Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Dette virker som et bra snitt på forbruk, men eg trur heller ikke dette er riktig her er test på båten i USA samme motor tabellen viser i gallon, så de er bare å bruke kalkolatoren

Test Power: 1 x 300-hp MerCruiser 350 Mag MPI

 

forøvrig en annen og bittelitt mindre motor enn den som sitter i vår båt.... (7,4 MPI - 310 hk, så vidt jeg veit..)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Høgt forbruk NB Ardea 34?

Ser at dei fleste av innlegga her er lite tufta på reell avlesing av nyare forbruksinstrument. Har sjølv ein Ardea 34 med 370 HK ombord, rett aksling. Har blitt litt skuffa over forbruk. Båten har no gått 140 timar, mykje i fornuftig "på sjøen"-fart, der forbruk ikkje er rare greia. MEN, skal vi ut av sjøen og opp i marsjfart til omlag 20 knop, vert forbruket nesten 50l/t. Har den nye motoren frå Yanmar, 6LY3 med instrument for digital avlesing/forbruk. Båten har vel omlag same spekk som Forbina 1000, der forbruk på mars er oppgitt til 1,35l/mil. Kommentarar? hilsen frustrert.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Hei!

Jeg synes forbruket ditt er helt normalt. Tipper den motoren skal bruke drøyt 70 l/t på fullt, så da er vel 50 l/t helt fint på marsj.

Hvis du gjør som meg og reduserer til 6 kn, vil du havne på ca 5 l/t.

Link to post
Share on other sites

Motortype: innenbors motor

Båttype: nord west 740

Motormerke:Yanmar 4HJ4-HTE

Motorstørrelse: 107 HK

Forbruk ved ca 5 knop: 4 l pr time

Forbruk ved marsjfart:11 l pr time 16 knop

Forbruk ved toppfart: 20++liter pr time 20 knop

 

Kan ellers meddele at denne instalasjonen er heit ny å fungerer utmerket

 

Propelvalg er skrew bakk (s-8) 18 X 18 å dette er perfekt. Utveksling er 1:2,04

 

:flag:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Askeladden 645 beetle 1840 kg, med Mercruiser 4.3 MPI 220 hk Bensin.

 

Marsfart 30-35 knop, 1.41 l/nm

 

Max 42 knop ca 2 l/nm

 

Snitt blandet kjøring siste 20 timer, 12 l/hr

 

Alle målinger avlest vha smartcraft instrumentene til Mercruiser, men stemmer bra med antall fyllinger jeg har gjort.

Link to post
Share on other sites

:flag: Oi, må bare kommentere forbruket ditt på maksfart, som vil være 84 liter i timen, dette var veldig mye på en 220 hk MPI, min tidligere 220 forgasser brukte 60-65 liter på fullt, min enda eldre 7.4 liter 330 hk brukte derimot 90-95 liter på fullt. Utfra dette burde ikke en MPI 220 hk svelge noe stort mer en 50-55 liter i timen på fullt :confused:
Link to post
Share on other sites

Sitat Nøtterøy: Askeladden 645 beetle 1840 kg, med Mercruiser 4.3 MPI 220 hk Bensin.

Marsfart 30-35 knop, 1.41 l/nm

Max 42 knop ca 2 l/nm

 

 

Jeg har en SeaRay 255 Sundancer

 

Vekt 2750

Motor: Mercruiser 350 MAG MPI, 5,7 Liter, 300HK

Ligger på ca 80 liter i timen ved 39 knop. Da har jeg 4800 RPM, og full gass

ved 27 knop bruker den 1,5 liter pr. nautiske.

Lest av med Smartcraft.

Forbruket har gått litt ned etter at den ble innkjørt (ca 80 timer)

 

Så forbruket på en 4,3 MPI bør være en god del lavere, i hvertfall med tanke på vekten på båten din Nøtterøy

Link to post
Share on other sites

28 fots trebåt, 3.10 bred, 4.5 tonn. Bmc 1.8 diesel. 7 herlige knop (i sånn båt heter det vel nesten mil!) v 2000 rpm.

75 liter i fjor! :drink:

Vil tippe på et forbruk på 4-5 l/t

For å si det sånn så betyr ikke dieselprisene så mye, men de som har solide forbruk har min sympati ang drivstoffpriser.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har like motorer som din dog 2XKAD 42 med drev, men samme hester. Forbruk marsj 30-32 knop 80 liter i timen 3400 rpm.

Hvis en reduserer til 25 knop og 3000 rpm så synker forbruket til 50-60 liter i timen. Vekt på min båt er ca 6500- 7000 kg

lastet. Til sammenligning så har en kollega Princess V42 tørrvekt 7500kg med 2X350 D6 han bruker 81 liter pr rime i 32 knop.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for svar på -forbruk Mørejet 30.

Skiller seg noe ut fra hva mange eiere har uttalt tidligere, - men høres ut som ett svar som tar med også di siste 10-litrene.

Mange kamuflerer di siste litrene, skjønner ikke hensikten med å pynte på forbrukstall. Som da en kjenning av meg hadde skaffet ny båt og jeg spurte om fart og forbruk. han oppga fart og forbruk, da kom det fra kona, du kan slå av på farta og legge til på forbruket!

Ha en fin seilas. :sailing: Auriga

Link to post
Share on other sites

Jeg har en SAGA 7000 og 86 hk VP tmd30.

bruger 15 liter i timen ved marchfart 13,5knob. motor kører da 3400 O/min.

Giver 1,12 L/nm.

 

Syntes det er lidt meget, tror det skyldes høje motor omdrejninger. Ville sikkert blive bedre med en lidt større skrue på, og bedre udnytte motorens moment som er større ved lavere omdrejninger.

Men pyt, her i Grønland er der ikke en eneste øre afgift på benz eller diesel, så vi brænder det glædeligt af i store mængder:-)

Link to post
Share on other sites

Noen data fra min båt.

 

Merke: Sea Ray 315

Vekt: ca 4500 kg

Motor: VP KAD 300

 

Forbruk marsj: 30-32 l/t (ca 24-25 knop), basert på fylling og kjørelenger/tid

Forbruk topp: 52 l/t (32 knop), målt med VP instrument

 

Mao: Mye å spare på å senke turtal fra 3800 til 3300 rpm og fart fra 32 til 24 knop.

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Avgjørende vil være at man kan legge seg i et turtallsområde hvor motoren får gode levekår mhp. i første omgang kjølevannstemp. Dette er kritisk. Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing.

 

Det optimale turtallet mhp. forbruk vil altså være lavest mulig, med bibehold av tilstrekkelig kjølevannstemperatur.

 

Kan det bety at en overmotorisert deplasementsbåt har et potensielt dilemma: Må presse seg over skrogets hastighet for ikke å skade motoren på sikt? Eller at planende båter og halvplanere som velger seg et liv i snekkefart, kan få problemer?

 

Ble litt nysgjerrig på denne problemstillingen.

 

Finnes det noen tommelfingerregel på dette, eller vil det variere for motortypene hvilket turtall (ift maks) de må opp i for å få en god temperatur?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne.

 

Avgjørende vil være at man kan legge seg i et turtallsområde hvor motoren får gode levekår mhp. i første omgang kjølevannstemp. Dette er kritisk. Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing.

 

Det optimale turtallet mhp. forbruk vil altså være lavest mulig, med bibehold av tilstrekkelig kjølevannstemperatur.

Kan det bety at en overmotorisert deplasementsbåt har et potensielt dilemma: Må presse seg over skrogets hastighet for ikke å skade motoren på sikt? Eller at planende båter og halvplanere som velger seg et liv i snekkefart, kan få problemer?

Ser på min Sabb Ford 2715 at den sjelden, med mitt bruk, kommer over 80 grader på nåla, og leser i boka at 90 skal være ideelt. Syns det er så deilig i 7-8 knop... Bør jeg gi på mer, bare for å please motoren?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har nå forsket litt på forbruk i forskjellige hastigheter på 2 x VP D12 675. Båten veier ca 20 T.

 

Målinger med VP sitt display:

520 rpm, 6,2 kn: 1,1 l/nm

640 rpm, 7,4 kn: 1,8 l/nm

700 rpm, 7,7 kn: 2,1 l/nm

800 rpm, 8,7 kn: 2,4 l/nm

900 rpm, 9,4 kn: 3,0 l/nm

1000 rpm, 10,3 kn: 3,5 l/nm

1100 rpm, 10,7 kn: 4,9 l/nm

1200 rpm, 11,8 kn: 5,8 l/nm

Deretter mellom 6 og 7 l/nm opp til over 30 kn

 

Ved utkobling av en motor, ble forbruket på den andre tilnærmet fordoblet pr nm.

Hadde regnet med noe besparelse ved å gå for en motor, men her spares det nok kun motortimer og ca 1 kn.

Vil tro at uheldige turbulenser ved skrå gange er årsaken.

 

Ser frem til nok en sakte båtsommer.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Intressant att se Dina siffror, Fjellbonden.

 

Stämmer väl rimligt bra med mina mätvärden och erfarenheter, med visst beaktande av att Din båt är 6 ton tyngre.

 

Med risk att bli tjatig lägger jag ut neanstående performance chart igen:

 

performance_chart.jpg

 

 

Med en fuelflow meter ombord är det inte så svårt att bli motiverad att ta det lugnt.

 

Får man tro Astor så betyder det dessutom att man åldras långsammare!

Och det kan ju vara en attraktiv bonus...

 

Kör långsamt och njut av sjöresan!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...