Jump to content

Eksosanlegg fra Biltema til Hjelpemotor


Harald-

Recommended Posts

Kjøpte en rund eksospotte av denne typen da det gamle hadde gjort sin teneste.

Med denne eksos potten ble det fortsatt for mye støy og "knatring"

 

Kjøpte så ett til i dag som jeg hadde tenkt å motere inn i tillegg.

 

Kom så til å tenke på at kanskje denne, en oval potte vill fungere bedre?

 

Er det slik at de runde pottene fra Biltema fungerer som gnistfanger, eller er det det samme hvilke potter som benyttes, eneste forskjell er formen?

Kan se rett igjennom potten, trodde en eksospotte hadde innløp i senter, og utløp i sidene gjennom de pereforerte platene inne i potten.

Kan man også se rett igjennom de ovale pottene?

 

Dette er på en Petter Mc Larren 30 kW motor, 1500RPM, fire sylinderer.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd å finne en oval potte der stussene er forskjøvet i forhold til hverandre. Eller i det minste en du ikke kan se gjennom. De runde du ser rett gjennom er mer ekspansjonskammer enn lyddemping, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En slik "rett gjennom" potte vil selvsagt dempe noe, men langt fra alt! Jeg bygget meg engang et eksosanlegg med 2" deler ala Biltema, til en bil som var noe ukurant å skaffe deler til. Etter en biltur til Tyskland ble det ny leting og til slutt bytte til noe bedre. Støyen var rett og slett ikke til å holde ut! Disse pottene er bygget for max flow, ikke max demping. Så om du finner en potte der veien er lengre innvendig så vil normalt sett dette dempe bedre..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

haha den potta til det flyet er nå noe av det dummeste eg har sett. "Alt koster bare noen få hundrelapper og en til to kvelder" :lol: samme som det koster å kjøpe ei potte det og da sparer man to kvelder attpå :tongue:

 

Potter av denne se gjennom-typen vil gi en dyp brum uansett. De tar bare det øvre toneregisteret. Det er akkurat slik alle såkalte sportsannlegg type simmons osv dempere er laget. Skal det dempes til honda nivå må det annen lut til med potter med kanaler i.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg gått til de skrittet å montere inn den minste potten på 420mm da jeg ikke hadde plass til den på 620mm.

Dette fungerte faktisk utmerket.

Med to slike potter i serie forsvann knatringen, og støynivået ble redusert betraktelig.

 

Kunne sikkert fått mer reduksjon med annen potte, men tenkte det var verdt å prøve, de koster ikke allverden.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...