Jump to content

Grunnstøting, hva tåler seilbåter?


Sun Flyer

Recommended Posts

'er det ikke grunnlag for å si at løse kjøler på moderne, serieproduserte båter er en sikkerhetsrisiko. :smiley:

 

Det er mye på en båt som er en sikkerhetsrisiko (ikke bare kjölinfestning)....liksom på en bil,

 

hvorfor ligge på den 'undre marginalen' vad gäller serieproduserte familjebåter........

 

(att man gör det på regatta/racers skjönner jeg!)

 

men allt går att jobbe med, o finne nye bedre lösninger.... :smiley:

dette görs kontinuerligt i de fleste bransjer......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja betydligt, dessutom försäkrar inte Atlantica stålbåtar som min!! Min premie är runt 5000 SEK på ett belopp runt 1.000.000. Dessutom brukar det vara en återbäring på 20-25% av premien.

Ja,det var jo en fin pris :flag_sw: ,men ikke så "betydelig" billigere? :confused: Jeg betaler ca.6.200.-for forsikringssum 1.150.000.-,årsmodell 2005,og så er det en Bavaria :cryin: Egenandel 10.000.-Hva betaler da de som har 75% rabatt for IKKE å ha Bav- da :confused: Kr.1.600.-? :headbang:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ja,Hva betaler da de som har 75% rabatt for IKKE å ha Bav- da :confused: Kr.1.600.-? :headbang:

mvh

fem@il

Jeg betaler 7000 med båten i bruk hele året. I den prisen er båten til 1,5mill med 6000kr egenandel. 45.000kr ribb med 15hk motor med 4000kr i egenandel og løsere til 200.000 også med 4000kr i egenandel. Uansett skade så betaler jeg kun en egenandel.

Link to post
Share on other sites

Ja,det var jo en fin pris :flag_sw: ,men ikke så "betydelig" billigere? :confused: Jeg betaler ca.6.200.-for forsikringssum 1.150.000.-,årsmodell 2005,og så er det en Bavaria :cryin: Egenandel 10.000.-Hva betaler da de som har 75% rabatt for IKKE å ha Bav- da :confused: Kr.1.600.-? :headbang:

mvh

fem@il

5000 - 20% = 4000. 4000 jämfört med 6200 är ju 35% billigare, det tycker jag är "betydligt".

Link to post
Share on other sites

Jeg fik 75% rabatt hos min norske selskap på grunn av konstruktsjonen på kjøl og skrog. Jeg betaler ikke samme premie og naboen med like stor BILLIG-BB-BÅT :cheers:

 

 

Jeg betaler 7000 med båten i bruk hele året. I den prisen er båten til 1,5mill med 6000kr egenandel. 45.000kr ribb med 15hk motor med 4000kr i egenandel og løsere til 200.000 også med 4000kr i egenandel. Uansett skade så betaler jeg kun en egenandel.

 

 

jaggu godt at du fikk stooor rabatt, ellers hadde det vært dyrt. Så det gjelder å se på prisen ikke rabatten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som skjønner dette SRA...... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lå i uthavn selv i sommer med min forholdsvis nye B31C, i løpet av natta hadde vi dregget noen meter slik at vi lå grunnere. Så kom en fjordplog kl 2 om natta når det var lavvann, den gjorde jobben sin så godt som man kan forvente. Det smellet når kjølen slo nedpå var tilstrekkelig til at det ristet i fyllingene mine og gjorde vondt langt ned i magen.

 

Videre kan jeg skrive under på at kjølen og innfestingen fint tåler å gå på i 3,5 knop, det også så det ristet i fyllinger og hvitvinsglass gikk i dørken. (nå vet jeg hvor den steinen ligger, der går jeg ikke på igjen)

 

Båten er like fin idag minus manglende bunnstoff på kjølen, ingen delaminering og ingen skader rundt innfesting, det er som forventet.

 

 

En bekjent har en bavaria 34 2001 modell. Han "dumpet nedpå" med kjølen sist sommer grunnet slake dønninger (les svell) i kombinasjon med litt for grunt vann (han lå på svai i en beskyttet uthavn). Båten skled rett av grunnen kun med vindhjelp. I ettertid merket man noen nye knirkelyder samt skjevhet på gulvet i toalettrommet. Videre ble "vaieren på ene siden av masten" (navn ?) slakk. Vel på land ble båten "gjennomsjekket" og kjølen var så "trykket opp" at skaden er taksert til ca. 180 0000............................. Båteieren har selvfølgelig vært maks uheldig, men samtidig virker det ikke som om konstruksjonen på denne båten er noe spesielt solid????????????????? Båten står nå hos kyndig rep.verksted, videre dekkes det hele heldigvis av båteiers kaskoforsikring.
Link to post
Share on other sites

Det er her naturlig å se på hvilke bevegelsesmengde grunnstøtingen medfører og hva det ville tilsvare på andre områder. En 10 tonn tung båt som grunnstøter i 2 knop utløser en bevegelsesmengde på 10200 kgm/s. En slik bevegelsesmengde med en bil ville man først oppnå med en VW Golf ved ca 32 km/t! Ved en slik hastighet vil bilen trolig bli svært ødelagt. At båten tåler tilsvarende mener jeg er bra.

 

Pussig sammenlignings grunnlag, VW Golf?

 

Kunne jo gjerne ha sammenlignet 10 tonns båten, med en 10 tonns hjullaster eller en bulldoser med steinskuffe. Når en absolutt skal sammenligne med et kjøretøy. Da blir en jo i samme vektklassen, i det minste. Da blir det 3,7km/t, tåler hjullasteren dette. :confused:

 

Nei dette blir helt på jordet :nonod:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Fjott De Cåsta!

En hjullaster og bulldozer er lagd spesifikk for å kjøre inn i ting, kollisjon er den jobben de er konstruert for å utføre hele tiden.

At en båt blir sammenlignet med bil er således ganske naturlig, ingen av dem er lagd for å kollidere, men når det først skjer så skal de tåle så og så mye.

Link to post
Share on other sites

Noen selger rabatter :lol: ,utgangsprisen her må jo være + kr.25.000.- :flag: Hvilketforsikringsselkap er dette tro? :confused:

mvh

fem@il

75% er kannske litt overdrevet hos meg men prisen hos IF ble 16.000 med den rabbatten fleste har hvis dem har ikke hatt skade siste 5 årene. Hvis man har båten forsikret hele året for traffiken i Evropa er premien mer en med båten på land. Men ellers blir sikkert endring på de snart med skadene vi ser disse dagene. Legg båten i vinteropplag med drevanker i Skagerak og premien blir nærmes null.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg må si det er bra at IF reduserer prisen fra 16000 kroner og til 7000kroner bare på grunn av kjølinnfesting... Når jeg ble kontaktet av IF så var ikke dette noe tema engang.. ble ikke spurt om kjølinnfesting engang.... Så her har nok IF endret seg mye siden 2007

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Da fikk du vel ikke rabatt på 75% hos ett selskap da på grunn av kjølinnfesting som du skrev tidligere.... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fjott De Cåsta!

En hjullaster og bulldozer er lagd spesifikk for å kjøre inn i ting, kollisjon er den jobben de er konstruert for å utføre hele tiden.

At en båt blir sammenlignet med bil er således ganske naturlig, ingen av dem er lagd for å kollidere, men når det først skjer så skal de tåle så og så mye.

 

en dumper da.?? eller en lastebil , som eneste skade måtte være frontrute og blikk.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...