Jump to content

Starte og varmkjøre motoren om vinteren.


Loma

Recommended Posts

Jeg har nok sett en del motorer som har konket. Jeg kan ikke si at det er noe felles trekk hvor lenge de har stått. Om en motor er konservert, kan den 'stå i det uendelige'. Konserveringsgraden spiller naturligvis inn.

 

Det er dog noen fellestrekk ved motorer som har konket, satt seg fast etc., og det er vann og manglende vedlikehold. Det kan være lekkasjer fra selve motoren som spruter utover, takdrypp fra utette luker, mye bunnvann etc. Vann i drivstoffet er naturligvis også en bra måte å ta livet av en motor på.

 

Når man kjøper en ny motor, har man ingen garanti for at den ble produsert i forrige uke. Den kan ha stått i lange tider. Jeg solgte motorer en gang i tiden. Husker problem med en kund som klaget på at motoren han hadde kjøpt av oss var brukt. Motorfabrikantene testkjører alle motorer. Og dette ville ikke herren godta, han skulle ha avslag i prisen.

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger her om varmkjøring eller ikke på motorene om vinteren. Jeg sverger til å kjøre motorene regelmessig gjennom vinteren. Når de startes bør de også gå en stund.

Grunnen til det er en prosess som skjer når en motor står lenge. Har hatt motorsykler noen år og blandt de fleste MC eiere er dillemaet: Service på høst eller vår. Fra faglig hold anbefales det å ta service med oljeskift før MC`n settes bort for vinteren pga. når gammel "sur" olje står lenge så skilles det ut en film med sur veske (syre) som ligger på toppen av oljenivet. Der hvor denne overflaten skjærer veivlagrer og veiv og råder vil det over tid etses/tæres av syren. Dette unngåes om motorne (med gammel olje) kjøres regelmessig gjennom vinteren. Skiftes olje etter siste tur på høsten, så vil dette problemet ikke oppstå og motorene kan stå hele vinteren hva denne etsingen angår.

Tørning vil også bidra til at ikke det sure nivået står mot de samme flaten gjennom hele vinteren.

Per H

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Til Per Harald:

 

Dette vedrører vel ikke bare motorsykkeleiere?

Hvor fremgår det at fritidsbåteiere ikke skifter olje før vinteropplag, og at det er sur gammel olje i motoren gjennom hele vinteren? Eller er det bare motorsykkeleiere du tenker på?

 

Jeg tør påstå at det er manglende vedlikehold som knekker de fleste motorene, ikke kaldstart eller lengre stillstand. Og, blant selvfølgelighetene hører oljeskift før vinteropplag, eller helst i løpet av høsten. Men, kombinasjonen at å starte en motor i 20 minusgrader, og med gammel sur olje med for lavt oljenivå....ja da kan man få et problem.

 

Til roger-jo:

Mener du at motoren har stått lenge hvis den har stått 1 måned? Og, at det kan være nok til på sikt å knekke en motor?

Link to post
Share on other sites

Til roger-jo:

Mener du at motoren har stått lenge hvis den har stått 1 måned? Og, at det kan være nok til på sikt å knekke en motor?

 

Sa at 1 måned er lenge å ligge i sengen.

Mener også at en måned er lenge og stå hvis en har vann i dieselsystemet. Jo lengre jo værre.

Mener at jo oftere en kjører en motor jo bedre, oljeskift på ettersommeren er ikke dumt, hender jeg skifter på våren også. Men det henger vell igjen fra 70 åra da en skulle skifte olje hver 6 måned

uansett driftstid.

Kaldstart i -20 (ute) har jeg vel bare greid et par ganger siste 30 åra.

Har enda ikke opplevd at vannkannen med destilert vann har blitt til is.

Det er varmegrader i maskinen som regel lik vanntempraturen, skal jammen legge ned en max.- min temperaturmåler.

 

Skulle hvert artig og fått greie på om de med motorhavari er hel eller 1/2 års kjørte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skulle hvert artig og fått greie på om de med motorhavari er hel eller 1/2 års kjørte.

Førrige eier av min båt havarerte Perkins LowLine 4.236 kjørt 5400 timer på 12år. Den var hele tiden brukt året rundt men i liten tid av gangen dersom dem seilte meget. Båten var arbeidsbåt og motoren fikk toppservice altid men jeg tror dieselvarmeren tok livet av den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...