Jump to content

Lading i uthavn !?


Avmønstret1

Recommended Posts

Min bestefar som for øvrig ble 94 år hevdet at en av fordelene med å bli gammel var at lyden kunne skrues av. (høreapparat).

Støy er en uting, og så reagerer vi litt forskjellig på frekvenser slik at det blir vanskelig å definere støy.

 

Foreløpig så ser jeg godt og hører godt sa mannen, men jeg lukter ikke godt lenger. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som utøvende heavyrockgitarist i ungdomstiden er det mulig jeg er blitt hørselskadd, men jeg har faktisk til gode å bli plaget av aggregatstøy i uthavner. Ofte er det derimot godt med lyd fra unger, gubber, kjærringer, radio/stereo, joller med påhengsmotorer ol., men det må vi nesten finne oss i dersom vi oppsøker populære uthavner. Blir det for mye, er det alltids noen som sier i fra og det pleier å ordne seg. De (over)følsomme får ankre opp alene eller gå til anskaffelse av ørepropper dersom alt annet enn total stillhet må til.

Link to post
Share on other sites

Men lydnivå / støy kommer mye av hvordan lyden er, og det er derfor dette med tinitus plager så mange. Hvis det er variasjon i lyden så oppfattes dette på en helt annen måte enn hvis tonen er konstant.

Ingen mennesker har tilsynelatende den egenskapen til å blokkere en tone uteover lang tid, og derfor brukes også en stabil tone i tortursammenheng.

Hvis denne tonen eller duren kommer fra naboen, så blir det for mange ekstra plagsomt.-av forklarlige årsaker.

 

Det er vel denne forståelsen man må ha litt av for å være i stand til å vise hensyn.

Link to post
Share on other sites

Og jeg er glad for at jeg er en grinete hytteeier .... :smiley:

Hehe... takk for ideen, Mouche!

Fra nå av skal selvfølgelig all lading på hytta foregå med det lille gule aggregatet nede på brygga.

Mulig det løser alle problemer som mer enn grundig ble debattert i en annen tråd for litt siden :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg ett Kipor aggregat,1.0kw til den vakre pris 2990,-hos Mekk.

Så var det dette med lading da.Etter å ha lest tråden så har jeg ikke blitt klokere.Min C-tec 7000,må dette aggregatet stå på full peising eller klarer den å ladde den 7 amp.store ladderen på tomgang???

Link to post
Share on other sites

klarer den å ladde den 7 amp.store ladderen på tomgang???

Å bruke et aggregat på en liten 7 amp lader virker på meg som "waste"

Du må jo kjøre aggergatet i evigheter med en så liten lader.

En lader på +/- 30 Ampere vil være mer hensiktsmessig på et slikt aggregat.

Hvis det er et gult IG serie aggregat du har kjøpt så leverer det ren sinus og vil ikke ødelegge laderen din.

 

Jeg har et IG2000 og en Sterling 50A lader, funker utmerket.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så enig,så enig :smash: Lading/motorkjøring i uthavn er en stoooor uting :discuss: Skulle vært forbudt ,akkurat som tomgangskjøring på land.

Dette er et fenomen som er kommet de siste åra med "unødig stort krav om komfort".Båtlivet er avslapping,rekreasjon,ikke stress om jeg har nok strøm.

Må du lade,ut å kjør deg en tur,eller kom deg inn til gjestehavn med strøm. :smash:

mvh

fem@il

 

 

:flag::flag::flag::lol::flag_da::flag_sw::sailing:

mvh

fem@il

 

 

Flott å høre,legg dere laaaangt ut på svai,så vi som ønsker ekte rekreasjon får det :cool: Men husk at lyder bærer utrolig langt på sjøen :cool:

mvh

fem@il

 

 

Da hadde de ikke klaget,strømforbruket bør da vel være et annet i uthavn enn i gjestehavn? :confused:

Nok engang,dette har ikke noe med "miljøaktivister" å gjøre,men ønske om mest mulig ro og fred.Dette er et resultat avtotalt unødvendig behov for komfort i uthavn :fishing:

mvh

fem@il

 

 

Vi,og de fleste jeg ligger sammen med i uthavn,pleier "å klappe",nårmotor/aggregat blir slått avetter ladeperiode.

DET PLEIER Å HJELPE :flag:

 

mvh

fem@il

 

 

Dette har ikkenoe med fisefine å gjøre,totalt missforstått. :eek:

Denne tendensen har jeg lagt merke til er under utvikling,totalt uakseptabelt,et onde vi ikke vil ha i skjærgården.Dra inn i gjestehavn,kjør dere en tur,ligg på svai,hva som helst,men la oss slippe dette "onde"i nærheten når vi skal "stresse ned",og "lade egne kroppselige batterier". :cool:

mvh

fem@il

 

 

Hvis du hører noen klapper og jubler når du slår av "kværna",er det kanskje meg :lol::lol::cool: Eller de fleste i "havna",for ingen "aksepterer"dette. :nonod:

mvh

fem@il

 

 

Det er ikke ensbetydende med at man kan gjøre som man vil :nonod: Og her er det ikke snakk "om noe som ikke passer meg" :diving: ,men noe helt konkret som er til sjenanse for 98% av "båtentusiastene".Vanlig folkeskikk ligger også innunder begrepet "Sjøen for alle",eller :confused:

mvh

fem@il

 

For så å plutselig gå over til denne versjonen:

 

Og jeg har stor sans for dine refleksjoner/innlegg i denne sammenheng :cheers: .Hadde bare alle hatt samme oppfattelsen av lading/motorgange/aggregat i ,uthavner så hadde (etter min oppfattning) det ikke vært noen problematikk i dette som trådstarter innledet med.

Bare fryd og gammen. :cool:

mvh

fem@il

 

Har du vært og handla aggregat eller???

For noen er et aggregat en "nødvendighet" for å kunne bruke båten slik vi vil bruke båten. For andre er et aggregat noe som er kjekt å ha, og gjerne i ei uthavn gjennom ei lengre og godt utvida langhelg. Hvis enkelte er avhengig av å klumpe seg så til de grader sammen at de hører naboen fise, og til alt overmål ber om å bli trodd på at dette irriterer nærmest hele skjærgården, ja da trur jeg faktisk at det er flere enn de som kjører aggregat hvis det blir nødvendig en gang i blandt som har valgt feil måte og -sted å tilbringe fritida si på!

Siste kategori trenger ikke aggregat... har aldri hatt behov for det, og har det alldeles fint på sjøen uten... noe som naturligvis er det aller beste.

Men bare spar meg for argumenter om at ting lager litt lyd...! Det gjør både du og jeg, og måkene også, uten at det er noen vits i å gjøre forsøk på utrydning av den grunn...!

Min erfaring er at folk flest er veldig flink på folkeskikken, og at det derfor er meget sjeldent at en trenger å ligge i uthavn og irritere seg over slikt som dette! De fleste viser hensyn til andre her jeg bor!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kysten og folket er helt klart forskjellige.

 

Mange bør stille seg spørsmålet om de ikke like godt kan oppgradere det elektriske i båten fremfor å kjøpe aggregat.

 

Selv hadde jeg kipor aggregat en sesong, og det ble kjøpt inn i desperasjon over hvor fort voltmeteret på den nye flotte båten min falt. Noen tusenlapper senere var behovet for aggregatet borte. Jeg tror 90% av aggregatene ikke burde vært kjøpt, og de siste 10% har kjøpt det som et supplement til stor landstrømslader,stor batteribank, og kraftig dynamo.

Link to post
Share on other sites

Maskinmeisteren,hyggelig at du tardeg tid til å sitere "alle" mine innlegg :flag::lol:

Men det hadde vært greit å ikke ta de ut av sammenheng til hvilket innlegg de er linket opp mot,det blir for dumt.

Forøverig må du tåle at andre har et annet syn på båtlivet,uten at du mener de bør holde seg på land,det blir også for dumt.

Forøverig har jeg mange år bak meg på sjøen/båtlivet,og har møtt 98% prosent hyggelige mennekser som tar hensyn til hverandre og hjelper hverandre på sjøen.

Og jeg mener fortsatt,og kommer fortsatt til å mene at å starte opp båtmoteren og/eller et støyende aggregat ved siden av eller i umiddelbar nærhet av "naboer" i uthavn over tid ,er en unødvendig uting,og er IKKE å ta hensyn til andre mennesker.Kanskje det er andre som har valgt feil fritidssyssel og ikke skjønner hva fred og ro betyr i skjærgården?? Jeg bare spør :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Må mann lade så må mann lade. Jeg starter gjerne motoren og lar den gå på høy tomgang en timestid i døgnet det gir meg ca 50At og varmt vann på varmtvanstanken. På min båt gir motoren knapt merkbar støy på 1000 RPM den eneste lyden er stortset små plask fra kjølevannet. Det eksisterer heller ikke noen form for røyk. På en slik time med lading ryker det med 0,7 l diesel og det er helt greit. Om jeg hadde anskaffet et slikt enkelt bensin agregat vile det ha bråkt mer og brukt mer brenstoff for og lade det samme.

Link to post
Share on other sites

fem@il:

Nå skal jeg la være å sitere deg, for jeg ser at det kanskje ble noe heftig sist jeg gjorde det. En grunn til det kan jo være at du hadde lagt inn en hel del innlegg som forfektet det samme grunnsynet (det gjør vel ikke noe å ta de "ut av sammenhengen" når det var for å vise sammenhengen i det du sjøl sa og mente?). Helt til slutt sa du vel plutselig at lading i uthavn var greit, så lenge vedkommende som lader tar seg en runde og spør om det er til sjenanse for andre i området. Det er jo den samme generatoren som rusler og går og lager eksos og støy i dette tilfellet også? Det var logikken i dette jeg ikke helt forstod!

Det å bruke støyende hjelpemidler (sjøl om det finnes større, og mer høyfrekvente, støykilder enn generatorer om bord i en del fritidsbåter, eks. baugpropell og en del andre støykilder nevnt av andre i denne tråden) bør naturligvis reduseres til et minimum enten man ligger i uthavn eller andre steder, men for en gjeng å sitte på dekk og gi seg til å "klappe" eller utføre andre mer eller mindre syrlige fremstøt for å få folk til å bli oppmerksom på sine "feil" vil jo bare slå tilbake på dere selv. Jeg vil tro at det kan gjøres på en annen måte hvis du befinner deg i et område der det ligger en del båter? Mitt poeng er at alle lager litt lyd, på en eller annen måte, og at dette er noe vi bare er nødt til å tåle så lenge vi befinner oss på sjøen og i uthavn, eller hvor som helst ellers også for den del.

 

Skal en ha det helt stille må en finne seg ei bukt for seg sjøl der en kan drive med sitt, alene.

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Maskinmeisteren, for meg har nødvendige synspunkter kommet nok fram i denne tråden,men siden du henvender deg tilmeg,har jeg følgende svar:

Svar til logikken du ikke skjønte:Jeg ser stor forskjell på bare å starte opp støyende motorer/aggregat over tid UTEN å spørre omgivelsene først,bare ture ivei,fra det å på en ordentlig måte høre md folk rundt seg om det er greit for en kort "ladeperiode".

 

Har heller aldrig kritisert noen som "nødlader" over kort priode når de er på vei til å gå tom for strøm :rolleyes:

Når det gjelder sammenligningen baugpropell,så er det min tur til ikke å skjønne sammenligningen.Den går tross alt i 5-10 sek av gangen,og er en "manøvreringsnødvendighet",og ikke relevant i denne sammenheng .Samme med måkeskrik,jeg håper og tror at man ser forskjellen på måkeskrik og tomgangskjøring/ladekjøring i skjærgården,hvis ikke så er det ille.

 

Når det gjelder det konkrete eksemplet med "klapping",så var det faktisk alle båtene i uthavna som "klappet",etterat vedkommende startet opp sin motor for lading ved frokosttider,og gikk kontinuerlig fram til 3-4 på ettermiddagen,etterat 4-5 forskjellige "naboer" pent hadde ymtet innpå om det snart var på tide å stanse "levenet",uten respons.Det fortjene intet annet enn applaus når den stanset :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...