Jump to content

Lading i uthavn !?


Avmønstret1

Recommended Posts

Forbannet tull å klage på støy, da for de heller flytte seg. Så fisefine kan vi da ikke være på det.

Men å bruke en 220hk Yanmar for å trekke en liten dynamo er å skyte spurv med kanon. Kjøp deg aggregat og bruk det som du selv føler for sier nå jeg!

Det er tross alt du som har verst støy da kilden er ombord og det sier seg selv du ikke tuller med dette i utrengsmål.

Link to post
Share on other sites

behovet mitt ei helg i uthavn vil forøvrig være strøm til kjøleskap og litt til dieselvarmer vår og høst !

 

Mao det samme som vi andre klarer helt greit med en passe stor forbruksbank! For min del er det størrelsen på septiktanken som styrer hvor lenge vi kan bli liggende i uthavn, ikke batterikapasiteten. Og jeg ser det som like uaktuelt å kjøre motoren for lading i uthavn som å tømme septiktanken samme sted. Begge deler er forurensing som påfører andre båtfolk i nærheten ubehag, så det blir ikke gjort for min del. Da er det bedre å ta seg en runde, tømme tanken og få litt strøm på batteriene samtidig!

 

Om man ikke har kapasitet nok til 2-3 dager uten lading, er forbruksbanken kraftig underdimensjonert etter mitt syn. Dette vil også virke sterkt inn på levetiden til batteriene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Forbannet tull å klage på støy, da for de heller flytte seg.

 

Dette er vel begynt å bli vanlig tenkemåte nå i senere år ja. Først meg selv, så meg selv.... Alle andre gir vi f**n i... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mao det samme som vi andre klarer helt greit med en passe stor forbruksbank! For min del er det størrelsen på septiktanken som styrer hvor lenge vi kan bli liggende i uthavn, ikke batterikapasiteten. Og jeg ser det som like uaktuelt å kjøre motoren for lading i uthavn som å tømme septiktanken samme sted. Begge deler er forurensing som påfører andre båtfolk i nærheten ubehag, så det blir ikke gjort for min del. Da er det bedre å ta seg en runde, tømme tanken og få litt strøm på batteriene samtidig!

 

Om man ikke har kapasitet nok til 2-3 dager uten lading, er forbruksbanken kraftig underdimensjonert etter mitt syn. Dette vil også virke sterkt inn på levetiden til batteriene...

 

 

Hvor stor bank bør man ha for og greie dette da ? hvor stor er din ?

Link to post
Share on other sites

Hvor stor bank bør man ha for og greie dette da ? hvor stor er din ?

Jeg har solcellepanel+ 3x140,tidligere 2x140,aldrig hatt problemer med 2-3dager i uthavn,inkl.kjøleboks(skap),el.kraner,og litt varme tidlig på våren.

Atpåtil har jeg seilbåt,hvor motoren ikke går allverden. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Forbannet tull å klage på støy, da for de heller flytte seg. Så fisefine kan vi da ikke være på det.

Dette har ikkenoe med fisefine å gjøre,totalt missforstått. :eek:

Denne tendensen har jeg lagt merke til er under utvikling,totalt uakseptabelt,et onde vi ikke vil ha i skjærgården.Dra inn i gjestehavn,kjør dere en tur,ligg på svai,hva som helst,men la oss slippe dette "onde"i nærheten når vi skal "stresse ned",og "lade egne kroppselige batterier". :cool:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

hvis jeg lå alene i en uthavn ett døgn , og da får besøk av en annen båt. skulle han prøvd seg på å nekte meg aggregatkjøring... hadde han spurt høflig skulle jeg forskyvd tidspunktet til det passet bedre. men at jeg måtte tatt en tur og kansje mistet plassen fordi han forventer total stillhet i en fra før befolket uthavn???

hadde jeg trengt meg innpå ham , hadde det stillt seg annerledes for meg....

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har solcellepanel+ 3x140,tidligere 2x140,aldrig hatt problemer med 2-3dager i uthavn,inkl.kjøleboks(skap),el.kraner,og litt varme tidlig på våren.

Atpåtil har jeg seilbåt,hvor motoren ikke går allverden. :sailing:

mvh

fem@il

 

 

okay !

Jeg har 2x 115 og starter med dette når det våres så får jeg se hvordan det går !

 

Men agregat blir med i tilfelle !

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøre agg. når det trengs, en time eller to hver andre eller tredje dag sånn ca. i uthavn. Bråker vel ikke mer enn alle mulige stag og faenskap som klinger og smeller i en j**la seilbåt hvor mannskapet sitter og klapper fjoller når det slås av


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hvor stor bank bør man ha for og greie dette da ? hvor stor er din ?

 

Du må rett og slett regne ut hvor mye strøm du forbruker pr døgn og gange dette opp med antall døgn du ønsker å ha kapasitet til, så har du behovet. Forbruksbatterier liker dårlig å bli tappet ned under 50% kapasitet, så da må du gange med 2 (minst) for å finne anbefalt størrelse på batteribank. Verre er det ikke.

 

Min er 2x110Ah, dette holder til tre døgn med mitt forbruk. Det gjør også septiktanken, så tre døgn er max for meg enten det er gjestehavn eller uthavn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om man har en skikkelig batteribank burde man kunne ligge noen dager uten lading. septikken må man vel tømme etter noen dager den også og da kan man lade batteriene samtidig. Solcellepaneler er stille og ikke forurensende, med slike kan man strekke liggetiden ytterligere og få toppet batteriene når man legger fra seg båten, selv om det ikke finnes landstøm ved båtplassen. Hensikten med å legge seg i uthavn er jo å komme nær naturen med stillhet og frisk luft, da er det forbannet irriterende at folka i nabobåten mener at agregatetet gårt så stille at det ikke er noe å bry seg med. Når jeg sitter og skriver nå sitter jeg og hører på et agregat som går på utsiden av kontoret, og det er forb... irriterende..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Batteri kapasitet for et par dager har vel de fleste, men er du på ferietur i en måned med seilbåt, trengs lading.

Jeg har en 80hk motor i min båt, og har totalt brukt mer diesel på batterilading enn til framdrift.

Løsningen er aggregat.

Brukes et 230V aggregat, må en i tillegg benytte en batterilader, som er tilstrekkelig stor.

Har et prosjekt på gang med en 6 hk vannkjølt diesel med 12V 100A generator.

Planen er at den også skal kunne benyttes under seiling.

Jeg har i dag en forbruks bank på 3x120Ah, største forbrukeren er HF senderen som trekker 30A.

Forøverig ligger jeg for det meste på svai, og lader jeg når jeg har behov.

Link to post
Share on other sites

Utrolig at noen mener man skal spørre om lov for å lade strøm. Det er godt over min grense for hva som er frekt.

 

En helt annen sak er hva som er godt for motoren.

Har 70 liter septik og det passer akkurat med 3 dager som er når jeg trenger mer strøm, lengre er man sjelden på 1 sted.

Liker ikke tomgangskjøring da det ikke er heldig for motor å gå uten belastning. Har kjørt opp strøm noen timer et par ganger i fjor sommer uten så mye som en sur mine, som seg hør og bør. Jeg lader jo ikke fordi jeg synes det er gøy å ha motor svivende.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøre agg. når det trengs, en time eller to hver andre eller tredje dag sånn ca. i uthavn. Bråker vel ikke mer enn alle mulige stag og faenskap som klinger og smeller i en j**la seilbåt hvor mannskapet sitter og klapper fjoller når det slås av

Hvis du hører noen klapper og jubler når du slår av "kværna",er det kanskje meg :lol::lol::cool: Eller de fleste i "havna",for ingen "aksepterer"dette. :nonod:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Utrolig at noen mener man skal spørre om lov for å lade strøm. Det er godt over min grense for hva som er frekt.

Det burde være en selvfølge å høre om naboen har noe imot å få "exhaust i middagen",eller i cockpit forøverig,bortsett fra i "krisetilfeller" :wflag:

Vanlig folkeskikk.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Forbannet tull å klage på støy, da for de heller flytte seg. Så fisefine kan vi da ikke være på det.

Men å bruke en 220hk Yanmar for å trekke en liten dynamo er å skyte spurv med kanon. Kjøp deg aggregat og bruk det som du selv føler for sier nå jeg!

Det er tross alt du som har verst støy da kilden er ombord og det sier seg selv du ikke tuller med dette i utrengsmål.

Har selv aldri brukt motoren til lading når jeg har fortøyd, og det har jeg vel knapt nok opplevd at andre gjør heller. Har det lille aggregatet til Honda og det støyer ikke mye, som en to år gammel kontorprojektor, tenker jeg! Støyen blir mao. betydelig lavere enn mine barn som snakker sammen og til og med jubler høyt når de bader fra båten :eek: , for ikke å snakke om nabobåter som spiller en annen musikk enn det jeg selv liker. Jeg selv nyter ikke lyden av joller med pånhenger som fiser rundt, men det får jeg jammen tåle når jeg befinner meg på sjøen. Dessuten har jeg elbil, slik at jeg påkoster meg noen timer med bensinaggregatet i løpet av sesongen, dessuten har jeg ikke påhenger på gummijolla :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Har på de 2 foregående båtene hatt 3x110ah Ett koblet som start og de to andre som forbruk.

 

Etter 3 dager så er forbrukbanken så langt nede og Septikken såpass full. at det er på tide å flytte på seg.

Varmt vann? Hadde varmt vann det første døgnet, så var det å varme vann på gassen, noe problem med det. Nada.

 

Nå har jeg større batteri kapasitet. drøye 500ah totalt. Men septikktanken er av samme størrelse, så jeg regner med at bruksmønstret blir det samme.

 

Lurer på hva de som ligger stille i uthavn mer enn 3-4 dager gjør med septikken????

Håper ikke ventilene blir åpnet på natta :puke::puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Solcellepanel er et godt alternativ til aggregat og de fleste legger vel ikke opp til større el.forbruk en att det holder over helgen. Jeg skal da tåle en time med lading fra en annen båt, men når aktiviteten i noen båter blir TV og spilldill for ungene da skjønner jeg ikke hensikten med å flytte ut av kjellerstua og ut i en uthavn.

Link to post
Share on other sites

Hvis du hører noen klapper og jubler når du slår av "kværna",er det kanskje meg :lol::lol::cool: Eller de fleste i "havna",for ingen "aksepterer"dette. :nonod:

mvh

fem@il

Bryr jeg meg ingenting om.. bare kaster over noen isbiter til dere produsert av isbitmaskinen som drives av aggregatet mitt :lol:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen har litt større septikktank Mariell ?

Har selv 225 liter, så den holder en stund.

Men det blir litt lukt fra luftinga idet dassen betjenes når godsakene har ligget noen dager i tanken. :rolleyes:

 

Ja da har du dobbell kapasitet av hva jeg noen gang har hatt.

Greier du ikke å holde gassen under kontroll med "Green Viking" da?

Anser den som å være det beste av septikkstoff.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bryr jeg meg ingenting om.. bare kaster over noen isbiter til dere produsert av isbitmaskinen som drives av aggregatet mitt :lol:

 

Isbitene regner jeg med å produsere mens vi er på vei. Og plasseres i egnet isboks.

Kjekt med inverter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...