Jump to content

Stabilisere spenning til spenningsømfintlige komponenter


mateco

Recommended Posts

Hei igjen folkens!

 

Som trådteksten sier så lurer jeg på om noen her inne har en løsning på oppstartsproblemmer av diverse speningsømfintlige komponenter/istrumenter.

 

Det virker på meg som at enkelte komponenter trekker, og trenger, mye strøm i oppstarten som 12V batterisystemet ikke makter å levere.

 

For mitt vedkommende så gjelder det en ekstern harddisk av typen Targa samt Grundig Dekoder. Harddisken nekter simpelthen å initsiere. Ved bruk av 220VAC adapter funker den bra.

Grundig dekodere på slåes av og på flere ganger før den endelig funker. Også denne funker normalt ved bruk av 220VAC adapter.

 

Har forsøkt grovere kabler uten at det hjalp. Strømmen taes fra en Nav Batteri forbruksbank på 160 AH som måler 12,8 V.

 

Er det noen her inne som har erfaringer med spenningsstabilisatorer som funker??

Finnes der andre måter å løse dette problemet på?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Og du har forsøkt "grove" kabler helt frem til batteriet, også minuskabelen? Uten vaklete skjøter under veis?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er det noe som ikke stemmer. Jeg har da flere meter fra Grundig-dekoderen til batteriet, og har aldri hatt slike problemer. Og noe mer enn 2,5mm2 kabler har jeg ikke.

 

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og du har forsøkt "grove" kabler helt frem til batteriet, også minuskabelen? Uten vaklete skjøter under veis?

 

Lars H.

 

Heisann Lars H!

 

Joda, fra 2,5 kvadrat til ca.4 kvadrat hele veien (1m) fra sikringskobling uten suksess!

Ca. 8 kvadrat fra batteri til sikringskobling (1 m)

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tror, i likhet med Lars H., at du bør sjekke opp eventuelle dårlige kontakter og koblingspunkter. Mål spenningen på begge sider (inn/ut) av alle koblingene underveis (sikringskontakter, kabelskokoblinger, "sukkerbiter", brytere osv.) mens de aktuelle strømbrukerne er innkoblet. Da vil du se hvor spenningtapene ligger, for det må nesten være noe slikt som er ute og går her.

 

Husk også å sjekke tilsvarende kontakter og koblinger på minusfremføringen!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har innspill til hvordan man kan begrense maks spenning til utvalgt apparatur til f.eks. 13.8V ?

Jeg er noe nervøs for hvordan en ladespenning på 14.8V vil påvirke diverse 12V ladere, gassalarm etc.

 

Finnes det noen enkle 12VDC - 12VDC "black box" i handelen?

Link to post
Share on other sites

Jeg er noe nervøs for hvordan en ladespenning på 14.8V vil påvirke diverse 12V ladere, gassalarm etc.

Du aner ikke hvor mange ville blir nervøs hvis de først bare visste at apparatene som de har

er ikke beregnet for båt / bil / osv i det hele tatt.

 

De fleste av alle såkalte 12V apparater takler nemlig ikke særlig mer enn 12V.

 

Dette ha hendt for bare en liten stund siden hos en venn med bobil som

kjøpte en Grundig LCD-TV og bakkenettmottaker i Tyskland.

TVen gikk først på batteri, men begynnte å gi rare lyder så snart han startete motoren.

Dekoderen derimot ryk med det samme.

 

Etter en telefon til Grundig fikk han beskjed at TVen ikke er beregnet for 14,4V men kun for 12V med nettaggregat.

TVen takler vel noe ekstra, men ikke mye og heller ikke lenge.

 

Derfor som tipps med klar tekst.

Hvis noen ønsker å bruke 12/24V duppedingser på båt eller bil

da skulle en helst hente bekreftelse av selgeren at ønsket duppedingsene er beregnet for båt/bil-driftsspenninger.

Ellers blir det verken garanti eller driftssikkerhet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette ha hendt for bare en liten stund siden hos en venn med bobil som

kjøpte en Grundig LCD-TV og bakkenettmottaker i Tyskland.

TVen gikk først på batteri, men begynnte å gi rare lyder så snart han startete motoren.

Dekoderen derimot ryk med det samme.

 

Hvis noen ønsker å bruke 12/24V duppedingser på båt eller bil

da skulle en helst hente bekreftelse av selgeren at ønsket duppedingsene er beregnet for båt/bil-driftsspenninger.

Ellers blir det verken garanti eller driftssikkerhet.

 

:seeya:

Jørg

 

Vel...

Når det gjelder kjøp av Dekoder i Tyskland så vil vel ikke en slik fungere i Norge uansett iogmed at vi har MPEG4 dekoding. Eller ???

 

Min Grundig dekoder, kjøpt på expert her i Norge, derimot er beregnet for 12VDC båtbruk forutsatt at jeg benytter Grundigs egen "båtsett" bestående av strømkabel med sigarettenner uttak samt antenne-kabel med galvanisk skille!

Strømkabelen har også en utgang for bruk til Grundig 12V TV.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjøp av Dekoder i Tyskland så vil vel ikke en slik fungere i Norge uansett iogmed at vi har MPEG4 dekoding. Eller ???

Det er riktig.

MPEG4 finnes kun i Norge, delvis i Frankerike og kanskje to land til.

Alle andre jobber fortsatt med MPEG2.

 

Men det er ikke det jeg ville si.

Jeg ville bare henvise til strømforsyningen, som kan bli et problem.

Men fint at det virker hos deg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men det er ikke det jeg ville si.

Jeg ville bare henvise til strømforsyningen, som kan bli et problem.

Men fint at det virker hos deg.

 

:seeya:

Jørg

 

Virker og virker???

Som jeg skriver i første innlegg så må jeg slå AV/PÅ dekoderen flere ganger før den endelig funker. Jeg har en mistanke om at dekoderen trekker mye strøm i oppstarten, faktisk så mye at mitt strømnett ikke klarer å starte den opp ved bare å slå den på èn gang.

 

Som det nevnes i tidligere innlegg så bør jeg sjekke opp selve sigarettenner uttaket. Kanskje en sprut med elektroclean vil gjøre underverk??

 

Ellers så er jeg enig med deg at det sikkert finnes mange "husholdnings-apparater" med påstemplet 12VDC supply som slett ikke egner seg i en båt hvor man kan ha variable spenninger (11-14.4V).

 

Men av oss som allikevel prøver: Hvordan stabiliserer vi spenningen uten at det koster "skjorta"? (Syntes at den DC/DC konverteren til 1100,- blir kostbar for å starte en harddisk som i utgangspunktet kostet under tusenlappen!)

 

:sailing:

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke får noe bedre svar i løpet av denne helgen da spør jeg vennen min.

Han har samlet litt erfaring også, fordi det ha vært noe problem med forsyningen først også.

Men hos han vær det noe med en powerblokk som satt på forsyningen.

 

Det som trekker så mye strøm kan jo ikke være mottakeren din.

Da tror jeg at det heller er TVen som er synderen.

Grundig 12V trekker meget (en 21" opp til 12/14A) hvis jeg husker riktig.

Strøm = spenningsfall.

 

Du kan jo legge en tykk kabel -direkte- på batteriene, bare for moro skyld og for å teste.

Jeg kan nesten vedde på at TVen virker med det.

Vær obs med pluss og minus, det går rask å forveksle.

 

Ha en fin helg så lenge.

 

:seeya:

Jørg

 

...mja, nå leser jeg at du har prøvd dette allerede.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det samme problemet på et 12V-anlegg på hytta. Har en 1000W Sinus-inverter som er koblet til strømkursen (leveres fra en regulator etter batteribanken for å gi == 12V og ikke ~12V). Før inverteren har jeg koblet en bryter. Både bryter og kabler er overdimmensjonert, men må noen ganger skru bryter av og på et par ganger for at den skal starte opp. Jeg har kommet frem til at dersom jeg er ninja-rask til å vippe over bryteren så kommer den hver gang. Jeg har derfor nå gått til innkjøp av et vanlig 12V 30A std. lukket relé på Biltema til kr. 24,90 i håp om at dette skal løse problemet. Jeg har ikke fått montert dette enda, men jeg har en følelse av at dette kan være løsningen.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

DC DC rettere er standard på båten vår. Det er MAstervolt som leverer disse boksene. Sitter mellom batteri for "strømbruker" på alle deler av el anlegget.

 

fra www.staubo.no

 

DC-DC-omformere brukes i 12V eller 24V batterisystemer. En DC-DC-omformer har to hovedfunksjoner: Enten å omdanne 24V spenning

i energisystemet om bord til 12V for å forsyne forbrukere

som for eksempel navigasjons- og kommunikasjonssystemer

som er avhengige av

denne spenningen. Eller omformeren bidrar til å stabilisere 12V eller 24V systemet. Med en Mastervolt omformer, kan du velge 24V

batterispenning uten å måtte renonsere på

12V-utstyret ditt. Mastervolts leveringsprogram

omfatter også omformere som omdanner 12V til 24V eller som virker som rene spenningsstabilisatorer,

enten for 12V eller 24V nett.

Med en slik boks kan man velge utgangsspenning. Hos oss ble utgangen til alt LEd lys redusert fra 13,+ volt til 12V for å hindre at LED pærene ryker.

 

Så nå at trådstarter synes DC DV var en dyr løsning.

Link to post
Share on other sites

Så nå at trådstarter synes DC DV var en dyr løsning.

 

Ja, jeg synes det blir litt kostbart når det gjelder å starte en Targa Nettdisk som i utgangspunktet koster 800 kr.

 

Jeg må også tilføye at jeg selv har en DC/DC konverter som omformer 12VDC til 24VDC til bruk for X-Pack AIS kl.A mottaker/sender. Denne har en kostnad som gjør at ekstrakostnaden (ca. samme dvs. 1100.-) på en omformeren kan forsvares (synes nå jeg) . :yesnod:

 

Hvis ikke en løsning er nær så velger jeg å skifte til en harddisk som kan startes med den spenningen jeg har. Håper den finnes en 400GB ekstern disk en plass der ute til en overkommelig pris og som takler spenningen! Eller jeg kan alltids kutte den regelrett ut av systemet!

 

Grundig dekoderen er derimot en komponent jeg vil tilstrebe å få til å virke. Her må jeg få undersøkt litt bedre mhp kontaktpunkter og sigarettenner uttak!

 

:flag:

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...