fem@il Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Er det noen som vet hvordan det gikk med den bavaria 44 ?èn som sprang lekk etter bunnkjenning i juli i år på svenskekysten , var vel i orust området om jeg ikke husker feil. Gikk vel rett ned ,mista kjøl,borte vekk mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Hurrrrrraaa dette har vi venta på så lenge mvh fem@il Ja, ville jo nødig skuffe noen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Nei det tror jeg ikke , hørtes ut som de hadde betydelige problemer men hadde den gått ned så hadde det vel stått noe i mediene og jeg fant ikke noe om det. Kanskje det står noe i det svenske redningsselskapets logg opplegg om det finnes noe slikt på nett Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 http://www.seilmagasinet.no/id/24529?showo...subid=0#com1797 Følg debatten i seilmagasinet. Godt tips. Der ser jeg Sjur Klafstad har skrevet et innlegg. Han bør vite hva han snakker om når det gjelder Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Godt tips. Der ser jeg Sjur Klafstad har skrevet et innlegg. Han bør vite hva han snakker om når det gjelder Bavaria. Neida,han er ingen spesialist i forhold til mange her på BP når det gjelder Bav. Han bare MÅ si det mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Heldigvis har jag en försäkring i ett bolag som inte försäkrar Bavaria eller andra båtar med liknande kölar. Skrämmande att man accepterar så låg hållfashet att båten inte ska tåla mer 3 knops fart vid en grundstötning. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Heldigvis har jag en försäkring i ett bolag som inte försäkrar Bavaria eller andra båtar med liknande kölar. Skrämmande att man accepterar så låg hållfashet att båten inte ska tåla mer 3 knops fart vid en grundstötning. Hvilket bolag? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 BAS, ett litet lokalt bolag i bohuslän som mest försäkrar fiskebåtar. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 BAS, ett litet lokalt bolag i bohuslän som mest försäkrar fiskebåtar. Ahh,så de "store,vanlige,mest brukte bolag" i Sverige forsikrer"alle Bavaria og likgnende båter med lignende kjølinnfestninger"? Og det kunne vært inntressant å vite hvor grensen går for aksept av forsikring når noen ringer for å spørre om forsikring i BAS,er det Bavaria/Hanse/Delphia mm,X-Yacht-Dehler-?Er det noen svenskproduserte på denne "svartelista"? Som et eksempel klarer jeg knapt åse forskjell på både kjøl og kjølinnfestning på f.eks Hansemodeller fra34-37 fot og eks.CB 365?? Hverken innvendig eller utvenig? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Joshua...är BAS billigare än Atlantica ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Registrerer at bavarianerne forventer at noen skal slakte bavaria "igjen" sidenn "supergnistens" båt har fått skader. Det er det ingen grunn til. Gjengir heller innlegget til Sjur hos lundebåt: En Bavaria seilbåt og andre båter som er bygget på liknende måte tåler en grunnstøting i dorgefart (ca 2knop) uten nevneverdige skader. Raskere enn dette bør man ikke kjøre dersom man er usikker på dybdeforholdene. Det er her naturlig å se på hvilke bevegelsesmengde grunnstøtingen medfører og hva det ville tilsvare på andre områder. En 10 tonn tung båt som grunnstøter i 2 knop utløser en bevegelsesmengde på 10200 kgm/s. En slik bevegelsesmengde med en bil ville man først oppnå med en VW Golf ved ca 32 km/t! Ved en slik hastighet vil bilen trolig bli svært ødelagt. At båten tåler tilsvarende mener jeg er bra. Blanke Arc refererer til to tilfeller med Bavaria som er mye omtalt og diskutert, og der mange etter hvert kjenner forklaringene. Jeg gjentar allikevel kort hovedpunktene da dette er to helt forskjellige tilfeller: 1. Bavaria 42Match bygget før mai 2005 hadde en konstruksjonssvakhet som ble tatt svært alvorlig av Bavaria og Lunde Båt. Vi utbedret denne på alle solgte båter i løpet av et par måneder etter at den var påvist. 2. Bavaria 39 Cruiseren som mistet kjølen ved grunnstøting i Sverige gikk for autopilot med maksfart(8,5kn) og traff hard fjell 50 cm ned på kjølen noe som brakte båten til full stans før kjølboltene røk av. Boltene er 24 mm av kvalitet A4 80. Boltene ble testet og det ble funnet at de var av fullgod kvalitet. En slik bolt tåler et drag på ca 26 tonn, men skjærkreftene som oppstod påførte dem så stor skade at de ble regelrett klippet av. Båten ble reparert i løpet av en måned og seiler i dag i fullgod stand. La oss ta eksempelet med en Bavaria 39 Cruiser litt nærmere i øyesyn: bevegelsesmengden som ble utløst ved denne grunnstøtingen er på 43 728 kgm/s. Skal Golfen i eksempelet over bli utsatt for det samme må den kollidere i 143 km/t, da blir den trolig kondemnert! Det er ingen Bavaria som er blitt kondemnert etter grunnstøting. Konstruksjonen på Bavaria: Bavaria bygges i dag med polyester og glassfiber enkeltlaminat i undervannskroget med RM 900 matter. I huden på båten er det en tykkelse på mellom 16 og 22 mm avhengig av størrelsen på båten. Bunnen er stivet av med et rammeverk av GRP og stål. Dette rammeverket er støpt fast i skroget slik at tykkelsen ved innstøpingen er mellom 25-32 mm. Kjølboltene er satt tett inntil innstøpingen av rammeverket for å dra mest mulig nytte av avstivingen dette utgjør. I tillegg til kjølboltene er kjølen også limt fast til skroget med et lim som er så sterkt at om en kjøl skal demonteres må ytterste laget med laminat rives av sammen med kjølen fordi limet ikke slipper. Ved en grunnstøting nederst på kjølen vil kreftene som oppstår virke slik at man får et trekk nedover ved fremre kjølbolter og et press opp i akterkant av kjølen. Dette medfører ofte at innstøpingen av rammeverket(avstivingen av skroget) slites vekk fra huden. Det oppstår sjelden vanninntrengning og sjelden store interiørskader. Reparasjon av plastskadene bør da foretas snarlig da huden på båten ikke er tilstrekkelig avstivet rundt kjølinnfestningen og følgeskader kan oppstå om man bruker båten videre og grunnstøter på nytt eller seiler tøft i hardt vær. En gjennomsnittlig reparasjon tar som regel 2-4 uker. På Bavaria er skadeomfanget enkelt å avdekke og å komme til for reparasjon da det bare er å fjerne dørkplatene. Det er ingen innstøpt innerliner som skjuler skutebunnen og skadestedet slik som en del andre båtmerker bruker. Dette er også betryggende ifm bruktbåtkjøp da det vil være enkelt å kontrollere for om båten er grunnstøtt. Burde båtene tålt mer? For å fullføre sammenlikningen med bilverdenen der man har terrengbiler, SUVer, sportsbiler og bybiler, så er det sikkert et marked i båtverden for båter som tåler å stusse ned på grunner og skjær, men en slik båt vil være en dyrere båt. Ved et bilkjøp havner brorparten av bilkjøperne på en bil som er en god kombinasjon av komfort og økonomi. Ved et båtkjøp havner brorparten av kjøperne også ned på en båt som passer dem i skjæringspunktet komfort og økonomi, selv om det også her er mindre markeder for spesielle båter som regattabåter, motorseilere, katamaraner og mer dyre og luksuriøst utstyrte båter. I forhold til å ta kostnaden med å kjøpe en båt som er spesialtilpasset til å tåle grunnstøtinger vil det faktum at de fleste som grunnstøter bare grunnstøter en gang trolig lede dem til et båtkjøp der andre forhold enn lave reparasjonskostnader ved grunnstøting teller inn. Innlegget kan tyde på at Supergnistens båt har vært nedpå tidligere siden den ble skadd såpass lett? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 En Bavaria seilbåt og andre båter som er bygget på liknende måte tåler en grunnstøting i dorgefart (ca 2knop) uten nevneverdige skader. Da bør man ikke dorge makrell fra en finnkjølt båt :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Fordi? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Mest effektivt med litt større fart når man dorger etter makrellen Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Ahh,så de "store,vanlige,mest brukte bolag" i Sverige forsikrer"alle Bavaria og likgnende båter med lignende kjølinnfestninger"? Og det kunne vært inntressant å vite hvor grensen går for aksept av forsikring når noen ringer for å spørre om forsikring i BAS,er det Bavaria/Hanse/Delphia mm,X-Yacht-Dehler-?Er det noen svenskproduserte på denne "svartelista"? Som et eksempel klarer jeg knapt åse forskjell på både kjøl og kjølinnfestning på f.eks Hansemodeller fra34-37 fot og eks.CB 365?? Hverken innvendig eller utvenig? mvh fem@il Jeg fik 75% rabatt hos min norske selskap på grunn av konstruktsjonen på kjøl og skrog. Jeg betaler ikke samme premie og naboen med like stor BILLIG-BB-BÅT Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kosmix Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Synes en seilbåt skal være i stand til å overleve kollisjoner med objekter som flyter under havoverflaten, f.eks. containere, i "normal seilefart" uten at det utløser noen nød. Seilbåter ferdes jo ofte på åpent hav. Lunde båts analogi til kollisjon med Golf viser godt hvilke krefter som er i sving, men sammenligningen er også misvisende. På samme måte som hjernen vår...jeg mener hjernen til en hakkespett, så er båten omgitt av en flytene væske som er med på å ta opp kreftene fra støten. Golfen har deformasjonssone og airbags. At så mange synes det er akseptsabelt at grunnstøting i 3 knop fører til reparasjon av båten synes jeg er litt skremmende! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Mest effektivt med litt større fart når man dorger etter makrellen Så du dorger mye etter makrell på steder som er grunnere enn 2 meter? Merkelige skikker dere har nede i sørfylket. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Jeg har engang i mitt liv hatt grunnstøtning og de var på den båten jeg har i dag. Jeg slå ned i 3,5kn nedest på kjølen på et fjell og båten stupet på trynet. Eneste skaden var på bunnstoff og en rødvin knustes, bunnen av den satt etter i vinskapen. Måtte snarest inn til land dersom dette var siste rødvinen... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 At så mange synes det er akseptsabelt at grunnstøting i 3 knop fører til reparasjon av båten synes jeg er litt skremmende! det synes jeg med ! har man seilet någre år så vet man att det går o bygge starke båter även finnekjölt......men dersom priset er viktigare enn sikkerhet, så hvorfor ikke bygge Golfer uten sikkerhetsbelte o Airbag..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 så hvorfor ikke bygge Golfer uten sikkerhetsbelte o Airbag..... Veldig dårlig sammenligning. Golfen må repareres selv om airbagen virker. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Så du dorger mye etter makrell på steder som er grunnere enn 2 meter? Merkelige skikker dere har nede i sørfylket. Det hender jo jeg er usikker på dybdeforholdene.... Akkurat nå fisker jeg imidlertid etter en stripe til, men tror jeg får stikke over i en annen tråd før oppsynet kommer. Har vel ikke lov å fiske etter striper på så grunt vann Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 neida, helt relevant jmf ......man köper ikke en bil för o krokke.... förr i tiden fanns varken bilbelte eller Airbag i bilerne...o argumentationen mot dette på den tiden var ung detsamme som nu.. så håll "dörjefart" med bilen, så kan man bygge billigere biler oxo ..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Niks. Sikkerhetsutstyret på bilene er der for å beskytte mot personskader. Bilen tåler nærmest ingenting. Det er mye tryggere å seile bavaria enn å kjøre volvo. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 og hvorfor skall kjöler sitte fast o båter ikke gå under??......... det er ikke det matrielle jeg tenker på, allt sådant går o kjöpe nytt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Bortsett fra at matchbåtene pepret havbunnen med kjøler i kort periode, er det ikke grunnlag for å si at løse kjøler på moderne, serieproduserte båter er en sikkerhetsrisiko. Trenger man en tanks før å kjøre til og fra jobb? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.