Jump to content

Redningsselskapet må kutte i driften


Kaimor

Recommended Posts

Så i nyhetene at Redningsselskapet må redusere aktiviteten neste år, etter å ha fått 40 mill. kroner i statstøtte, mot ønskede 70 mill. Resultatet blir at minst to fartøyer må gå i opplag eller selges.

 

Litt for galt at ikke verdens rikeste land med fantasillioner på bok skal kunne bevilge såpass at det opprettholdes forsvarlig beredskap langs kysten. Særlig med tanke på statens fjerning av spilleinntekter, som vel også Redningsselskapet merket konsekvensen av.

Og Forsvaret legger ned Olavsvern marinebase i Tromsø, med landsdelens eneste trykkammer...

 

Sjøfartsnasjon? Kystnasjon? Nordområdesatsning? Hmppffhh..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Og Forsvaret legger ned Olavsvern marinebase i Tromsø, med landsdelens eneste trykkammer...

 

Sjøfartsnasjon? Kystnasjon? Nordområdesatsning? Hmppffhh..... :nonod:

 

Ja, mye tomt prat...

 

Men er det ikke trykkammer i Ramsund også...? (eller er det også lagt ned?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er vel en palestina-terrorist eller tre eller ett eller annet regime langt syd i verden som trenger de pengene bedre. Var det opp til meg, skulle Staten fått et betimelig varsel om at de vil bli hold til ansvar for konsekvensene av å rasere redningsberedskapen. Tror noen at de ville ha våget (eller sluppet unna med) å f. eks. halvere ambulanseberedskapen på land? Dette er skammelig, tarvelig og mye annet -lig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Pengestrømmen styres vel nå i rettning av kommunene slik at man kan få fart på byggenæringen....litt synd da NSSR sitt behov blir som lommerusk å regne i denne sammenheng.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en palestina-terrorist eller tre eller ett eller annet regime langt syd i verden som trenger de pengene bedre. Var det opp til meg, skulle Staten fått et betimelig varsel om at de vil bli hold til ansvar for konsekvensene av å rasere redningsberedskapen. Tror noen at de ville ha våget (eller sluppet unna med) å f. eks. halvere ambulanseberedskapen på land? Dette er skammelig, tarvelig

 

Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen.

Link to post
Share on other sites

Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen.

 

Greit... Da kan vi ogsaa utstyre ambulansene paa land med kreditkort lesere, slik at fylliker og farts gale 18 aaringer kan dra kortet for aa berge livet... For det gaar vel paa det samme.....

Per

Link to post
Share on other sites

Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen.

Greit at det er de fleste oppgavene. Det er som følge av at man driver komersiell virksomhet og service mot betaling (enten medlemsskap eller per time) Men de viktigste oppgavene er beredskapen ved ulykker som er langs kysten. Statistikken til NSSR viser at i 2007 ble 50 mennesker reddet, 144 båter berget og 6269 fartøy assistert

 

Om man ser på oppdragsmengden om sommeren som er relatert til ulykker er jeg alvorlig bekymret.

 

Kan være at løsningen er flere redningskorps som bemanner båtene frivillig. Men i kompetanse, utstyr og evner vil de aldri komme opp på nivået til de profesjonelt bemannede skøytene. Om det er noen som er interesserte i å være mannskap på en av de frivillige skøytene så vet jeg at det i Oslo er manko på mannskap (Uni Oslofjord heter båten deres). Link her

Link to post
Share on other sites

Verst avalt er jo -- og dette tenker vel ikke grauthuene i findep på -- at hver krone til NSSR kommer rett tilbake i nasjonaløkonomien til kjøp av varer, tjenester og arbeid. Dermd genererer de samme pengene både skatter og avgifter så det forslår. Reell "kostnad" for Staten er derfor bare en brøkdel av utdelt beløp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da kan vi ogsaa utstyre ambulansene paa land med kreditkort lesere, slik at fylliker og farts gale 18 aaringer kan dra kortet for aa berge livet... For det gaar vel paa det samme.....

 

Hvis ambulansene skulle farte rundt og hjelpe alle som har fått motorstopp , punktert, gått tom for bensin osv ville det ha blitt uholdbart for de som virkelig trenger hjelp. NAF og Viking Redningstjeneste tar slike oppdrag uten offentlige midler fra Staten . Bileierene betaler for beredskapen .

Link to post
Share on other sites

Kan være at løsningen er flere redningskorps som bemanner båtene frivillig. Men i kompetanse, utstyr og evner vil de aldri komme opp på nivået til de profesjonelt bemannede skøytene. Link her

 

Jeg går selvfølgelig ut ifra at du likestiller sjøkorpsene med de faste skøytene mht. kompetanse, utstyr og evner. Hvis du er i tvil, kan du jo spørre de faste mannskapene :smiley:

 

Men det store tankekorset er at av de ca. 45 skøytene er hele 15 skøyter bemannet med frivillige. Da de frivillige bruker kun sin fritid og har pålagte kurser i vedlikehold av kompetanse som f.eks. sikkerhet og førstehjelp, må en stasjon gjerne ha 40-50 frivillige for at en viss beredskap kan holdes. På landsbasis utgjør dette hele ca. 7-800 mann. Som i alle veledige og ubetalte organisasjoner er det her også at en har en hard kjerne som bruker både 200 og 300 timer i året for at korpset er selvbærende.

 

Til sammenligning har vi ca. 30 faste skøyter som har 24 timers beredskap og 28 dagers turnus. Denne modellen sysellsetter ca. 180 mann.

 

Er det da riktig at Staten skal ytterligere presse sitronen og la sjøredningen klare seg sjøl kun hjelp at idealister og utstyr (skøyter) gitt av enda større idealister. :nonod:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis ambulansene skulle farte rundt og hjelpe alle som har fått motorstopp , punktert, gått tom for bensin osv ville det ha blitt uholdbart for de som virkelig trenger hjelp. NAF og Viking Redningstjeneste tar slike oppdrag uten offentlige midler fra Staten . Bileierene betaler for beredskapen .

 

Kjoeper den... :smiley:

Men husk at redningsselskapet gjoer begge de jobb typene du beskriver, og forsvinner den ene, saa forsvinner jo noedvendig vis den andre.... Det er jo forsaavidt ikke no problem at redningsskjoeytene hjelper baater med "Smaa" problemer, dette betaler jo disse for selv som nevnt av andre i traaden foer...

Per

Link to post
Share on other sites

-- og dette tenker vel ikke grauthuene i findep på -- at hver krone til NSSR kommer rett tilbake i nasjonaløkonomien til kjøp av varer, tjenester og arbeid. Dermd genererer de samme pengene både skatter og avgifter så det forslår. Reell "kostnad" for Staten er derfor bare en brøkdel av utdelt beløp.

 

Jeg tror du er en elendig økonom og jeg ville neppe la deg passe pengene mine. Det er alltid enkelt å bruke andres penger og særlig Statens . Ja det kan faktisk være svært lystbetont og man kan bevilge i øst og vest uten at man kjenner konsekvensene.

 

Når man bevilger et sted må man kreve et annet sted. Det har grauthuene forstått. Problemet er at det finnes noen som heller betaler en advokat kr 90 000 i salær for å slippe 100 000 i skatt. Derfor er det ikke alltid så enkelt å få endene til å møtes , kjære Skipper Worse.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er en elendig økonom og jeg ville neppe la deg passe pengene mine. Det er alltid enkelt å bruke andres penger og særlig Statens .

 

 

Du skulle ha prøvd -- jeg kan garantere at jeg haddegjort en bedre jobb en nuværende bestyrelse. :wink: Jeg er vant til å håndtere "klientmidler".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg går selvfølgelig ut ifra at du likestiller sjøkorpsene med de faste skøytene mht. kompetanse, utstyr og evner. Hvis du er i tvil, kan du jo spørre de faste mannskapene :smiley:

Nei - det gjør jeg ikke. De frivillige skøytene er mindre og de ombord har mindre kompetanse og utstyret er ikke på samme nivå. Feks når det gjelder brannslukking og dykkerassistanse. Mannskap på de frivillige skøytene har ikke lov til å dykke på oppdrag. Og de har betydlig mindre slepekapasitet enn de store båtene. Men de er veldig viktige i beredskapen :yesnod: og de tar mange oppdrag. Av alle typer.

Link to post
Share on other sites

Men, er det ikke i Redningsselskapet at de store gutta ligger på de dyreste hotell rommene og ellers sløser med pengene, mens de gamle damene sitter og strikker for å samle inn penger til Redningsselskapet.

 

Kanskje det er på tide å senke lønnen til topplederne og begynne med et mere nøkternt penge forbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...