Jump to content

Starte og varmkjøre motoren om vinteren.


Loma

Recommended Posts

Hadde tenkt og spørre om dette, når det gjelder kjølevanninntak og kjøleslanger med saltvann.

Ikke noe problem?

 

Jeg tenkte og sette en frostvakt i motorrom, men det er kanskje ikke nødvendig da motoren er under dørken og halveis under vannflaten.

 

Jeg ville satset på en frostvakt, kun for sikkerhets skyld. En snekke er nok langt mer utsatt en båten min.

Link to post
Share on other sites

La oss få se den rapporten først.

Slike utsagn blir den reneste svada, uten å få se den rapporten.

Hva er f.eks kaldstart ?

Med andre ord unyttig svada.

 

Hvis du er så opptatt av dokumentasjon, hvorfor dokumenterer du ikke dine egne påstander da?

 

Å senke denne debatten ned til et lugubert nivå ved å kalle andres sakelige innlegg for "unyttig svada" forteller mye om den som ytrer dette.

Hva ligger bak- er det et ønske om å kneble andre's meninger?

 

Jeg for min del vil gjerne høre på de som mener å ha erfaringer å dele med andre, slik at jeg kan trekke lærdom.

Å lese slike innlegg som i sitatet over tror jeg ingen har interesse av...

Link to post
Share on other sites

Hva Medusa er interessert i å lese er meg revnende likegyldig.

Vi diskuterer her, og deler erfaringer om emnet. at debatten kan bli het er helt greit i et forum.

Dette er faktisk et diskusjonsforum.

At typer som deg henger seg på i tråden uten overhode å ha noe som helsts å bidra med om emnet er heller ikke særlig interessant.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert noen variabler ute og går som utgjør noen individuelle forskjeller.

Jeg har hatt oppe en del marinemotorer, og det hender at enkelte deler som sylindervegger, kamaksler etc. er angrepet av overflaterust.

 

Dette kunne nok blitt forhindret både med preservering og ved at motorene blir varmkjørt periodisk i løpet av vinteren.

 

Men det er da mulig å gå litt mer vitenskaplig til verks. Det er jo bare å prøve seg frem og se hvilke resultater man får med bruk av varme, ventilasjon, avfukting etc.

 

Noen ganger drypper det vann fra oljepåfyllingslokket hvis man tar dette av og ser etter. Spørsmålet er vel hva man kan gjøre for å unngå motorskader ut fra de forutsetningene som ligger til grunn.

Link to post
Share on other sites

Flere som mener dette? hva om det blir 20 blå og strømmen går noen dager?

 

Det er noen flere variabler man kanskje bør ta hensyn til. Som f.eks. båtkonstruksjon og hvor langt under havets overflate motoren befinner seg, samt isolasjon. Nå er det en gang slik, at på våre breddegrader er det sjelden sjøen fryser dypere enn en meter eller så. I syd, der Hulda befinner seg, er det sjelden mer enn 30 centimeter is. Når det gjelder kulde, kan jeg ikke huske lavere enn 32 blå. Det var for noen år siden. Hulda overlevde det, uten varme om bord. Nord på Grønland er det naturligvis andre forhold. Men det er det også i Thailand. Og andre steder det vokser pingviner.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger drypper det vann fra oljepåfyllingslokket hvis man tar dette av og ser etter.

 

Noe som kan skyldes uvettig "varmkjøring", eller delvis sådan. Temperaturforskjellen ved nedkjøling får fuktig luft til å kondensere når motoren blir kald igjen. Dette er et fenomen som du også vil se på bilmotoren i perioder med mye småkjøring. Botemiddelet da er en lengre kjøretur, slik at man får ventilert/tørket ut skikkelig. Så overført til båt, å lunke båten et kvarter til en halvtime kan føre til unødige kondensproblemer innvendig i motoren. Skal man først varmkjøre, så kjør den en time eller mer med belastning slik at den rekker å tørke ut skikkelig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan "turner" man en KAD43 uten å starte den på en enkel måte??

Dette lurer eg på. Min motor starter som et skudd med en gang. Finnes det noen ekel måte å koble bort stoppen eller lignede? Tenkte eg skulle kinne motoren litt etter vinteropplaget i fjor, men den startet innen 1 sekund (på tomgang).

 

Lettere på yanmaren, der holder eg inne stopp bryteren...

Link to post
Share on other sites

Kan ikke vi andre dødelige få vite hva den store dommer og profet Hydrox vet, siden han vil stryke oss på maskineksamen ?

 

Nå skal du ikke være så spiss og direkte! Sånne strykegreier kan være vanskelig å konkretisere.

 

Dessuten har jeg ikke tenkt å ta maskineksamen, så jeg gjør som jeg vil uansett. Det man bør ha et øye til, er instruksjonsboken. Motoren til Hulda startet sitt liv i 1985 som fremdrift i en Chevrolet pick up i USA. Således har jeg ingen instruksjonsbok. I går gjorde jeg det jeg pleier å gjøre noen ganger i løpet av vinteren: Tok Hulda for en tur i på sjøen. Himmelen var blygrå, bris fra nord. 4 blå grader, jeg var tilbørlig pakket inn i flytedress med flytevest utenpå. Håndholdt VHF fast på drakten. Øyene utenfor Strömstad var i sort/hvitt og fraflyttet for sesongen. Ikke et liv å se, med unntak av et par blåfrosne gubber som dro teiner.

 

Etter et par timer knaset vi gjennom isen inn til båtplassen igjen. Da hadde jeg fått gjennomvarmet båten, motoren, gearet, jeg var bånntæla, og isen hadde fjernet rur og skjegg til langt under vannlinjen. Mye nytte med en liten tur. Dessuten fjerner det stress og anbstinens.

 

I morges våknet jeg med panna full av snørr og vond hals. Abstinensen er kurert helt frem til jeg skal ut og hente en svensk juletorsk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med MIX. I båter med innebordsmotor snakker vi som regel aldrig om kadstart, da det sjeldent er minusgrader på motoren.

Problemet er som regel at motoren står seg ihjæl, motoren blir tørr for olje. Dette skaper stor slitasje ved oppstart. Sammenliknes med å starte bil i -20 grader for så å ruse den varm.

Det er bedre å start opp motoren en gang i blandt slik at du får smurt opp alle vitale deler og faren for diverse korrosjon og slitasje minsker.

Link to post
Share on other sites

Hei snart er det jul, :cheers: Det er kaldt på nordvestlandet -5 i havna.

Instellerte Webasto 5 kw vannvarmer, setter den på i 20-30 min, da er motoren 30-40 grader, starter motoren med varmeren igang, oppnår da 80 grader etterhvert. Dette synest jeg er helt topp, lite røyk, liten slitasje på motoren.

Er det andre som ærfaring med noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Er det andre som ærfaring med noe lignende?

Jeg har min motor koplet mot sentralvarmeanlegg om bord med varmeveksler. Til forvarming tender jeg på elektrisk sirkulasjonspumpe på motoren og varmeveksleren klarer 40 grader på motor om vinteren. Bruker den i kaldeste perioder som ekstra varmekilde der som den sitter midskips under dørk. Førrige eier hadde stor dieselvarmer koplet direkte til motor og brukte båten under seil nordfra året rundt. Der var motoren 80 grader hele døgnet og de medførte tørre pakkbokser og lagerer. Han fikk totalt motorhavari i slutten.

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at han brukte båten med seil hele året, og at dieselvarmeren sto på hele døgnet året rundt?

Hvordan kan likevel det isolert sett føre til tørre pakkbokser og lagre? Og hvordan kan det igjen føre til motorhavari?

 

Dettte må du forklare nærmere Servicemannen....for dette lyder ikke særlig troverdig.

 

 

Sitat fra mix:

"Det som først og fremst er problemet på en fritidsbåtmotor er at den står seg ihjel.

Den blir ikke brukt.

Den bli tørr, smøreoljen i klaringen mellom de bevegelige delene forsvinner.

Det er tørrstart som er det største problemet på en fritidsbåtmotor, ikke kaldstart".

 

Jeg ser poenget her, men hvor lang tid bør det gå før en kan kalle det for tørrstart, 1 uke, 2 uker, 1 måned, 3 måneder? Og hvis du velger ett av disse alternativene, er det representativt for fritidsbåtene i Norge?

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at han brukte båten med seil hele året, og at dieselvarmeren sto på hele døgnet året rundt?

Hvordan kan likevel det isolert sett føre til tørre pakkbokser og lagre? Og hvordan kan det igjen føre til motorhavari?

 

Dettte må du forklare nærmere Servicemannen....for dette lyder ikke særlig troverdig.

Båten ble brukt som arbeidsbåt og seilte nordkisten opp til Svalbard året rundt og varmeren ble brukt i lange perioder uten start av motor. Motorer er ikke min sterke side men jeg har pratet med en del av fagmenner med lang erfaring og de som jeg har skjønt er at olje i motor som holdes 80 grade varm glir veldig fort ned i bunnpanne og pakkbokser tørkes først og lagerer i øvre del av motoren kan oppleve de samme på en uke en ellers på over en år. Stimpelringene blir også tørre og første runder i start kan bli metal mot metal i noen deler av motoren.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kaldstartene som kverker motorene, men at de står stille alt forlenge uten å bli kjørt.

Lagerbaner oksyderer, stempeler setter seg OSV.

Ligg tilsengs uten å røre deg en mnd. og stå opp. Kommer du deg lett igang da?

 

Vil påstå at 99,9% av feil på brennstoffpumper og dyser kommer av at det får stå en vannpæle her og der i systemet og godgjøre seg vinteren igjennom.

 

Tenk etter hvor mange motorhavarier en hørte om før,

har nesten lyst til å påstå at de kom med motorvarmeren. (Og feil bruk av den)

 

I linken "Noen som har opplevd havari på en dieselmotor?"

 

http://baN[/col...showtopic=48624

 

Har Mariell, Pelle Parafin, BMP, teerex , bolle,

JonnyBoy, tom-ass, 880. knutza, norflyer og Gerhar

hatt motorhavari.

 

Hvor mange av dere har kjørt båten hele året??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt var 23 år da den ble solgt. Motor var original og var adri i bruk vinterstid. Ble aldri startet eller varmkjørt i opplag. Den gikk som en klokke da jeg solgte den. Andre som har erfart det samme ........???? Eller har de fleste her inne opplevd problemer med sin motor fordi den ikke har vært varmkjørt om vinteren?

 

De fleste har nok ikke det. De fleste lar motoren stå urørt gjennom vinteren og de fleste opplever at dette ikke medfører noe problem i det hele tatt. Motorene går - år etter år.

 

Så hva er det vi driver med her... konstruerer vi opp hypotetiske problemer bare for sporten skyld :rolleyes: .

 

Min oppfordring blir: La motoren stå urørt hele vinteren - sov godt om natten :sleep: - start opp til våren med god samvittighet :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...