Jump to content

Offenlige båttjenestemenn bør kunne redde og dykke.


oslofjord

Bør offentlige kontroll-båter ha større vekt på redningsoppgaver (som suplement til Redningsselskapet)  

88 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vet noen hvilke instruks offentlige båttjenestemenn har i dag for hva de skal gjøre hvis de oppdager en nesten bevistløs person i vannet som ikke klarere å holde fast i et tau eller ikke lar seg heise ombord med båtshake ?

Du kan jo f eks spørre skjærgårdstjenesten i Fredrikstad! Eller byfergeførerne i samme kommune!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Plikten til å hjelpe ved nødsituasjoner gjelder i utgangspunktet helt uavhengig av om man er offentlig tjenestemann eller vanlig sivilist....

 

Bra og informativt innlegg av NOR-smurf som i motsetning til meg tydelig har greie på redning.(Dog er jeg ikke enige i alle hans konklusjoner.) Det er tydelig at mine ideer samsvarer med offisiell politikk, men hvorfor er ikke offentlige båttjenestemenn i praksis integrert som et førstehjelps-aparat som kan som kan starte redningen mens man venter på redningselskapet eller redningshelikopter ?

 

HRS kan i praksis ikke innen sekunder rekvirere en båt fra Direktoratet for naturforbvaltning ganske enkelt fordi HRS ikke vet hvor direktoratets båter er. Med GPS tracking på direktoratets båter kunne HRS feks. med et blikk på kartet sett om det tilfeldigvis er en båt fra direktoratet for naturforvaltning som leter etter hummertyver ved Missingen like ved en hypotetisk havarist.

 

Mitt fokus er på de første fem kritiske minuttene nå man får motorstopp forran Kielfergen, dirver hjelpeløst mot skjær eller slår hodet og faller besvitløs over bord. Det er i disse kristiske minuttene man må kunne utnytte armadaen av offentlige båter Statistisk sett er det en offentlig båt rundt neste odde... Da hjelper det ikke å vente på at en redningleder skal se ann situasjonen eller rope blindt med VHF etter mulige båter. Kart med GPS tracking og offenlige båter med nødvendig trenig er det som trengs.

 

Det er lite ambisiøst å ikke forvente mer bergingskompetanse hos en uniformert offentlig båttjenestemann enn en tilfeldig familiefar på tur med båten full av grinete unger og sjøsyk svigermor.

 

Uansett vil offenlig insats ikke komme sitedenfor sivil insats, men i tilegg til sivil insats.

 

Dog vet jo alle at fordelen ved å bli berget av redningselskapet eller en offentlig båt er at man slipper å krangel om bergingslønn etterpå (dog kan man få et forelegg for uaktsomhet så helt gratis er det ikke nødvendigvis).

Link to post
Share on other sites

Dog vet jo alle at fordelen ved å bli berget av redningselskapet eller en offentlig båt er at man slipper å krangel om bergingslønn etterpå (dog kan man få et forelegg for uaktsomhet så helt gratis er det ikke nødvendigvis).

Det er jo kjempestor forskjell mellom redning og berging.

Du trenger aldri å krangle eller forhandle om betaling for å bli reddet (se trådoverskriften "Offentlige båttjenestemenn bør kunne redde og dykke").

Nå trekker du inn berging. Det er jo slikt som å få båten til land. F eks Redningsselskapet tar betalt for slikt om du ikke er medlem. Farvandsvæsenet i Danmark (redningstjenesten der) tar også betalt, for eksempel (men medlemskap i Sjøassistanse kan gjøre at du slipper å få regning). Så er det opp til deg å få forsikringa di til å betale (reiseforsikring, kaskoforsikring for båten, e.l.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Dog vet jo alle at fordelen ved å bli berget av redningselskapet eller en offentlig båt er at man slipper å krangel om bergingslønn etterpå (dog kan man få et forelegg for uaktsomhet så helt gratis er det ikke nødvendigvis).

 

Hvor har du dette fra? En skipsfører på et fartøy eid av det offentlige eller staten, har fullmakt til å inngå avtale om berging på vegne av eier, og til å kreve bergelønn om vilkårene for det er oppfylt. Det er kapittel 16 i Lov om sjøfarten(Sjøloven) som regulerer dette.

 

Men merk hva paragraf 451 om Fordeling av bergelønn mellom skipets reder og mannskap , 3. ledd sier: Skipsfører eller medlem av mannskapet kan ikke fraskrive seg sine rettigheter etter denne paragraf, med mindre de er forhyrt på et skip som skal drive bergingsvirksomhet og er særlig utrustet for dette, eller fraskrivelsen er skjedd i forbindelse med forhyringen og gjelder et bestemt bergingsforetak. For de tilfeller som er nevnt under annet ledd nr 2, kan avvikende bestemmelser om fordelingen treffes ved tariffavtale. Dette har relevans for fartøyene til Redningsselskapet uten at jeg kjenner til nøyaktig hvilke avtaler de har.

Link to post
Share on other sites

Det er jo kjempestor forskjell mellom redning og berging.

 

Hvis jeg får motorstopp ved Strømtangen og driver nådeløst mot klippene....er det da redning eller berging hvis noen sleper meg ut av faresonen ?

 

Hvor har du dette fra? En skipsfører på et fartøy eid av det offentlige eller staten, har fullmakt til å inngå avtale om berging på vegne av eier, og til å kreve bergelønn om vilkårene for det er oppfylt. Det er kapittel 16 i Lov om sjøfarten(Sjøloven) som regulerer dette.

 

Hvis en losbåt slenger ut et slepetau slik at flightbridgebåt med motorhavari og mannskap slipper å bli knust mot klippene på Missingen tar jeg for gitt at Kystverket ikke krever bergingslønn. (Hvis jeg tar feil å situasjonen er slik at offentlige båter jakter etter bergingslønn ved å hjelpe fritidsbåter er det en skandale....)

Hvis derimot en privat fritdsbåt slenger ut et slepetau i samme situasjon kan man i ettertid få masse krangling og tull med redder og forsikringsselskap pga krav om bergingslønn.

 

Tidligere i år kjørte en at Redningselskapenes fartøy (tror det var Sundt flyer) med vilje inn på grunna for å redde noen ved Hvaler uten av de reddede fikk reparasjonsregningen (håper jeg).

Hvis derimot den reddende engelen er en luksusbåtkaptein som får en ripe i lakken eller ødelagt propell i en bergings/redningsaksjon kan man vel den som blir reddet risikere pengerkav i posten for utbedring av skaden. Så selv om staten kan være firkantet tror jeg det er enklere å bli reddet/berget av offentlige båter eller Redningselskapet hvis man ikke vil ha pengekrangel i etterkant.

(At Redningselskapt har en fast sats for å slepe ikke-meddlemmer til nærmeste havn er greit og forutsigbart , men krav om bergingslønn fra privat redder som jo er andel av båtens verdi er mindre hyggelig.)

 

Jeg er selvfølgelig selv medlem av kystpatruljen og vil naturligvis helst at Redningselskapet er innen rekkevidde hvis jeg kommer i en akutt krisesituasjon.

Link to post
Share on other sites

Plikten til å hjelpe ved nødsituasjoner gjelder i utgangspunktet helt uavhengig av om man er offentlig tjenestemann eller vanlig sivilist. Hvis man blir oppmerksom på en nødsituasjon, og er i stand til å hjelpe, så skal man hjelpe. Dette gjelder helt uavhengig av om man er på tur med familien i egen båt, eller på oppdrag for det lokale friluftsrådet. Som Vegtrafikkloven har sin § 12 så har Sjøloven en tilsvarende paragraf:

Hovedregelen er att en skal hjelpe etter beste evne. Når det evnt. gjelder bergingslønn har det vært vanlig her i landet at dette blir en forsikringssak med den reddete båts selskap dersom bergingslønn blir aktuelt. For øvrig er prakis her forhåpentelig fremdeles mellom båtfolk at en ikke prøver å "loppe" den en har hjulpet eller reddet, men begrenser det til en flaske med godt i. Ønsker en eksempel på hvordan det mottsatte virker er det bare å havarere i Danmark å la noen private redde deg :wflag:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får motorstopp ved Strømtangen og driver nådeløst mot klippene....er det da redning eller berging hvis noen sleper meg ut av faresonen ?

 

Hvis en losbåt slenger ut et slepetau slik at flightbridgebåt med motorhavari og mannskap slipper å bli knust mot klippene på Missingen tar jeg for gitt at Kystverket ikke krever bergingslønn. (Hvis jeg tar feil å situasjonen er slik at offentlige båter jakter etter bergingslønn ved å hjelpe fritidsbåter er det en skandale....)

 

For å ta det første punktet: Dersom fartøyet ditt driver mot klippene, og er i fare, og noen yter hjelp ved å slepe det bort fra slik fare, er det snakk om berging. Og det er redning når du som person blir reddet.

 

Punkt 2: Losbåtføreren kan kreve bergelønn på vegne av Kystverket, men trenger likevel ikke sette frem krav om det. Han har likevel plikt til å hjelpe de menneskene om bord som må antas å være i livsfare. Gjelder det et slepeoppdrag der det ikke er akutt fare for liv og helse, mener jeg at Kystverket har satser for dette. Men dette er jo ikke primæroppgaven til en losbåt.

 

Det å berge menneskeliv, gir i seg selv ikke grunnlag for å sette frem krav om bergelønn. Men den som eksempelvis berger et fartøy, og samtidig berger menneskeliv om bord, har rett på en rimelig andel av bergelønnen eller særlige vederlag.

 

Som sagt er det kapittel 16 i Lov om sjøfarten(Sjøloven) som regulerer berging.

Link to post
Share on other sites

9646602.jpg (Bildet viser ikke den faktiske hendelsen.)

 

Slik skal det være: Losbåt berga fire(link)

Losbåt-førererne er vel folk av få ord, men tøffere båt/mannskap er det vel vanskelig å finne langs kysten. En vanlig dag på jobben innebærer jo ofte bording av skip i skikkelig ruskevær.

 

Håper det kysten rundt er slik at Losbåter øyeblikkelig settes in i kritisk situasjoner hvis de er nærmere havaristen enn nærmeste Redningsskøyte.

 

Hvis det virkelig røyner på og stormen uler i Ytre Oslofjord tror jeg vel at losskøyta som er stasjonert på Hvasser på Tjøme tåler minst like mye "juling" som Sundt Flyer eller de andre redningskøytene i området.

(Los skøyta på Hvasser ser i hvert fall skikkelig macho ut.)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får motorstopp ved Strømtangen og driver nådeløst mot klippene....er det da redning eller berging hvis noen sleper meg ut av faresonen ?

 

Du blir reddet (kostnadsfritt, så klart), båten din blir berget (som i ditt eksempel - men etter oppdrag fra deg). Capitaine skrev noe i samme retning.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg dreggen får feste i siste øyeblikk...slik jeg kan reddes gratis ved å reddes over annen båt ........uten at gribber får kloa i båten min...

 

Selv sto jeg på en sandbanke i Sandvikselva en stille solskinsdag og takket heldigvis nei til hjelp fra annen båt ....det reddet muligens båten.......at jeg selv hoppet i vannet og skjøv båten ut på dypt vann. Man vet jo ikke når den gode samaritan forlanger bergingslønn.....

Link to post
Share on other sites

Svært så skeptisk du er til dine medmennesker, salt.

 

Mulig det.......er vel ferd med å bli en gammel grinete sjøulk uten ungdommelig naivitet...som stoler mest på egne krefter hvis det blir krisesituasjon på fjorden.

 

 

Hadde nok blitt stemt i land i første havn hvis baatplassen hadde hatt realityserie...

 

...men God Jul forresten ! :santa:

Link to post
Share on other sites

Før dere diskuterer så mye om hvem som redder hvem. Så er dette egentlig veldig enkelt. Førstemann som får snusen i en krisesituasjon, skal reagere etter beste evne, uansett om mann er offentlig eller privat ærend ute på sjøen.

 

For å bedre deres evne til å hjelpe folk i problemer på sjøen, så bør dere komme dere igjennom følgende kurs:

 

Fritidsskipperkurs

IMO 60

VHF

 

Da er dere noe bedre rustet til å være til nytte for andre.

 

Som erfaren sportsdykker hadde jeg ikke nølt ett sekund før jeg hadde prøvd å redde noen som var fanget undervann, med mindre det ville vært svært farlig å prøve.

 

Dette pga at hvert sekund teller for å få til ett bra resultat i slike situasjoner.

 

Det værste jeg ser ved ulykkessteder er den skaren med folk som står og glor med henda i lommene, disse burde gå hjerm å skamme seg svært lenge eller begynne å lære seg noe nyttig førstehjelp så fort som mulig.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

.....Dette pga at hvert sekund teller for å få til ett bra resultat i slike situasjoner.

 

Det værste jeg ser ved ulykkessteder er den skaren med folk som står og glor med henda i lommene, disse burde gå hjerm å skamme seg svært lenge eller begynne å lære seg noe nyttig førstehjelp så fort som mulig.

 

Godt sagt !

 

En vakker sommerdag på Huk for mange år siden satt flere hundre mennesker passivt i noen laaaaange sekunder og så på en fyr som skrek og gikk opp og ned som en dupp ca 10 meter fra land. Mange tenkte vel at "noen" må da gjøre noe hvis han da ikke bare spøker. Mannen med krampe i benet ble reddet for etter den første "tenke-pausen" kom det redningsfolk fra alle kanter.

 

Hvis en av de mange offentlige båttjenestemennen tilfeldigvis blir vitne til en tilsvarende situasjon bør de ha trening og prosedyrer slik at de ikke er handlingslammet, men håndtere situasjonen uten å være dumdristig....dog mener jeg ikke på noen måter at offentlig beredeskap skal være en sovepute for vanlige sivilister som naturligvis også bør trå til i slike situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...