Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

Vet du med sikkerhet om motoren var OK før du begynnte å marinisere, kan den ha vært defekt før du fikk den?

 

Du kan sjekke trykk i bunpanna ved å ta av oljepåfyllingslokket mens motoren går på tomgang, dersom det er gjennomslag i en sylinder vil du kjenne trykk ut påfyllingslokket. Legg hånden forsiktig oppå.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

bilen fikk eg og da hadde den stått i ro i 5år ca. og overhalt rett før den vart satt i fra seg..

 

og når vi fikk bilen så starta vi den opp og kjørte den og den gjekk helt fint..

 

skal de vere stort trykk?

 

William Andrè

Link to post

Hei Igjen,

 

Dersom dette er slangen fra veivhusluftinga så har du nok dessverre gjennomslag.

 

Har selv sett flere motorer som har blitt skadet av å stå for lenge uten å roteres.

Kondens med påfølgende rust i sylinder er ikke uvanlig.

 

Tar alle mulige forbehold da jeg ikke kjenner disse motorene, men du får nok synspunkter fra andre også.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Prøv å finne ut hvor veivhusventilasjonen skal inn på innsugsiden, og sett på en slange mellom. Kanskje det ser bedre ut når alt er på plass, hvis du bare har stussen åpen nede på blokka kan det lett skvette ut litt olje under gange. Så ja, det kan være gjennomslag, men det kan også være innenfor normalen. Menn pass på oljemengden, kjører du tom for olje er løpet kjørt!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Mest sansynlig skal veivhus ventilasjon inn i luftfilteret på turboen.

men hvis det kom ut 3 liter olje på 10min kjøring må du ikke sende det inn i turboen assa.

Du kan ikke ha fylt på altfor mye olje da? kansje peilepinnen din er for kort, eller vinkelen på motoren gjør at du har fo mye olje på motoren.

Hmm tenker så det knaker her :eek: syntes litt synd på deg nå assa.

www.ribtjenester.no

Link to post
Prøv å finne ut hvor veivhusventilasjonen skal inn på innsugsiden, og sett på en slange mellom. Kanskje det ser bedre ut når alt er på plass, hvis du bare har stussen åpen nede på blokka kan det lett skvette ut litt olje under gange. Så ja, det kan være gjennomslag, men det kan også være innenfor normalen. Menn pass på oljemengden, kjører du tom for olje er løpet kjørt!!

 

fylte på med ein gang i gjenn. og motoren gjekk fint.. med spruten står ut når eg gjer på. den drypper ikkje..

 

Mest sansynlig skal veivhus ventilasjon inn i luftfilteret på turboen.

men hvis det kom ut 3 liter olje på 10min kjøring må du ikke sende det inn i turboen assa.

Du kan ikke ha fylt på altfor mye olje da? kansje peilepinnen din er for kort, eller vinkelen på motoren gjør at du har fo mye olje på motoren.

Hmm tenker så det knaker her :eek: syntes litt synd på deg nå assa.

 

har ikkje luft filter på turboen. har ikkje plass til noke sånt. peilepinnen er orginal og eg hadde fylt opp. og får håpe ikkje motoren endrer vinkel menst eg kjøyrer :lol:

 

ja 3 liter var nå ekstremt. var vel omtrent tom for olje da gitt..

 

va nesten tom for olje ja

William Andrè

Link to post

Huff og huff.. Her må du nok ut med stempela for å finne feilen :nonod::nonod: Tror du vil spare deg tid med å ta ut motoren, skru av bunnpanna og ta ut stempela den vegen, så slepp du kansje å ta av toppen. Om du er meget heldig, så kan det hende at det bare er ein knekt stempelring.

Link to post
skru av bunnpanna og ta ut stempela den vegen, så slepp du kansje å ta av toppen.

 

Hvilke motorer kan du gjøre dette på? Jeg har åpnet en hel del motorer i min tid, men aldri opplevd at det lar seg gjøre å ta ut stemplene nedover! rammelagerbukkene pleier å være en effektiv hindring for dette. Men det kan jo være det finnes motorer det går på da, for alt jeg vet. Men vanlig er det ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kunne du lagt ut et bilde av stussen oljen kommer ut av? Jeg stusser litt på mengden av olje som komme rut her, mulig det kan ha noe med fysisk plasstering av luftestussen å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ups.. Var litt kjapp på avtrekkeren. Skulle ha tilført at "med forbehold om at du kan drage stempela nedover". Om dette går, så tror eg at du vil spare deg tid, men veivakslingen må også da skrues av.

Hvordan skal du få stemplene inn igjen da hvis det er mulig og få de ned?

Norske båter er best!

Link to post

Som sagt, ikke på de motorer jeg har vært borti i alle fall. Stempel og råde må opp, det er kun oppover det er plass nok på grunn av rammelagerbukkene i veivhuset. Dessuten, som Draco aq140 påpeker, så ville du uansett ikke kunne brukt en stempelringkompressor fra undersiden så da hjelper det lite. Det ville også være for dumt å ikke slipe ventiler i samme slengen, samt bytte toppakning. Men la oss nå først og fremst se om problemet lar seg løse på annen måte, før motoren ryker ut for overhaling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Heisann!!!har fulgt med på tråden din,litt av en innsatts du har gjort!!!Dumt at det skulle bli slik etter så mye jobb....Men såvidt jeg har fått med meg,henta du hele bilen,eller????Hvis det er tillfelle og du plukket motoren ut,så kansje du husker hvordan dette sto i bilen...Kan nok hende det er noe i det index grubbler på,trodde ikke en diesel gikk så jamt og fint og samtidig er forholdshvis lettstartet hvis det er såpass med gjennomslag...3 liter olje på 10 min er rimelig mye...Mvh Christian.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...