dante Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Det finnes meget bra drivstoffmålere man kan montere. Jeg har montert en fra FloScan som viser meg følfende..... Hvor mye må man gi for noe slikt? - fant ikke umiddelbart noen steder de forhandler dette - har du noen hete tips? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg kjøpte min fra Nordkontakt AS i Bodø. Og det er sikert flere som selger disse tror også du kan kjøpe en slik direkte fra FloScan i USA. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Fant en annonse etter litt søking selv. gått ut på dato men men.... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...=bap_resultpage http://www.dbmarine.com/floscan/FloScan_Products.htm Redigert 13.Januar.2009 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Tresnekke 27 fot BMC captain 1500 Marsfart, 1600 rpm, 7-8 knop 2 liter i timen Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
SeaRaymond Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Fant en annonse etter litt søking selv.gått ut på dato men men.... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...=bap_resultpage http://www.dbmarine.com/floscan/FloScan_Products.htm Vet maritim hadde en navman forbruksmåler til diesel tidligere, mener den kostet ca 4000,-. Nå ser det umiddlertidig ut til de kun har til bensin igjen, den koster 2440,- (tipper de kan skaffe til diesel selv om de har tatt den ut av sortimanget sitt, hvis den ikke er utgått fra produsent da) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Tror diesel måleren til Navman er ute av produksjon de var vist plaget med og oppnå tilfretstillende nøyaktighet. Et firma som heter WIC var importør av FloScan sine målere tidligere men jeg er usikker på om det fremdeles er i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Båt: Nord West 900 CC Motor: 240 hk. Vekt: Ca 5.5 - 6 tonn. Snitt forbruk pr kjørt time ligger på ca 12 liter. Ved marsjfart 15 - 16 knop ligger forbruket på ca 30 liter / time +/-. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Det er riktig Thelina, den ligger rett utenfor din, så att din stod på land nå :) Ja, den er for så vidt romslig til og være 36`, men synes nå 12 tonn er i drøyeste laget likevel ? BMP: Takker for anslaget/svaret. Hyggelig å treffe en bryggenabo! Gratulerer med ny båt!!! :) Min 32 foter veier 7,8 tonn med halvfulle diesel tanker og kun litt utstyr. Vil tippe min veier tett oppunder 9 tonn ferielastet med alle tanker fulle... Hvilke mål har du på din båt? LOA, Bredde osv? 36 Sedan er i hvertfall kjent som meget robus og "tung" båt etter mine erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Dette er båtprodusentens opplysninger om bl.a. turtall og dieselforbruk for 2 stk. Yanmar 6LYA-STE. Mine målinger viser lavere forbruk enn hva man kan kalkulere ut fra tabellen. I 2007 seilte i snitt med 8.9 knop, brukte i snitt 24 l/timen, noe som tilsvarer 2.7 l/nm. I 25 knop fart bruker jeg nok i nærheten av 6 l/nm - men det er sjelden at jeg holde 25 knop over lange strekninger. Maks forbruk per motor på fullt turtall er omlag 80 l/timen og da sirkulerer omlag 700 - 800 liter diesel gjennom hver motor i timen til kjøling av motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Forbruk ved marsjfart 24 knop: 120 liter i timenForbruk ved toppfart 36 knop: 160 liter i timen Da har du ett forbruk på 5 l/nm ved marsjfart og 4,4 l/nm ved full fart. Det er vel ganske uvanlig at forbruket går ned ved økning av farten. Her hadde det vert spennende med en detaljert oversikt med små step i turtall Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Jeg regnet litt på det samme. Det er ikke alltid lett å måle forbruk ved fullt pådrag. Man må vel nesten ha en tilførselsbeholder med kjent dieselmengde og en returbeholder og se hvor mye som blir forbrukt over en viss tid, kanskje 10 minutter. Jeg har ikke slik moderne motor som Bitteliten. Her er den spesifikke forbrukskurven for mine gamle travere som viser at forbruket i gram per hk øker ganske markert når turtallet overskrider omlag 2700 RPM. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Her er det mye kjempebra og svært nyttig informasjon! Ikke så mange med utenbordsmotorer har meldt seg; heller ikke så mange med innenbords bensin? Hiv dere rundt folkens! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Motortype: Innenbords, aksling Båttype: Nidelv 28 (1982, første skrogtype) Motormerke: Volvo Penta TAMD 40A Motorstørrelse: 158 HK Forbruk ved ca 7 knop: ca. 7L pr time / 1L pr nautisk mil Båt er da ferielastet, med fulle tanker (250L diesel, 200L vann). Redigert 14.Januar.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EKA Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Hei. Er det noen som har erfaringer vedr diesel forbruk for Princess P40? Jeg kjøpte en slik båt i september fra 1999 med 2 stk Volvo Penta TAMD P63 motorer som yter 370Hk hver. Har ikke fått testet den skikkelig ut vedr forbruk enda, og jeg finner ikke noe dokumentasjon vedr dette noen plass. Har forsøkt å "Google" etter tester av båt typen og motoren, men har ikke lykkes. Hadde satt pris på innspel ang dette Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Her er en forbrukstabell jeg lagde for et par år siden. Tok også med forbruk med 1 VS 2 motorer på lavere hastigheter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Her ligger også nogle rapporter og tests af forskellige motorinstallationer: http://www.drevia.se/testreport.htm Andy Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Hej Eka, Trevligt att hitta en P40-kollega här. Hoppas att Du återkommer med erfarenheter och tips efterhand. Själv har jag oxå en P40 sedan 4 år. Den är från 1999. Bränsleförbrukning har jag ägnat mycket intresse åt att följa up, och jag tack vare förre ägarens prylmani (och i viss mån min egen....) har jag en efterhand rätt bra kalibrerad FloScan anläggning ombord. Jag skrev i detta ämne för et slag sedan i en annan tråd. Kan tyvärr inte tekniken att klistra in länkar så jag frestar baatplassen-kopierings-reglerna med att kopiera in följande tidigare inlägg: Men visst... det kan vara kul att åka fort någon gång eller om man vill göra 'pinan kort' när det är skvalpigt och j-t. Men annars tycker jag nog att mina Volvo-motorer låter mycket mer trivsamt på 800 rpm än på 2500. För att inte tala om livet ombord! Tabellen har jag gjort genom att plotta värden från instrument ombord ss Flowscan, logg, varvräknare, GPS och kombinerat med de kurvor på effekt och specifik bränsleförbrukning som finns från Volvo. Jag har sedan själv gjort nya diagram på effekt, specifik bränsleförbrukning, liter per timme, liter per NM m fl och efterhand 'petat' på värdena så att kurvorna blir rimliga och glättade. Jag tror att jag kommit ganska nära verkligheten. Strategin är såklart att preferera gröna värden i tabellen och undvika röda. Och har man inte någon speciell tid att passa så tillbringar vi gärna 3-4 timmar under gång per dag. Ofta kan man ju kombinera det med att både äta och dricka. Och samtidigt hinner man ju trots allt 20-25 Nm även i 6 knop. Värdena kan anses rimlighetskontrollerade pss att jag nu flera år kört omkring 2000 NM per år och därvid brännt drygt 3000 liter brännolja per år. Men då tar jag det som sagt för det mesta lugnt... Har Du några frågor så kan du skicka mig gärna ett IM. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Fjord 38 10 tonn 2x175 hk Forbruk: en god hygge pr time Og litt diesel.. Har vel aldri målt. men ble oppgitt til ca 20 l i timen på 8 kn.. . regner ca 30 liter på ca 14 knop.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bergen dørk Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Har kikket på en Askeladden Voyager 705, bensinutgave som er oppgitt med følgende forbruk: Målt med 3 personer ombord. Hastighet knop/forbruk litr. time/liter nautisk mil 20,5/25/1,2 26,5/36/1,4 31/46/1,5 36/62/1,7 Motor: Mercruiser V6 4,3 L HK: 210 Noen som har oversikt over hva dieseversjonene bruker på tilsvarende båt? Redigert 14.Januar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 ....Tok også med forbruk med 1 VS 2 motorer på lavere hastigheter. Dersom man tar utgangspunkt i hastighet virker det nesten som det er ørlite mer økonomisk å seile med to vs en motor, i alle fall er ikke forbruket større med to motorer? Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Motortype: Innenbords Båttype: Saga 8000 Motormerke: VP MB21A og 110 drev Motorstørrelse: 61 HK Forbruk ved Blandet kjøring tomgang ved fiske og turkjøring i nærområdet: gjennomsnitt på en tank 3,4 l - 5 l Forbruk ved marsjfart: 6,5l pr time/0,93 pr nautisk mil (7knop) (3000 rpm) ferielastet over 3fyllinger og 79t Forbruk ved toppfart: 10 knop ikke målt tanken er 216 l så vi har mange timers kos på sjøen på en tank. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Motortype: Innenbords Diesel / hekkagregat Bravo 2X Båttype: Bayliner 3058 - helplanende, Flybridge Motormerke: GM Peninsular Motorstørrelse: 1 x 310 HK Forbruk 5 knop: ? Aldri målt. Forbruk marsjfart: ca. 36 l / timen v/20 knop (men marsjfart er nå så forskjellig) Forbruk full fart: 65 l / timen v/28 knop (0,21 liter pr. hk. pr. time) Båtens tot. vekt: 5 tonn Fueltank: 560 l Planlegger å installere økometer for å måle forbruk ved alle forhold og finne idealmarsjfarten. Sitér dette innlegget Link to post
EKA Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Hei ebonita, Takker så mye for den fine tabbelen over drivstoff forbruk du kom med. Det kom ikke helt frem hvordan kondisjonen på båten var under målingene. Var den ferielastet med fulle tanker? Er din båt også utstyrt med 4-blads propeller? Jeg får ca 2750 omdreininger på motorene på full fart og maks fart på 29 knop. Den er oppgitt til 30 knop men det får ikke jeg. Har du de samme erfaringene? Mvh EKA Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Motortype: Innenbords Båttype: Windy 7800 Motormerke: Steyr 256, Bravo1 drev Motorstørrelse: 250 HK, 225 Hk på propellusken Forbruk ved ca 5 knop: Så lite at jeg ikke vet Forbruk ved marsjfart: 27 - 32 knop, 1 l pr nautisk mil Forbruk ved toppfart: Vet ikke, kjører aldri på fullt mer enn noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Hiver meg på denne tråden: Båt: Falcon Fantino 26 Motor: VP KAD 43 Vekt 2100 kg u motor, ca 3 tonn m motor og full tank, vanntank full, mye verktøy, reservekanne diesel (etter Stokksund) Last: 2 voksne, litt bagasje (øl, mat, litt klær, mm) Kjørte Ålesund - Stokksund (nordover forbi Trondheim) på 10 timer i ca 27-29 knops fart og da gikk det 239 liter diesel. Forklaring på nøyaktighet mht liter: Tankmåler går fortere mot rødt felt ettersom måler er i bakkant av tank og 500 meter fra pumpa var det stopp Vi var 3 båter og blikkstille så slep til land gikk krirkefritt, fylling av 239 liter, lufting og ankerdram. Dette gir ca 24 liter pr time +/- 5% da farta ikke var konstant grunnet en med lik båt men med KAD 32 og vi måtte vente litt her og der Forbruk full fart: Kun noen minutter for å blåse ren motor. (har oppnådd 37 knop m/nysmurt bunn og 2 pers) Redigert 14.Januar.2009 av Fjord-duden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.