Jump to content

Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?


SeaRaymond

Recommended Posts

Tiden vil i hvertfall vise hva som skjer.

 

He he, den kanskje mest fornunftige holdning til prisspådommer... Minner meg om Victor Normann som sa når han ble spurt om utviklingen av renta: "Tja, den går enten opp hvis den ikke går ned da. Det kan imidlertid hende at han holder seg på dagens nivå" :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om du har lest hele innlegget så bør du da forstå hva jeg mener. :crazy:

 

Jeg trodde ærlig talt at du tenkte i et litt videre perspektiv enn bare de ekstremt få (om noen) som har benyttet båter (av alle ting) som lukrative investeringer.

:crazy: :crazy: :crazy:

 

Mener du at de som har kjøpt og solgt båter i samme marked kan karakteriseres som "finansspekulanter"???

Link to post
Share on other sites

Mener du at de som har kjøpt og solgt båter i samme marked kan karakteriseres som "finansspekulanter"???

 

Nei. Jeg tenker på alle de som egentlig var fornøyd med den båt de allerde hadde, men som skiftet til annen båt og forsvarte handelen med at båtkjøp var en god investering. Det var den jo også til tider og mange fikk avkastning på innvesteringen når de skulle selge igjen. Disse spekulantene skyr nå markedet.

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke noe markedet om spekulantene forsvinner... Slik økonomien nå engang er bygd, der det blir krise om ikke alt vokser konstant så er vi dessverre sårt avhengig av disse...

 

Jeg har en snikende følelse at motor har blitt misforstått ett par ganger.

 

Men ok, markedet klarer seg godt uten dem som kjøper båt for å spekulere i at de kan selge dem med fortjeneste om et par år.

 

Om denne grupper er så stor at den har påvirket prisene tidligere er jeg nå ikke så sikker på...

Link to post
Share on other sites

Nei. Jeg tenker på alle de som egentlig var fornøyd med den båt de allerde hadde, men som skiftet til annen båt og forsvarte handelen med at båtkjøp var en god investering.

 

Ok, da skjønner jeg hva du mener, men det er kanskje litt søkt å kalle det "finansspekulanter". Jeg har aldri følt at jeg har opptrådt som en spekulant i alle mine båtbytter, selv om de fleste har gått i min favør.Tror det heller dreier seg om at mange av oss båtfolk har store problemer med å slå oss til ro med den båten vi har, og at behovene endrer seg underveis.

 

Men tilbake til start: jeg tror definitivt at markedet for brukte båter vil falle. Mange av oss har sikre jobber, og en god utsikt til det neste året, men slik er det ikke for alle. Bankenes vilje og innlånsmuligheter er redusert fordi vi nå står foran et fall for mellomstore og senere store bedrifter. Dette vil ramme mange arbeidstakere som igjen vil redusere aktiviteten i alle kapitalvaremarkeder. Det er ingen tegn til at denne krisen går over av seg selv, så det er nok bare å innstille seg selv og sin egen økonomi deretter.

 

I 1986 kjøpte jeg en ny BIAM 800 for 225 000.-. Som et resultat av en skilsmisse og dårlig arbeidsmarked måtte jeg selge båten under den forrige krisen i 1991. Båten ble da solgt for 140 000.-. Hadde jeg ringt Snåsamannen så hadde jeg tviholdt på båten og solgt den til markedspris i f.eks. 2002 som da var ca 330 000.-. Da hadde jeg fått en positiv kapitalutvikling i stedet for å ta et tap på 85 000.- kroner

Poenget er at det uansett ikke er lurt å selge brukte båter slik markedet er i dag. Mitt klare råd er å kose seg med den båten du har. og heller ta frem brosjyrene når det etter noen år går andre veien :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

OK..OK JEG INNRØMMER DET.. Jeg er spekulant :yesnod::lol:

Jeg tror at når "rentene blir lave og sommern setter inn" så har vi like godt minne som når vi stemmer på våre folkevalgte :wink: Ting går seg til og salget går som smurt... Jeg håper det i alle fall siden jeg 99.9% sikkert skal være "spekulant" til høsten igjen :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det uansett ikke er lurt å selge brukte båter slik markedet er i dag. Mitt klare råd er å kose seg med den båten du har. og heller ta frem brosjyrene når det etter noen år går andre veien :santcheer1:

 

Skjønner egentlig at det ikke er gunstig å selge båten sin i dag, men dersom man ønsker å bytte båt er det vel egentlig ett fett, man selger billig og man KJØPER billig, på den måten oppveier det hverandre. Det mest gunstige er jo kjøpe i tider det er billig, og selge igjen når tidene er gode, men uuupps da er jeg vel en spekulant :wink:

Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke være noe i veien for å bytte båt i dagens marked, men mye tyder vel på roligere tider også for de med trefotsyken. Forhandlere er blitt mer forsiktig med innbytte, og de som skal selge båten synes prisene blir for lave, eller at det tar for lang tid, og gir opp eller venter med å prøve, og noen sliter kanskje også med å få lån. På den måten blir den psykologiske byttekostnaden for stor for mange, og dermed vil det blir færre som forsøker å kurere trefotsyken med en større båt - som kanskje er like greit siden mange vel ikke blir kurert før båten er blitt for stor og man vil ned igjen... ikke vet jeg, jeg vil bare ha litt større hver gang :smiley:

 

Båtmarkedet, bilmarkedet og også husmarkedet er alle i stor grad "luksusmarkeder". Selv de fleste huskjøp de seneste årene har vel skyldtes et ønske om noe bedre, større eller nyere, eller med bedre beliggenhet. Når tidene blir trangere er det lettere å si seg fornøyd med det man allerede, så selv de som ikke blir direkte berørt gjennom jobbtap vil ofte bli påvirket og bli mer forsiktige.

 

Vi må heller ikke glemme at toppene er mange markeder drives av de siste etterspørrerne, det være seg personer som egentlig ikke har råd til så dyr båt, de som skal forsøkte seg med båt som ferieform for familien, eller de som har veldig god og råd og egentlig ikke har så veldig lyst på båt men kjøper fordi det kan være greit å ha...osv. Denne gruppen forsvinnner fort i trangere økonomiske tider, og selv om de er få, merkes det på omsetningen når de forsvinner. Dette er noe av forklaringen på hvorfor en økning i arbeidsledigheten fra f.eks. 2 til 4-5 prosent kan slå veldig merkbart ut i etterspørselen.

 

Så hva skjer med prisene? De skal i alle fall ikke opp, men nedgangen behøver heller ikke bli så veldig stor på bruktbåtmarkedet. På nybåtmarkedet må lagerbåtene ut i løpet av våren, også de fra konkursboene. Hadde jeg vært uten båt og var i kjøpemodus for nytt, hadde jeg enten vært tett på forhandlerne i disse dager eller ventet til mai-juni. Om det hadde vært en smart strategi eller ikke får man ikke svar på før senere....

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at man må ha en vekst for at prisene skal stige. Nå har denne veksten vært relativt stor i det siste årene men plutselig stoppet opp. Med tanke på at vi nå kanskje har kunstig mange båter i markedet og en del nye båter på lager, så tror jeg det er vanskelig å få til en prisstigning før det har gått en tid.

 

Det store spørsmålet er også hvor mange som har to båter i garasjen for tiden og hvor mange nye båtentusiaster som kan rekrutteres til sjøen innen solen igjen titter frem.

 

For mange båtprodusenter tror jeg dette er jokeren, for det er levert nye båter langt over normalen i kanskje et til tre år nå. Jeg vil tippe at båtbyggerne har jobbet overtid tilsvarende en produksjonsøkning på 25 %.

 

Hvor langvarig dette problemet blir vil vi først få noen signaler på utpå nyåret. En båtfabrikk som før produserte 100 båter eller mer klarer ikke å drive lønnsomt hvis etterspørselen er 10 båter. Det koster for mye å starte opp igjen for man er avhengig av at mange stiller på jobb samtidig. Det er ikke slik lenger at to mann produserte en båt.

 

Det har skjedd før og det skulle ikke forundre meg om det skjer igjen. Båtbyggerbransjen blir rasert og settes flere år tilbake. Man vil da kanskje få en prisstigning på nyere brukte båter hvis noen er villige til å selge dem, men at dette skjer allerede til våren har jeg mistet troen på.

 

Jeg tror temperaturen kan måles på Askøy og gi relativt gode svar. Klarer for eks. Viksund å starte opp igjen før sommeren er dette bra, hvis ikke så er det bob bob.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at man må ha en vekst for at prisene skal stige. Nå har denne veksten vært relativt stor i det siste årene men

Jeg tror temperaturen kan måles på Askøy og gi relativt gode svar. Klarer for eks. Viksund å starte opp igjen før sommeren er dette bra, hvis ikke så er det bob bob.

Har Viksund også stoppet produksjonen? Ikke lenge siden de uttalte at de klarte seg bra, så vidt jeg husker.

Link to post
Share on other sites

Har Viksund også stoppet produksjonen?

 

Det ble for noen dager siden postet en link her på forumet om problemene til Viksund. Her er litt fra batliv.com:

 

Viksund sliter med gjeld. Viksund har permittert ansatte og sliter med stor gjeldsbyrde. Kreditorer må vente på oppgjør.

 

Også på batmagasinet.no står det litt:

 

Juleferie på ubestemt tid - Ansatte hos Viksund Båt har måttet ta ut juleferie på ubestemt tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de kreditorene, og dessverre så er der forskjell på gjetting og kvalifisert gjetting tror jeg?

La oss si at en båtprodusent har permittert alle ansatte og ikke har betalt alle underleverandørene.

 

Hvor stor er muligheten for å starte opp igjen i et dårlig marked selv med lav rente?

Hvor mange underleverandører er villige til å levere varer med 60 dager forfall til en båtbygger i dag?

Hvor mange båtforhandlere er villige til å ta en båt inn på lager fordi du kanskje kunne tenke deg en slik båt?

Hvor mange er villige til å betale full pris for en båt i dårlige tider når man ikke var villig til å betale full pris i gode tider? (Renteendringen er ikke nok for det kompenserer ikke for det folk forventer å betale mindre for en vare).

Hvor mange er villige til å kjøpe ny båt før den gamle er solgt?

 

Hvor lang tid tar det fra det slutter å blø til det slutter å gjøre vondt, og ikke minst hvor lang tid går det før man glemmer såret?

 

Er det en overproduksjon av poteter så er ikke dette noe problem for poteter råtner av seg selv hvis de ikke blir spist. Både produsenter og forbrukere av poteter har et relativt greit og avslappet forhold til poteter av den grunn.

Et marked som stopper opp på andre områder er langt vanskeligere å få i gang igjen, desverre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel produksjon på bestilling (ventetid / Leveringstid) som er roten til problemet, for det er jo dette som har vært realiteten. Det har blitt pøst ut båter i et marked og det har ikke vært en nødvendighet å ha kapital i selskapene for å få til en produksjon.

Hadde produksjon og etterspørsel stått i forhold med hverandre, så hadde det også vært kapital i selskapene. Dette skjedde fort og det kan sammenlignes med folks privatøkonomi.

Hvor mange måneder kan du klare deg uten lønn?

Det finnes ingen trygdekontor for båtbygger as, kun for bank as.

Link to post
Share on other sites

Egenkapital bør det jo være uansett, blant annet til å ha dekning for gjeld i produksjonsperioden, eller enda mer fornuftig, for å slippe å være avhengig av gjeld (men det er vel fryktigelig gammeldags)? Men, med lave faste kostnader og produksjon kun på bestilling vil det jo være en god sammenheng mellom tilbud og etterspørsel, men en slik tilnærming er vel kun forbeholdt de veldig små produsentene?

Link to post
Share on other sites

En moderne båtproduksjon går ut på å produsere effektivt for å holde utgiftene nede. Det vil si at man ikke kan tjene penger før man har et minimum med mennesker i arbeid, for fortjenesten på de første 12 ansatte går kanskje med til å dekke husleie og strøm.

 

Fremtiden ser ikke så verst ut på ettermarkedet vil jeg tro, for selv om det ikke selges nye båter så må båtene vedlikeholdes og repareres. Noen av båtbyggerne kan og har omstilt seg. Noen har kanskje også funnet ut at det å produsere båter ikke var særlig lønnsomt, for de tjener mer penger på å repparere båter.

 

Det er mange som tror at store volum innen båtbygging gir mye penger i kassa, men slik er det ikke. Det blir som i bilbransjen, at hvis en tar med avgiften når omsetningen skal oppgis så ser det stort ut.

Ser man på bunnlinjen så oppdager man at når avgifter og utgifter trekkes fra så er det ikke mye igjen.

 

Bruker man de beste tallene man kan fremskaffe på omsetning så blir det kanskje slik at man må omsette for 10 000 kroner for å kjøpe seg en kulepenn dessverre. Noen må levere kulepennen tilbake i disse tider.

Link to post
Share on other sites

Det spøs vel litt, om folk er interessert i å kjøpe et båtmerke (nytt eller brukt) der produsenten har gått konkurs....

Når det gjelder Viksund, så lager de båter bare på bestilling. Da blir det jo litt merkelig at det står så dårlig til med de.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Det er mer penger enn noensinne blant folk flest nå...de aller fleste har mer å rutte med enn noengang. Unntaker gjelder for de som dessverre mister jobben sin, og ikke klarer å finne ny jobb. Men likevel er det bare noen få prosent av befolkningen. Og, med lavere rente skulle alt ligge tilrette for gode kjøp, dersom en får solgt sin egen båt først...for det tror jeg fremdeles kan være lurt.

 

Men uansett om bruktbåtprisene skulle falle noe, så er det vel ett fett i hvilket marked man kjøper og selger, så lenge enn kjøper og selger i samme marked? Den eneste forskjellen jeg kan se i markedet fremover i forhold til for 2-3 år siden, er at de fleste vil selge først, før de kjøper ny. Da fortsetter det trege makredet vi har sett de to siste årene.

 

Problemene er større for båtprodusentene. Om ikke båtprisene går opp for de som overlever, så blir det puttet mindre utstyr inn i nybåtene....og følgen av det er at det blir lettere å få gode priser for bruktbåtene igjen på sikt, fordi færre nye båter finner veien ut i markedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...