Jump to content

Redningsselskapet må kutte i driften


Kaimor

Recommended Posts

Dette er nytt for meg, så vidt meg bekjent er Redningsseskapet og har alltid vært en humanitær organisasjon. Regnet i antall båter er nok selskapet et stort rederi. Men skulle det vise seg at selskapet er en stiftelse, skulle jeg gjerne blitt gjort oppmerksom på når det skjedde.

Jeg var helt sikker på at eierskapet er organisert som en stiftelse - men etter å ha lest siste årsrapporten er jeg ikke sikker.

 

Rent praktisk tror jeg ikke det har noen konsekvens om det er en stiftelse eller en humanitær organisasjon. Staten kan uansett ikke ekspropriere virksomheten.

 

De presenterer årsregnskapet som et konsernregnskap

 

Må undersøke litt mer om det.

 

Om noen har tilgang til offisielle regnskaper kan kanskje eierformen fremgå der?

Link to post
Share on other sites

Organisasjonsnummer: 954 360 709

Navn/foretaksnavn: REDNINGSSELSKAPET - NORSK SELSKAB

TIL SKIBBRUDNES REDNING

Organisasjonsform: Forening/lag/innretning

Forretningsadresse: Veritasveien 14

1363 HØVIK

Kommune: BÆRUM

Postadresse: Postboks 500

1323 HØVIK

E-postadresse: -

Internettadresse: -

Telefon: 67 57 77 77

Mobil: -

Telefaks: 67 57 77 50

Registrert i Enhetsregisteret: 12.03.1995

 

 

Organisasjonsnummer: 981 263 146

Navn/foretaksnavn: REDNINGSSELSKAPETS STIFTELSE

Organisasjonsform: Stiftelse Forretningsadresse: Veritasveien 14

1363 HØVIK

Kommune: BÆRUM

Postadresse: Postboks 500

1323 HØVIK

E-postadresse: -

Internettadresse: -

Telefon: 67 57 77 77

Mobil: -

Telefaks: 67 57 77 50

Registrert i Enhetsregisteret: 29.11.1999

 

Stiftelsesdato: 23.03.1999

Forretningsfører: Per Volden

 

Næringskode®: 85.340 Fond/legat som støtter sosiale formål

Sektorkode: 770 Private konsumentorienterte organisasjoner uten profittformål

 

Også registrert i: Stiftelsesregisteret

Link to post
Share on other sites

Så i nyhetene at Redningsselskapet må redusere aktiviteten neste år, etter å ha fått 40 mill. kroner i statstøtte, mot ønskede 70 mill. Resultatet blir at minst to fartøyer må gå i opplag eller selges.

 

Når en sykhusdirektør får beskjed om budsjettkutt poserere han gjerne i avisen dagen etter med klar beskjed til almuen om at nå må fødeavdelingen legges ned...eller annen krisemaksimering for å få politikerne i tale.

 

Er dette samme type krisemaksimering eller det faktisk aktuelt å kvitte seg med to båter ? (jeg vet ikke)

 

Det neste spørsmålet er om man kan kutte ned på landaktiviteten på Høvik framfor å kutte båter ?

 

F.eks klarer jeg med uten medlemsbladet å klarer meg med hjemmesiden. Alle mulige Elias greir klarer vår familie oss også greit uten. Eller er bemanningen på land kuttet til et minimum ? Kan de klare seg med færre sjefer og markedsførere ? jeg vet ikke

 

Man kan jo sjekke hvilke antall båter de hadde f.eks. i 1980 og hvor mange kontoransatte i de hadde samme år. Har pengerbruken til administrasjon de siste 30 år økt mer enn pengebruken til redningsbåter ?????

 

Burde et slanket hovedkontor flyttet til lokaler med billigere husleie et sted på vestlandet som blir mer sentralt i forhold til mange lokalavdelinger ?

 

Er lønnsnivået i administrasjonen tilpasset tidligere spillntekter ?

 

Det er mye de bør vurdere før sjøaktiviteten kuttes

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av - uten å vite konkret - at det er foretatt en hel del nedskjæringer på hovedkontoret allerede.

 

Om man ser på kostnadene for å drive båtene ser man at det nok ikke holder med et par kontorfolk (med mindre jeg her helt på jordet på hva normale lønninger er da)

 

Det koster 5-7 millioner i året å holde en av de faste skøytene i drift. En frivillig drevet skøyte (som er en mindre båt med mindre utstyr) koster ca 1/2 million i året.

Link to post
Share on other sites

Generelt kan man vel si om mange foreninger at de i første fase har stor idealisme for å nå sitt mål og lite struktur/adminstrasjon.

 

I modningfasen blir gjerne organisasjonens eksistens et mål i seg selv.

 

Man profesjonaliserer med medlemverving flotte blader osvs osv.....

Skiforeningen og Friskus og Svettis er et min mening i en slik fase....om Redningselskepet også er blitt overproffesjonalisert og glemt sitt egentlige mål fra sitt hovedkontor på Høvik kan man jo lure på selv om idealismen er stor i distriktene og i "felten".

Link to post
Share on other sites

Så lenge NSSR er avhengige av privat støtte til drift, er de også avhengig av en administrasjon som ivaretar "ikke-sjøbaserte" interessenter (les: givere), markedsføring, "lobbyvirksomhet" , vedlikehold av giver- og medlemsmasse,

image-bygging i miljøer NSSR ellers ikke er avhengig av osv.

Medlemsbladet har antagelig kun en hovedhensikt, og det er å holde på medlemmene som betaler inn kontigent.

I tillegg har NSSR fått en "konkurrent" i Sjøassistanse, som ved siden av bortfall av spilleinntekter også betyr nok en pengelekkasje.

En god andel av administrasjonen er derfor tilknyttet den del av virksomheten som står for nytegning og pleie av medlemsvirksomheten samt drive all annen inntektsgivende lobbyvirksomhet for å holde driften i gang.

Det er klart dette koster penger.

 

Dersom NSSR kunne konsentere seg om kjernevirksomheten, dvs. kun drift av redningsskøytene,

kunne sikkert budsjettene skrelles betydelig.

Når man i tillegg må drive en omfattende medlemsaktivitet, medlemskontakt, tiggerbrev, lotterier, medlemsblad, barnearrangementer, politisk virksomhet, samt all annen interessent-pleie som betyr en krone mer i kassen,

blir administrasjonen fort tilpasset inntekts- og ikke kostnadssiden.

Link to post
Share on other sites

Her tas det til orde for å flytte (?) selskapet fra Høvik til "et eller annet sted i distriktene".Noen som har noen konkrete meninger om hva det vil innebære av besparelse, hvor det hadde vært best å flytte det til, hva skjer (kan og/eller bør skje) med de mange ansatte på hovedkontoret, hvilke kostnader vil det medføre å flytte disse, hva mister man av kompetanse i prosessen osv osv osv

En annen ting er hvordan NSSR skaffer sine inntekter, og fra hvem, hvor befinner disse seg geografisk og hvilke (ekstra) kostnader tid og penger, vil det medføre at "veien til pengene" blir mye lenger, mere kostbar og tidkrevende.

Spørsmålet, og utfordringen, med disse spørsmål (og dette er bare noen av dem!) går selvfølgelig til de som har de lettvinte løsningene hvor flytting av hovedkontor er selve "genistreken"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Deilig med nyanserte innlegg :wink:

 

Jo - det er det de gjør på Høvik veit du. Drekker og pulær. Hele gjengen. Hele tida :wink:

 

Som en Kvitnes sa: Eneste som varer evig er et dårlig rykte.

 

Ja hadde de ikke 50 alkoholenheter i snitt når de hadde møte på Sydvesten i Helgeroa tro? Eller var det bare 15... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen konkrete meninger om hva det vil innebære av besparelse, hvor det hadde vært best å flytte det til, hva skjer (kan og/eller bør skje) med de mange ansatte på hovedkontoret, hvilke kostnader vil det medføre å flytte disse, hva mister man av kompetanse i prosessen osv osv osv

Hvis en skal tolke kommentarene i tråden bokstavelig kan det ikke være mye kompetanse tilstede i Redningsselskapet. Må da være en ypperlig ide å flytte hele hovedkontoret til Øst Finnmark. Blir kvitt flere ansatte som ikke av diverse årsaker kan flytte, mindre skatt, mindre arbeidsgiveravgift, osv, osv. Store besparelser og synergieffekter her som kan brukes til å fornye flåten og opprettholde full drift på dagens nivå.

Link to post
Share on other sites

.... og så kutter en ut lotteri, innsamlinger, vottestrikking ,kappdrikking og NM i lengdepissing....

 

samt hele denne Kystpatruljegreia som krever medlemskap!

Mye bedre med en skikkelig feit prisliste hvor man kan få lov til å betale hva det koster dersom noe skulle skje!

 

Dessuten er det dette med uavhengighet, at NSSR ikke representerer Politi- eller Militærmyndighet,

være forsikringsselskapets forlengede arm i tilfelle noe en ulykke oppstår..., osv.

Synd, .. for da slapp man i alle fall å bruke ressurser på å redde folk fordi de ikke tør be om hjelp eller har råd til det.

For sånn vil vi jo ikke ha det ?

Men totalt sett billigere... ? ... det hadde det sikkert blitt.

Link to post
Share on other sites

Mye bedre med en skikkelig feit prisliste hvor man kan få lov til å betale hva det koster dersom noe skulle skje!

Den prislista eksisterer :smiley: Mange som ikke er medlem erfarer hva det faktisk koster å få hjelp. Mitt inntrykk er at et medlemsskap er ven veldig billig forsikring.

 

Merk at er det en nødsituasjon får alle hjelp uansett. Det er ved andre assistanseoppdrag takstameteret går på høygir om man ikke er medlem.

 

tror timeprisen for slep er ca 2000 kroner om man ikke er medlem eller man vil lenger enn til nærmeste havn

Link to post
Share on other sites

samt hele denne Kystpatruljegreia som krever medlemskap!

Mye bedre med en skikkelig feit prisliste hvor man kan få lov til å betale hva det koster dersom noe skulle skje!

 

Dessuten er det dette med uavhengighet, at NSSR ikke representerer Politi- eller Militærmyndighet,

være forsikringsselskapets forlengede arm i tilfelle noe en ulykke oppstår..., osv.

Synd, .. for da slapp man i alle fall å bruke ressurser på å redde folk fordi de ikke tør be om hjelp eller har råd til det.

For sånn vil vi jo ikke ha det ?

Men totalt sett billigere... ? ... det hadde det sikkert blitt.

En merkelig måte å se det på. Er ikke troen på veiledighetens fortreffelighet noe vel sterk? Jeg har benyttet NSSR en gang i mitt liv og det var jaggu ikke gratis, jeg betalte så det svei. Jeg vet ikke om jeg tør :wink: , dersom det blir en neste gang, det blir i alle fall et regnestykke :yesnod:

Link to post
Share on other sites

? Det kunne vel like godt ha ligget i Svullrya city på Finnskogen?

Om du ser på omsetningen til den "lille butikken" NSSR så er den på ca 375 millioner i 2007. Eiendelene i balansen er bokført til ca 1,1 milliarder kroner.

De driver i praksis et ganske stort rederi med mange båter og oppdrag som er krevende.

 

Jeg vil tro at både økonomistyring og drift krever at man er i stand til å tiltrekke seg personale med et visst nivå på kompetanse. Da er Stor Oslo et ganske godt sted. Og Høvik er nok ikke de dyreste stedene å leie kontorer.

 

Det er sikkert mange her som har god erfaring i å drive virksomheter av litt størrelse. Jeg har hørt at det å ha rett person på rett plass er viktig :smiley: Nå er ikke jeg så godt kjent i Finnskogene desverre og Svullrya city på Finnskogen er kanskje et sted der maritim leder kompetanse er lett å få tak i?

Link to post
Share on other sites

Det er helt ok :santcheers: ..selvfølgelig kan en ha flere syn på hvordan NSSR organiseres, men da jeg hørt at hovedkontoret lå på Høvik stusset jeg ...hvilken signaler gir det til kystbefolkningen? Det kunne vel like godt ha ligget i Svullrya city på Finnskogen?

 

Tro det, eller ei, men Høvik ligger ved sjøen. Sågar i det området av landet som uten tvil har det største antall fritidsbåter og endog finnes det både fiskebåter, lasteskip og en rekke ferger her. Kanskje området sågar er blant de aller travleste også hva angår nyttetrafikk? Jeg kjenner ikke til forholdene på Finnskogen, men har mine tvil om det er et område med særlig stor skipstrafikk! :wink:

 

Kan du forøøvrig utbrodere litt mere hva du mener er feil med et hovedkontor på Høvik og ta da også gjerne i betraktning de i aller høyeste grad relevante kommentarene/betraktningene som Bitteliten kommer med!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så godt kjent i Finnskogene desverre og Svullrya city på Finnskogen er kanskje et sted der maritim leder kompetanse er lett å få tak i?

Uten å dra det for langt, men den maritime kunnskap er vel i større grad å finne oppover vår langstrakte kyst og ikke i hovedstaden selv om den nok også er å finne der. Til å drive lotteri, kreve inn medlemskaps kontigent, lobbyvirksomhet, administrasjon er det ikke behov for maritim kompetanse. Så slikt sett kan hovedkontoret ligge hvor som helst inkludert Finnskogen eller Kautokeino.

Link to post
Share on other sites

Uten å dra det for langt, men den maritime kunnskap er vel i større grad å finne oppover vår langstrakte kyst ..............

 

Tror du tar ganske feil for det finnes betydelige mengder med maritim kunnskap i Oslo-området, bare tenk på alle rederiene som holder til der med en rekke medarbeidere som også har seilt til sjøs, teknisk kompetanse osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...