt uten vann. Kan stenge vannet på motoren, men da stenger jeg også for defrosteren og det er jo ikke ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Tull.Kaldstart på motoren gir ingen slitasje problemer. Det gjør jeg tusenvis av ganger på bilen vinter etter vinter. Båtmotoren har det mye bedre, den er aldri så kald som bilmotoren. Det som sliter er tørrstart av motor, og det finns det enkle løsninger på. I følge Marintek i Trondheim har kald start på motoren den dessisdert største slitasje årasken. På en skala frr 0 - 10 vil kaldstart ha 8. Og jeg har ennå tilgode å se noko i motorlitteraturen som tilsier at kaldstart ikke har slitasjevirkning på motoren. Men det står side opp og side ned slitasjevirkninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 La oss få se den rapporten først. Slike utsagn blir den reneste svada, uten å få se den rapporten. Hva er f.eks kaldstart ? Er det ved +2 grader i kjøsvinet i båten ? Er det i minus 5 grader i bilen ? Er det etter at motoren har stått ubrukt i 1 dag eller 30 dager. Med andre ord unyttig svada. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 All form for kaldstart gir stor slitasje på motoren, enten den har stått en dag eller 30, om det er minus 10 eller pluss 20 grader. Om du har to identisk like motorer, der den eine kan gå kontinuerlig i fleire dager, og den andre har oppstart fleire ganger for dag, så er det heilt sikkert at den som går kontinuerlig vil kunne få eit høgare timeantall før full overhaling må gjennomførast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Det som først og fremst er problemet på en fritidsbåtmotor er at den står seg ihjel. Den blir ikke brukt. Den bli tørr, smøreoljen i klaringen mellom de bevegelige delene forsvinner. Det er tørrstart som er det største problemet på en fritidsbåtmotor, ikke kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hei!Også jeg ligger ute hele vinteren, men uten vann på tanken. Starter ikke motoren uten at båten skal brukes som kan være opp til en mnd. mellom vær gang. Jeg lurer på om noen har erfaring med om varmtvannstanken har godt av å bli varmkjørt uten vann. Kan stenge vannet på motoren, men da stenger jeg også for defrosteren og det er jo ikke ønskelig. Varmtvannsbereder tar ikke skade av hvis kjølevann fra motor sirkulerer men elektriske kolben ødelegges hvis du har strømmen på. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jaha... tørrstart, ja. Har aldri hørt om den betegnelsen. Kan du bekrefte kor lang tid det tar for at det skal kalles en tørrstart? 1 time, to timer, en dag eller en måne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Kjære MIX. Gå inn på hjemmesidene til MARINTEK eller NTNU og du vil finne alle de rapporter du vil. Men jeg antar at alle desse som har jobbet med dette bare er idoter så for ditt vedkommende er det vel vekkastet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jeg har båten på land om vinteren, men er nede og drar rundt motoren med starteren, med stoppen inne, inntil alarmen for lavt oljetrykk blir taus. Jeg har skiftet olje og filter i forbindelse med oppsett av båten. Jeg tror at dette er den beste måten å ta vare på motoren, enten den ligger på sjøen eller står på land. Det verste for motoren tror jeg er at den står med gammel motorolje og ikke blir tørnet på mange måneder. Har ikke særlig tro på å tomgangkjøre den, for å få en lunk i den. Man skal også sjele til at starteren kan bli overbelastet av å dra motoren. Tenk på det om du drar mer enn fem sekunder i slengen. Skal jeg gjøre slike stunt, blir glødepluggene tatt ut slik at starteren kjøres med minimal last. Har man ikke glødeplugger som er lett og ta ut, bør man kanskje heller la det være. Det er mange gode startere som har tatt kvelden grunnet slik kjøring. Her som ellers, følg instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jeg ble mildt sagt skeptisk, blant annet fordi spriten i spylervæsken vel kan være aggressiv mot metall,og noen god anti-korrosjonsbehandling kan det umulig være? Eller er fremgangsmåten ok? Fremgansmåten er ikke ok, av de grunner du nevner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 det er elsket og hatet men qmi har et produkt som man tilsetter oljen - som legger igjen en film som "henger" igjen bedre i tilegg til at den smører bedre - min motor i bil /tdi har gått 350.000 og den gikk myyyyyyyye penere ved kaldstart kansje det er en ide til båtmotoren?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres. Mener det står også i min instruksjonsbok (Volvo P(erkins) D2-55) På skip som ligger i opplag har jeg sett at motorene kjøres jevnlig, feks. oppstart hver uke. Jeg vil tro maskinistene som selv overhaler disse maskinene har gode grunner til å gjøre dette såpass ofte. Jeg har selv kopiert dette, og starter motoren min regelmessig frem til jeg konserverer den i begynnelsen av desember. Da velger jeg nest beste løsning, og lar det hele stå frem til mars, dvs. gode 3 måneder. På skip starter man heller ikke motorer før de har et visst oljetrykk, feks 0,1 bar oljetrykk(eksterne "prelube" pumper sørger for det). Selv pleier jeg å kinne motoren i 2x30 sekunder før jeg lar den starte om den ikke har gått på en vinter. Det gjør jeg ved å holde ute stop hendelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 2x30 sekund syns jeg kanskje var litt lenge om gangen. Jeg kinner 5-10 sekund 2-3 ganger, med litt pause imellom. Følger instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Dere som har båten ute om vinteren... tar dere sjansen på å "konservere med strøm"? hva om strømmen går i verste kuldeperioden? skulle gjerne brukt båten selv om vinteren men tør ikke annet enn å frostsikre den med frostveske. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Synes at de som tar til orde for at båtmotorer står seg i hjel i større grad enn at de slites ut har ett godt poeng. For de som bruker båten, stort sett, bare i sommersesongen er det da snakk om å starte motoren 6 - 12 ganger i vinterhalvåret. Men det skulle vel ikke utgjøre den helt store slitasjen. Ligger båten på sjø vil det sjelden være lavere temperatur enn o grader, tenk bare på en bilmotor som lever sitt liv på Røros Men, joda, kaldstart gir større slitasje enn varmstart. En motor som ikke har oljefilm på lagrene har større slitasje enn en som har det. Så her kan spinningen gå opp i vinningen både for den ene og den andre... Utslitte lager er vel likevel ikke det den typiske lystbåtbruker har utfordringer med..... Tenker at det er vel noen gevinster for den som tar turen ombord for å starte opp maskineriet. Litt ettersyn i motorom og båten forøvrig.. Det beste er nok likevel en tur på fjorden, både for motoren og for sjelen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 jeg har vært borti motorer som har satt seg når di står for lenge rolig Dieselmotorer? Det har jeg aldri vært borti! Bensinmotorer derimot, der har jeg opplevd dette flere ganger. Men en dieselmotor er såpass insatt med diesel og oljerester i sylindrene at det skal svært mye til for at den setter seg... Min nåværende båtmotor hadde stått stille i fire år når jeg kjøpte den. Uten noen form for konservering av sylindrene. Men den startet greit opp, og gikk fint uten røyk eller andre problemer. Jeg tviler sterkt på at den har tatt noen som helst skade av dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 En bekjent av meg var ute etter gamle MC-er og tok tur mellem bondegårder og pratet med gamlinger der. Han spåret opp en HD som en viste om fram til 1961-62 men der forsvant den. De var noen gutter som hadde den i den tiden og han viste om en gammel MC-ramme også i gammel løve inne i dal. Min bekjente reiste ditt og fant der en HD fra 1934 i brukbar stand men de var ingen motor. Der var en ny oppgave, spåre den opp! Han fant en av disse "guttene" og han fortalte at motoren ble brukt til å kjøre vannpumpe i fjøs der i nærheten. Men dette fjøs var vekk og der var den fine hagen i dag. Han fant en gammel fyr der som var kjent i området og han spasserte med han om den hagen i halvtime til han stoppet og peket ned. Her bør den moteren være! Meter under jord lå den og etter grovrengjøring i garasjen sette han bensin på forgasseren og i tredje spark gikk den som en klokke! Selfølgelig måtte restaurere den men etter 25 år under jord var den forstatt brukbar. Vi bør kannskje bruke HD-flathead med kickstart til disse båtene vores, der blir livet enklere Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Det er absolutt ikke nødvendig å gjøre dette tema veldig avansert. Motorer har best av å bli brukt jevnlig! Et par skikkelige varmkjøringsturer i måneden er kun sunt og ikke skadelig. Men å starte, la den gå 10 minutter og slå av igjen tjener ingen hensikt. Motorer som står lenge vil ruste innvendig, der det ikke er olje (les: i sylindrer etc).For å unngå at dette skjer bør man gi et par oljedrammer og et par drag på startsveiva uten å starte. Da legger man oljefilm innvendig som beskytter. Merk: hvis du har tenkt å la motoren STÅ hele vinteren. Men de motorene som holder lengst får: 1. Jevnlig og pen bruk 2. Jevnlig vedlikehold, oljeskift og filtre først og fremst. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Dere som har båten ute om vinteren... tar dere sjansen på å "konservere med strøm"? hva om strømmen går i verste kuldeperioden? skulle gjerne brukt båten selv om vinteren men tør ikke annet enn å frostsikre den med frostveske. Fryser ikke uansett, motoren ligger for langt ned. Den er omgitt av havvann på alle sider, untatt rett opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 .For å unngå at dette skjer bør man gi et par oljedrammer og et par drag på startsveiva uten å starte. Lykke til :) Snakk for deg selv. Jeg har åtte sylindre og null sveiv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 50/50 etylenglykol, dvs. standard frostvæske. Mixen tåler ca -35 grader. I tilleg smøres vannpumpe, topp og kanaler og beskyttes mot rust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Fryser ikke uansett, motoren ligger for langt ned. Den er omgitt av havvann på alle sider, untatt rett opp. Hadde tenkt og spørre om dette, når det gjelder kjølevanninntak og kjøleslanger med saltvann. Ikke noe problem? Jeg tenkte og sette en frostvakt i motorrom, men det er kanskje ikke nødvendig da motoren er under dørken og halveis under vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.