Jump to content

Lading i uthavn !?


Avmønstret1

Recommended Posts

Velger en å klynge seg sammen innaskjærs på de mest populære plassene så har en også valgt en høyere toleranse terskel.

I uthavn er det ro og plass til de fleste uten å forstyrre hverandre, så da får en velge selv! :flag:

Ja sånn er det.. finnes nok plasser for de som vil ligge helt alene uten sjenerende naboer


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Utrolig at noen mener at man kan lage unødvendig støy i en uthavn. Det er godt over min grense for hva som er frekt.

Dessverre en tendens som brer seg,spesiellt av "den yngre garde" på sjøen. :nono: Først meg selv,såmeg selv,og såmeg selv hvis det passer naboen.

Tråkig utvikling i skjærgården :sweat:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Sjøen er for alle - akkurat som marka er for alle og vidda er for alle. Det betyr ikke at man er fritatt fra :

- "å tenke sjæl"

- å forholde seg til almindelig folkeskikk

- eller fra å følge norsk lov

 

Om noen ligger ute på en holme og jeg legger meg til på samme sted og gir meg til å hoie og skrike og lage ballade, er det rimelig å annta at jeg får kler beskjed "skjerp deg, oppfør deg som folk, eller finn deg en annen holme". At det skal være noe bedre at et agregat står og durer og går i timevis , det kan ikkke jeg fatte..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

At "sjøen er for alle".

Betyr vel ikke at man skal "Drite i alle andre" og gjøre akkurat som man selv ønsker.

 

Er enig som flere andre her har poengtert.

 

Egoismen er på sterk fremmasj også blandt båtfolk. Desverre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

At noen lader eller kjører agregat mitt på dagen hvor jollene surrer rundt konstant og en har barnerop og div gjør meg ingen ting.. Men når vi i sommer ble vekt av aggregatet på en større us båt som ikke hadde annet enn strøm til og kokkelere med klokken seks på morgenen da eksploderer jeg.. Det var andre som eksploderte lenge før meg da og ba fyren pakke seg ut.. Vi lå en ca ti båter tett som i ei klynge.. trivelig da og bli vekt av bensin aggregat med tilhørene SPLASH SPLASH... NOT :nonod: Dette agregatet styøyet så pass mye at det o føre en samtale under frokosten ikke var mulig..

 

Men hva syns dere om folk som kjører modellbåt rundt i uthavn da?? barna synes det ofte er artig.. og far med.. men det irriterer kanskje??

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Thorlyn : jeg må si meg enig i at modellbåter kan være irriterende. Forskjellen på agregatet og lekebåten er at lekebåten går i 10 min eller noe slikt så skal den lades. Lekebåten kan også kjøres vekk fra der båtene ligger fortøyd og således ikke være til irritasjon. Det samme gjelder forsåvidt jollene..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare spør jeg.. har ofte med oss en modell båt som vi kjører litt med ungene synes det er super gøy og flokker seg gjerne.. sant som du sier så kjører vi maks 10-15 min.. men jeg har forståelse for at det kan være irriterende lyd og tenker på dette før vi raser avgårde.. Ang varmt vann og strøm så har vi selv aldrig noe problem med 3X115 + start og varmtvann på ca 40 liter (isotemp) dette holder fint til septikken er full ca 3 dager :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ligger i en travel uthavn.

 

Så forventer jeg IKKE at jeg kun skal høre måkeskrik og bølgeskvulp.

Og at voksne visker,mens barna sitter stille og leser Donald.

 

På dagtid,

Jollekjøring ok (i begrenset omfang)

Støy av badende barn, bare hyggelig.

Kjøring med modellbåt, tøft å se på.

Om man da fyrer opp ett støydempet agregat også ok.

Liv og lek er morro.

At noen fyrer opp motor for å gå tidlig på morran, (gjør ofte det selv)

 

Men.liker ikke.

Oppfyring av agregat 0700 for at de MÅ ha traktekaffe eller varmt vann til morgendusjen.

Full fiser med jolla ut av havna for å trekke garn 06.00 Går ann å tusle på tomgang + til en er vekk fra båtene.

Unger/voksne som leker seg med jolla etter kl.21.00

Høy musikk utover kvelden/natta. Eller høy musikk i det store å hele. Er ikke nødvendig å spille for hele havna.

Drita kvinnfolk som hyler/kakler og ler værre enn en hønsegård langt utover natta. Har ofte lurt på, hvorfor bærer kvinners stemme så utrolig mye lenger enn mannfolks.

 

Kan godt sitte å prate hele natta for min del. Men den HYYYYlinga får jeg spader av.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det var mer motorkjøring for å lade for en god del år siden, enn nå. Men, jeg erfarer det fremdeles....gjerne mindre snekker på 25-30 fot, som har små batterier og for stort forbruk.

 

Det "fenomenet" var noe av det aller første jeg tenkte på, når jeg utrustet båten vår. Derfor ble det både solcellepanel, stor nok septiktank til 4-5 døgn, stor nok batteribank til minst 4 døgn, og flere og flere sparelys/ledlamper.

 

Jeg opplever svært sjelden at det er de store båtene med masse utstyr osv som ligger og lader med motoren i gang. De aller fleste har tatt høyde for forbruket. Derimot er det flere seilbåter enn større motorbåter som ligger og lader....men, det er ikke mange av dem heller egentlig.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti endel ting i havner og det har nok vært tilfeller der eieren av båten som lager problem ikke har vært klar over dette.

En båt startet agregatet når de kom hjem i halv ett tida på natta (de lå utenpå oss på Koster) og båten vår ble omdannet til en resonanskasse , det var sikkert stille ombord hos de selv , jeg knakket på etter en times tid for å høre om det var lenge til de stengte aggregatet for vi ville gjerne sove , når de da sa at de bare ventet på at oppvaskmaskinen eller var det tørketrommelen skulle gjøre seg ferdig da ble jeg litt oppgitt , men det er ikke verdt å la det gå så inn på en at ens egen tur og opplevelse blir ødelagt av det eller ?

 

En annen hadde exosutgangen til varmeren midt på skutesiden og når de startet den så kokte de den ene fenderen vår :smiley:

Igjen en litt uheldig situasjon og da er det vel heller båtkonstruktøren sin feil men ikke noe å ta på vei for , de var vel ikke klar over at fenderen vår lå akkurat der "utblåset" var.

 

Jeg har i de siste 4 båtene hatt rett i overkant av 200ah batterikapasitet og har aldri hatt noe problem med å ligge 48timer med kjøleboks, litt lys , vannkraner , dusj og litt varmeapparat innimellom. Skal man til med TV og DVD spillere så går det vel mer strøm men koster man på seg slike ting så er det vel også vanlig å smekke til med et par ekstra batterier.

Link to post
Share on other sites

Forbannet tull å klage på støy, da for de heller flytte seg. Så fisefine kan vi da ikke være på det.

Det samme gjelder vel hjemme også, da. "Flytt et annet sted hvis det plager deg at naboen lager leven", liksom.

(sukk) :confused:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fem@il: "Sjøen for alle" har du tenkt på betydningen? Nytter ikke å komme med :nono: hver gang du møter noe som ikke passer deg.

mvh Kjell

Det er ikke ensbetydende med at man kan gjøre som man vil :nonod: Og her er det ikke snakk "om noe som ikke passer meg" :diving: ,men noe helt konkret som er til sjenanse for 98% av "båtentusiastene".Vanlig folkeskikk ligger også innunder begrepet "Sjøen for alle",eller :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

når de da sa at de bare ventet på at oppvaskmaskinen eller var det tørketrommelen skulle gjøre seg ferdig da ble jeg litt oppgitt ,

 

:lol::lol::flag:

 

Jeg har i de siste 4 båtene hatt rett i overkant av 200ah batterikapasitet og har aldri hatt noe problem med å ligge 48timer med kjøleboks, litt lys ,

Samme her,2x140+solcelle=aldrig problem3-4 døgn.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...