Jump to content

Starte og varmkjøre motoren om vinteren.


Loma

Recommended Posts

Eg har båten liggande på sjøen heile vinteren, men frå oktober til påske er den normalt ikke i bruk. Tidlegare år har eg starta dieselmotorane (2 x VP 41) og kjørt dei litt varme på tomgang, en til to ganger kvar mnd. for å få ut eventuell kondens. Det eg lurer på er om dette er lurt eller kansje rett og slett skadeleg? Nokon som har meininger om dette?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har forstått at det er flere som varmkjører gjennom vintersessongen som deg. Jeg har aldrig skjønt poenget med dette. Det kan da ikke resultere i annet enn ytterligere kondens og fuktproblemer i motor og motorrom? Skaff deg landstrømlader og en liten varmer, eller kople fra batteriene dine og la motorene stå i ro gjennom vinteren er mitt råd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det som derimot ER godt for motorene er en SKIKKELIG varmkjøring, d.v.s en VIRKELIG tur, en time eller helst 2, kanskje 3.

De fineste turene jeg har på sjøen er kanskje akkurat slike turer. Det er blikk stille, fjorden ligger som et speil. Ingen har vært der og ødelagt med andres hekkbølger enn dine. Lufta er klar som krystall og det er en sikt som du ikke opplever om sommeren.

OG, jeg lover deg, det er IKKE bare motorene som har godt av det !!!

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på om man konserverer eller ikke. Gjør man det ikke, mener jeg at blant annet Volvo anbefaler varmkjøring, under belastning. Selv bruker jeg båten hele året, og startet opp sakene en gang i blant. Nå har jeg vært bortreist et par måneder, men ser ikke det som noe problem. Jeg har heller aldri opplevd kondens i forbindelse med bruk av båten om vinteren. Nå er imidlertid Hulda isolert til minst 1/2 meter under vannlinjen rundt det hele.

 

Jeg var om bord forrige helg. Glødet motoren, vred på tenningen og motoren startet momentant. Nå har motoren litt varme i rommet. Den lever et godt og tørt liv nedi der. Om et par uker skal admiralen og jeg ut å se om vi kan få en juletorsk.

Link to post
Share on other sites

jeg har vært borti motorer som har satt seg når di står for lenge rolig

enda jeg har bytta olje osv

jeg har vertfall tørna motoren litt i løpet av vintern

ligger båten på vannet og du ikke har konvertert for vinter så er det vel vertfall mere skadelig og ikke røre motoren hele vintern en å kjøre den litt

alltid hørt at båter står ihjel mere en går ihjel

leste noe om en gyllen regel er at man aldri lar båten stå mere en 3 uker

det er vel en grunn til at folk smiler og er like spent vær gang di starter opp etter lang tid hehe

Link to post
Share on other sites

Største slitasjen er kaldstart på motor. Er lurt å starte den regelmessig eller vente med de til sesongen beginner? Jeg starter min motor kun når jeg skal bruke den men lar den stå der i mellem. Førrige eier havarerte den med å ha vannbåren dieselvarmer koblet til motoren og varmeanlegget i båten. De ble verre en kaldstart, motoren hadde alle pakkbokser og slitdeler helt tørre. Han måtte ut med 100 båtlapper i overhaling. I dag har jeg vannbåret sentralanlegg i båten med varmeveksler på motoren. Før jeg starter den tender jeg på elektrisk sirkulasjonspumpe på motoren og varmer den i 40 grader på vinteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppdaget at min varmtvannsbereder av og til sirkulerer motoren også når landstrømm står på. Har ikke kraner på motoren, men ser at jeg må ha det. Det kan jo være en form for oppvarming av motor, men det kan ikke være ideelt? Er dette vanlig, har aldri tenkt på at det kunne skje, men så at det var en annen med Hanse som hadde det slik og når jeg testet så oppdaget jeg at det var slik hos oss også... Vi lå da på landstrøm natten over, motoren var steinkald om kvelden når vi kom ned i båten, men meget varm når vi sjekket før oppstart morgenen etter, selvsagt startet den som et skudd uten gløding...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis varmtvannbereder står neder en motoren kan dette oppstå. Hvis dere har berederen på i lange perioder uten å starte motor kan være lurt å montere stengeventil.

 

Hva er lange tider? Snakker vi ukevis? Jeg ligger ikke med landstrømmen og lading mer enn maks et døgn om gangen om vinteren, er redd for ukontrollerbar tæring... Du ser jo ikke før til våren om det har vært for mye tæring så jeg er meget forsiktig med landtrøm. Hvis det blir veldig kaldt setter jeg ned en ovn, men normalt ikke noe probelm. Varmer båten ca 1 g pr uke med varmeren, ofte tar jeg meg en seiltur evt bare for motor hvis det regner mye (er også redd for å få blåmann i seilene :lol: ikke lett, men vi må jo prøve å unngå unødvendig slitasje... Er egentlig veldig imponert over hvor lite fukt det er i båten, har blader liggende og de er nett som de skulle ligget i stua hjemme. Hadde det vært fuktig så vil jeg tro slikt som blader ville blitt fuktige og at du hadde merket det når du bladde i dem? Har tenkt å kjøpe en fuktmåler. Sørger for bra med lufting...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Største slitasjen er kaldstart på motor.

Tull.

Kaldstart på motoren gir ingen slitasje problemer.

Det gjør jeg tusenvis av ganger på bilen vinter etter vinter.

Båtmotoren har det mye bedre, den er aldri så kald som bilmotoren.

 

Det som sliter er tørrstart av motor, og det finns det enkle løsninger på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Monterer jeg en stengeventil, stenger jeg også kjølesirkulasjonen til den ene eksosmanifolden. Sjekk hele konsekvensrekken om du skulle gjøre noe slikt. Hos meg må jeg i såfall inn med en treveisventil. Da taper jeg effekt til berederen, og til kjøling av manifolden.

 

Motorvarmer har vel aldri skadet noen, bidrar kun til heving av strømregningen.

 

Sist jeg var nede i Hulda var det kuldegrader. Laveste temperaturen i salongen hadde vært +0,9 grader. Laveste i motorrommet hadde vært +12 grader. Jeg har en 250 W panelovn på laveste trinnet på termostaten i det rommet.

Link to post
Share on other sites

På vinteren har du ikke vann på anlegget og varmtvannsbereder er ikke på. I varmere perioder trenger du ikke varme på motoren og kan stenge den tilførselen.

 

Ikke hos Hulda. Trodde jeg hadde forklart det over. Noen motorer trenger kjøling av eksosmanifoldene. Noen båter er i bruk hele året. Andre går i total dvale.

Link to post
Share on other sites

På vinteren har du ikke vann på anlegget og varmtvannsbereder er ikke på. I varmere perioder trenger du ikke varme på motoren og kan stenge den tilførselen.

 

Mja, liker jo å ha litt vann jeg da så sålenge det ikke blir skikkelig kaldt så lar jeg det være på, men ser at jeg nok kan få problem med dusjen ute som jeg ser mange har fått ødlagt pga frost... Skal jo koke meg litt kaffi når jeg er på småturene... Men kan jo ha med vann, men ser ikke problemet med å ha vannet stående på. Har tenkt på at jeg burde skrudd av dusjhode ute og plugget denne slangen igjen om vinteren

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres. Jeg vil tro at det er mange gode grunner til å gjøre så. For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For mine TAMD 60 C er det angitt i instruksjonsboken at de skal varmkjøres hver 14. dag med mindre de vinterkonserveres. Jeg vil tro at det er mange gode grunner til å gjøre så. For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart.

Står i instruksjonsboken at man skal tilsette olje i cylindrene når man vinterkonserverer eller hvilken hemmelighet er bak at man skal ikke starte motorene 14. per dag etter vinterkonserveringen?

Link to post
Share on other sites

For min del er det mye terapi i å inhalere den hallusinogene røken som avgis av motorene ved kaldstart.

 

Jeg vil tro at det er nettopp denne nedstressingen som er det viktigste. Så lenge brannvesenet ikke kommer ulende når Vågen blir røyklagt.

 

Nettopp det å gå ned til båten, vri om tenningen og sakene brummer i vei. Alt ting fungerer som det skal.

 

Jeg har et problem med aggeregatet, det ryker som et hett helvete. Starter og går som ei klokke, men ryker og legger film på vannet. Nå skal dyser og dieselpumpe inn for overhaling. Aggeregatet irriterer meg noe innmari, for sjelefredens skyld burde det vært konservert for vinteren. Men nå og da trenger jeg strømmen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...