Jump to content

Grunnstøting, hva tåler seilbåter?


Sun Flyer

Recommended Posts

Lå i uthavn selv i sommer med min forholdsvis nye B31C, i løpet av natta hadde vi dregget noen meter slik at vi lå grunnere. Så kom en fjordplog kl 2 om natta når det var lavvann, den gjorde jobben sin så godt som man kan forvente. Det smellet når kjølen slo nedpå var tilstrekkelig til at det ristet i fyllingene mine og gjorde vondt langt ned i magen.

 

Videre kan jeg skrive under på at kjølen og innfestingen fint tåler å gå på i 3,5 knop, det også så det ristet i fyllinger og hvitvinsglass gikk i dørken. (nå vet jeg hvor den steinen ligger, der går jeg ikke på igjen)

 

Båten er like fin idag minus manglende bunnstoff på kjølen, ingen delaminering og ingen skader rundt innfesting, det er som forventet.

Hvis du hadde hatt en bavaria på f.eks 46 fot; hadde du vært sikker på at den hadde tålt det samme? Mener det er lettere å få liten båt til å virke solid?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da fikk du vel ikke rabatt på 75% hos ett selskap da på grunn av kjølinnfesting som du skrev tidligere.... :nonod:

Som tidligere skrevet,betalerjeg ca.kr.6.200.- også jeg har If,aldrig spørsmål om kjøl? :confused::confused:

Har sågar forsikret båten for "utenlandsopphold 6mnd i Sverige" :lol: Var innom de fleste forsikringsselkap for tilbud,ingen nevnte kjøl,aldrig tema :discuss: Og så har jeg Bavaria :lol::lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

I en båtforsikring er mange typer av rabatter, eks. hvis man har hus i forsikring hos samme selskap og forsikrer hel haug av biler og hel family. Jag lever mitt enkele liv og forsikrer kun båten jeg bor i og bilen min. Båt som er i bruk på vinteren har høyere premie en båt som er i vinterlagring uansett den lagringen er i Sverige eller Norge. Der kan bli vanskjelig med utbetaling av skade som oppstår i Scotland! Båten min er i tillegg over 15 meter og er serftikatpliktig. Jeg tror båter i den størrelsen har annen premie en dem som høres under hobbybåter. Jeg fikk min forsikring ned med å diskutere tingene med salgsmannen som viste en del om båter.

Link to post
Share on other sites

I en båtforsikring er mange typer av rabatter, eks. hvis man har hus i forsikring hos samme selskap og forsikrer hel haug av biler og hel family. Jag lever mitt enkele liv og forsikrer kun båten jeg bor i og bilen min. Båt som er i bruk på vinteren har høyere premie en båt som er i vinterlagring uansett den lagringen er i Sverige eller Norge. Der kan bli vanskjelig med utbetaling av skade som oppstår i Scotland! Båten min er i tillegg over 15 meter og er serftikatpliktig. Jeg tror båter i den størrelsen har annen premie en dem som høres under hobbybåter. Jeg fikk min forsikring ned med å diskutere tingene med salgsmannen som viste en del om båter.

Helt sikkert riktig og fornutig :cheers: Kan bare ikke la væreå komentere alt tullet rundt "kjølinnfestning" :eek:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Forsikring handler om å kalkulere risiko. Jeg har hatt flatbunnet moderne havseiler i 6 år nå, og ennå har jeg tilgode å se noen premieøkning. Dette til tross for at flere her på forumet har spådd premiene opp for slike båter. Det eneste som har steget på disse 6 årene er lønna mi, hvilket betyr at det har blitt rimeligere for meg å forsikre båten. Slike båter har heller ikke steget i pris, mens boliger og alt annet har økt kraftig i pris. Igjen rekker lønna mi lenger enn for 6 år siden. Ikke nok med det, men nå er det også blitt flere av disse flatbunnede merkene å velge i.

 

At forsikringen ikke har steget, tyder på at vi seilere fortsatt er god butikk for forsikringsbransjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...