Jump to content

Grunnstøting, hva tåler seilbåter?


Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg krysset av på 4 knop, men er ikke overbevist om at båten min tåler dette. Navigerer veldig forsiktig når vi er på jakt etter naturhavner og går sjelden mer enn 2 knop da. Hvis jeg skulle på langtur hadde jeg nok vurdert en båt som tåler mer. Men alt er et kompromiss...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Avhengig av mange ting. Flere av de eldre båtene (finnekjøl) var svært solide. Jeg gikk på grunn i ca 6 kn. til bråstopp med min Hero 101, og det var kun litt bly borte av blykjølen, som for øvrig tar opp trykket litt bedre enn jernkjøl. Jeg har også vært på grunn med min nåværende senkekjølsbåt i ca 4 kn. litt skade på kjøl, men båten er testet for å gå på med 7 kn. +, uten skrogskader. Mange nyere båter er har en mer marginal konstruksjon - så en stor Elean for noen år side som dunkt på nokså lav fart og holdt på å synke.

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet er en båt som tåler en grunnstøting med så høy fart som mulig (7 knop).

 

Men hvilke ulemper må jeg da leve med. Kort (langkjølet båt) kjøl med lite seilareal som ikke seiler bra?

 

Kanskje jeg da heller aksepterer en båt man må være forsiktig med, en som seiler bra men som ikke tåler mer en 2 knop.

Link to post
Share on other sites

Man skal vel ikke opp i mange km/t før det blir dyre skader på en bil heller? Sikkerheten må vel utgjøre de faktorene som hindrer deg i å grunnstøte til å begynne med (+ hva du har til rådighet når du evt tar inn vann eller forliser). Jeg haket for øvrig av 3 knop på poll'en.

 

7 knop på en seilbåt på flere tonn er tross alt mye energi i bevegelse.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålsstillingen reises ganske ofte, men den kan ikke bli besvart på en entydig måte. En klinkende rett treff med all belastning i horisontalplanet kan antagelig ødelegge en moderne seilbåt allerede i 5-6 knop. Treffer man grunn med litt vinkel i samme fart kan man slippe unna med skrekken og en dags sparkling.

 

En skikkelig grunnstøting kan jo for noen være nok til å bli landkrabbe for evig tid. Enten det er rederen eller familiemedlemmer. Det er derfor ganske synd at de aller fleste cruisingbåter ikke er designet for å tåle grunnstøtinger bedre enn de gjør. Produsentene vektlegger nok dette i litt forskjellig grad men det er neppe våre nordiske farvann som er det tiltenkte bruksområdet. De nordiske produsentene legger nok større vekt på dette men de må også forholde seg til hva kundene er villige til å betale.

 

Den dagen forsikringsselskapene begynner å differensiere prisene ut fra de antatte reparasjonskostnadene ved en grunnstøtning, vil det antagelig komme et ettermarked for forskjellige støtopptagende konstruksjoner. Det finnes jo allerede men salget vil ikke ta av før det vil bli lønnsomt for den enkelte båteier.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at noen har dødd av en kjølskade enda?

 

Det står en interesant artikkel i siste Yachting World (januar 2008) om kjølhavarier.

  • GiGo2 - Vismara designed 54ft performance cruiser 24 september 2007 both crew rescued
  • Bounder - Juan Kouyoumdjian designed 55ft IRC grand prix racer. 30juni 2007. All crew rescued
  • Hooligan V - Simonis Voogd Design. 35ft Production racer. 3 February 2007. One fatality
  • Moquini - Alex Simonis- designed, Fast 42 built by Bill Tyler. September 2005. Six fatalities.
  • Kiel - Bavaria Match 42 -J&J designed 42ft production racer. 25.April 2005. One fatality
  • Excalibur - 15,2m Don Jones- designed racer Applied Alloy Yachts (AUS). 16.september 2002. Four fatalities.
  • Rising Farrster - Farr 38 Racer-Cruiser. Binks Yachts, Australia. 1.April 2001. Two fatalities.

 

Tja, hukommelsen til Sun Flyer er det ikke noe å si på :lol: ... men Leading Edge hadde iallefall denne listen i en annen tråd over noen kjølhavarier hvor det er 14 døde.... alle på grunn av kjølskader eller havarier...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har vært om bord i en engelsk registert 50foter i Kiel som gikk på med 9kn nederst på kjølen. To personer var om bord og en knuste arm og annen kjeve. Begge befant seg i cokpit. Hele bunnstokkpartyet løsnet fra skroget og flyttet seg til, kappet gjennomføringer til fart og logg men resten av dem var limt i skrogen og de oppstå ikke lekasje der. Båten hadde 5 kabiner med toilet og nederste 15cm av alle inretninger var knust i pinneved. Dette var flatbunne båt av billig konstruktsjon men hvis den skulle vært kraftigre bygget vet jeg ikke hvordan skader personene som befant seg om bord skulle ha fått. Gamle amerikanske biler var ikke de sikreste vis kjørt var på mur! Ingen lekasje oppstå i båten og den kjørte for egen motor i litt over en time til land uansett at motor med fast aksling hadde flyttet seg til.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke dokumentere det, men er blitt fortalt av en troverdig person, at en kostbar båt, av kjent merke, hvor kjølen var innstøpt i skroget - gikk på grunn og kjølen kom ut av skroget og forsatte sin egen seilas. En kunne småfisken svømme rundt når dørkplatene var åpene (båten stod da på grunn).

Link to post
Share on other sites

:headbang: Dette spørsmålet blir for enkelt stilt, det er så mange faktorer som må tas inn i dette. Hvilken fart er bare ett, hva treffer man, hvor treffer man? Treffer du en halvt nedsenket container med i skroget så er jo dette mye verre enn om man tutcher en sandbanke i 7 knt. Treffer man høyt på kjølen, treffer man lavt, det er helt umulig å svare på hvor mye en båt "skal tåle" Og at nye båter tåler mindre enn gamle (kanskje bortsett fra langkjølede) det stiller jeg meg meget tvilende til. Å sette et svar i form av antall knt en båt skal tåle blir rett ut sagt for dumt.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...