Kaimor Startet 11.Desember.2008 Del på Facebook Startet 11.Desember.2008 Så i nyhetene at Redningsselskapet må redusere aktiviteten neste år, etter å ha fått 40 mill. kroner i statstøtte, mot ønskede 70 mill. Resultatet blir at minst to fartøyer må gå i opplag eller selges. Litt for galt at ikke verdens rikeste land med fantasillioner på bok skal kunne bevilge såpass at det opprettholdes forsvarlig beredskap langs kysten. Særlig med tanke på statens fjerning av spilleinntekter, som vel også Redningsselskapet merket konsekvensen av. Og Forsvaret legger ned Olavsvern marinebase i Tromsø, med landsdelens eneste trykkammer... Sjøfartsnasjon? Kystnasjon? Nordområdesatsning? Hmppffhh..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Og Forsvaret legger ned Olavsvern marinebase i Tromsø, med landsdelens eneste trykkammer... Sjøfartsnasjon? Kystnasjon? Nordområdesatsning? Hmppffhh..... Ja, mye tomt prat... Men er det ikke trykkammer i Ramsund også...? (eller er det også lagt ned?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Det er vel en palestina-terrorist eller tre eller ett eller annet regime langt syd i verden som trenger de pengene bedre. Var det opp til meg, skulle Staten fått et betimelig varsel om at de vil bli hold til ansvar for konsekvensene av å rasere redningsberedskapen. Tror noen at de ville ha våget (eller sluppet unna med) å f. eks. halvere ambulanseberedskapen på land? Dette er skammelig, tarvelig og mye annet -lig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hansi Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Trist, men ikke uventet fra de som styrer pengestrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Pengestrømmen styres vel nå i rettning av kommunene slik at man kan få fart på byggenæringen....litt synd da NSSR sitt behov blir som lommerusk å regne i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Ja, er vel mye som tyder på det. Nå er vel ikke Redningsselskapet uten penger på bok heller. Men for et selskap som gir så mye tilbake synes jeg det er på sin plass at det offentlige stiller opp og yter sin skjerv. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Det er vel en palestina-terrorist eller tre eller ett eller annet regime langt syd i verden som trenger de pengene bedre. Var det opp til meg, skulle Staten fått et betimelig varsel om at de vil bli hold til ansvar for konsekvensene av å rasere redningsberedskapen. Tror noen at de ville ha våget (eller sluppet unna med) å f. eks. halvere ambulanseberedskapen på land? Dette er skammelig, tarvelig Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen. Greit... Da kan vi ogsaa utstyre ambulansene paa land med kreditkort lesere, slik at fylliker og farts gale 18 aaringer kan dra kortet for aa berge livet... For det gaar vel paa det samme..... Sitér dette innlegget Per Link to post
Bitteliten Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Staten har neppe noe ansvar for båtfolk eller folk i båt som kjører på en eller annen grunne inne i en sump , eller har fått tau i propellen , eller har vann i dieselen, eller har varmgang i motor, eller mangler kart ombord eller simpelt hen ikke vet hvor de er. For det er det de fleste oppdragene handler om. Selvfølgelig er det båtfolket som bør betale for denne omsorgen. Greit at det er de fleste oppgavene. Det er som følge av at man driver komersiell virksomhet og service mot betaling (enten medlemsskap eller per time) Men de viktigste oppgavene er beredskapen ved ulykker som er langs kysten. Statistikken til NSSR viser at i 2007 ble 50 mennesker reddet, 144 båter berget og 6269 fartøy assistert Om man ser på oppdragsmengden om sommeren som er relatert til ulykker er jeg alvorlig bekymret. Kan være at løsningen er flere redningskorps som bemanner båtene frivillig. Men i kompetanse, utstyr og evner vil de aldri komme opp på nivået til de profesjonelt bemannede skøytene. Om det er noen som er interesserte i å være mannskap på en av de frivillige skøytene så vet jeg at det i Oslo er manko på mannskap (Uni Oslofjord heter båten deres). Link her Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Verst avalt er jo -- og dette tenker vel ikke grauthuene i findep på -- at hver krone til NSSR kommer rett tilbake i nasjonaløkonomien til kjøp av varer, tjenester og arbeid. Dermd genererer de samme pengene både skatter og avgifter så det forslår. Reell "kostnad" for Staten er derfor bare en brøkdel av utdelt beløp. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
vanntrivsel Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Da kan vi ogsaa utstyre ambulansene paa land med kreditkort lesere, slik at fylliker og farts gale 18 aaringer kan dra kortet for aa berge livet... For det gaar vel paa det samme..... Hvis ambulansene skulle farte rundt og hjelpe alle som har fått motorstopp , punktert, gått tom for bensin osv ville det ha blitt uholdbart for de som virkelig trenger hjelp. NAF og Viking Redningstjeneste tar slike oppdrag uten offentlige midler fra Staten . Bileierene betaler for beredskapen . Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Kan være at løsningen er flere redningskorps som bemanner båtene frivillig. Men i kompetanse, utstyr og evner vil de aldri komme opp på nivået til de profesjonelt bemannede skøytene. Link her Jeg går selvfølgelig ut ifra at du likestiller sjøkorpsene med de faste skøytene mht. kompetanse, utstyr og evner. Hvis du er i tvil, kan du jo spørre de faste mannskapene Men det store tankekorset er at av de ca. 45 skøytene er hele 15 skøyter bemannet med frivillige. Da de frivillige bruker kun sin fritid og har pålagte kurser i vedlikehold av kompetanse som f.eks. sikkerhet og førstehjelp, må en stasjon gjerne ha 40-50 frivillige for at en viss beredskap kan holdes. På landsbasis utgjør dette hele ca. 7-800 mann. Som i alle veledige og ubetalte organisasjoner er det her også at en har en hard kjerne som bruker både 200 og 300 timer i året for at korpset er selvbærende. Til sammenligning har vi ca. 30 faste skøyter som har 24 timers beredskap og 28 dagers turnus. Denne modellen sysellsetter ca. 180 mann. Er det da riktig at Staten skal ytterligere presse sitronen og la sjøredningen klare seg sjøl kun hjelp at idealister og utstyr (skøyter) gitt av enda større idealister. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
pe_ha Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Hvis ambulansene skulle farte rundt og hjelpe alle som har fått motorstopp , punktert, gått tom for bensin osv ville det ha blitt uholdbart for de som virkelig trenger hjelp. NAF og Viking Redningstjeneste tar slike oppdrag uten offentlige midler fra Staten . Bileierene betaler for beredskapen . Kjoeper den... Men husk at redningsselskapet gjoer begge de jobb typene du beskriver, og forsvinner den ene, saa forsvinner jo noedvendig vis den andre.... Det er jo forsaavidt ikke no problem at redningsskjoeytene hjelper baater med "Smaa" problemer, dette betaler jo disse for selv som nevnt av andre i traaden foer... Sitér dette innlegget Per Link to post
bmwpat Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 kall meg gjerne rasist, men Norge skal bruke 27000 millioner i u-hjelp i 2009. Kunne vel avsett 30 millioner der. Dette er 3900 millioner mer enn i 2008 Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 -- og dette tenker vel ikke grauthuene i findep på -- at hver krone til NSSR kommer rett tilbake i nasjonaløkonomien til kjøp av varer, tjenester og arbeid. Dermd genererer de samme pengene både skatter og avgifter så det forslår. Reell "kostnad" for Staten er derfor bare en brøkdel av utdelt beløp. Jeg tror du er en elendig økonom og jeg ville neppe la deg passe pengene mine. Det er alltid enkelt å bruke andres penger og særlig Statens . Ja det kan faktisk være svært lystbetont og man kan bevilge i øst og vest uten at man kjenner konsekvensene. Når man bevilger et sted må man kreve et annet sted. Det har grauthuene forstått. Problemet er at det finnes noen som heller betaler en advokat kr 90 000 i salær for å slippe 100 000 i skatt. Derfor er det ikke alltid så enkelt å få endene til å møtes , kjære Skipper Worse. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 bmwpat --- ja. for "de der nede" trenger de sikkert ikke mere enn oss. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Jeg tror du er en elendig økonom og jeg ville neppe la deg passe pengene mine. Det er alltid enkelt å bruke andres penger og særlig Statens . Du skulle ha prøvd -- jeg kan garantere at jeg haddegjort en bedre jobb en nuværende bestyrelse. Jeg er vant til å håndtere "klientmidler". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hansi Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 kall meg gjerne rasist, men Norge skal bruke 27000 millioner i u-hjelp i 2009. Kunne vel avsett 30 millioner der. Dette er 3900 millioner mer enn i 2008 Viktig at Mugabe & Co får midler til å holde aktiviteten i gang..... Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 jepp mye viktigere sende pengene sørpå til samfunn gjennomsyret av korrupsjon, istedet for å prioritere våre egne problemer. viktig å komme opp på 1% av BNP i bistand i henhold til Soria Moria.... Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 ----æhømmmm--- Og politikk skulle vi vel egentlig diskutere et annet sted? men for all del--har forståelse for at det kan gnistre i kortslutningene--- mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Jeg går selvfølgelig ut ifra at du likestiller sjøkorpsene med de faste skøytene mht. kompetanse, utstyr og evner. Hvis du er i tvil, kan du jo spørre de faste mannskapene Nei - det gjør jeg ikke. De frivillige skøytene er mindre og de ombord har mindre kompetanse og utstyret er ikke på samme nivå. Feks når det gjelder brannslukking og dykkerassistanse. Mannskap på de frivillige skøytene har ikke lov til å dykke på oppdrag. Og de har betydlig mindre slepekapasitet enn de store båtene. Men de er veldig viktige i beredskapen og de tar mange oppdrag. Av alle typer. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Men, er det ikke i Redningsselskapet at de store gutta ligger på de dyreste hotell rommene og ellers sløser med pengene, mens de gamle damene sitter og strikker for å samle inn penger til Redningsselskapet. Kanskje det er på tide å senke lønnen til topplederne og begynne med et mere nøkternt penge forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Deilig med nyanserte innlegg Jo - det er det de gjør på Høvik veit du. Drekker og pulær. Hele gjengen. Hele tida Som en Kvitnes sa: Eneste som varer evig er et dårlig rykte. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Det er vel en stor u-kultur i de fleste stoerre selskaper at hoevdingene bruker enorme mengder penger paa tull og fanteri... mens de paa gulvet maa spare... Sitér dette innlegget Per Link to post
Suzuki Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Siste nå, er vel at ledelsen i NSSR skulle på kurs i Junaiten. Be om almisser til drivstoff på privatflyet er nemlig ikke flaut når man ikke syns det selv... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.