Jump to content

Starte og varmkjøre motoren om vinteren.


Loma

Recommended Posts

Jeg har båten på land om vinteren, men er nede og drar rundt motoren med starteren, med stoppen inne, inntil alarmen for lavt oljetrykk blir taus. Jeg har skiftet olje og filter i forbindelse med oppsett av båten. Jeg tror at dette er den beste måten å ta vare på motoren, enten den ligger på sjøen eller står på land.

 

Det verste for motoren tror jeg er at den står med gammel motorolje og ikke blir tørnet på mange måneder. Har ikke særlig tro på å tomgangkjøre den, for å få en lunk i den.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ute hele vinteren og er som regel ute et par ganger i uka med båten. Ligger med fulle diesel - og vanntanker hele vinteren. Jeg har frostvakt ved vanntanken med isolasjonsmatte mellom tank og dekk. Nede i motorommet har jeg frostvakt. Inne inne i styrhuset og i akterkabinen står det på varme. Har selvsagt vann på varmtvannstanken også. Ligger med landstrøm på hele vinteren. Det eneste jeg gjør etter hver tur er å slå av strømmen til vannpumpa og åpner en kran slik at trykket i slangene uteblir.

På denne måten slipper vi å¨dra vannkanner ombord på helgturene. Passer på å fylle vanntankene så snart mulighetene byr seg. Ikke mange steder å velge mellom her i Oslofjorden.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til ekspertisen:

Jeg var i diskusjon med en som benyttet spylervæske som konserveringsmiddel på saltvannssiden istedet for glykol/ kjølevæske når båten lå i vinterhavn.

Båten ligger på vannet hele vinteren og blir brukt en gang i mellom, og eier gjorde dette av økonomiske årsaker da spylervæsken koster ca. 20,- pr 4 liters kanne.

Jeg ble mildt sagt skeptisk, blant annet fordi spriten i spylervæsken vel kan være aggressiv mot metall,

og noen god anti-korrosjonsbehandling kan det umulig være?

Eller er fremgangsmåten ok?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Også jeg ligger ute hele vinteren, men uten vann på tanken. Starter ikke motoren uten at båten skal brukes som kan være opp til en mnd. mellom vær gang. Jeg lurer på om noen har erfaring med om varmtvannstanken har godt av å bli varmkjørt uten vann. Kan stenge vannet på motoren, men da stenger jeg også for defrosteren og det er jo ikke ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Tull.

Kaldstart på motoren gir ingen slitasje problemer.

Det gjør jeg tusenvis av ganger på bilen vinter etter vinter.

Båtmotoren har det mye bedre, den er aldri så kald som bilmotoren.

 

Det som sliter er tørrstart av motor, og det finns det enkle løsninger på.

 

I følge Marintek i Trondheim har kald start på motoren den dessisdert største slitasje årasken. På en skala frr 0 - 10 vil kaldstart ha 8. Og jeg har ennå tilgode å se noko i motorlitteraturen som tilsier at kaldstart ikke har slitasjevirkning på motoren. Men det står side opp og side ned slitasjevirkninger

Link to post
Share on other sites

La oss få se den rapporten først.

Slike utsagn blir den reneste svada, uten å få se den rapporten.

Hva er f.eks kaldstart ? Er det ved +2 grader i kjøsvinet i båten ?

Er det i minus 5 grader i bilen ?

Er det etter at motoren har stått ubrukt i 1 dag eller 30 dager.

Med andre ord unyttig svada.

 

 

Link to post
Share on other sites

All form for kaldstart gir stor slitasje på motoren, enten den har stått en dag eller 30, om det er minus 10 eller pluss 20 grader. Om du har to identisk like motorer, der den eine kan gå kontinuerlig i fleire dager, og den andre har oppstart fleire ganger for dag, så er det heilt sikkert at den som går kontinuerlig vil kunne få eit høgare timeantall før full overhaling må gjennomførast.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Også jeg ligger ute hele vinteren, men uten vann på tanken. Starter ikke motoren uten at båten skal brukes som kan være opp til en mnd. mellom vær gang. Jeg lurer på om noen har erfaring med om varmtvannstanken har godt av å bli varmkjørt uten vann. Kan stenge vannet på motoren, men da stenger jeg også for defrosteren og det er jo ikke ønskelig.

Varmtvannsbereder tar ikke skade av hvis kjølevann fra motor sirkulerer men elektriske kolben ødelegges hvis du har strømmen på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på land om vinteren, men er nede og drar rundt motoren med starteren, med stoppen inne, inntil alarmen for lavt oljetrykk blir taus. Jeg har skiftet olje og filter i forbindelse med oppsett av båten. Jeg tror at dette er den beste måten å ta vare på motoren, enten den ligger på sjøen eller står på land.

 

Det verste for motoren tror jeg er at den står med gammel motorolje og ikke blir tørnet på mange måneder. Har ikke særlig tro på å tomgangkjøre den, for å få en lunk i den.

 

Man skal også sjele til at starteren kan bli overbelastet av å dra motoren. Tenk på det om du drar mer enn fem sekunder i slengen. Skal jeg gjøre slike stunt, blir glødepluggene tatt ut slik at starteren kjøres med minimal last. Har man ikke glødeplugger som er lett og ta ut, bør man kanskje heller la det være. Det er mange gode startere som har tatt kvelden grunnet slik kjøring. Her som ellers, følg instruksjonsboken.

Link to post
Share on other sites

For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres.

 

 

Mener det står også i min instruksjonsbok (Volvo P(erkins) D2-55)

 

På skip som ligger i opplag har jeg sett at motorene kjøres jevnlig, feks. oppstart hver uke. Jeg vil tro maskinistene som selv overhaler disse maskinene har gode grunner til å gjøre dette såpass ofte. Jeg har selv kopiert dette, og starter motoren min regelmessig frem til jeg konserverer den i begynnelsen av desember. Da velger jeg nest beste løsning, og lar det hele stå frem til mars, dvs. gode 3 måneder. På skip starter man heller ikke motorer før de har et visst oljetrykk, feks 0,1 bar oljetrykk(eksterne "prelube" pumper sørger for det). Selv pleier jeg å kinne motoren i 2x30 sekunder før jeg lar den starte om den ikke har gått på en vinter. Det gjør jeg ved å holde ute stop hendelen.

Link to post
Share on other sites

Dere som har båten ute om vinteren... tar dere sjansen på å "konservere med strøm"? hva om strømmen går i verste kuldeperioden? skulle gjerne brukt båten selv om vinteren men tør ikke annet enn å frostsikre den med frostveske.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Synes at de som tar til orde for at båtmotorer står seg i hjel i større grad enn at de slites ut har ett godt poeng.

 

For de som bruker båten, stort sett, bare i sommersesongen er det da snakk om å starte motoren 6 - 12 ganger i vinterhalvåret.

Men det skulle vel ikke utgjøre den helt store slitasjen.

Ligger båten på sjø vil det sjelden være lavere temperatur enn o grader, tenk bare på en bilmotor som lever sitt liv på Røros :wink:

 

Men, joda, kaldstart gir større slitasje enn varmstart.

En motor som ikke har oljefilm på lagrene har større slitasje enn en som har det.

Så her kan spinningen gå opp i vinningen både for den ene og den andre...

 

Utslitte lager er vel likevel ikke det den typiske lystbåtbruker har utfordringer med.....

 

Tenker at det er vel noen gevinster for den som tar turen ombord for å starte opp maskineriet.

Litt ettersyn i motorom og båten forøvrig..

 

Det beste er nok likevel en tur på fjorden, både for motoren og for sjelen :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg har vært borti motorer som har satt seg når di står for lenge rolig

 

Dieselmotorer? Det har jeg aldri vært borti! Bensinmotorer derimot, der har jeg opplevd dette flere ganger. Men en dieselmotor er såpass insatt med diesel og oljerester i sylindrene at det skal svært mye til for at den setter seg... Min nåværende båtmotor hadde stått stille i fire år når jeg kjøpte den. Uten noen form for konservering av sylindrene. Men den startet greit opp, og gikk fint uten røyk eller andre problemer. Jeg tviler sterkt på at den har tatt noen som helst skade av dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg var ute etter gamle MC-er og tok tur mellem bondegårder og pratet med gamlinger der. Han spåret opp en HD som en viste om fram til 1961-62 men der forsvant den. De var noen gutter som hadde den i den tiden og han viste om en gammel MC-ramme også i gammel løve inne i dal. Min bekjente reiste ditt og fant der en HD fra 1934 i brukbar stand men de var ingen motor. Der var en ny oppgave, spåre den opp! Han fant en av disse "guttene" og han fortalte at motoren ble brukt til å kjøre vannpumpe i fjøs der i nærheten. Men dette fjøs var vekk og der var den fine hagen i dag. Han fant en gammel fyr der som var kjent i området og han spasserte med han om den hagen i halvtime til han stoppet og peket ned. Her bør den moteren være! Meter under jord lå den og etter grovrengjøring i garasjen sette han bensin på forgasseren og i tredje spark gikk den som en klokke! Selfølgelig måtte restaurere den men etter 25 år under jord var den forstatt brukbar.

Vi bør kannskje bruke HD-flathead med kickstart til disse båtene vores, der blir livet enklere :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke nødvendig å gjøre dette tema veldig avansert. Motorer har best av å bli brukt jevnlig! Et par skikkelige varmkjøringsturer i måneden er kun sunt og ikke skadelig. Men å starte, la den gå 10 minutter og slå av igjen tjener ingen hensikt.

 

Motorer som står lenge vil ruste innvendig, der det ikke er olje (les: i sylindrer etc).For å unngå at dette skjer bør man gi et par oljedrammer og et par drag på startsveiva uten å starte. Da legger man oljefilm innvendig som beskytter. Merk: hvis du har tenkt å la motoren STÅ hele vinteren.

 

Men de motorene som holder lengst får:

 

1. Jevnlig og pen bruk

2. Jevnlig vedlikehold, oljeskift og filtre først og fremst.

 

Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Dere som har båten ute om vinteren... tar dere sjansen på å "konservere med strøm"? hva om strømmen går i verste kuldeperioden? skulle gjerne brukt båten selv om vinteren men tør ikke annet enn å frostsikre den med frostveske.

 

Fryser ikke uansett, motoren ligger for langt ned. Den er omgitt av havvann på alle sider, untatt rett opp.

Link to post
Share on other sites

Fryser ikke uansett, motoren ligger for langt ned. Den er omgitt av havvann på alle sider, untatt rett opp.

 

Hadde tenkt og spørre om dette, når det gjelder kjølevanninntak og kjøleslanger med saltvann.

Ikke noe problem?

 

Jeg tenkte og sette en frostvakt i motorrom, men det er kanskje ikke nødvendig da motoren er under dørken og halveis under vannflaten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...