Jump to content

Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?


SeaRaymond

Recommended Posts

Problemet er at selv om at renta går ned og k H oppfordrer alle til og løp og kjøp for og beholde arbeidsplassene så er det veldig mange som vet at jobben ikke er så sikker som man skulle ønske

det gjør at de sitter på gjerdet og ser tingene litt and og er nøkterne og forsiktige for det er jo hjelp i at renta synker men er du arbeidsledig er fremtiden litt usikker .

 

Vi får håpe at alle får en god Jul :flag:

Link to post

Per idag er det forventet en betydelig økning i arbeidsledigheten neste år og man regner faktisk med at arbeidsledigheten blir like høy som i perioden 2005/2006. Samtidig er det forventet en økning i lønningene og i reallønn, samt en betydelig lavere rente på boliggjelden. Jeg har fortsatt litt problemer med å forstå at dette er så ille som man får inntrykk av at det er/vil bli!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Problemet er at selv om at renta går ned og k H oppfordrer alle til og løp og kjøp for og beholde arbeidsplassene så er det veldig mange som vet at jobben ikke er så sikker som man skulle ønske

 

Det er galskap, og hvordan? Den gamle nøysomme generasjonen er borte og arves. Samtidig som det lånes og forbrukes som aldri før. Økonomisk vekst basert på overforbruk med bråstopp, folk har fått det de skal ha nå. Gjeld inkludert.

 

hvorfor? Gjeld belønnes og kapital beskattes. Det manipuleres og jukses med markedet for at det skal virke i riktig "politisk" retning. Bare synd at det virker like godt som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det er slike som KH som er årsaken til problemet. Og de finnes nå på begge sider i politikken og ellers over hele værden.

 

 

Per idag er det forventet en betydelig økning i arbeidsledigheten neste år og man regner faktisk med at arbeidsledigheten blir like høy som i perioden 2005/2006. Samtidig er det forventet en økning i lønningene og i reallønn,

 

Hvordan er det logisk? Arbeidsledigheten går opp sammen med lønningene?

Link to post
Hvordan er det logisk? Arbeidsledigheten går opp sammen med lønningene?

 

Hvis det kan være noen "trøst" så er lønnsveksten forventet å avta! :wink: Dette i følge SSB og andre.

 

Vær klar over at dagens arbeidsledighet og sågar "morgendagens" arbeidsledighet tilsier et fortsatt stramt arbeidsmarked om enn ikke like stamt som det har vært. Vi har nå hatt en periode hvor det var flere ledige stillinger enn ledige hender, og derfor har det vært en betydelig arbeidsinnvandring samt at utenlandske frmaer/arbeidere har utført store prosjekter som f.eks ny E-18 Grimstad/Kristiansand.

 

Her ser man f.eks noens definisjon av "katastrofe";

 

- Situasjonen i vår næring er så alvorlig at vi ser for oss at det blir et tilnærmet nulloppgjør neste år. Vi frykter 30.000-40.000 ledige i vår sektor, og det vil måtte prege vårens mellomoppgjør, sier administrerende direktør Sverre A. Larssen i NHO-tilknyttede Byggenæringens Landsforening.

 

Tenk det! Det er så ille i byggebransjen at man ikke kan regne med noen særlig lønnsøkning til neste år! :eek:

 

Nei, slapp av og nyt julen med god mat, familien og gode venner!

 

:santcheer1:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Båtmarkedet er ikke helt som andre markeder.....

Alle må eie eller leie bolig, mange føler de "må" ha bil for å komme til jobb og barnehage, mange føler at de ikke kan selge den gamle familiehytta med alle minnene, men enkelte mener faktisk at de ikke er avhengig av båt. I inbilte eller reele krisetider kan derfor båten bli ofret først og båtkjøp utsettes.

Link to post
Det spøs vel litt, om folk er interessert i å kjøpe et båtmerke (nytt eller brukt) der produsenten har gått konkurs....

Når det gjelder Viksund, så lager de båter bare på bestilling. Da blir det jo litt merkelig at det står så dårlig til med de.

 

Jeg ville ikke vært så redd for å kjøpe en båt der fabrikken kan gå konkurs. Det er ingen båtprodusenter som lager deler selv, alt lar seg skaffe fra lokale båtbtikker, eller via internett. Dessuten er det mye god support fra andre med tilsvarende båt, feks via en glimrende side som baatplassen. Det som imidlertid er viktig i tider som dette er å ikke legge store depositumbeløp på bålet...... Betal kun ved overlevering.....Må leverandøren ha et depositum, så sørg for at det er lite, eller en bank garanti. En bilfabrikk med det delesystemet de har, og et båtverft som går konkurs, det er to ganske forskjellige ting. Dessuten er det gjerne garanti på delene selv om båtverftet har gått konkurs. Man henvender seg da direkte til feks. volvo penta eller andre leverandører.

Link to post
Det er mer penger enn noensinne blant folk flest nå...

 

De siste årene har det vært eventyrlige gevinster innen det meste en kunne investere i. Aksjer og eiendom har steget eventyrlig i verdi, med enorme gevinster. Disse gevinstene er brukt eller investert og skapt masse aktivitet. Nå er disse gevinstene snudd til enorme tap, inkludert skatteinngangen. Konsekvensene av dette har ikke slått fullt inn i "markedet".

For de som har samme jobb som de alltid har hatt, vil synes at de har mer penger enn noen gang når f.eks. rentene og drivstoffprisene går ned.

En offentlig jobb er definivt det tryggeste i slike tider, det er nok de siste til å merke konsekvensene av uro i "markedet".

Link to post

Hva jeg mener burde være naturlig verdinedskrivelse av båt i normaltider:

 

Verdireduksjon 1 år gammel båt lik 10%

De neste to åra verdireduksjon 7% pr år.

De neste fem åra verdireduksjon 5% pr. år.

 

De tider vi har hatt er forhåpentlig over for godt og det beste for markedet på sikt er stabilitet som gir forutsigbarhet. Jeg håper derfor markedet vil ta seg inn noe og stabilisere seg slik at vi kan få fornuftige tilstander. Håper aldri vi igjen kommer dit at man kan kjøpe båt det ene året for så å oppleve at pristigningen i markedet er slik at man kan selge etter et par år med fortjeneste. Det vil være usunt for markedets stabilitet.

 

De tider vi opplever er et godt bevis på nettopp det.

 

Bruktarkedet flommer i dag trolig over av båter som selger "må selge" og det kan derfor ta lang tid før bruktmarkedet får normaltilstand.

Link to post

Båtbransjen er den første som merker nedgangen og den siste som begynner oppturen. Det har i alle fall vært regelen så langt.

 

Selv om rentenedgangen kan bremse prisfallet på boliger, båter etc. er det lite sannsynlig at båtmarkedet tar seg opp igjen før om noen år. I usikre tider holder man på det man har, venter med det man ikke har, og nedbetaler gjeld.

 

Ja, det blir lønnsvekst neste år, Mouche. Men det blir det selv med et nulloppgjør, og kan forklares med hva man kaller overhenget.

LO har i alle fall signalisert et moderat oppgjør. Det viktige for LO og andre arbeidstakere er å legge grunnlag for at flest mulig beholder jobben og at rentenivået ligger lavt. Arbeidstakerne får nå drahjelp fra Norges Bank til å kunne øke kjøpekraften – vel å merke de som beholder jobben. Men denne går neppe til båt.

Mange næringsdrivende må nok derimot regne med smalhans.

 

Akkurat nå faller rentene i rekordfart, men de kan også stige raskt. Ingen har, eller bør ha, tung tiltro til at den blir liggende rekordlavt særlig lenge når man igjen ser gryende tegn til vekst. Ustabiliteten gjør oss forbrukere kort og godt skremte nå, og vi oppfører oss deretter.

Problemet med usikre tider er nettopp at de er så usikre... Folk flest tar høyde for at det kan bli verre, hvilket igjen forsterker krisen. Og det blir nok verre for mange. Nå har vi stort sett kun hatt ringvirkninger av finanskrisen, med nær full stopp for lån og kreditter. Deretter kommer en makroøkonomisk krise - der det virkelig går dårlig for bedriftene rundt om.

 

Nå når det er bråstopp i omsetningen av brukte boliger, selv om det ikke kjøpes nytt – og det heller ikke bygges mye nytt, er det lite trolig at bruktbåtmarkedet skal slippe billigere unna.

Under forrige krise bunnet boligmarkedet ut i 1992. Båtmarkedet tok seg opp først helt mot slutten av 90-tallet. Tror nok veldig mange potensielle båteiere lar båtdrømmen forbli en drøm om båt noen år til.

 

På den annen side, spådommer er spådommer. Og de fleste som forsøker seg går på trynet for tiden... … :crazy:

Link to post
Ja, det blir lønnsvekst neste år, Mouche. Men det blir det selv med et nulloppgjør, og kan forklares med hva man kaller overhenget.

LO har i alle fall signalisert et moderat oppgjør.

 

Jeg er klar over hva overheng er, og hvordan det slår ut, men faktum er at f.eks i dag før jul så har folk flest et lønn som er vesentlig høyere (6/8% ?) enn på samme tid i fjor. Hvor lenge er det siden siste moderate lønnsoppgjør, en tre fire år siden?

 

Den årlige lønnsveksten er anslått til å falle fra 6,0 prosent i år til 4,7 prosent neste år. I årene deretter regner SSB med at lønnsveksten vil falle til 4,0 og 3,7 prosent.

 

«Høy lønnsomhet i næringslivet og press i arbeidsmarkedet har bidratt til høy lønnsvekst. Dette vil nå snu. Svakere utsikter internasjonalt og fallende priser på tradisjonelle norske eksportvarer bidrar til at lønnsveksten vil reduseres de neste årene ned til om lag 4,0 prosent i 2010 og 2011,» skriver SSB i sin pressemelding.

 

Jeg kan "leve" godt med at min lønnsvekst kun blir 4% de nærmeste årene, og det kan nok folk flest. Samtidig er det positivt å høre at selv med de mest pessimistiske prognosene så vil fortsatt minst 95% være i arbeid, men selvfølgelig er det trist for de som ikke er i jobb OG gjerne ville ha vært det!

 

Skulle ikke forundre meg om noen og enhver av oss har glemt at arbeidsledigheten økte, sågar betydelig, i perioden 1999 til 2005 til nærmere 120.000, mens den idag har steget til det urovekkende nivået på hva, 65000?

 

Manns minne= en uke! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Slutter meg til disse fornuftige ord og henviser en artikkel fra SSB: Kraftigere konjunkturnedgang i vente

 

Vi har rimelig kort hukommelse (teflonhjerner) der fleste av oss og kanskje det er noe av grunnen til at veldig mange oppfører seg som om det skulle vært finanskrise for personlige finanser, selv om det slett ikke er slik. Se eks på julehandelen i helga: Finanskrise? Har vi det? svarer flere på spm fra TV-2 på gaten.

 

Ting vil peke nedover nå i 2009, men hvordan vet vi vel ikke ennå så veldig mye om.

 

Skal vi ta opp igjen denne diskusjonen; la oss si i slutten av april? Da blir det spennende å se hvordan båtprisene faktisk ligger an, hvordan salget går osv.

mvh Bergen Dørk

Link to post

I sosialøkonomi mener jeg å ha lært for mange år siden at 6% var ansett som et fornuftig nivå og på det nivået så fikk man et langt mere fleksibelt arbeidsmarked som bl.a. innebar at folk måtte (og innså at de måtte!) flytte dit jobbene var og ikke som her på berget hvor alt fra skole, svømmehall, arbeidsplass, kino og aldershjem skal ligge innen gåavstand og at det er statens ansvar å sørge for det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Husker jeg ikke feil så var det økonomen Milton Friedmann som sa at i en sunn økonomi bør arbeidsledigheten ligge på i underkant av 10 %.

 

Har Milton Friedeman virkelig sagt det? Da må det ha vært i en sammenheng med at dette skjer ved regulering av arbeidsmarkedet. Han trodde nok på effisiente markeder, slik at arbeidsledigheten er nærmere 0 når markedet ikke er regulert og lønnsfastsettelsen og alle andre rammebetingelser kan forhandles fritt av partene uten innblanding av staten samt at lønn faktisk kan også gå ned når forholdene tilsier det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
...........eller fordi du lever av det?

 

Det er ikke et råd, det er de harde fakta. Han lever av marginen mellom hans utgifter og hans inntekter. Men samtidig må prisene være så riktige (les lave) at folk vil handle.

 

Selv tror jeg ikke båtprisene vil stige mye, det er veldig mye båter i markedet og folk vil selge før de handler nye, og det tvinger prisene medover.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

ja , klart jeg har egenintresse av at verden går rundt, men faktiske forhold for 2009 med høyere kurs på all valuta ,så sier det seg selv at import blir dyrere , Men når det er sagt , så vil det dukke opp endel dealer til gunstig innkjøpspris,innbyttebåter, innkasso osv. som kan balansere ut kursøkninger endel.

 

Vil være mere edrulighet i markedet , impulskjøperne vil roe seg ned litt, men fordi som har penger i banken og ser en kanondeal på på båt i Norge så kunne være en bra investering faktisk og handle og selge til markedspris senere.

Link to post

Jeg mente selvsagt ikke at det ikke var interessant å høre hva du sier: Lurte bare på om du heter Mr Import fordi du driver med det, eller fordi du "engang importerte en båt". Dette er jo noe som gjelder biler også og er i høyeste grad relevant.

 

Det er akkurat effekten av "storsalg" fra lager av 2008-modeller ut på våren jeg lurer litt på effekten av.....

mvh Bergen Dørk

Link to post

Lager båter eller ikke, des nærmere våren vi kommer des høyere pris blir det på det båtene, om det er 2008 eller en 2009 model tror jeg ikke folk er så opptatt av, så lenge som det er nytt. Men hvis valuta kursen holder seg høy , så blir det enorm forskjell på prisen ,mellom 2008 og en 2009 på import båter .

 

Kan ta eksempel på Monterey 275 CR med 350 MAG MPI ,som kunne leveres med grei margin til pris 620 000 , Nå samme båt over 700 000 med meget lav margin .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...