Jump to content

Redningsselskapet må kutte i driften


Kaimor

Recommended Posts

Alt dette tror jeg så gjerne, jeg bodde i to år på Høvik under min studietid og var ofte ned i båthavnene. Men så langt mine geografiske kunnskaper forteller meg, er at Høvik med tilhørende herligheter ligger så lang fra det en kan betegne som kystnorge at en knapt trenger bunnstoff på båtene. Å tro at rederivirksomhet m/ tilhørende økonomistyring ikke kan drives fra andre steder langs vår lange kyst, må da være en miss., det kan se ut som at det er dette en har hatt problemer med på Høvik, til tross for tilgang til "ekspertisen". Derfor kan vel Svullrya kan være et like bra alternativ. Der er ikke hotell engang, og utrolig billig husleie :sailing:

Link to post
Share on other sites

. Derfor tror jeg Svullrya kan være et like bra alternativ. Der er ikke hotell engang :cheers_wine:

Synes du skal foreslå det. er du medlem kan du møte på årsmøtet.

 

De er sikkert interessert i din brede og rike kompetanse innen ledelse :yesnod: Det virker som om du har masse erfaring med ledelse av større virksomheter ut i fra hvor sikker du er i din sak.

Link to post
Share on other sites

Tror du tar ganske feil for det finnes betydelige mengder med maritim kunnskap i Oslo-området, bare tenk på alle rederiene som holder til der med en rekke medarbeidere som også har seilt til sjøs, teknisk kompetanse osv osv

Hvis du hadde sitert hva jeg skrev og ikke bare det som passet deg så nevnte jeg at den maritime kompetanse er tilstede i hovedstaden men hovedtyngden vil du finne oppover kysten.

Link to post
Share on other sites

Synes du skal foreslå det. er du medlem kan du møte på årsmøtet.

 

De er sikkert interessert i din brede og rike kompetanse innen ledelse :yesnod: Det virker som om du har masse erfaring med ledelse av større virksomheter ut i fra hvor sikker du er i din sak.

Jeg er ikke medlem og jeg er aldri sikker i min sak, men jeg har konstantert at sola skinner nord for sinsenkrysset også.

Link to post
Share on other sites

Det er noen fiskere på sunnmøre som drifter de fleste båtene for kystvakta. Kanskje de kunne gjort det for Redningsselskapet også?? :sailing:

 

Nja - drifter og drifter. Det er vel KV som drifter båtene. Det var i hvertfall slik da jeg tjenestegjorde der.

Jeg er ikke medlem og jeg er aldri sikker i min sak, men jeg har konstantert at sola skinner nord for sinsenkrysset også.

Takk for at du setter ting i perspektiv.

Link to post
Share on other sites

Det er noen fiskere på sunnmøre som drifter de fleste båtene for kystvakta. Kanskje de kunne gjort det for Redningsselskapet også??

 

 

Ja men er ikke det bare slike karer som driver og river ut akslingene sine på annethvert undervannsskjær der nede på sørlandskysten ??? :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nja - drifter og drifter. Det er vel KV som drifter båtene. Det var i hvertfall slik da jeg tjenestegjorde der.

Du har visst rett, de bare eier dem og leier dem ut til KV. De leier også ut litt mannskap.

 

Ja men er ikke det bare slike karer som driver og river ut akslingene sine på annethvert undervannsskjær der nede på sørlandskysten ??? :eek:

 

Desto bedre, da kan de gi med den ene handa og ta med den andre :wink:

 

Tap og vinn med samme sinn....

Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde sitert hva jeg skrev og ikke bare det som passet deg så nevnte jeg at den maritime kompetanse er tilstede i hovedstaden men hovedtyngden vil du finne oppover kysten.

 

Jeg leste hva du skrev, men tolket det nok litt "spissere" enn du åpenbart mente det! Dog mener jeg at: "Oppover kysten" er et rimelig vagt begrep og uegnet som en geografisk plassering av et hovedkontor, det er liksom et aldri så lite stykke fra Stavanger til Kirkenes, eller hva søtten man legger i begrepet? Kantinen i Stavanger, dassen i Trondheim og regnskapskontoret i Tromsø? Hovedstaden blir ganske liten, i allefall geografisk, i sammenligning! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dog mener jeg at: "Oppover kysten" er et rimelig vagt begrep og uegnet som en geografisk plassering av et hovedkontor, det er liksom et aldri så lite stykke fra Stavanger til Kirkenes, eller hva søtten man legger i begrepet?

Oppover kysten vil vel si noe slikt som men ikke begrenset til - alt fra Iddefjorden minus Oslofjorden til noe øst for Kirkenes. Samma for meg hvor hovedkontoret ligger bare jeg får hjelp på sjøen den dagen jeg eventuelt trenger det.

Link to post
Share on other sites

Vil berre minne dere på at det med såkalla "alkoholenheter" er betydeleg overdreve av media!

Og når det gjeld plassering av hovedkontor, så trur eg faktisk ikkje det er så masse penger å spare på å flytte det til andre plasser i Noreg.

 

Merk: eg er faktisk stor motstander av sentraliseringa som skjer inn mot oslo-gryta, men tviler på at dei kjem til å kunne spare noko særleg med penger på å flytte ut hovudkontoret...

Det å gå gjennom administrasjonen å sjå på andre måter å gjere ting på, er sikkert ikkje dumt... Men det gjeld igrunn for ALLE firmaer, det finnes ALLTID betre måter å gjer ting på :)

Link to post
Share on other sites

Det var vist en bergenser som begynte å rydde litt i dette, men han ble vel for plagsom

 

Nja, Victor Normann er vel ikke bergenser bare fordi han har oppbevart kroppen sin der en del år! Født i Risør i 1946, og snakker vel ikke akkurat noen bergensdialekt. Og særlig mange eksempler på vellykkete utflyttinger fra Oslo har det vel ikke vært av statlige bedrifter? Victor stod vel for noe sånn som 900 arbeidsplasser som ble flyttet ut, mens SP mener at det tallet bør være minst 6.000, iallefall sa de det i forbindelse med siste valg, og vant! Men om det var en seier for de det gjaldt eller de som måtte lide for reduserte tjenester, vel det er en annen sak!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lokalene de holder til i er i alle fall standsmessige etter min begreper. Kan ikke være rimelig. Er vel historiske årsaker til at de holder hus på Høvik men kan jo neppe være noe sentral plassering i forhold til virksomheten.

 

 

Ser at det er spekulasjoner rundt kostnadene, vet vi noe om prisene de betaler?

 

Sentral plassering i forhold til virksomheten skrives det, hva betyr det? nærmere hva? nærmere skøytene og hvis så er, hvilken av dem? Eller burde de lagt nærmere sjøen?

Så jeg foreslår at du møter opp på årsmøtet i NSSR og fremmer ditt godt begrunnede forslag.

 

Flytt mer sentralt

 

PS

Ligger et rederi i Haugesund som ligger enda værre til enn NSSR, de har båter som går i Østen og rederiet ligger i Haugesund!! - de burde lagt nærmere....

 

Forøvrigt så mener jeg at Kystverket burde absolutt flyttet lengre fra og Nb Marine litt til høyre.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er spekulasjoner rundt kostnadene, vet vi noe om prisene de betaler?

 

Det er jo bare å gå inn i regnskapene (årsrapporten) som ligger tilgjengelig på deres hjemmesider og der kan man lese at utgifter til; husleie, telefon, strøm, renhold og annet kontorhold utgjør 18.67.000 for 2007 som er en nedgang fra 19.25.000 i 2006. Vurderingen om dette er dyrt, eller ikke, overlater jeg til de som er overbevist om at det vil være penger å spare på å flytte hovedkontoret og gjerne også få litt mere informasjon om; til hvor, hva vil kontorene koste der i forhold til dagens utgifter hvor de er og hva man regner med vil være utgifter knyttet til flytting, endring i bemanning osv osv og gjerne også litt om hvilke besparelser og/eller endring i utgifter en slik flytting vil bety noe lenger frem i tid. Jeg tenker da på konkrete tall, ikke synsing og annet tomprat! :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pressemelding fra Troms Fiskerlag

 

Ser ut som fiskerne ikke er så opptatt av hovekontorets beliggenhet lenger. Den diskusjonen som var kraftig, er forlengst over, men de savner mer støtte fra de LOKALE politikerne. :smiley:

 

 

Sitat:

 

Troms Fiskarfylking oppfordrer derfor alle som bryr seg om beredskapen langs kysten og sikkerheten til fiskerne, om å bidra til at bevilgningene til Redningsselskapet for 2009 økes betydelig. Dette gjelder særlig politikerne fra landsdelen. De har her anledning til å vise at de bryr seg.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...