Jump to content

Ladere og invertere


Stubben

Recommended Posts

Hei.

I min nyinnkjøpte båt, er det innstallert en batterilader fabr. Exide nr. 9241, 20 A, 100 - 1000 AH.

Jeg mistenker dette instrumentet for å være kombinert batterilader/inverter.

Det fungerer på følgende måte:

 

1. Batteriene må 'stå på' for å lade. Står batterivenderen på 'OFF' lades de ikke.

2. Med batteriene av og laderen på (tilkoblet landstrøm), virker alle instrumentene ombord.

   (de virker selvfølgelig også med batteriene og lader på)

3. Ifølge forrige eier har han også startet motoren med batteriladeren på.

 

Er det noen som kjenner dette instrumentet og kan fortelle meg om overnevnte funksjoner er som det skal være??

 

Har søkt på Exide og Mascot uten å finne denne typen, så det er vel en eldre modell.

Utseendemessig er den nesten identisk med denne:

http://home.online.no/~egbraadl/lader.jpg

 

Takker for informative svar.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post

Hei.

Kjenner ikke den spesielle laderen din.

 

Men generelt.

Det er nok helt normalt at alle instrumentene og eventuelt utstyr virker med bare laderen på (og batteriene utkoplet) hvis ikke den totale strømmen er større enn 20 A, men laderen tåler vel endel mer før den smelter.

 

Så står det 100 - 1000AH, det betyr sannsynligvis at den er beregnet for en batteribank med maks 1000 AH, også det relativt mye for en båt. De fleste har ikke mere enn kanskje 200 - 300 AH ombord.

 

Du sier at den forrige eieren hadde den på når han startet, men da vil jeg tro at batteriene var tilkoplet også, og det går helt fint. Ellers ville nok laderen ha gått ned i knestående og vel så det. Startmotoren trekker kanskje 180 - 250 A, avhengig av størrelsen (2 - 3 kW).

 

Du burde kanskje flytte ladeledningen til den andre siden av hovedbryteren, så kan du lade batteriene uten at hovedbryteren står på.

 

Om den i tillegg er en inverter kan jeg vanskelig tro. Da skal det være et uttak merket 220 V og den skal være merket med en maks. effektuttak - eks 1000W.

 

Håper det var til litt hjelp.

 

KAT

Link to post

Hei KAT.

 

Takker og bukker for innformativ tilbakemelding.

Til din orientering har jeg en batteribank på totalt 550 AH ombord.

Og ja, batteriene var tilkoblet ved oppstart av motoren.

Vil vurdere å flytte ladeledningene til andre siden av hovedbryter.

 

mvh.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
  • 3 uker senere...

Ladere og invertere er utstyr vi ofte bruker. Noe er bra, noe ikke fullt så bra. Før man velger er det enkelte innlysende ting man burde tenke på.

 

Skal enheten stå på bordet? Har den i såfall bein å stå på?

Skal enheten henge på veggen eller på et skott? Har den i såfall feste for loddrett montasje?

 

Er enheten sikret mot polvending, kortslutning og overbelastning? Det er slike enheter gjerne. Hvordan beskyttelsen skjer er temmelig ulik.

 

Ladac har en filosofi at du kan gjøre feil, men så snart du kobler riktig, så virker det igjen. Ingen sikringer som må skiftes. Enheten er bygd for å tåle at teite ting skjer fra tid til annen.

 

Mascot/Sleipner har de samme egenskapene, men gjør du en tabbe, må du bytte en sikring. Heldigvis er sikringen en standard bladsikring for bil og båt og du bytter den enkelt fra utsiden.

 

Mobitronincs stryker på designtesten. Her sitter sikringen inni og du har ikke lov å bytte den selv. Du må derimot betale et verksted for å åpne enheten og bytte sikringen.  Slikt blir det fort kroner av. I tillegg finnes det få slike verksteder i skjærgården. Kombiner dette med at produktene ikke engang har 4 gummiben til en slikk og ingenting samt at det ikke heller kan monteres loddrett, så har du et greit produkt i en talentløs innpakning.

 

Da vet du hvordan det ligger an. Om du velger Ladac, Mascot, Mobitronic, Biltema eller noe helt annet er opp til deg.

 

Lotus

Link to post

Mobitronic'en min:

Bilde

kom med støpsel type "sigarettenner", så det var ikke så mange muligheter til å koble feil.

For at den skal holde seg i ro har jeg satt to striper med borrelås under (kr 16,-/m i sybutikk).

Min står horisontalt (på kartbordet) men borrelåsen er mer enn sterk nok til å holde den fast vertikalt på et skott hvis det er ønskelig.

 

Sånn som dette er satt opp kan jeg ta med PC, bærbar GPS og inverter ut av båten på no time. Ut med sigarettennerpluggen til inverteren, og så går alt i PC veska ferdig sammenkoblet.

S/Y Surprise

Link to post

Stemmer nok slett ikke dårlig. Som du ser av bildet av Surprise sin lader har den ingen ben. Metallhuset rett ned på bordet i utgangspunktet. Heller ikke har den mulighet for horisontal fast montasje. Og sikringen? Ja den er midt inne i en boks som du ikke har lov til å skru på hvis du vil ha din garanti.

 

Foran meg ser jeg nå rett på en Mobitronic inverter. Samme greiene der ingen ben, ingen fester og sikring inne i boksen. Påliming av borrelås ville nok avhjelpet problemet, men med borrelås kan jo hven som helst stikke av med den på 5 sekunder.  Og hva hvis en metallklums på et par kilo skulle løsne og dette i dørken. Det liker vel både dørken og metallklomsen dårlig?

 

Hvis du har ben, ferster for veggmontasje og sikring på utsiden, lurer jeg veldig på hvilken modell det er du har Lasse.

 

Lotus

 

Er det denne?

Bilde

Link to post

Har en 300w inverter som blei levert med sigg og klyper .Bare sånn for andre ,kansje kjekt og vite .Tv'n min funker ikke når jeg plugger inn siggarettuttaket , men setter jeg klyper  rett på batteriet så er alt ok . Trudde først den var for liten ,men kom en og sa at jeg måtte sette den rett på batt også pga av at ledningene i sigg uttaket kan smelte da do som regel er for små. tenkte og nevne det da .Og min sleipner 20amp batt lader har jeg fastmotert på skottet i batt rom funker som et skudd den .....

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Til Tine II:

Jeg tror ikke at problemet med sig uttaket er at det kan smelte, men snarere det at ledningene frem til sig uttaket har altfor lite tversnitt. Dette vil jo sikre at spenningstapet er så stort at du har ikke nok strøm til å drive inverter og TV. :smiley:

 

Ved å trekke ledninger med større tversnitt, vil det hele fungere prikkfritt. Har selv gjort denne erfaringen med verftsmontert sig uttak.

Link to post

Ladere og invertere er utstyr vi ofte bruker. Noe er bra, noe ikke fullt så bra. Før man velger er det enkelte innlysende ting man burde tenke på.....

 

Mobitronincs stryker på designtesten. Her sitter sikringen inni og du har ikke lov å bytte den selv. Du må derimot betale et verksted for å åpne enheten og bytte sikringen.  Slikt blir det fort kroner av. I tillegg finnes det få slike verksteder i skjærgården. Kombiner dette med at produktene ikke engang har 4 gummiben til en slikk og ingenting samt at det ikke heller kan monteres loddrett, så har du et greit produkt i en talentløs innpakning...

Båtbransjen på Orust i Bohuslän går for å meget solid. Jeg vet at Mobitronic's ladere anbefales på de kanter, de monteres også vertikalt av fagfolkene der.

 

Det kan virke på din fremstilling, Lotus, som at du har sett lyset. Da må vel være en velsignelse for en overbevist rettroende å få lov til å omvende de villfarne hedningene der nede. Lykke til! :smiley:

Link to post

Båtbransjen på Orust i Bohuslän går for å meget solid. Jeg vet at Mobitronic's ladere anbefales på de kanter, de monteres også vertikalt av fagfolkene der.

 

Det kan virke på din fremstilling, Lotus, som at du har sett lyset. Da må vel være en velsignelse for en overbevist rettroende å få lov til å omvende de villfarne hedningene der nede. Lykke til! :smiley:

Hva slags teit innlegg er dette?? En tilbakevendt som slenger dritt?

Til din informasjon har vårt firma sendt tilbakemelding til Waeco Norge. Waeco Norge er enig i synspunktene og vil ta de videre i systemet. Bare sånn til din informasjon.

 

Lotus.

Link to post

Hva slags teit innlegg er dette?? En tilbakevendt som slenger dritt?

Til din informasjon har vårt firma sendt tilbakemelding til Waeco Norge. Waeco Norge er enig i synspunktene og vil ta de videre i systemet. Bare sånn til din informasjon.

Jeg innser at jeg ikke burde ha forsøkt meg med humor, og beklager formen jeg ga innlegget mitt. Jeg gjorde et forsøk, da Lotus engang skrev denne hilsenen til meg:

PanPan:

 

Jeg beklager selvfølgelig også at jeg mente at de som har kjettingvinsj på badeplattformen til en liten båt burde mentalundersøkes.

 

Så beklager jeg at solen ikke kan skinne hver eneste dag hele båtsesongen, men mest av alt beklager jeg at enkelte ikke har fnugg av humoristisk sans. Det kan føre til et alvorligere samfunn og må for enhver pris unngås. Jeg har heldigvis en resept mot akkurat det. Til svigermor sier jeg at hvis noe av det som kommer ut kjeften min høres veldig meningsløst, uanstendig eller fornærmende, så skal hun le. Da er det nemlig en SPØK.

 

Lotus

Jeg burde jo ha skrevet, helt uten glimt i øyet, siden solen ikke skinner denne dagen:

 

Det er noe overraskende at Lotus så klart advarer mot å montere Mobitronic ladere vertikalt. Det kan også se ut som at han ikke vil anbefale Mobitronic ladere.

 

Meg bekjent anbefales Mobitronic ladere i båtbyggermiljøet på Orust på grunn av deres gode egenskaper, der monteres disse laderne også vertikalt.

 

"...tilbakevendt"? Nei, det tar jeg ikke for gitt. Det er for tidlig å si noe om.

 

Det er også min mening at Batdilla er meget raskt ute med en *barnepike-pekefinger* på denne tråden.:smash:

 

Går ut fra at det er lov å gi tilkjenne meninger her på forumet. :smash:

 

PS til Lotus: "....vårt firma" - hvilket firma?

Link to post

PanPan. Jeg tror at du nå trenger å lese innlegget en gang til. Jeg har ikke advart mot å montere ladere vertikalt. Tvert i mot er det vel den mest vanlige monteringsformen. Jeg påpeker bare at man har et problem hvis man vil montere noe vertikalt som ikke har hull eller brakett for vertikal montering. Og skal man ha noe stående på bordet er det jo absolutt en fordel at de har en form for ben slik at metallet ikke ødelegger lakken.

 

Og selve sikringen? Hvis man først har en sikring, er det jo en fordel at den kan byttes uten alt for store anstrengelser. Hvis du må demontere bilkarosseriet ditt for å skifte sikringen til fjernlysene, hadde du vel synes at det var litt dumt? Spesielt hvis du appå til måtte få verkstedet til å gjøre det av garantihensyn. Eller hvis sikringskapet ditt i heimen ikke hadde dør, men kun en stor frontplate med masse skruer som måtte håndteres av en mann med gruppe L sertifikat.

 

Selve laderene og inverterene? Greie produkter sier jeg. Har det selv og vi selger det også. Det er billigere enn tilsvarende produkter fra både Ladac og Mascot/Sleipner.

 

Fred og solskinn til deg også.

Med vennlig hilsen

Lotus

Link to post

Jeg har nettopp bestillt en følgende inverter fra Normap.no:

 

Genius inverter 300 watt

Omformer fra 12 volt til 230 volt.

Modifisert sinuskurve.

Leveres med kabelsett for både sigarettenner og batteriklemmer.

Inverteren slår seg av om batterispenningen skulle falle under 10 volt ved belastning.

Utgangsspenningen er 230VAC +/- 10%. Effektivit 90% .

Overbelastningsvern og kortsluttningsbeskyttelse på 12 volt inngangen.

 

Jeg skal koble den opp mot en eldre bærbar PC som ikke har så stor verdi utover bruksverdien.

 

Er den "modifiserte" sinuskurven tilstrekkelig til å unngå havari på PCen?

 

Mvh Patton

Link to post

PanPan. Jeg tror at du nå trenger å lese innlegget en gang til. Jeg har ikke advart mot å montere ladere vertikalt. Tvert i mot er det vel den mest vanlige monteringsformen. Jeg påpeker bare at man har et problem hvis man vil montere noe vertikalt som ikke har hull eller brakett for vertikal montering.

Jeg er skjermblind - ser av og til ikke feil jeg selv gjør før etter at det er lagt inn, kanskje ikke før lenge etterpå.

 

MEN: Jeg kan etter nøye gjennomlesning ikke se at Lotus har påpekt, eller brukt begrepene "... hull .... brakett.." i innlegget jeg har svart på.

 

Men Lotus, du nevner "vårt firma" foran, hvilket firma er det? Spørsmålet er stilt en gang før, svar imøtesees. :cheers:

Link to post

Nå følger jeg Batdillas råd gitt noen hakk lenger oppe. Det var et glimrende råd. Det tok bare litt tid før jeg skjønte det.

Opplever at det er nytteløst for meg å forsøke å føre en dialog med Lotus.

 

Forsøk på humor fungerer ikke. Forsøk på å belyse saklig går ikke. Spørsmål til Lotus besvares ikke.

 

Punktum - Lotus. :cheers:

Link to post

Tenkte vi kunne runde av og følge Batdillas råd, men ok.... jeg får vel svare litt da. Bare sånn for å bidra til den saklige belysningen av spørsmål som du etterlyser.

 

Hull og brakett? Ikke vanskelig i det hele tatt. Betyr egnede fester for loddrett montasje som er ordrett etter hovedinnlegget. Problemet er og har vært "hvordan feste noe til vegg som ikke har veggfeste". Hvis det fortsatt er uklart, må du si i fra.

 

Hvilket firma jeg jobber i? Ikke tør jeg å fortelle deg det og ikke spiller det noen rolle. Ladere og invertere er de samme uansett hvor jeg jobber. De har de gode og de dårlige sider uansett hvor jeg jobber. Noen kan festes lett på vegg og skott, andre ikke. Noen har sikringer, noen har ben osv....

 

Er det flere spørsmål du vil ha besvart? Hold deg til saken og ikke bryt Batdillas ønske om riktig retning, så svarer jeg villig.

 

Ha en god natt og fortsatt fred og solskinn til deg.

 

Lotus

Link to post

Kjøpte en 45A lader fra Mobitronic for noen år siden, denne hadde fire skruehull på siden slik at den kunne monteres både vertikalt og horisontalt.

Monterte den på ett skott slik at kjøleviften avga den varme luften oppover.

 

Hadde Odelco Link 10 batterimeter for å overvåke lading/forbruk og kunne konstatere at denne laderen virkelig ga 45A over lang tid, noe mange andre ladere ikke klarer.

 

Den ga også ett ladeforløp som var ganske skånsomt for batteriene (brukte nesten ikke vann).

Laderen sto på fra sesongen startet i April/Mai og til slutten av August da kjøleskapet var påslått i dette tidsrommet.

Min erfaring med denne Mobitronic laderen er udelt positiv.

 

Bruker også en Genius 300W inverter som blir omtalt i denne linken, den gir firkantpulser, men har enda ikke opplevd problemer hverken når det gjelder lading av laptop eller andre strømforbrukere.

 

Den blir levert med klemmer som kan brukes til å skru den fast, kan ikke huske om det er gummiknotter under den.

MVH Chrian

Link to post

Har også en Mobitronic lader på 45Amp med 2 utganger. Har montert den på skott. Fungerer meget bra. Har den også på hele sesongen pga. kjøleskapet. I ferie etc. er jeg kjapp til å hive landstrømskabelen i land for lading når en er  inne og handler etc. og har tilgang på strøm.Trenger som regel ikke mange timene for å få ladet batteribanken med denne laderen.

 

 

Link to post

Ja, sånn skal det være Chrian. Da gikk det greit. Hvis Surprise skulle prøvd det samme med sin lader, så manglet han disse hullene. Da blir det litt verre.

 

Hvis man lar laderen eller inverteren stå på bordet, er det en fordel at den har ben. Noen har det, noen ikke. Uten ben skraper du opp underlaget. Var det lakkert teak eller polert gelcoat mon tro?

 

Dette er greie produkter. Det sa jeg i hovedinnlegget og det står jeg ved fortsatt. Men. Det er jo ofte at men.Når man selger noe og kunden klager på at det ikke mulighet for veggmontasje og at det mangler ben, så følger man det opp med leverandøren. Enkelt og greit. Man lever av kunder og behandler dem deretter.

 

Så har man dette med overbelastning, polvendig og kortslutning. De fleste løser det med en sikring. Da er det en fordel at sikringen er lett tilgjengelig hvis uhellet skulle være ute. Hvis kunden ikke kan få byttet denne sikringen selv, kommer han til oss. Han er irritert og sier at inverteren har gått i stykker. Vi sender det så videre. Vi har utgifter til frakt, det tar litt tid å administrere. Slikt spiser opp en beskjeden fortjeneste. Problemet viser seg å være en sikring. Går det på garantien eller må kunden betale? ....... Hadde sikringen vært på utsiden slik Mascot har det eller at ting ble laget så solid at sikring ikke var nødvendig slik Ladac har det, ville vi aldri hørt fra kunden og hadde sluppet bryderiet.

 

Så jeg sier det igjen. Mobitronic er greie produkter, men på en del modeller av ladere og invertere skorter det på bruker- og monteringsvennligheten. Mer er det ikke å si.

 

Jeg gjentar for sikkerhets skyld avslutningen fra hovedinnlegget:

Da vet du hvordan det ligger an. Om du velger Ladac, Mascot, Mobitronic, Biltema eller noe helt annet er opp til deg

 

Lotus

Link to post

Til Lotus:

Jeg kan ikke annet enn å oppfatte innlegene dine som en dårlig skjult anti-reklame for mobitronic ladere. Da hjelper det ikke å slenge på en setning på slutten om at man må gjøre seg opp sin egen mening.

 

Hvis du hadde skrevet dette som en ren privatperson, hadde det vært greit. Når du skriver det som representant for et firma som selger ladere, blir det litt mer komplisert. Du mister selvfølgelig ikke din rett til å ytre meninger. Men når du gjentar det poenget vi ser i ditt første innlegg flere ganger, slutter det å bli "meningsytringer". Slik det ser ut nå har denne tråden blitt mer og mer lik en reklamebrosjyre. Da heter det å seile under falskt flagg.

 

Vi kjenner vel alle til "Paul fra Ladac". Han legger ikke skjul på at han jobber i et firma som selger batterier, ladere osv. Da er det mye lettere å tolke det han skriver. Noe av det blir nesten reklame, annet er bare gode råd. Med mitt personlige "filter" og siden jeg vet at han jobbber hos Ladac, klarer jeg å se hva som er hva. Jeg kan dessverre ikke si det samme om dine innlegg i denne tråden.

 

Bevares, jeg har lært masse av å lese mange av dine andre innlegg, men denne gangen gikk du over streken.

 

Og for å løse opp stemningen igjen; Ha en fin sommer :smiley:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Prøvde en gang å koble en lader (Cetrec) i litt dårlig lys (skulle brukes som strømforsynig for å få lys), polene ble vendt og da jeg merket svilukten ble ledningene raskt koblet fra uten at det kunne redde laderen. Denne hadde ikke noen form for sikring mot polvending så det ble en dyr lærepenge.

Måtte kjøpe ny lader som ble en Mobitronic, valgt ut fra pris/ytelse.

Slik sett er det nok en fordel med en "idiotsikker " lader, men personlig kommer jeg nok aldrig til å koble feil en gang til, koster for mye.  :smiley: :smiley:

MVH Chrian

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...