baatsman Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Som tidligere skrevet, jeg kan ikke være sikker, men jeg tror prisene skal ned. Du er i ferd med å kjøpe deg båt. Når man er i den fasen har man lett for å sette på seg skylapper. Man glemmer virkeligheten, fordi man har kun objektet(båten) i kikkerten. Men selger prøver seg. Vi ser båtene har ligget ute i mange md. Hadde det vært ett mer optimistisk marked, hadde båtene blitt solgt. Finn hva du er ute etter, legg inn ett bud som ligger ett godt stykke under prisen(20-25%). Dette er mye men hvis selger ønsker å selge kommer det ett motbud. Gjør vedkommende ikke, sett en tidsfrist på budet(uansett). Som kjøper med kroner tilgjengelig, er det DU som sitter med kortene. En som legger ut båten nå, er egentlig ikke ute etter å vente til våren. Tine, vent ut fienden Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hansi Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 De som legger båter ut til salgs nå må enten være rimelige desperate etter penger eller så ønsker de bare å bli kvitt båten. Hvis de ønsker å bli kvitt båten nå så må selger også være forberedt på å gå ned i pris. Hvis ikke har han ikke forstått markedskreftene og hvordan de virker. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 De som legger båter ut til salgs nå må enten være rimelige desperate etter penger eller så ønsker de bare å bli kvitt båten. . Eller så har dem fått en ok pris , å satser på en bra pris på neste båtkjøp Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 Finn hva du er ute etter, legg inn ett bud som ligger ett godt stykke under prisen(20-25%). Dette er mye men hvis selger ønsker å selge kommer det ett motbud. Gjør vedkommende ikke, sett en tidsfrist på budet(uansett). Så du mener at det ikke er værken skambud eller frekt , med et bud på 1 mill på en båt som står til 1.2 mill ? Syntes det høres litt frekt ut jeg ,kansje jeg må ha med flere på runden og ikke bare motorkyndige . Den første båten vi så på kom på Finn i juni , den står enda . Nå er det reg i skipsregistret og gått ned 100.000 igjen, kan jo bli spendende det der.Litt stor båt kansje , men gud så flott .Den står til 1.2 mill nå , kansje et bud på en mill hadde gjort susen der .Snakket med selger i sommer ,han var klar for å diskutere pris .Men hadde skulle ikke gi bort båten , den har stått lenge .Så hvorfor ikke prøve seg ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
BårdK Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 Klart du skal prøve deg, men legg fram "skambudet" på en måte som forklarer at det er så mye du har til rådighet. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 Kansje det ja , den ligger sinnsykt langt unna .Men pytt pytt , da får du jo testa skuta . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
periss Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 Jeg ville gort som baatsman sier om du har lyst på båten, og den enneå ligger til salgs. Fremstill det som dette er det maksimale du kan strekke deg til og at du har svært lyst på båten. Du får nok aksept om han er i beita for salg. Ellers er jo finnanskrisa flott for oss som sitter i trygge jobber Renta går ned og vi får bedre råd i 2009. Se ikke så mørkt på det folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Desember.2008 Del på Facebook Svart 24.Desember.2008 Eller så har dem fått en ok pris , å satser på en bra pris på neste båtkjøp Var nok litt rask på labben, beklager. Ja, selvfølgelig er det noen av de som Tine III nevner også. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 .... for meg er det en stor fordel at krone er svak og dollaren sterk.... Hva er det du eksporter som ønsker en svak kronekurs ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Han får vel lønna utbetalt i USD eller noe slikt..... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Mange har tydligvis ventet på rentenedsettelsen i Desember. Vi har hatt 40-foteren "Perlen" for salg lenge. I høst har det vært helt stille, mens det siste uken har vært 4 henvendelser, derav 2 planlagte visninger første del av uken som kommer. Vi har nå i tillegg mottatt konkret bud. Jeg vil derfor tro en del ønsker stabile tider før man foretar investeringer. Utover det må jeg si meg veldig enig med Bitteliten. Norge har ikke finanskrise. USA ja, Island med flere, ja, men ikke Norge. Jeg vil heller si at vi har mer "normalisering" på gang, hvilket er sunt for alle. For derom er vel ikke tvil om at det har vært mye rare kunstige tilstander i mange bransjer de siste årene? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Vi har nå i tillegg mottatt konkret bud. Ser at vinterparkassen er tatt av "Perlen". Hvordan gikk det ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Verrie Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Godt spørsmål. De som skulle kommet ligger i influensa, imidlertid har det i etterkant meldt seg 2 andre interessenter. Jeg føler dette går veien, skulle bare gjerne skrevet kontrakten nå og blitt ferdig med dette....... Jeg antar jeg er ferdig innen utgangen av uken som kommer nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Det kom ut en artikkel i dag om båtforhandlernes forventninger til 2009: Båtsalget vil fortsette å falle i 2009 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg tror også at nybåtsalget kommer til falle. Paradoksvis kommer med nåværende rammebetingelsene nybåtprisene gå opp nå 2008 lagere er solgt. Dette på grunn av svak krone. Samtidig kommer import av brukte båter til å gå opp. Jeg tror at prisene i nybåtmarked og bruktbåtmarked kommer å divergere mye mer enn vi har vært vant til. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Brizo Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Hvis nye båter vil stige i pris, så vil jeg anta at brukte vil stå seg i pris. Slik det gjorde sommer 08. Renta har godt ned og de av oss som beholder jobben vil få litt mer å rutte med. Men selvfølgelig så vil det være enkelte som må selge i dag. Vi har sett noen skremmende lave priser på enkelt båter på Finn denne vinteren.Skal du handle båt, så gjør det nå. Men som sagt, så tror og håper jeg tingenes tilstand vil roe seg utover vår\sommer 09. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Vel, pris av nye båter bestemmes av produksjonskost (for de båter som ikke er allerede er produsert). Produksjonskost stiger med svak krone og mindre produksjonsvolum. Bruktbåtmarkedet bestemmes av tilbud og etterspørsel. Det er derfor ikke å utelukke at prisene stiger i en drastisk redusert nybåtmarked (med selvfølgelig en del konkurser underveis) mens prisene er mer ustabile for brukte båter. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
fem@il Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 men ikke Norge. Jeg vil heller si at vi har mer "normalisering" på gang, hvilket er sunt for alle. For derom er vel ikke tvil om at det har vært mye rare kunstige tilstander i mange bransjer de siste årene? Helt klart ,egentlig er dette som nå skjer helt naturlig,og egentlig av det gode,(alle måtte skjønne at ingenting går rett inn i himmelen)bortsett fra "ungdommen" med mye gjeld,der synes jeg synd påmange,dersom arbeidsledighetsspøkelset vifter i det fjerne. Overforbruket i samfunnet MÅ ned. Jeg tror det samme vil gjenta seg nå,vedr.ny/bruktbåtpriser,som fra slutten av 80 tallet og fram til midten av 90 tallet. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Overforbruket i samfunnet MÅ ned. Akkurat på det punktet så har den rødgrønne regjering, og ikke minst vår sosialistiske finansminister, en betydelig pedagogisk utfordring i disse dager! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg har ingen tro på at nybåtprisene skyter i været. Hvorfor i all verden skulle de det? Produsentene/verftene er vel avhengig av å få solgt båtene de produserer? Dernest tror jeg ikke at mange vil produsere for å legge til lager, men heller baseres på bestilling/etterspørsel. Etterspørselen vil gradvis øke, også etter de tradisjonelle norskproduserte båtene. Jeg tror heller at de norske ser et salgspotensiale så lenge den norske krona fremdeles er så svak....spesielt sett i forhold til importerte daycruisere. Bruktbåtpriser som på slutten av 80-tallet? Det går ikke an å sammenligne... Hittil er det stort sett noen av de dyreste båtene, dvs 2 mill+ som har gått noe ned i pris, men overhodet ikke generelt i dette prisleiet. Så ser vi noen Scand Balticer som av ulike årsaker skal selge ut til en vesentlig lavere pris enn for 1 år siden. Men, se på f.eks. Skilsø sine lukkede båter....de er ikke priset så mye som 1 krone lavere! Om de får solgt...tja kanskje ikke akkurat nå men til sommeren...ja. Med andre ord: Enkelte modeller/merker går ned i pris, mens de mest populære holder seg godt i pris. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Dersom man tror at 2009 blir et tøft år for Norge som for verden for øvrig, ser jeg ikke helt logikken i at bruktbåtmarkedet skal forbli tilnærmet uberørt. I så fall vil bruktbåtmarkedet gjenstå som den eneste sikre havn for de som vil bevare sine verdier - sammen med høyrentekonto og muligens gull. Hva er det ned bruktbåter som gjør at de skal gå holde seg uendret sammenlignet med bolig, eiendom, fritidsboliger, biler, elektronikk etc, etc? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg har ingen tro på at nybåtprisene skyter i været. Hvorfor i all verden skulle de det? Fordi Euro og USD er opp 20-30% , er ikke det god nok grunn ? Hittil så har vel det meste falt om man ser bort fra kostbare seilbåter som visstnok er de som har klart seg best hittil. Jeg har overhodet ikke tro på at bruktmarkedet vil bli rammet tilnærmet slik nybåtmarkedet vil bli rammet , hvorfor i alle verden skulle det det. Folk flest har bedre råd enn de har hatt noensinne , hvorfor i herrens navn skulle de slutte å bytte seg litt opp/ned i bruktbåt slik som det har vært i mange år ? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Fordi da stopper salget helt opp, og importørene kan legge inn årene....dersom en skulle ta nevneverdig og kanskje utelukkende hensyn til dyrere valuta. Da kan i så fall norske båtbyggere gå en fin tid i møte. De har et ganske så trofast marked, i motsetning til importerte båter. Det er vel være slik at når det er gode tider, så øker importen..og alle merker skal være representert. Når det er dårlige tider, da synker importen...eller? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Nå kommer vel det litt an på båttype , snakker vi seilbåt så må man tenkte på at det ikke produseres seilbåter i Norge og da er det ikke noe alternativ. Om salget stopper helt opp , ja si det ? Å selge båter uten fortjeneste er ihvertfall ikke noen god ting , Norske båtkjøpere er best tjent med at forhandlere tjener penger slik at de er her i morgen ikke at de selger så billig at de forsvinner til tross for at de selger båter Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Hvor mye av utstyret i en båt som er bygget i Norge er upåvirket av valutasvigninger for kronen mot Euro og USD... Etter min oppfatning så vil også båter bygget i Norge påvirkes av den svake kronen og dermed bli dyrere for kjøperne siden det meste i båten på ett eller annet vis er linket mot Euro eller USD, enten via utstyrsleverandører, dets underleverandører og/eller råvareleverandører..... At norske trebåter drevet frem med årer nok kan være tilnærmet upåvirket er nok mulig siden det meste av råvarer her finnes i kongeriket Norge og begrenset import er påkrevd Jeg tror heller ikke det norske bruktmarkedet vil være upåvirket av den finansielle situasjonen vi har i verden for tiden........ Fortsetter den negative trenden vi så mot slutten av 2008 i 2009 så tror jeg at også bruktbåter vil falle relativt kraftig i verdi.... ned mot reel verdi av disse farkostene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.