Jump to content

Lading i uthavn !?


Avmønstret1

Recommended Posts

Dette er et relativt rimelig og støysvakt aggregat som har omtrent samme mål og utseende som Honda 20i.

"Spesialistene" hevder at det er samme dynamo i Kipor som Honda, uten at jeg skal garantere påstanden.

Det har ren sinus (kan kjøres direkte på elektronikk), samt elektronisk turtallsregulering etter belastning.

Skal du bare lade batterier, går aggregatet snaut på tomgang og er nesten ikke hørbart (en 30 A lader trekker ca. 300w, aggregatet er på 2000w.).

Honda har i følge datablad en desibel eller to på mindre på støysiden (Kipor 54-59 db),

men ellers er de ganske identiske med hensyn til ytelse og finesser.

Jeg så at prisen pr. januar-09 hos Mekonomen er kr 5625,- mot Honda ca. kr. 15.000,-.

Jeg har god erfaring med dette.

 

kiporig2000.jpg

Link to post
Share on other sites

Mix: VA eller Watt er jo det samme da :wink:

:nonod:

Som jeg sa, en lader er ikke en lineær last.

Å si at en 25A lader trekker 300W er svada i aggregatsammenheng.

Min 50A Sterling lader trekker oppi 1300 VA på max.

Og dette er en lader med bra virkningsgrad.

 

Jeg har et Kipor IG 2,0kVA aggregat og det fungerer utmerket etter flere års bruk.

Men så har det heller ikke vært overbelastet av noen som ikke vet bedre...

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ikke lest alle innleggene, men her tror jeg det er en salig røre av "epler og bananer".

Bærbare og vannavkjølte dieselanlegg er to vidt forskjellige ting.

Strømforbruk for en helg klarer de fleste på hvilebatteriene.

Det er når man ligger i uthavn over lenger tid man kan ha behov for aggregat.

Hvis aggregatet bråker så mye at det forstyrrer naboen, kan like gjerne spare seg utgiften og lade med motor.

mvh

giver (m/aggregat)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si annet at det har fungert greit for meg.

samt at det er "standardaggregatet" hos hele vennekretsen, uten at jeg har registrert misnøye.

Det tusler og går kanskje 20-25 timer i løpet av sesong,

og jeg trenger i alle fall ikke et aggregat som koster 3 ganger så mye til dette.

 

Men det manglet ikke på advarsler da jeg kjøpte mitt heller,

selgeren hadde absolutt mest lyst til å selge meg det røde som kostet over 10 båtpenger mer :wink:

 

Det er sikkert flere her på BP som har en eller annen erfaring med Kipor?

Link to post
Share on other sites

Det synes som om trådstarter har nok strøm ombord...både via forbruksbatteriene, og ikke minst tilført fra solcellepanelene. Med riktig og nøye bruk av panelene for å få maksimal lading vil man kunne tilføre batteriene såpass strøm at du i hvert fall dekker strømforbruket til kjøleskapet. Da burde batteriene klare resnte 2-3 dager.

 

Skal du ha varmt vann derimothar du 3 muligheter:

- ta deg en tur...minst 1/2 time

- montere strømaggregat

- montere vannvarmer

 

Vannvarmer var noe av det aller første jeg monterte i vår båt, og jeg angrer ikke et sekund på det. Jeg ligger i uthavn fint en 3-4 dager, og også 5 dersom det er solrike dager. Varmt vann har jeg hver dag. Jeg har aldri hørt klage på bruk av vannvarmeren, for den er svært støysvak og ikke ryker den heller. Men, jeg bruker den likevel mest i tilfelle på tidspunkter som er hensiktmessig for nabobåten slik jeg kan se det. Altså.......det er lurt å ta hensyn, det er min gode erfaring, uansett!

Link to post
Share on other sites

:nonod:

Som jeg sa, en lader er ikke en lineær last.

Å si at en 25A lader trekker 300W er svada i aggregatsammenheng.

 

Beklager hvis jeg farer med vranglære.

Min landstrømslader Ladac 3012 (30A) mener jeg er oppgitt til 300w

og derfor tok jeg utgangspunkt i dette som et eksempel.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke den laderen din, dette vil selvsagt variere på forskjellige type ladere.

Om det er en switch-mode lader eller tradisjonell trafo.

Men Ladac vil nok kunne svare deg.

Uansett vil jo Kipor 2,0 kVA duge for deg.

 

Selv har jeg gass bereder, så jeg har alltid nok varmt vann. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Slike tråder som dette her er alltid interessante og lærerike. Når vi skriver har vi nok lett for å bruke vårt eget utgangspunkt/båt/båtbruk som referanse - og sånn skal det jo være.

Jeg synes nimbuster i innlegg # 85 viser flere muligheter. Å benytte separat vannvarmer for å varme varmtvannet er jo et greit alternativ men forutsetter ganske kraftig batteribank. Jeg tror at den billigste (men kanskje ulovlige) metoden er å ta med seg et bensindrevet aggregat som plasseres i en vanntett kasse på badeplattformen - i alle fall ikke i motorrommet. Vi har nå i 3 år blitt så avgengig av en stor generator ombord at det for oss er utenkelig å dra på seilaser uten mulighet for å benytte denne. Den benyttes nå nærmest til alt mulig som støvsuger, trykkluft, varmtvann, vaffelsteiking, hårføner til alle tre jentene, og mye annet. Men, vi har hver vår måte å leve ombord. Jeg synes det er spesielt hyggelig å gi strøm til de som har gått tomme for batteristrøm - og det har faktisk blitt noen båter etter hvert, i uthavner.

Link to post
Share on other sites

Det varmtvanns problemet bør kunne løses enten med gass eller lampeolje. Tåpelig å kjøre 220hk for å lage varmtvann. Finnes det ingen leverandører som lager noe som kan varme vann på feks gass? Hva med nedover europa, har ikke mange der nede slike vannvarmere som lager varmtvann mens man dusjer? En slik på gass burde det da la seg gjøre å finne... kombinert med en solenoid som stenger gassen helt ute på flaska når den ikke er i bruk, er vel ikke det farligere enn mye annet her i livet.

Link to post
Share on other sites

Min lille gule står bak på plattformen og putrer i friluft de få gangene den er i bruk.

Og det er kun på dagtid når vi ligger landfaste i uthavn over mange døgn.

 

Og som du nevner Roaldbj;

flere "aggregathatere" har blitt svært så vennligsinnede etter å ha lånt "kufferten" min et par nødtimer... :wink:

Link to post
Share on other sites

Mix: tror du har blanda innleggene litt, jeg har aldri nevnt noe om ladere.

Det jeg påpekte for trådstarter var ang. aggregat, disse oppgis alltid med max effekt og det kan være nokså misvisende.

Eksempelvis et aggregat på 2000W gir bare 1650W ved kontinuerlig drift, dette er viktig å få med seg.

Og VA er det samme som Watt. Volt x Amper= Watt

Angående Ladere så har du helt rett, de er på ingen måte linjære.

 

Mvh Kjell

Link to post
Share on other sites

Har 2 stk. 115 Ah på forbruk og 70 l septiktank i Ardea'en.

Når jeg og fruen reiser ut en fredags ettermiddag med tom septik og fulle batterier så holder dette til søndags ettermiddag.

Da er batteriene tomme og septiken full :smiley:

Har både 65 l kjøleskap og 35 l frys i kjelleren som alltid brukes når vi er på tur :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er spesielt hyggelig å gi strøm til de som har gått tomme for batteristrøm - og det har faktisk blitt noen båter etter hvert, i uthavner.

 

Honnør til Roaldbj for hjelpsomhet der. Vi lå i Sandspollen tett med båter over alt. Roalds aggregat kunne nesten ikke høres. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og VA er det samme som Watt. Volt x Amper= Watt

 

Mvh Kjell

VA er ikke nødvendig vis lik Watt med veksel spenning/strøm. Man må ha med seg fasevinkelen mellom strøm og spenning. Det er derfor man benytter utrykket VA i stede for Watt. En på en induktiv last av betydning er det alltid oppgitt cos til fasevinkelen strøm / spenning.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...