Jump to content

Lading i uthavn !?

Avmønstret1

Recommended Posts

Lurer på følgende i for bindelse med ladding i utahavn :

Med to 115 ap batterier hvor lenge må yanmar 222 hk gå for og greie og ladde full disse ?

Og hvor lenge må yanmaren gå for og få varmt vann i isotermen ?

Nå skulla jeg gjerne hatt litt mere tek informasjon om dynamo og varmtvannsbereder men dette ligger for tida i båten men er interesert i hva dere tror !?

Er vel ute etter erfaringstall fra dere medlemer her som har litt erfaring med dette !

For og få et komfortabelt båtliv i utahvn så trengs det agregat ?

Ardea 820 skrev:
For og få et komfortabelt båtliv i utahvn så trengs det agregat ?

Nei! Det som trengs er en stor batteribank!

Om du insisterer på å bruke mest mulig strøm for å ha det komfortabelt er du nesten dømt til å tape, etter mitt syn. Hvis du må kjøre motorer eller aggregat i 2-3 timer daglig for å produsere nok strøm, vil jeg påstå at det er en mye bedre løsning å ligge i gjestehavn med landstrøm tilkoplet. Så slipper både du og alle båtnaboene masse unødig støy og eksos i uthavna. Den viktigste grunnen til å ligge i uthavn er jo stillhet, ren luft og naturopplevelser. Synes nå jeg i alle fall...

Angående lading fra motor så trenger du nok 3-4 timer for å lade opp til 80%, og 10-12 timer for å få dem opp på 100%. Så kjøp deg heller et par batterier til, da kan du ligge en dag eller to lengre før du må ut på tur videre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Greit nok med større batteribank men den kommer ikke til nytte når det gjelder varmtvann, dessuten tar det tilsvarende lenger tid å fylle en stor

batteribank, Ang Støy: et støysvakt aggregat på ca 2 kw er vel knappt hørbart i forhold til en stor Yanmar, Med et aggregat får du lading og varmtvann

samtidig til mindre støy og lavere driftkostnader.

index skrev:
Nei! Det som trengs er en stor batteribank!

2-3 timer daglig for å produsere nok strøm, vil jeg påstå at det er en mye bedre løsning å ligge i gjestehavn med landstrøm tilkoplet. Så slipper både du og alle båtnaboene masse unødig støy og eksos i uthavna. Den viktigste grunnen til å ligge i uthavn er jo stillhet, ren luft og naturopplevelser.

Så enig,så enig :smash: Lading/motorkjøring i uthavn er en stoooor uting :discuss: Skulle vært forbudt ,akkurat som tomgangskjøring på land.

Dette er et fenomen som er kommet de siste åra med "unødig stort krav om komfort".Båtlivet er avslapping,rekreasjon,ikke stress om jeg har nok strøm.

Må du lade,ut å kjør deg en tur,eller kom deg inn til gjestehavn med strøm. :smash:

mvh

fem@il

Er du ute etter noe støysvak må du nok legge dine penger i noe vannkjølt. Mitt Kohler aggregat skal jeg love at ingen i uthavnene hører, bortsett fra de som er i min båt hvor det forplanter seg bittelitt støy.

Det eneste som høres på utsiden er en lyd av rennende eksosvann.

Mitt aggregat har gått hver eneneste dag i hele sommer når behovet for varmt vann eller aircondition har vært tilstedet...

Generator er genialt!!!

Ardea 820 skrev:
takker for flott info dere !

varmt vann !

:-)

Har du ikke gass e.l i båten ,så du kan få varmet litt vann mens du ligger i uthavn? :confused:

Hva gjør man med septik? :confused: Man må vel ut for å tømme denne også :confused: Eller :confused: Og da kan det vel være passende å lade?

mvh

fem@il

Thelina skrev:
Er du ute etter noe støysvak må du nok legge dine penger i noe vannkjølt. Mitt Kohler aggregat skal jeg love at ingen i uthavnene hører, bortsett fra de som er i min båt

Generator er genialt!!!

Sånn skal det være :yesnod: Dette har ikke noe med miljøaktivister å gjøre,men med "ønsket fred og ro på sjøen.Man drar ikke ut i skjæra for å ligge å høre på "aggregater som durer og går".eller enda værre,båter som liggerå går på tomgang i timevis. :confused:

mvh

fem@il

Det er nok vanskelig å varme opp varmtvannsberederen via varmesløyfe fra motoren ved å la Yanmaren gå på tomgang. Du må nok ha høyere turtall og da kan det være like greit å ta seg en halvtimes tur samtidig som du kan tømme septikktanken. Jeg ligger en god del for svai og lar generatoren ombord gå en times tid om dagen. Med godt isolert rom er ikke støyen fra generatoren særlig sjenerende.

Thelina skrev:
Er du ute etter noe støysvak må du nok legge dine penger i noe vannkjølt. Mitt Kohler aggregat skal jeg love at ingen i uthavnene hører, bortsett fra de som er i min båt hvor det forplanter seg bittelitt støy.

Hei

Jeg også et Köhler 4kw aggregat som er godt støydempet med vannskiller.

Det jeg har blitt spurt om er hvorfor lensepumpa går så mye når de ser kjølvannet som renner ut.

Om du får klage på støyen så spør om de som klager trenger strøm. Det pleier å hjelpe. :wink:

mvh

giver

giver skrev:
Hei

Det jeg har blitt spurt om er hvorfor lensepumpa går så mye når de ser kjølvannet som renner ut.

:lol::lol:

Om du får klage på støyen så spør om de som klager trenger strøm. Det pleier å hjelpe. :wink:

mvh

giver

Da hadde de ikke klaget,strømforbruket bør da vel være et annet i uthavn enn i gjestehavn? :confused:

Nok engang,dette har ikke noe med "miljøaktivister" å gjøre,men ønske om mest mulig ro og fred.Dette er et resultat avtotalt unødvendig behov for komfort i uthavn :fishing:

mvh

fem@il

giver skrev:
Hei

mvh

giver

Vi,og de fleste jeg ligger sammen med i uthavn,pleier "å klappe",nårmotor/aggregat blir slått avetter ladeperiode.

DET PLEIER Å HJELPE :flag:

mvh

fem@il

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...