NilsPils Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Da kan i så fall norske båtbyggere gå en fin tid i møte. De har et ganske så trofast marked, i motsetning til importerte båter. Det er vel være slik at når det er gode tider, så øker importen..og alle merker skal være representert. Når det er dårlige tider, da synker importen...eller? Jeg tror at en av konsekvensene av krisen vil være at så å si samtlige norske båtbyggere legger opp eller flagger ut, slik som det har gått med mesteparten av industrien vår forøvrig. Det har nå vært bonanza tider hvor det selv i Norge har blitt bygget båter. Det skulle normalt ikke vært mulig med vårt lønns- og omkostningsnivå. Vi er et høykostland, også i Europeisk målestokk og selv om krona har sunket i det siste. Jeg tror også at det er en myte at vi kompenserer for høye omkostninger med god kvalitet. Etter mine ringe observasjoner ser jeg ikke at Norske båter har noe spesielt høy kvalitet sammenlignet med andre. Ikke fordi vi er dårlige, men fordi prisnivået har vært hardt presset. Tro for all del ikke at dette er noe jeg sier med glede eller av skadefryd. Men jeg tror det lønner seg å være realistisk og innse at produksjon av denne typen ikke hører hjemme her i landet lenger. Noen båtbyggere har for lengst tatt konsekvensen av dette og flyttet produksjonen ut, og jeg tror de fleste andre som vil overleve må følge etter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Den norske kronen vil mest sannsynlig stå mye sterkere allerede til våren/sommeren. At markedet faller tilbake også i år er det ingen tvil om, eller blir på stedet hvil på det nivået vi har sett de to siste årene. De sterkeste båtbyggerne overlever, eller de med kapital og de som ikke blir rammet av at debitorerene går konkurs. Når det gjelder å flytte produksjonen ut av landet, er det forbeholdt svært få. Det koster for mye for de fleste av norske båtbyggere. Kostnadsnivået er ikke så høyt her i landet som mange vil ha det til. For, mange (kanskje de fleste) båtbyggere har fra en til mange estlendere, polakker, latviere og andre østeuropeere til å jobbe for seg i perioder på 4-6 uker av gangen. Det er billig arbeidskraft.....og billigere enn å bygge opp ny produksjonen i et annet land for så å bruke de samme arbeiderne. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Jeg tror du har et godt poeng der, men billig arbeidskraft i enkelte land tilsvarer omtrent 1 - 5% av norske lønninger. Tror neppe vi kan tilby estlendere og polakker det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
beauty of aqua Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 tror ikke det blir så ille som mange tror. 2009 kommer til å bli ett godt år for den vanlige mannen i gata. en undersøkelse som norsk gallp utførte viste at 6 av 10 nordmenn kommer til å handle som normalt i 2009 helt upåvirket av finnanskrisen Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
fem@il Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Leser man aviser/hører nyheter hver dag,ser man at "katastrofen" er over veldig mange som allerede er blitt arbeidsledig. :nono: Udersøkelsen er heldigvis bare en undersøkelse.Forbruket,eller rettere sagt "overforbruket"måtte ned,alle måtte skjønne at dette ikke"spaserte rett inn i himmelen".Tror nok vi får 5-8 relativt tøffe år nå. Personlig er jeg overbevist om at historien vil gjenta seg vedr.kapitalvarer som båt.Fra ca.1988 til1995-96ble knapt solgt en eneste ny båt.Se bruktbåtannonser ,masse båter fra før 1987 til salgs,ingen i nevnte periode,og så finner man bruktbåter igjen ca.etter1996.Det resulterte i at en båt som ble solgt ny i 1985 eks.kostet 350.000-400.000 og når salget begynte å bevege seg i 1996 kostet eks.samme båt/merke +-700.000.Og så steg nybåtprisne jamnt utover 2000. Dette resulterte i at gapet mellom brukt og nytt ble relativt stort,og at faktisk båter fra 1982-1987 steg i verdi.Altså,de som beholdt sine båter,og "koste seg på sjøen" med disse i disse årene,gikk "seirende" ut avdette prismessig den dagen de solgte. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 en undersøkelse som norsk gallp utførte viste at 6 av 10 nordmenn kommer til å handle som normalt i 2009 helt upåvirket av finnanskrisen Dersom fire av ti nordmenn endrer sitt forbruksmønster, er det mange markeder som skal få kjørt seg. Men med lavere rente vil mange i Norge komme greit unna krisen. Vi vil ha god råd i det daglige, men kan ikke lenger regne med å få lånefinansiert vårt luksusforbruk. Det vil trolig ramme båtmarkedet hardt. Ikke bare fordi man i usikre tider kvier seg til å ta opp nye og store lån, men bankene har skrudd igjen krana av frykt for store tap etter den utlånsfesten vi har bak oss. Båtlån blir neppe noen prioritert oppgave fremover, og sikkerhet i bolig er ikke lenger så sikker. For de fleste som kjøper ny eller brukt båt av en viss størrelse, er lån en nødvendighet. Skulle Norge rulle og gå som før, slik en del antar, bør man også ta høyde for at krisekuttet i rentenivået ikke vedvarer. På sikt er det definitivt positivt om utlånsveksten avtar og nordmenn nå bygger opp sin egenkapital igjen. Det legger grunnlag for et godt båtmarked når det igjen løsner og frykten slipper taket. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Dersom fire av ti nordmenn endrer sitt forbruksmønster, er det mange markeder som skal få kjørt seg. Vi vil ha god råd i det daglige, men kan ikke lenger regne med å få lånefinansiert vårt luksusforbruk. Det vil trolig ramme båtmarkedet hardt. Båtlån blir neppe noen prioritert oppgave fremover, På sikt er det definitivt positivt om utlånsveksten avtar Skulle Norge rulle og gå som før, slik en del antar, bør man også ta høyde for at krisekuttet i rentenivået ikke vedvarer. Nordmenn bygger opp egenkapital igjen. Det legger grunnlag for et godt båtmarked når det igjen løsner og frykten slipper taket. Veldig enig,og jeg håper nå nordmenn har lært litt etter 3dje "Jappesmell" (tviler sterkt på det men...)med kunstig høye priser på båter-biler-hus/leiligheter-hytter-tomter,et overforbruk som" ikke ligner grisen".Med priser skrudd opp som eksplosive bomber.Ingen er tjent med denne "jojo" økonomien vi har hatt de siste 25-30 år. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Jeg har ingen tro på at vi er over det verste. Det historisk sett er det visstnok en 6 mnd forsinkelse på det som skjer i USA til Norge. Boligmarkedet kollapset totalt i USA, og 6 mnd er det realtivt bråstopp her hjemme og. Nå ryker det arbeidsplasser i titusenvis i USA og vi får se hva som skjer her hjemme rundt sommertider. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Kanskje Norge bør velge "overgang" til Euro? Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Selvfølgelig, Samtidig komme seg inn i EU så fort som overhode mulig. Men,uansett så må "vi nordmenn" slutte med overforbruk vi ikke har råd til, vi må begynne spare penger,"normalt,sundt forbruk".Bare se på hyppigheten av båtbytte de siste 2-6 år.? Akkurat som om det er "bruktbiler "vi har med å gjøre? Hysteri spør du meg Men for all del,enhver må jo gjøre som man vil,men det er det jeg kaller eksempel på "unødvendig overforbruk". Dette måtte ende med "crash",og lite "cash". mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
MB Guro Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Noen mener at det ikke er noen risiko ved å kjøpe fra leverandører som kan gå konkurs/er gått konkurs. Dette er jeg totalt uenig i. Hva med reklamasjonsrett? Hva med hjelp i forbindelse med feil ved produktet? Hvor kan du finne ut hvor delene kan skaffes (selv om de ikke er selvprodusert av båtprodusenten). Hvem vil kjøpe båten din om et par år? til hvilken pris? Tror de vil oppdage at det betyr mye at produsenten finnes og kan betjene et ettermarked. Ta f. eks Askeladden. en kvalitetsbåt med et uplettet rykte. Disse stampes ut for tiden fra underleverandører. Burde være lettsolgte, men, men. Desverre. Drivstoffprisene vil nok ha en del innvirkning på hvilken båt folk flest vil velge. Det står ikke til å nekte for at det koster med et forbruk på 25 l/t og en dieselpris på ca 10kr. For mange er båtgleden det å være underveis på en nogenlunde komfortabel måte - og ikke det å komme seg fortest mulig mellom havnene. Derfor tipper jeg at komfortable bobåter med moderat motorisering kommer til å stå seg best i pris. Bruktprisene nådde (den kunstige) toppen i fjor. En ny jappe æra er over. Tipper stabile priser 20-30% under fjordårets de neste par årene. Unntatt drivstoffverstingene som havner 30-50% under. Halvering i salg av større nye båter (over 20 fot) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Å være underveis er kanskje en undervurdert del av det gode båtliv Underveis kan en selvfølgelig også være i en motorbåt, kanskje er tiden inne for nytenkning og inovasjon i motorbåtverden - den komfortable langturs båt med fornuftig forbruk (ref. MG Guro) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Kanskje Norge bør velge "overgang" til Euro? Helt enig med å komme oss inn i EU og Euro, men er en Europadebatt er vel litt OT når vi diskuterer båtpriser? 2009 kommer til å bli ett godt år for den vanlige mannen i gata. La oss få håpe det. Uansett har forskning vist at luksusvarer (båt) er følsom for "dårlige" tider. Forutsatt at det virkelig blir dårlige tider en stund så er det sikker at etterspørsel etter båt går ned. Kortsiktig virkning på nye båter (som er allerede produsert) er at pris går ned - på kort sikt. Dette opplever vi akkurat nå der det er mange gode tilbud på 2008 båter som ligger på lager. Når det gjelder langsikt så er det ingen grunn til at produksjonskostnadene skal gå ned, men det er flere grunner at de skal opp. Det betyr på sikt høyere nybåtpriser når kapasitetene er tilpasset til lavere etterspørselsnivå. (Lagrene er tømt for gammel produksjon og en del båtprodusenter har redusert produksjon eller gått konkurs) Brukte båter er egentlig veldig mange forskjellige enkeltmarkeder og det er ekstrem vanskelig å forutsi hva som kommer til å hende i de enkelte segmenter. Det kan godt hende at enkelte segmenter blir mer etterspurt enn andre og skal opp i pris. Men ved en samlet vurdering tror jeg at prisene kommer under press i bruktbåtmarkedet. Begrunnelse: Det er X-antall båter i Norge. Det kommer nye båter inn i landet ved import og nybåtbygging (mindre enn før men likevel en økning av antall båter totalsett). Det er lite tradisjon for å eksportere bruktbåter fra Norge. Etterspørselen etter båt totaltsett går ned i dårlige tider. Båtpriser samlet bør gå ned. Nybåtpriser kommer ikke til å gå ned på sikt (ingen produserer frivillig under kostpris på sikt), ergo press på bruktbåter. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BårdK Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Dersom fire av ti nordmenn endrer sitt forbruksmønster, er det mange markeder som skal få kjørt seg. Dette er et veldig godt poeng som mange her ikke helt forstår. Det som gjør at jeg ikke tror at markedet normaliserer seg (hva er egentlig det, toppen fra i fjor, eller normalen noen år tilbake) er at omsetningshastigheten er så lav at det får selvforsterkende negative effekter. Den mest åpenbare sanden i maskineriet i dagens boligmarked er vel at veldig få kjøper nytt før de selv har solgt, med god grunn, men det gir samtidig en kraftig brems. Poenget da blir at det ikke hjelper om de fleste har god økonomi, tanken på å bytte ut båt, hus og bil blir negativt påvirket av store byttekostnader, inkludert risiko og mellomfinansiering. Hadde jeg ikke hatt en jobb jeg stortrives i og vært litt mer risikovillig enn det jeg er, tror jeg i det minste ville ha tenkt tanken på å etablere en båtbyttebørs med eventuelle tilleggstjenester. Noen som kjenner til om noe slikt eksisterer? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Det er flere i denne tråden som mener at båtprisene og markedet vil ta seg opp i år. Går husprisene ytterligere ned, og i verste fall en del boliger blir mindre verdt enn låneopptakene, samtidig som noen av bankene taper penger, kan vel lett det motsatte skje. Men det er selvsagt ikke noen fasitsvar på dette. - Ikke kjøp bolig i år. Boligprisene i Norge skal ned 30-40 prosent - og kanskje blir det enda verre, advarer sjefstrateg. Totalkollaps i nyboligsalget - - Dette er et marked i full krise, sier partner Bjørn M. Birkeland i Prognosesenteret. Boligprisene sank i gjennomsnitt med 6,2 prosent fra 3. til 4. kvartal i fjor. Frykter giganttap i DnB Nor - Aksjen stuper. Brutalt DnB Nor-fall - Børskommentar: Landets største bank falt over 18 prosent på Børsen. Finanskrisen er på langt nær over, kanskje er vi bare i starten. - Renten er for lav. Sjeføkonom Steinar Juel er redd for at vi skyver problemene foran oss. Sviende nederlag for DnB Nor - Bankkunder kan kreve tilbake milliardbeløp tapt på avanserte spareprodukter. - Tøffere enn nordmenn forstår - Da StatoilHydro presenterte kutt forrige uke fikk Helge Lund helt motsatt reaksjon i USA og Norge. Lund mener at det nok er den norske holdningen som er for optimistisk. - Jeg sier ikke dette for å være pessimistisk, men jeg tror at i den globale økonomien kan det bli tøffere enn en del av de som observerer norsk industri gir uttrykk for, sier han. Ny bank-frykt i USA Tror USA går konkurs Men noen lyspunkter kan det bli: Smil - det er krise. Ingen økte skatter, lavere rente, bedre boligmarked og billigere bensin, mat og strøm. 2009 blir et gullår for Ola Dunk, tror Nordea. Med mindre... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Ja, spådommer de slår sjelden til uansett om de kommer fra sjefsstrateger eller ei Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Capitaine Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Her kommer noen flere nyheter som kan gi lavere båtpriser: Grafen som holder deg våken: - Skumlere enn skrekkfilmer Bankkollaps på Wall Street - De amerikanske bankaksjene stuper på Wall Street. Krakk i bank - De europeiske storbankene vakler tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Er det noen som har sett noe til de lavere båtprisene? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 (redigert) Vel, ligger jo en del større båter til salgs, inntrykket er vel at det muligens er litt å hente på prisene uten at jeg vet helt sikkert. Redigert 20.Januar.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Er det noen som har sett noe til de lavere båtprisene? Hvis du følger med på tråden gode kjøp på FINN.no. Her vil du se mange eks. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Det er vanskelig å spå om fremtiden, men jeg tror jeg har mest felles med de som tror at vi kun har sett toppen isfjellet... vi har hatt "7" gode år, nå er det magre som står for tur... Er glad jeg er uten båt, klar til å kjøpe når prisen blir lav nok... når nå dette måtte bli da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Mens atter andre enn sjefsstrateger tror faktisk at boligprisene ikke kommer til å fallle særlig mer enn 5-6 prosent til. Hrunnen til det er åpenbar: Det bygges nesten ikke nye boliger, og i hvert fall ikke leiligheter. Dermed blr etterspørselen større etter bruktboliger. Det samme kan skje i båtmarkedet. Bilmarkedet derimot vil nok fortsette å være tøft både for nybiler og for bruktbiler...av den enkle grunn av markedet oversvømmes av biler. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Bankene er i krise i nesten alle land, USA er konkurs (og muligens flere andre land også), arbeidsledigheten stiger, aksjemarkedet er mer enn halvert, boilgprisene stuper, ... Og så skulle båtprisene i Norge stige...? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 om båtpriserne går opp eller ned.....'could'nt care less' !! den båt jeg har idag, skall behålles, så länge jeg orker o tycker det er kul Båt er min hobby o fritid !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 ... USA er konkurs .. Bare sånn for ordens skld; USAs gjeld utgjør i dag ca 50% av årlig BNP, i 1945 utgjorde det ca 120% av årlig BNP. De klarte seg vel sånn nogenlunde etterpå og det til tross for at gjelden, relativt sett, var langt høyere da enn nå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.