Jump to content

Tæring. Hva skyldes det?


Ben Sin

Recommended Posts

I forbindelse med tråden "Montering av landstrømsentral", dukket tæringsproblematikken opp. Ett medlem av forumet hevdet man ville få mer tæring ved bruk av lokalt jordplan enn for eksempel med skilletrafo.

 

Jeg mener å ha fått med meg at det ikke stemmer. Og at det er likestrøm som skaper tæringen, og at en skilletrafo uansett ikke gir mindre tæring enn lokalt jordplan.

 

Dette er på ingen måte mitt fagområde, men jeg er god til å høre, lese og lære.

 

På bakgrunn av mitt innlegg starter jeg dette emne for å komme til bunns i problemstillingen.

 

For de som ikke liker å trykke på linker, kommer innlegget gjengitt her:

 

Da tror jeg de aller aller fleste er enige om lovligheten og sikkerheten med lokalt jordplan. Jeg kan til og med få min samsvarserklæring.

 

Så er det dette med tæring. Blir det noe mer/mindre tæring ved bruk av det ene eller andre? Kommer ikke tæringen fra likestrøm?

 

Hva skaper tæring?

Link to post
Share on other sites

Flott Østkyst Hustler at du starter denne tråden som kan fokusere på tæring, siden den andre tråden "Montering av landstrøm vel har fokus på sikkerhet ved landstrøm. Nå finnes det vel noen felles problemer i begge trådene. For eksempel vil vel landstrøm uten skilletrafo eller kutte jordkabel medføre at man tar inn 12V feil i nabobåter inn i egen båt, eller tar jeg feil. ???

For å forstå problematikken kan kan man sette seg inn i rapporten som Lotus har henvist til. Dersom man har spørsmål så er det greit å henvise til sidenr.

Mitt første spørsmål gjelder side 5. Hva er det man måler spenning mellom når Zinc har -1000 mV og Bronze har -275 mV. ?

Link to post
Share on other sites

Dette er slett ikke mitt fagområde heller. Jeg er også god til å lese, litt dårligere til å høre, og elendig til å lære.

 

Med det utgangspunktet tråden har, går jeg ut fra at vi snakker om elektrolytisk tæring.

 

Det jeg har fått med meg, er at det i prinsippet finnes to årsaker, nemlig egne og andres feil. Andres feil kan man unngå ved ikke å dra landjord ombord. Bruker man skilletrafo, har man stengt døra for andres feil både via jord- og de andre lederne. Hvorvidt man kan få feil via de andre lederne vet jeg ikke, men jeg vet at alle dørene er stengt, for det er alle her på Båtplassen enige om. Og de er like enige om at skilletrafo også er best for personsikkerheten.

 

Det fins andre metoder, men der er man visst ikke like enige.

 

Hvordan man sikrer seg mot egne feil vet jeg mindre om, men jeg tror det fins massevis av dem.

 

Og så vet jeg at trollet som skaper elektrolytisk tæring heter likestrømkomponent (og så fins det kanskje et bittelite ukjent et som heter vekselstrømkomponent.....??)

Link to post
Share on other sites

Sitat: "Four conditions must exist before elechtrochemical corrosion can proceed: (1) there must be something that can corrode (the metal anode), (2) there must be a cathode, (3) there must be contineous conductive liquid path (electrolyte, usually condensate and salt or other contaminations), and (4) there must be a conductor in the form of metal-to-metal contact such as bolted or riveted joints. The elemination of any one of the four conditions will stop corrosion. An unbroken (perfect) coating on the surface of metal will prevent the electrolyte from connecting the cathode and anode so the current cannot flow. Therefore, no corrosion will occur as long as the coating is unbroken". Med hilsen John F Kennedy Space Center. De ligger i Florida, varm, fuktig, tildels forurenset og salin atmosfære. Derfor forsker de i korrosjonsbekjemping.

 

Så der fikk du en årsakssammenheng, og hvordan unngå korrosjon. Det er så enkelt så. Dette som er beskrevet er også en del av Huldametoden. Det funker perfekt.

Link to post
Share on other sites

Ja, Håp. Det var elektrolytisk tæring det handlet om. Og ikke tæring på levera til hifo.

 

det likestrømskomponenter til for å skape elektrolytisk tæring? Er det likestrømskomponenter i landstrømmen?

 

Det var dette lille innlegget her som satte nysgjerrigheten min i sving. Elektroner hit og dit og på avveie.

 

Gir lokalt jordplan mer "korrosjon" som det skrives, enn ved skilletrafo? Er det noen sammenheng i dette?

Link to post
Share on other sites

Dersom vi holder likestrøm via landjord utenfor. D.v.s båten har ikke landtilkopling eller landjord er kuttet eller man har skilletrafo.

 

Er det noen som har forslag til hvordan tæring kan oppstå fra 12 v i egen båt . Man må jo ha en strømsløyfe til sjøen og tilbake i båten.

Link to post
Share on other sites

Med noe begrensede kunnskaper, men stor interresse for korrosjonsproblematikk, tror jeg dette er en bra tråd hvis vi unngår diskusjoner om det er vondest å holde i badestigen og brygga samtidig, når båten ligger i ferskvann eller saltvann.

 

Jeg har lagt merke til at diskusjonen om hva som er best av jordplate, skilletrafoer eller klipte ledninger til land stort sett bunner ut i slik problematikk.

 

 

Jeg har fulgt med litt i kjemitimene for noen år siden og fått med meg at hvis man putter to forskjellige metaller ned i en elektrolytt (i denne sammenheng les: saltvann) så vil det hvis man fester en ledning fra det ene metallet til det andre gå en strøm. (Beskrivelsene mine er forenklet slik at jeg selv kan forstå dem, og jeg blir bare glad hvis noen kan forbedre dem) Denne strømmen eller elektrodevandringen foregår uten at noen strømtilførsel er tilkoplet. Dette er i prinsipet et slags batteri.

 

Problemet er at et av metallene vil da etterhvert forsvinne, siden strøm er elektroner på vandring, og når det forsvinner noe fra et metall så vil det ettrhvert bli borte...(igjen forenklet for min egen forståelse

 

Hvorfor tæres da stål alene i vann?

 

Etter hva jeg har forstått:

Hvis en legering av ulike metaller, f.eks stål leges i vann, vil det skapes områder med ulik "ladning" slik at et område representerer et annet "metall" en det ene. Dette fører til at et område tærer et annet. Deretter vil det andre område tære det en osv. Dette fortsetter til det meste er helt helt borte.

 

Derfor fester vi en ledning til stålet og i andre enden fester vi sink. Grunnen til at vi bruker sink er at den har en lavere potensial spenning en stålet som skal beskyttes. Dette vil føre til at isteden for at det går interne strømmer fra ulike steder i stålet, vil det gå en konstant strøm av elektroner fra sinken til stålet gjennom ledningen. Dette har noe med ioner i sånt som jeg aldri helt har forstått. (Kanskje noen kan hjelpe her) Ihvertfall så fører det til at stålet på en måte beholder elektronene sine mens sinken blir borte etterhvert.

 

I tabellen over materialers spenningspotensiale er sink oppgitt med -0,76 mens jern er +0,77. Prinsippet er i utganspunktet slik at jo det mest negativt ladede metallet vil ofres. Dette blir anoden mens det mest positive blir katoden.

 

Da har jeg gjort meg noen tanker om å ligge med landstrøm tilkoplet, helt uten jordfeil eller uforståelig tull noen plass. Strømmen bør ikke engang være påslått i havna. Men når man er tilkoplet anlegget på brygga, med jordledning, som er koplet til motorens minus side, og da i mange tilfeller og propellanlegg, da vil man gjennom jordledningen ha koplet sammen alle båters propellanlegg og anoder i samme havn.

 

Dette vil si, tror jeg, at hvis det er bare min båt i havna som har anoder, så vil disse nå beskytte alle andres propeller, og metaller som er tilknyttet denne jordledning. Til og med brygge anlegget vil nå besyttes av mine stakkers små anoder.

 

Hvis du skulle kople deg til en brygge, som jeg presiserer er helt korrekt uten jordfeil, båten ved siden av deg er helt uten jordfeil og også koplet til. Da har dere felles anoder. Hva om dette er et jernskrog med spenningspotensiale i spenningsrekka på +0,77 og anodene er borte på denne. Da vil dine anoder tæres, og disse er kanskje dimensjonert for kun å beskyte et hekkagregat. Etter at anodene er tæret vil kanskje propeller og andre ting fortsette å beskytte jern naboen, siden alluminium har et potensiale på -1,66 som er lavere en sink.

 

Hvis du har jordplate vil denne også beskyttes av sinken, og siden denne er skapt for å ha stor kontakt med vannet vil den følgelig sørge for god avsetning på anodene.

 

Nå ble det mye forviring også her, men min foeløpige konklusjon er at jo flrer ulike metaller man kopler sammen under egen båt eller via jordleder i havn, så øker tæringsrisikoen uansett om strømmen sr slått på, eller om det er jordfeil eller ikke.

 

Grunnen til at tæringen akselererer ved f.eks jordfeil er vel at i tillegg til den elektrodeforflytningen som skjer av materialenes egne spenningsforskjeller får en ekstra dytt av strøm fra nett eller batteri.

 

Kort sagt har jeg foreløpig valgt å sikre meg mot tæring ved å ha så sammenkoplinger som mulig. Det vil vel si ingen jord til land, ingen kopperplate under vann, men kanskje en slik trafo sak. Nå må ikke noen ødelegge denne træden som handler om tæring med å fortelle meg hva dette fører til med tanke på forskrifter etc. Dette er kun med tanke på tæringsproblematikk.

 

NB

Dette er slik jeg har klart å forstå hva som skjer med elektronene, og jeg ser gjerne at noen korrigerer eventuelle feil.

 

Det har tidligere vært etterlyst metallurger her på forumet, men det ser ikke ut til at de har båt. DET er kanskje en tankevekker...

Link to post
Share on other sites

Om noen her klarer å svare greit på noe som de beste proffesorer og forskere ikke klarer å gi ett greit kontrolerbart svar på så blir det nok masse berømmelse for den glupe.

 

Lannstrømm , feil på dynnamo og ting kan hvære uheldig plasert i forhold til hverandre slik att det blir produsert ett ellektronisk magnetfelt som tærer på omtrent alt i båten.

 

Under slike forhold så har sjøbunnen under båten og en stor innvirkning.

 

skal prøve å gi ett bedre svar om 100--200 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...