Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 De er en av grunnen til at havgående langtursbåt egnet til ukjent farvann i tillegg er ikke flatbunne og har konstruktsjon i følge tegning A. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Jepp. Boltene er sjelden eller aldri problemet ved grunnstøting. Cluet er hvordan kreftene fordeles i båten dersom det smeller. Men jeg er også rimelig forferdet over hvor små krav det blir stilt til båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Kunden ønsker seg billig båt og der er ikke mulig å sette store kraver. Man for aldrig mer en man betaler og båt er mer en kun fint utsend med glans i gelcoat Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Hee ja det er så - men tross alt seiler det en mengde vanlige produksjonsbåter på alle hav og det går strortsett bra Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 En bekjent har en bavaria 34 2001 modell. Han "dumpet nedpå" med kjølen sist sommer grunnet slake dønninger (les svell) i kombinasjon med litt for grunt vann (han lå på svai i en beskyttet uthavn). Båten skled rett av grunnen kun med vindhjelp. I ettertid merket man noen nye knirkelyder samt skjevhet på gulvet i toalettrommet. Videre ble "vaieren på ene siden av masten" (navn ?) slakk. Vel på land ble båten "gjennomsjekket" og kjølen var så "trykket opp" at skaden er taksert til ca. 180 0000............................. Båteieren har selvfølgelig vært maks uheldig, men samtidig virker det ikke som om konstruksjonen på denne båten er noe spesielt solid????????????????? Båten står nå hos kyndig rep.verksted, videre dekkes det hele heldigvis av båteiers kaskoforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Nå kommer det snart noen og forteller om en Orustbåt som eksploderte i tusen biter da den såvidt var nedpå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 'Sun Flyer' Kan ikke huske at noen har dødd av en kjølskade enda? Ikkje ein seglbåt, men det omkom 17 personar (om eg hugsar rett) då Sleipner gjekk på Blokso i 1999. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Båten står nå hos kyndig rep.verksted, videre dekkes det hele heldigvis av båteiers kaskoforsikring. Det det den bavariaen som står på Vallø (Tønsberg) uten kjøl ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 virker det ikke som om konstruksjonen på denne båten er noe spesielt solid? Har ikke noe med bestemte båtmerker å gjøre. Seilbåter uten nedbygd kjølsvin er vergeløse mot slik behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Kjære Mulligan! Nå var du vel litt for rask! Hvordan en seilbåt takler grunnstøting har vel ikke bare med nedbygd kjølsvin å gjøre! Det er vel så viktig hvordan båten i sin helhet er konstruert med tanke på overføring av krefter fra kjøl til skrog. Har Båten veldimensjonerte avstivninger inne i skroget, vil kreftene bli fordelt like godt som nedbygd kjølsvin. Hvor stor plass båten har fra overkant kjøl til innvendig dørk, det vil si høyden på avstivningene og deres utforming og innfesting i skroget, er like viktig. For at en flatbunnet seilbåt (stort sett alle nye) skal holde, er avstivningene innvendig i båten noe av det viktigeste. Det kunne vært fint om de som har faglig kunnskap om dette kunne svart så synsingen ikke må vektlegges! Kan du utdype dette med "små krav" ? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Sånn ser kjølen vår ut etter å ha smellt på i 6,5 knop... Ikke noe problem... Sitér dette innlegget . Link to post
Seiljåtten Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Jeg vet ikke hva båten tåler, men jeg har en teori om at ferien kan fortsette dersom vi drar ned til 2-2,5 knop der hvor vi ikke stoler på sjøkartet (ofte der hvor det er mindre enn 10 meter dypt). Når det gjelder sjelen min er den ikke laget for å smelle på i 5-6 knop. Håper jeg slipper det.........men man vet aldri. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Se på innfestninger av kjøler, gjerne bly/jern på f eks en Bavaria. Smellet/støtet i en jernkjøl er betydlig mer/større men det er også annleggsflaten kjølen er festet i. I det store og det hele vil det ikke være noe forskjeller på skadeomfanget, selv om blykjølen vil dempe støtet. Har sett skader på div båter, Firsten til en bekjent ville gått ned hadde det ikke vært for att han er en erfaren båtmann. Dyna ble puttet inn i hullet. En Dufour 44 som gikk på ved innseilingen til Strømstad holdt 4/5 knop, delaminering. En Bav 30 som fikk delaminering pga grunnstøtting. En Bav 42 Match fikk skjev kjøl etter å klint på i 8 knop.(Ble nummer 2 i Seilmakeren for det). En HR 37/38 som gikk på ved Strømstad holdt på synke. En Maxi som vi seilte Færdern med, klinte vi på skjær ved Drøbak, ingen skader. Men treffet/hvordan man treffer/hva man treffer er det vesentlige. Så kan man si att enkelte har lagt større krav på kjølinnfesting enn andre, og mer eller mindre bygget som tanks. Men i bunn og grunn er ikke båtene ment for å treffe moder jord og være skadefrie. Men de skal ikke ha vanninntrenging. Delaminering er en del av dempngen av treffet. Personlig legger jeg vekt på holde meg unna moder jord til sjøs . Men moder jord har ikke alltid samme mening som meg. Men Bav har ikke vært på grunn. Har heller ikke store forhåpninger om att Bav er en tanks heller. Men bra nok. Ikke fagmann, men liker å synse Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Jeg vet ikke hva båten tåler, men jeg har en teori om at ferien kan fortsette dersom vi drar ned til 2-2,5 knop der hvor vi ikke stoler på sjøkartet (ofte der hvor det er mindre enn 10 meter dypt). Når det gjelder sjelen min er den ikke laget for å smelle på i 5-6 knop. Håper jeg slipper det.........men man vet aldri. Ikke vet jeg hvilken type båt du har men i gjennom tiden har jeg reparert mange flatbunne båter som har kun vært på 2-2,5kn. Hvis de er fjell dem treffer nedest på kjølen er ikke kraftige bunnstokker som tar i mot kreftene men båter med stålramme tåler litt mer. Så på om dagen en Grand Soleil som kunden klagde over at nedgangstrappen passet ikke til dørkplatene. Dette var dårlig kvalitet! De viste seg å båten hadde vært på grunn og stålramme hadde låsnet fra skrogen bak kjøl. Merkelig nok hadde båteier aldrig vært på grunn så farten har ikke vært stor Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Delaminering er en del av dempngen av treffet. Delaminering oppstår som følge av feil i lamineringsprosessen. Men det er godt å få bekreftet at noen båtfabrikker med overlegg har slike feil. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Denne videoen kan kanskje sette litt lys over hva en (solid) seilbåt kann tåle. Jeg ble imponert over hvordan den tålte krasjen med moloen (slutten av videoen) flere ganger! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Delaminering oppstår som følge av feil i lamineringsprosessen.Men det er godt å få bekreftet at noen båtfabrikker med overlegg har slike feil. Sikkert skrivefeil, men det indre tar støtet for att det ytre skal slippe vanninntrenging. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Har skrevet om dette her inne før, men her og her kan man lese om- og se skadene etter min smell i full fart for motor..... Ingen delaminering, men bunnstokken over bakkant av kjølen sprakk og måtte byttes (dvs lages på nytt). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 http://www.seilmagasinet.no/id/24529?showo...subid=0#com1797 Følg debatten i seilmagasinet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SuperGnisten Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 eg gikk på grunn med min bavaria 32.. viste det va grunt så gikk med 1-2 knop.. fikk skader som bilde over, samt noen problemer med interiøret.. Skal inn å få skadene utbedret over jul.. (en kompis av meg gikk og på i ca 5 knop, med samme båt, skadene hans var ordna, helt til alt falt av igjen.. og no driver forsikringen på å undersøker om det er mulig å fikse skadene eller båten blir kondemnert.. .. skal sises at de som fiksa den mente den hadde vært nedpå før, og reperasjonene ikke var gjort skikkelig den gang.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Sun Flyer Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 skal sises at de som fiksa den mente den hadde vært nedpå før, og reperasjonene ikke var gjort skikkelig den gang.. Latterlig unnskyldning for å gjøre for dårlig arbeid. Hvis den hadde vært nedpå før, burde verkstedet gjort seg ekstra flid med utbedringen og sørget for at den ble som ny eller bedre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Huffda, nå har vi fått det rapportert at en Bavaria som går på i 1-2 knop blir sterkt skadet og med en fart på fem knop så blir det kondemnering? Nå er det nok noen som får vann på mølla! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Jeg hadde faktisk trodd at Bavaria hadde tålt en større trøkk har jo hørt at dem er en robust båt her i forumet men men...... Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Enzo Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Er det noen som vet hvordan det gikk med den bavaria 44 ?èn som sprang lekk etter bunnkjenning i juli i år på svenskekysten , var vel i orust området om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Huffda, nå har vi fått det rapportert at en Bavaria som går på i 1-2 knop blir sterkt skadet og med en fart på fem knop så blir det kondemnering? Nå er det nok noen som får vann på mølla! Hurrrrrraaa dette har vi venta på så lenge mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.