Jump to content

Grunnstøting, hva tåler seilbåter?


Sun Flyer

Recommended Posts

En bekjent har en bavaria 34 2001 modell. Han "dumpet nedpå" med kjølen sist sommer grunnet slake dønninger (les svell) i kombinasjon med litt for grunt vann (han lå på svai i en beskyttet uthavn). Båten skled rett av grunnen kun med vindhjelp. I ettertid merket man noen nye knirkelyder samt skjevhet på gulvet i toalettrommet. Videre ble "vaieren på ene siden av masten" (navn ?) slakk. Vel på land ble båten "gjennomsjekket" og kjølen var så "trykket opp" at skaden er taksert til ca. 180 0000............................. Båteieren har selvfølgelig vært maks uheldig, men samtidig virker det ikke som om konstruksjonen på denne båten er noe spesielt solid????????????????? Båten står nå hos kyndig rep.verksted, videre dekkes det hele heldigvis av båteiers kaskoforsikring.

Link to post
Share on other sites

Kjære Mulligan! Nå var du vel litt for rask! Hvordan en seilbåt takler grunnstøting har vel ikke bare med nedbygd kjølsvin å gjøre! Det er vel så viktig hvordan båten i sin helhet er konstruert med tanke på overføring av krefter fra kjøl til skrog. Har Båten veldimensjonerte avstivninger inne i skroget, vil kreftene bli fordelt like godt som nedbygd kjølsvin. Hvor stor plass båten har fra overkant kjøl til innvendig dørk, det vil si høyden på avstivningene og deres utforming og innfesting i skroget, er like viktig. For at en flatbunnet seilbåt (stort sett alle nye) skal holde, er avstivningene innvendig i båten noe av det viktigeste.

 

Det kunne vært fint om de som har faglig kunnskap om dette kunne svart så synsingen ikke må vektlegges!

 

Kan du utdype dette med "små krav" ?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva båten tåler, men jeg har en teori om at ferien kan fortsette dersom vi drar ned til 2-2,5 knop der hvor vi ikke stoler på sjøkartet (ofte der hvor det er mindre enn 10 meter dypt).

 

Når det gjelder sjelen min er den ikke laget for å smelle på i 5-6 knop. Håper jeg slipper det.........men man vet aldri.

Link to post
Share on other sites

Se på innfestninger av kjøler, gjerne bly/jern på f eks en Bavaria. Smellet/støtet i en jernkjøl er betydlig mer/større men det er også annleggsflaten kjølen er festet i. I det store og det hele vil det ikke være noe forskjeller på skadeomfanget, selv om blykjølen vil dempe støtet.

 

Har sett skader på div båter, Firsten til en bekjent ville gått ned hadde det ikke vært for att han er en erfaren båtmann. Dyna ble puttet inn i hullet. En Dufour 44 som gikk på ved innseilingen til Strømstad holdt 4/5 knop, delaminering. En Bav 30 som fikk delaminering pga grunnstøtting. En Bav 42 Match fikk skjev kjøl etter å klint på i 8 knop.(Ble nummer 2 i Seilmakeren for det). En HR 37/38 som gikk på ved Strømstad holdt på synke. En Maxi som vi seilte Færdern med, klinte vi på skjær ved Drøbak, ingen skader.

 

Men treffet/hvordan man treffer/hva man treffer er det vesentlige. Så kan man si att enkelte har lagt større krav på kjølinnfesting enn andre, og mer eller mindre bygget som tanks. Men i bunn og grunn er ikke båtene ment for å treffe moder jord og være skadefrie. Men de skal ikke ha vanninntrenging. Delaminering er en del av dempngen av treffet.

 

Personlig legger jeg vekt på holde meg unna moder jord til sjøs :wink: . Men moder jord har ikke alltid samme mening som meg. Men Bav har ikke vært på grunn. Har heller ikke store forhåpninger om att Bav er en tanks heller. Men bra nok.

 

Ikke fagmann, men liker å synse :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva båten tåler, men jeg har en teori om at ferien kan fortsette dersom vi drar ned til 2-2,5 knop der hvor vi ikke stoler på sjøkartet (ofte der hvor det er mindre enn 10 meter dypt).

 

Når det gjelder sjelen min er den ikke laget for å smelle på i 5-6 knop. Håper jeg slipper det.........men man vet aldri.

Ikke vet jeg hvilken type båt du har men i gjennom tiden har jeg reparert mange flatbunne båter som har kun vært på 2-2,5kn. Hvis de er fjell dem treffer nedest på kjølen er ikke kraftige bunnstokker som tar i mot kreftene men båter med stålramme tåler litt mer. Så på om dagen en Grand Soleil som kunden klagde over at nedgangstrappen passet ikke til dørkplatene. Dette var dårlig kvalitet! De viste seg å båten hadde vært på grunn og stålramme hadde låsnet fra skrogen bak kjøl. Merkelig nok hadde båteier aldrig vært på grunn så farten har ikke vært stor :confused:

Link to post
Share on other sites

eg gikk på grunn med min bavaria 32.. viste det va grunt så gikk med 1-2 knop.. fikk skader som bilde over, samt noen problemer med interiøret..

Skal inn å få skadene utbedret over jul.. (en kompis av meg gikk og på i ca 5 knop, med samme båt, skadene hans var ordna, helt til alt falt av igjen.. og no driver forsikringen på å undersøker om det er mulig å fikse skadene eller båten blir kondemnert.. .. skal sises at de som fiksa den mente den hadde vært nedpå før, og reperasjonene ikke var gjort skikkelig den gang..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

skal sises at de som fiksa den mente den hadde vært nedpå før, og reperasjonene ikke var gjort skikkelig den gang..

Latterlig unnskyldning for å gjøre for dårlig arbeid. :sad: Hvis den hadde vært nedpå før, burde verkstedet gjort seg ekstra flid med utbedringen og sørget for at den ble som ny eller bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...