Jump to content

Redningsselskapet må kutte i driften


Kaimor

Recommended Posts

Deilig med nyanserte innlegg :wink:

 

Jo - det er det de gjør på Høvik veit du. Drekker og pulær. Hele gjengen. Hele tida :wink:

 

Som en Kvitnes sa: Eneste som varer evig er et dårlig rykte.

:lol: Tror Ibsen sa det også. Men er det ikke på tid at det hele legges inn under kystvakta? Trodde den tiden var forbi at kjærringen rundt kysten måtte strikket votta og læst til utlodding for å holde båtene i drift (og"høvikgjengen" :cheers_wine::drink: )

Link to post
Share on other sites

Ja, slik var det :wink:

Det er vel slik at noen at når organisasjoner begynner å gå ut på dato går de ofte inn i en forvitringsprosess - og da tenker jeg ikke på de skøytene og de aktive sjøfolkene. Jeg vil tippe at innen 10 år er de en del av Kystvakta, det må være en naturlig utvikling.

Link to post
Share on other sites

....Vi må nå ei ordentlig kystvakt, hvor vakttjeneste, SAR, oljevern, lostjeneste o.l. går sammen i en organisasjon underlagt justisdepartementet.
...Jeg vil tippe at innen 10 år er de en del av Kystvakta, det må være en naturlig utvikling.

I min verden er dette den komplette katastrofen og worst case-scenario både for NSSR og kystbrukerne.

Er det altså mer penger å hente i det offentlige?

Jeg tør ikke tenke på en redningstjeneste som skal være underlagt offentlige budsjetter,

prisgitt prioriteringer som er fundamentert i en kornåker på Hedmarken,

eller et scnarie hvor Kystvakt, Redningstjeneste og barnehager skal sloss om gunst og prioriteringer hos politikere

som nå anser kyst og sikkerhet som reddet ved innføringen av Båtførerbeviset.

Dette er en uttalelse datert 13/1-2008 som gjenspeiler de politiske visjoner samt påfølgende handlekraft

rundt Kystvakten (klippet fra TVU-Avisen - skrift i kursiv er merket av meg):

 

"De siste årene har «nordområdene» gått fra å være en geografisk benevnelse til å bli et kjent begrep, også sørpå. «Elektron-saken» i oktober 2005, der to norske inspektører fra Kystvakten ble kidnappet av en russisk kaptein som satte kursen mot Murmansk, vakte kraftig oppmerksomhet. Hendelsen tydeliggjorde for mange hvilke verdier som finnes i og under Barentshavet - og hva aktører er villige til å gjøre for å sikre seg dem.

Siden den gang har de politiske ambisjonene om god forvaltning av ressursgrunnlaget, olje, gass og fisk, og tilstedeværelse nordpå økt.

På sine hjemmesider skriver regjeringen: «Nordområdene vil være Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer. Regjeringen vil styrke arbeidet med å hevde norsk suverenitet og å sikre bærekraftig forvaltning av de rike fiskeri- og energiressursene.»

 

Men allerede 1. april planlegger Kystvakten vesentlige kutt i både antall skip og patruljedøgn. Også nærmere 1000 av totalt 7000 timer flyovervåkning, en sentral del av arbeidet i det vidstrakte Barentshavet, kan ryke. "

Link to post
Share on other sites

scnarie hvor Kystvakt, Redningstjeneste og barnehager skal sloss om gunst og prioriteringer hos politikere

som nå anser kyst og sikkerhet som reddet ved innføringen av Båtførerbeviset.

 

Det kan politikerne anse hva de vil om, men vi er faktisk forpliktet gjennom internasjonaler avtaler, bl.a. 1979 konvensjonen, til å opprette og drive en SAR tjeneste.

Avtalen sier noe om dekningsområder, RCC og så videre.

Dette gjelder alle land som er medlemer av IMO. Hvilket i praksis vil si alle kyststater.

Link to post
Share on other sites

Det kan politikerne anse hva de vil om, men vi er faktisk forpliktet gjennom internasjonaler avtaler, bl.a. 1979 konvensjonen, til å opprette og drive en SAR tjeneste.

Joda, men omfang og kvalitet i en offentlig SAR-tjeneste vil neppe være sammenlignbart med hva

f.eks. Redningsselskapet betyr for kyst-Norge i dag. Da tenker jeg på den sivil-operative delen.

Svært få kystnære land har rene offentlige SAR-tjenester og det er sikkert ikke uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Men, er det ikke i Redningsselskapet at de store gutta ligger på de dyreste hotell rommene og ellers sløser med pengene, mens de gamle damene sitter og strikker for å samle inn penger til Redningsselskapet.

 

Kanskje det er på tide å senke lønnen til topplederne og begynne med et mere nøkternt penge forbruk.

Bare for å ha sagt det Redningsselskapet hadde i 2005 lønnsutgifter til ansatte på land på ca. 178 mill. i 2008 ender de tilsvarende utgiftene på 70 mill. I samme periode har utgiftene til eksterne konsulenter og ekstrahjelp gått fra 26 mill til under 6 mill. Dette er tall som gir uttrykk for at det er effektivisert og rasjonalisert i betydelig grad. Videre har selskapet økt den forebyggende virksomheten sin og den skal øke yttrligere i årene som kommer.

Etthvert annet rederi enn NSSR tjener penger på båtene sine, det gjør ikke selskapet, så derfor må andre aktiviteter føre til at inntektene øker.

Og som et tankekors, alle kyststater er igjennom internasjonale konvensjoner og avtaler pålagt å ha en sjøberedskap, så det er et mysterium for mange hvorfor ikke Norge vil betale for sin, vi burde vel ha råd til det?

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha sagt det Redningsselskapet hadde i 2005 lønnsutgifter til ansatte på land på ca. 178 mill. i 2008 ender de tilsvarende utgiftene på 70 mill. I samme periode har utgiftene til eksterne konsulenter og ekstrahjelp gått fra 26 mill til under 6 mill.

 

Godt svar, Mini.

Jeg tror det kan være lurt å se på tallene bak for å forstå hvilken innstats som ytes.

Til sammenligning var det i forslaget til statsbudsjett for 2009 øremerket 41 millioner kroner til NNSR,

det er en million mer enn i år, men 19 millioner kroner mindre enn i 2005.

Link to post
Share on other sites

Svært få kystnære land har rene offentlige SAR-tjenester og det er sikkert ikke uten grunn.

 

Mnja. Vet ikke helt. Vi er pålagt å ha en offentlig SAR tjeneste.

Og i vårt tilfelle er det RCC Sola og RCC Bodø.

Svenskene har sin i Kungshamn, og danskene på Karup så vidt jeg vet.

Disse vil, imidlertid, koordinere og delegere til den de finner passende.

Det være seg Kystvakt, NSSR, Seaking eller brannvesenet for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Mnja. Vet ikke helt. Vi er pålagt å ha en offentlig SAR tjeneste.

Og i vårt tilfelle er det RCC Sola og RCC Bodø...

Det er riktig, Mulligan, det er galt å blande den offentlige SAR-oppgaven

og de operative elementene som utfører selve redningsarbeidet.

 

Jeg oppfatter alikevel de siste års drastiske nedskjæringer

(tilskuddet fra staten er redusert fra ca. 60 mill i 2005 til 41 mill i 2009) som ansvarsfraskrivelse,

da Statens utøvende SAR-ansvar blant annet i stor grad hviler på NSSR.

Skulle NSSR forsvinne, omdefinere seg til en ren kommersiell virksomhet og si opp sin kontakt med Justis og Politidepartementet som del i den operative redningstjenesten,

ville neppe de internasjonale SAR-vilkårene i Norge lenger være oppfylt.

Den profesjonelle delen av NSSR består av 36 skøyter, hvor 29 er i døgnberedskap langs kysten.

Disse er bemannet med faste mannskaper med utdanning innen maritim redning, dykking, røykdykking og førstehjelp.

Staten er ikke i nærheten av å dekke denne pålagte tjenesten med de samme ressurser,

og de velger å kjøpe de internasjonalt pålagte SAR-tjenestene av NSSR istedet.

Da burde de også betale sin del av prisen dette koster.

Høyst sannsynlig vil NSSR sette 2 av de 29 operative båtene på land i nær fremtid,

fordi tilskudd og budsjetter nå ikke tillater drift av mer enn max 27 båter.

Og da betaler Staten i utgangspunktet knapt 41 millioner for en tjeneste som koster ca. 550 millioner,

og som de selv er pålagt å ha i følge internasjonale samarbeidsavtaler.

 

Sverige, Finland, Tyskland, Nederland, Frankrike og Island er andre land som har en "ikke-offentlig"

redningstjeneste, dette for å ivareta tjenestens uavhengighet.

I Tyskland er tjenesten driftet gjennom DGzRS, som også drifter det som i Norge tilsvarer sjødelen av våre Hovedredningssentraler (eller RCC Sola og RCC Bodø).

Den store forskjellen er at i Tyskland drives redningstjenesten OG redningssentralen uten offentlige tilskudd i det hele tatt.

Denne frie stillingen, uavhengig av Kystvakten eller andre offentlige organer,

er en utbredt organisering av den utøvende SAR-tjenesten i en rekke land.

Link to post
Share on other sites

Med den deaktivisering som har pågått og som fremdelers pågår i forsvaret kan en like gjerne tippe at om 10 år er Kystvakta en del av Redningsselskapet.

Vet ikke hva som er kjent om NSSR - men det er en stiftelse - som er eid av medlemmene. Og staten har ikke rett til å ekspropiere den. Dog kan de kutte støtten - og dermed tvinge frem endringer kanskje.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig for mitt trege hode å forstå at det ikke er en fordel å ha en enhetlig Søk & Redningstjenester (SAR) her i landet - noe en har i de fleste kyststater. En privat aktør baserte på pengeinnsamling kan da ikke hjøre hjemme i vår tid. Når det gjelder oppdrag av militær karakter må en selvfølgelig bruke utstyr beregnet for det, noe dagens redningskøyter neppe er. Men det har vel mest teoretisk betydning - de fleste redningsopprsjoner må vel betegnes som "sivile". Det betyr ikke at det private engasjementet rundt skøytedriften langs kysten behøver å bli opphevet, dette har mest med organisering å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Svenskene har sin i Kungshamn, og danskene på Karup så vidt jeg vet.

Litt korrigering

 

MRCC ligger på Kärringberget i Göteborg......därifra koordineres all sjöräddning inom Sveriges SAR-område

 

(MRCC er samlokalisert med flygets räddningsentral, ARCC)

 

http://www.ssrs.se "Sjöräddningsällskapet" er en del i 'sjöräddningen'

 

andre er

 

http://www.kustbevakningen.se/

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Marinen/

+

ytterligare några ex...Sjöfartsverket.....Losbåter...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er kjent om NSSR - men det er en stiftelse - som er eid av medlemmene. Og staten har ikke rett til å ekspropiere den. Dog kan de kutte støtten - og dermed tvinge frem endringer kanskje.

Dette er nytt for meg, så vidt meg bekjent er Redningsseskapet og har alltid vært en humanitær organisasjon. Regnet i antall båter er nok selskapet et stort rederi. Men skulle det vise seg at selskapet er en stiftelse, skulle jeg gjerne blitt gjort oppmerksom på når det skjedde.

Dessuten hadde det vært interessant å vite hvilke endringer staten ønsker. Jeg har en klar formening om at staten ikke vil klare å være like kostnadseffektiv som selskapet.

Link to post
Share on other sites

Tviler vel på at staten eller andre ønsker noe vesentlig forandring i den maritime delen - de gjør en fabelaktig jobb og burde ikke være avhengig av innsamlinger og basarer - vi båtfolk og andre glade skattebetalere i vår oljesmurte økonomi burde greie å finansiere denne organisasjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en palestina-terrorist eller tre eller ett eller annet regime langt syd i verden som trenger de pengene bedre.

Snart nytt år , så da er det vel igang med å kaste millionene rundt til dem faste landa + noen til . Nå som det er krise kan vi jo gi litt ekstra mye vi i lille norge, vi skal jo være best på å gi bort . Syntes det er på høy tid vi begynner å ta oss av våre egene , kan sikkert nevne i fleng . Men holder vel å nevne eldrepolitikken , det er rett å slett en skam å se hvordan dem eldre har det mange plasser . Etter at Øko begynte å jobbe innen eldreomsorgen , fikk vi konstantert det enda bedre . Hvor jævlig enkelte har det i dette rike landet . Skam er vel å ta i for lite

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...