Jump to content

Forbudt med piratflagg på båt ?


Brodern

Recommended Posts

Og hva med splittflag fra KNS? Kan de virkelig forby ikke-medlemmer å ikke bruke det gode ærvedige splittflagget?

KNS har lite de skal ha sagt. Det er kongen som gir tillatelse til bruk at dette flagget. I praksis var det en kort periode etter at Olav V døde fram til Harald V formelt ga sin tillatelse hvor KNS og medlemmene ikke hadde lov til å bruke splittflagget.

 

Det er for øvrig litt pussig at det tilsynelatende er større interesse for flagg og flaggreglement enn for sjøveisreglene. :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg vil driste meg til å gå litt lengre: Piratflagg på fritidsbåter er tåpelig, barnslig og upassende.

Barn er som oftest barnslige :smiley: og jeg regner med at flere av dem som har piratflagg på båten har barn med seg ombord. Om jeg ser en båt med piratflagg så tenker jeg bare at det er noen som syns det er morsomt å leke pirater for morroskyld. Man er bare så voksen som man ønsker å være,og noen ganger er det faktisk litt gøy å være barnslig også selv om man er voksen.

 

Hva er egentlig så galt i være barnslig? Noen ganger så syns jeg faktisk at veldig mangen tar seg selv så veldig høytidelig.

Link to post
Share on other sites

Da er vi 2, BoBeep.

 

 

Og jeg vil driste meg til å gå litt lengre: Piratflagg på fritidsbåter er tåpelig, barnslig og upassende.

 

Men for all del: Ytringsfriheten er veldig viktig, så jeg mener at de som ønsker å føre et slikt flagg, selvsagt ikke bør bli møtt med lovforbud og paragrafer. Det bør heller ikke de som viser hakekors, tegninger av Muhammed eller blasfemiske og satanistiske symboler.

 

Men upassende, ja det er det.

 

Etter min personlige oppfatning, vel å merke.

 

Uttalt av en som kanskje ikke har hatt alt for mange barn ombord kanskje? Barn er...ja...akkurat... barnslig og synes dette er litt spennende. Det skal de få være. At det skal være tåpelig og upassende i våre farvann? Å blande dette sammen med hakekors og annen fandenskap er tåpelig spør du meg.. :nonod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Om jeg kan velge. Legger jeg heller til ved siden av en båt med piratflagg enn båt med KNS flagg.

 

Pass på! Piratene har doble rader med kanoner langs hele skutesida...

 

Fifteen men on a dead man's chest

Yo ho ho and a bottle of rum

And there they lay, all good dead men

Like break o'day in a boozing ken.

Yo ho ho and a bottle of rum.

 

Hilsen

Long John Silver (med papagøye, bind for øye og trebein)

 

:ghost:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

:smiley:Sjørøverflagget bruker jeg når jeg har barnebarn som fortsatt har sans for kaptein Sabeltann ombord- i tillegg til det norske. Det passer greit for en båt med barn ombord - kanskje et lite hint om å ta mer hensyn enn vanlig til båtnaboer?

Det norske flagget passer like bra for hedninger som kristne :-) - det er nå min mening. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om 200år når Adolf Nazi har smeltet alle barnes hjerter blir annen hver fritidsbåt surrende om med hakekorsflagg

 

Sånne holdninger synes jeg er ikke bra. Nazisme var det mest gigantiske forbrytelse denne verden har sett. Det er over 6 millioner jøder som ble drept pluss at den har ansvaret for all elendighet i annen verdenskrig. Jeg synes det er ufyselig å sammenligne dette med Piratlek. Det ene er uskyldig moro som bygger mer på fantasien, Treasure Island og slikt - Det andre representerer reelt hat og ondskap. Her går det en grense. Det burde voksne folk skjønne samme om man synes piratflagg er barnslig eller ikke - man blander det ikke sammen med nazisme.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett barneeventyr om Napoleon og han var kannskje en flink fyr der. Men han var ikke en sentimeter betre en Hitler i virkeligheten og de viser oss at årene gjør bamser ut av terrorister som dem. Derfor er fare for at om 200år har vi byttet om flagg, sjørøver blir saker som besteforeldrene husker.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så mange som blir redde når de ser en båt med et av disse "piratflaggene."

De piratene som oppererer langs Afrikas østkyst bruker neppe "sjørøver-flagg."

 

Hvist det er forbudt å bruke slike flagg...hva er da "straffen" for å bruke et slik flagg????

Forvisning til en øde øy i stillehavet kanskje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jolly Roger ble brukt for over 300 år siden av kapteiner som Edward England, John Taylor, Sam Bellamy, John Martell, disse var pirater med Kaper brev som opererte på en side i krig. Foreslår at de som er imot bruk av jolly roger tar seg en tur til Farsund. Flagget har siden den gang blitt brukt som krigssymbol i marinen, samme som f.eks kapteinslua som mange her forsvarer sin rett til å bruke, Piratsymbolikk har blitt brukt i eventyr og barnelitteratur hundrevis av år. Vil dere forby Peter Pan? Hva med Rødhette, veldig mange er blitt drept av ulv dei siste ti tusen åra, tenk på lidelsen. Å sammen ligne dette med holocoust viser vel en ekstrem mangel på respekt for ofrene fra den 2. verdenskrig.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tale over hvad pirater har drept mange men flere av dem har drift organisert plindring og slaktring. Forskjellen er kannskje ikke like stor og du forteller...!

Om Hitler..

 

Jeg har sett barneeventyr om Napoleon og han var kannskje en flink fyr der. Men han var ikke en sentimeter betre en Hitler i virkeligheten og de viser oss at årene gjør bamser ut av terrorister som dem. Derfor er fare for at om 200år har vi byttet om flagg, sjørøver blir saker som besteforeldrene husker.

Dette var sammenligninger som ikke helt holder mål servicemannen

Redigert av Kingsea (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at dette er forbudt,

MEN for å sitere Alex Rosén på Berserk-turen mot Nordpolen (etter at de fikk bot av Sysselmannen på Svalbard):

"Jeg synes jo det er trist å heise sjørøverflagget. Det viser jo at det nå er død og helvete som rammer denne båten"

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

... disse var pirater med Kaper brev som opererte på en side i krig....

Avsporing:

Apropos kaperbrev... Kaptein Kaald fra Hitra hadde kaperbrev og brakte opp flere galeaser fra Spania og Portugal utenfor MidtNorge for over 200 år siden.... Kanskje DET er grunnen til at mange fra øyriket er mørke og kortvokste den dag i dag?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

til dere som har piratflagg! så vil jeg annbefale ei bra bok :sailing:

det er skrevet mye om livet som pirat i denne boka!

mye faktastoff er det også!

det er egenlig ei barnebok men er faktisk lærerik for voksne også;-)

skrevet masse om våpen skip skatter avstraffelser om bord mm.

så er det skattekart div. brev osv. som du kan ta ut i fra små lommer i boken og se på :yesnod:

 

 

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....oduktId=2156099

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bare så det er nevnt... med barna om bord heiser vi glatt Jolly Roger til tider, og sjøl om skuta ikke er fra attenhundre og dentid og heller ikke direkte søkklastet med penger og gull, ja så har vi det kjekt likevel!

Kommer det en eller annen besserwisser, evt. med splittflagg og nesa mot sky slengende med gode kommentarer ang. dette så kan det hende jeg henter fram kanonen også...!

 

Men for å være litt alvorlig oppi det hele så har jeg meget gode kompiser her på jobb som har vært med på en skikkelig kapring av moderne sjørøvere hvor de kom om bord og faktisk også skjøt ei skuddsalve gjennom lugardøra til en av dem mens han var på lugaren. Til tross for dette hadde han mye moro av å se bilde av båten med Jolly Roger i masta... Forøvrig likte han navnet på båten også!! Kapringen likte han dårlig, men det er en annen historie.

 

PS: Disse sjørøverne hadde glemt sin Jolly Roger hjemme!

Redigert av Sparrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe av det dummeste jeg ser i båt er nettopp sjørøverflagg.

 

Jeg gidder ikke å ta kontakt med slike folk i gjestehavner, hilser aldri på båter med dette flagget.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...