Jump to content

KAD 42A i dobbelinstallasjon 6 tonn planende båt, våge å handle?


Thorlyn

Recommended Posts

Det lar seg nesten ikke gjøre å oppgardere en KAD 42 til å bli en KAD 43, men det man bør gjøre er å skifte oljefordeler huset som oljefilteret er tilkoblet på. Dette er den endringen som gjør motoren mer driftsikker da oljen som går til underspyling av stemplene blir renset via filteret på KAD 43 men ikke på KAD 42. Det resultrer i at oljedysene går tette og stemplene varmskjærer seg.

Jeg har selv KAD 42P og er så si fornøyd, gi de litt TLC så har man mye glede av de. Jeg har hørt at oljedysen som regel går tette rundt 6-800 timer, mine har gått ca 450 timer og tenkte jeg får være føre var. Jeg skal bytte mine oljefordeler hus i vinter og forventer da mye lengre levetid før full overhaling trengs. Skal man bygge om totalt til KAD 43 så tror jeg det er langt billigere å kjøpe ny motor, da veldig mye av innmaten endret på 43 kontra 42. Det er bare å sammenligne delenummerene her: http://www.marinepartsexpress.com så ser man fort at det er litt mer enn å bytte et par remhjul for å få en KAD 43.

For å nevne noen vesentlige deler som er endret: Veiv, stempler, sylinderforinger, toppen,kamaksel.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på det jeg også xlnt og det viktigste må være oljefordeleren. Jeg synes det er litt merklig da at noen skjærer gang etter gang mens andre bare går og går.

Mange sier at man skal unngå kompressor området på Kad maskinene.. hmmm når jeg tok nåværende båt hjem så lå vi time etter time med kompressorene koblet inn grunnet dritt vær og det var det beste farten og ligge i.. Motorene brukte ikke en skvett med olje på 910nm på 5 dager og ca 60 timer gange.. ikke et feilslag.. den ene dagen lå vi i 30 knop på maks marsjfart i 11 timer.. Men motorene mine (KAD32P) har kun ruslet 290 timer da så det skulle bare mangle kanskje..

VP her i Sandefjord sa at mange av maskinene som kom inn med revne stempler osv var skrudd opp på pumpene for og tyne mer hk i en tung båt..

 

Vi får se hva verksted i england sier om guttane :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en eier av Nimbus Commander 34 i sommer, han måtte koste på begge sine KAD42 betydelig. Synes å huske at det også finnes en egen tråd denne motoren.

 

Sikker på at du husker riktig ang. båten??

Commander 340 har aldri blitt levert med dobbel inst. eller KAD 42 da den ble lansert utpå 2000 tallet en gang. KAD 42 gikk ut i '97.

Tror du mener Commander/ Trawler 370/380... Disse ble levert med KAD 42 på 90-tallet...

 

Thorlyn:

Jeg hadde ikke turd å gå for KAD 42. Spessielt ikke A modellen fra tidlig 90-tall. Hvis "ombygd til KAD 43"... -hvordan vite at ALT er blitt gjort til full 43 spec??

Har motoren havarert en gang i tiden, kan overhaling være alt fra å smekke den sammen igjen så den går med 42 deler, til full 43 ombygning.

"alle" som selger båt med KAD 42 sier jo at den er KAD 43 spec for å få solgt pga 42'en sitt dårlige rykte, men sannheten er ofte at de er delvis 43 spec., eller ren 42 spec likevell.

 

Er du ute etter et problemfritt og forutsigbart utgiftsbudsjett ville jeg holdt meg unna 42. Liker du å mekke og styre, samt bruke masse penger på gamle motorer, gjerne midt i ferene er 42 tingen :lol:

 

Siden du har lagt din elsk på Princess Riviera. Hva med 36 Riviera som ble laget frem til '93?? Strake aksler, propeller i tunnell og stort sett med Volvo's steinknusende 61 maskiner på 306 hk på 2800 o/min. Prismessig bør de ligge i samme landet, og dette er en mye større, bredere og romsligere båt :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Princess Rivera har jeg også idag ,286 :smiley: med nye motorer i 2003 så er bortskjemt der. Blir nok at jeg beholder skuta fram til jeg finner den rette båten.. men skal jeg bytte blir det enten 32R eller 346-366.. Vil ha litt mindre treverk og skai neste gang.. Har bare hatt 80 talls båter så og få noe nyere etterhvert er ønskelig. Er for og si det rett ut lei av den evindlige regnskogen :lol: båten er som sagt full servet siden ny hos VP så historikken blir interesang lesimg :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du husker riktig ang. båten??

Commander 340 har aldri blitt levert med dobbel inst. eller KAD 42 da den ble lansert utpå 2000 tallet en gang. KAD 42 gikk ut i '97.

Tror du mener Commander/ Trawler 370/380... Disse ble levert med KAD 42 på 90-tallet...

Det var Trawler-varianten, muligens er korrekt betegnelse Trawler 37, men den var vel rundt 34-35 fot. Den aktuelle båten som måtte få fikset begge motorene var en 94- eller 95-modell, og jeg husker episoden godt fordi jeg på den tiden siklet på en 96-modell av samme typen, men med KAD-42, den var da priset til ca. 1.6 mill. som jeg syntes var fristende, men hovedsaklig grunnet motorene turde jeg ikke å slå til.

Link to post
Share on other sites

Min Princess 35 1992 modell er utstyrt med 2 x VP 42 motorer som nå har gått ca. 1550 timer, de siste 550 timene mens jeg har hatt båten. Om det har vært problemer med motorene før mitt eierskap, forteller ikke historien noe om, men jeg har ikke hatt problemer. Følg produsentens anbefalte serviceintervaller og benytt oljer med den rette kvaliteten så går nok dette bra.

 

Det jeg har mot VP, er den til dels dårlige kvaliteten på det påhengte utstyret (luftkjøler, oljekjøler, dynamo, startmotor etc.) som sjelden har en levetid på over 1000 timer uansett hvor godt de vedlikeholdes, men dette gjelder vel de fleste båtmotorer hvor dette utstyret ikke er produsert for marint bruk. Den store fordelen med VP er at reservedeler kan leveres hvor som helst i Skandinavia innenfor et garantert tidsrom på 48 timer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en planene båt 95 mod med en KAD 42 ingen problemer (Bank i bordet ) starter lett, ryker ikke og etter min menining så er den også drivstoffgjerrig.

Har sjekket og lest en del rundt KAD 42 da jeg har lest så mange skrekkhistorier her inne.

Det er veldig mange som har hørt om eller kjenner noen som har en hel masse med problemer med KAD 42 ( volvo generelt kansje er riktigere ).

Det jeg har funnet ut og har et intrykk av, er at problemer med KAD 42 stort sett er på båter som er halvpanene og kansje litt undermotorisert.

I en helplanende båt, hvor motoren/motorene lever et relativt lett liv, så er det ikke spesielt mer problemer med disse motorene enn andre.

Har heller hørt at det er meget gode, slitesterke og pålitlige motorer.

At det sitter KAD 42 i en utrolig mengde fritidsbåter er vel hevet over en vær tvil, så at mann hører om noen motorhavarier på disse motorene er vel ikke akkurat så rart

Link to post
Share on other sites

Ja, fant den her, Nimbus 37 Trawler

Produsert mellom 93 og 96. Flott båt med feil motorer, for meg.

 

Ja, men den ble også levert med 41B eller P som er gode motorer.

 

På 97 modell eller senere er det endel som går med de knallgode Yanmar 4LH-STE motorene på 222 Ahk v/ 3300 O/min. Ville vært førstevalget for meg :yesnod:

På disse båtene sitter motorene helt akter med V-gir og strake aksler. fin løsning!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det du sier Finn erik er akkuratt det volvo også mener.. på90 tallet ble disse motorene satt i singel og dobbel men ofte i alt for tunge båter.. og det er de som har hatt problemer også.. Når jeg pratet med england sist så sa megler at det ikke er eller har vært problemer med motorene til denne båten. men han kontaktet verkstedet og de skulle finne fram all dokumentasjon på båten.. vi får se.. kanskje det blir englands tur igjen :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

På 97 modell eller senere er det endel som går med de knallgode Yanmar 4LH-STE motorene på 222 Ahk v/ 3300 O/min. Ville vært førstevalget for meg :yesnod:

På disse båtene sitter motorene helt akter med V-gir og strake aksler. fin løsning!

 

 

Præcis sådan en båd (Nimbus 37 Trawler fra 1997 med 2xYanmar fra 2005) ligger til salg lige nu. Men Fruen mener ikke at bådtypen fungerer til os - for lille salon og for meget "spildplads" til kabiner, pilothouse mm. MEGET trist - idet jeg virkelig har en svaghed for denne bådtype... :cryin:

 

Men jeg har da tænkt over at netop den nye motorisering (fra 2005) kan betyde, at båden oprindelig blev leveret med KAD42 og de så er blevet skiftet ud med Yanmar på grund af netop denne problematik!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei Scand 27, velkommen til baatplassen!

 

Ja, her er det vel flest de med dårlig erfaring som utaler seg og da blir det vel gjerne slik....

 

Jeg kom over ett meget godt kjøp av en ubrukt 2006 modell båt til halv pris, likte båten og slo til, litt skeptisk over at det står en D-4 260 DP i den etter noen timer her inne på baatplassen kan ikke nektes for, men så er det da intill 5 år før jeg (økonomiskt) begynner å måtte bekjymre meg nevneverdig vedrørende totalhavari på denne, det værste som kan skje er vel å få spolert "sommerferien" i perioden før dette. Men ettersom jeg starter sesongen første halvdel i mars til første halvdel november er vel det rimelig stor sjangse for at ting kan skje nettopp utenfor den "kritiske" fellesferien da alt står stille :smash: Intill da for en bare håpe på at jeg er en blant de 99% motorene på vestlandet som bare går og går, om ikke har en jo ny frisk å begynne på når motor nummer 2 kommer på plass :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, trøste og bære! Ifølge en del innlegg i denne tråden så burde Volvo Penta vært dundrende konkurs for lenge siden. Som SeaRaymond sier, så går de aller fleste VP-motorene i år etter år uten annet enn vanlig service. At noen kjøper katta i sekken kan vel ofte henge sammen med at de kjøper et billig prosjekt som andre har ødelagt. Det blir vel flere slike i fremtiden når ukyndige begynner å "dravkjøre" motorene og forsømmer vedlikeholdet. :nono: Ta med fagfolk når du handler motor, og skygg unna tvilsomme prosjekter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner har en sunseeker 42 med 2 x kad 42. Dette er jo noe undermotorisert, men den ene motoren røk på ca 500 timer. Oljesprut ut av peilepinnerøret og greier, da det bygget seg opp trykk i bunnpanna pga sprekk i et stempel. Det er greie motorer, men de liker ikke og bli presset for hardt!

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett nimbuster.. Og drive drag race med en båtmotor passer seg ikke.. :crazy: Mange som har skryti av i både båtblader(tester) og privat på de nye D motorene at de drar utrolig godt fra null til topp.. Da ber du om både motor og drevhavari :nonod: Man kan ikke bedrive typisk 0-100 som på bil med båter.. ikke år etter år i hvertfall.

 

Nå er jo denne motorpakka som jeg lurer på (Kad 42) satt inn i langt tyngre båter enn hva denne er, mange 4 tonn mer.. Da vil jeg tro at disse motorene neppe har store problemer med og drive båten.. Performance er jo ikke no og si på med oppgitt fart til 37-40 knop. Og det gjorde de også i følge P fabrikken.

 

Jeg tror jeg aventer dok fra service verksted. hvis den er ok så tar jeg full Survey(takstmann) på båten. Dette var det megler anbefallte.. det er en billig forsikring når man handler bår til flere hundre.. Da vil jo hele båten bli sumfart av en utenforstående og en vi vi avdekke skader og lign.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hver gang tråder om KAD 42 kommer opp, blir det rabalder fra "rikssynserne" her på BP. Hvem av dere som uttaler dere har en slik maskin??? Hvem av dere vet hvorfor haverier skjer? Er maskinene vedlikeholdt skikkelig? JA på KAD 42 må du skifte oljedistribusjonshuset og være nøye ved oljeskift, men utover dette får du en glimrende, kraftig, økonomisk ++ maskin. Jeg har en 42A maskin og burde ha løpt min vei om jeg skulle hørt på alt som blir skrevet om denne maskinen her på BP. Hvor mange KAD 42 maskiner står det i båter rundt om kring i forhold til andre merker??? Har du 10 maskiner ute, havererer med en, har du 10 % feilrate, men ingen hyler over en maskin som feiler. Har du 1000 maskiner ute ja da kan jo 100 maskiner gå tilsvarende i dass... Jeg har en VP mekaniker på 60 år som har skrudd på VP hele sitt liv, og følger du noen enkle rård har du ingen problemer. Jeg tok ut begge mine maskiner, skiftet oljedis.huset og skiftet en del " greit å ha gjort det når maskinen var ute" deler og er kjempefornøyd.

 

Jeg har flere av mine båtvenner som har denne maskinen ombord UTEN noen form for problemer. En del her på BP har Steyr maskiner, og jeg har jo lest at de ikke er helt feilfrie de heller....

 

Har man et problem med en VP maskin er det enkelt å få hjelp da mange kjenner maskinen og det er enkelt å få tak i deler. Min Sunseeker er 6,5 tonn og går i 37 knop. Marsjer lett i 28 til 29 knop, og da bruker jeg ca 2liter pr nm. Min VP mann har satt inn ekstra kjøleinntak i skroget koblet i et T stykke før impellerhuset. Grunnen til dette er at VP sin kjøling via drevet ikke alltid gir den beste kjølingen når båten har ligget ute en tid og groen begynner å sette seg. OG viktig, får jeg en pose ol på drevet, skjer det lite :wink:

Videre kjører jeg alltid gassen i bånn på hver lengre tur for å la den sote seg av etter småkjøringen, alt fungere som det skal.

 

Så Thorlyn, jeg hadde ikke hatt betenkligheter, still heller spørsmålstegn til synserne om dokumentasjon til deres historier før du danner dine egne meninger.....

 

Send meg en IM om du ønsker så kan jeg svare deg etter beste evne :yesnod:

 

STOOOOR hilsen en fornøyd KAD42A eier :flag:

Link to post
Share on other sites

Flott at noen har positive erfaringer, men hvorfor kjøpe en båt hvor en av de viktigste og dyreste komponentene bringer med seg slik usikkerhet. Nå er det jo betryggende at man har to framdriftsmotorer i disse båtene og kan komme fra det uten fare for liv å helse selv om den ene skulle havarere. Men ødelagt sommer/ferie og vannvittig dyr reparasjon er vel helst noe vi ikke vil risikere.

 

Men.men, så er jeg muligens en feiging som også styrer unna all kombinasjon av moderne dieselmotor (CR) i kombinasjon med drev. Denne kombinasjonen er jeg stygt redd vil medføre uforutsette reparasjoner til stadighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...