Odd Thomas Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Dette virker som et bra snitt på forbruk, men eg trur heller ikke dette er riktig her er test på båten i USA samme motor tabellen viser i gallon, så de er bare å bruke kalkolatoren Test Power: 1 x 300-hp MerCruiser 350 Mag MPI forøvrig en annen og bittelitt mindre motor enn den som sitter i vår båt.... (7,4 MPI - 310 hk, så vidt jeg veit..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 HR465 m/90 hk Evinrude E-tec 2008 mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aebi Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Høgt forbruk NB Ardea 34? Ser at dei fleste av innlegga her er lite tufta på reell avlesing av nyare forbruksinstrument. Har sjølv ein Ardea 34 med 370 HK ombord, rett aksling. Har blitt litt skuffa over forbruk. Båten har no gått 140 timar, mykje i fornuftig "på sjøen"-fart, der forbruk ikkje er rare greia. MEN, skal vi ut av sjøen og opp i marsjfart til omlag 20 knop, vert forbruket nesten 50l/t. Har den nye motoren frå Yanmar, 6LY3 med instrument for digital avlesing/forbruk. Båten har vel omlag same spekk som Forbina 1000, der forbruk på mars er oppgitt til 1,35l/mil. Kommentarar? hilsen frustrert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'Hei! Jeg synes forbruket ditt er helt normalt. Tipper den motoren skal bruke drøyt 70 l/t på fullt, så da er vel 50 l/t helt fint på marsj. Hvis du gjør som meg og reduserer til 6 kn, vil du havne på ca 5 l/t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Motortype: innenbors motor Båttype: nord west 740 Motormerke:Yanmar 4HJ4-HTE Motorstørrelse: 107 HK Forbruk ved ca 5 knop: 4 l pr time Forbruk ved marsjfart:11 l pr time 16 knop Forbruk ved toppfart: 20++liter pr time 20 knop Kan ellers meddele at denne instalasjonen er heit ny å fungerer utmerket Propelvalg er skrew bakk (s-8) 18 X 18 å dette er perfekt. Utveksling er 1:2,04 Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Askeladden 645 beetle 1840 kg, med Mercruiser 4.3 MPI 220 hk Bensin. Marsfart 30-35 knop, 1.41 l/nm Max 42 knop ca 2 l/nm Snitt blandet kjøring siste 20 timer, 12 l/hr Alle målinger avlest vha smartcraft instrumentene til Mercruiser, men stemmer bra med antall fyllinger jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Oi, må bare kommentere forbruket ditt på maksfart, som vil være 84 liter i timen, dette var veldig mye på en 220 hk MPI, min tidligere 220 forgasser brukte 60-65 liter på fullt, min enda eldre 7.4 liter 330 hk brukte derimot 90-95 liter på fullt. Utfra dette burde ikke en MPI 220 hk svelge noe stort mer en 50-55 liter i timen på fullt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Mulig du har rett, har ikke kjørt max fart mer enn noen minutter, og har da avlest forbruket rett fra måleren, og det er vel kanskje ikke helt korrekt i slike korte intervaller?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPN Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Sitat Nøtterøy: Askeladden 645 beetle 1840 kg, med Mercruiser 4.3 MPI 220 hk Bensin. Marsfart 30-35 knop, 1.41 l/nm Max 42 knop ca 2 l/nm Jeg har en SeaRay 255 Sundancer Vekt 2750 Motor: Mercruiser 350 MAG MPI, 5,7 Liter, 300HK Ligger på ca 80 liter i timen ved 39 knop. Da har jeg 4800 RPM, og full gass ved 27 knop bruker den 1,5 liter pr. nautiske. Lest av med Smartcraft. Forbruket har gått litt ned etter at den ble innkjørt (ca 80 timer) Så forbruket på en 4,3 MPI bør være en god del lavere, i hvertfall med tanke på vekten på båten din Nøtterøy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) 28 fots trebåt, 3.10 bred, 4.5 tonn. Bmc 1.8 diesel. 7 herlige knop (i sånn båt heter det vel nesten mil!) v 2000 rpm. 75 liter i fjor! Vil tippe på et forbruk på 4-5 l/t For å si det sånn så betyr ikke dieselprisene så mye, men de som har solide forbruk har min sympati ang drivstoffpriser. Redigert 21.Mai.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
mørej30 Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Hei. Har en 30 fot Mørejet med 2 x 230 ihk volvo kad 43. Ferielastet båt ca 6000 kg. Noen som kan antyde noe om forventet forbruk pr.time/nm takknemlig for raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Jeg har like motorer som din dog 2XKAD 42 med drev, men samme hester. Forbruk marsj 30-32 knop 80 liter i timen 3400 rpm. Hvis en reduserer til 25 knop og 3000 rpm så synker forbruket til 50-60 liter i timen. Vekt på min båt er ca 6500- 7000 kg lastet. Til sammenligning så har en kollega Princess V42 tørrvekt 7500kg med 2X350 D6 han bruker 81 liter pr rime i 32 knop. Redigert 22.Mai.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
mørej30 Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Hei. Takk for svar på -forbruk Mørejet 30. Skiller seg noe ut fra hva mange eiere har uttalt tidligere, - men høres ut som ett svar som tar med også di siste 10-litrene. Mange kamuflerer di siste litrene, skjønner ikke hensikten med å pynte på forbrukstall. Som da en kjenning av meg hadde skaffet ny båt og jeg spurte om fart og forbruk. han oppga fart og forbruk, da kom det fra kona, du kan slå av på farta og legge til på forbruket! Ha en fin seilas. Auriga Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Vi har en D4 i en bavaria. Vi har hittil i sesongen gått 450 nm og brukt ca 560l suppe. ER ganske fornøyd med det assa. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
TG-cruiser Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Jeg har en SAGA 7000 og 86 hk VP tmd30. bruger 15 liter i timen ved marchfart 13,5knob. motor kører da 3400 O/min. Giver 1,12 L/nm. Syntes det er lidt meget, tror det skyldes høje motor omdrejninger. Ville sikkert blive bedre med en lidt større skrue på, og bedre udnytte motorens moment som er større ved lavere omdrejninger. Men pyt, her i Grønland er der ikke en eneste øre afgift på benz eller diesel, så vi brænder det glædeligt af i store mængder:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Får man spørre hva dieselen koster på Grønnland? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
TG-cruiser Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Jeg tankede idag, 4,20 kr pr liter diesel. Mener benzin er en lille smule dyrere. Så grønland er blevet et mindre fristed for folk med hang til V8, både i bil og båd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 (redigert) Noen data fra min båt. Merke: Sea Ray 315 Vekt: ca 4500 kg Motor: VP KAD 300 Forbruk marsj: 30-32 l/t (ca 24-25 knop), basert på fylling og kjørelenger/tid Forbruk topp: 52 l/t (32 knop), målt med VP instrument Mao: Mye å spare på å senke turtal fra 3800 til 3300 rpm og fart fra 32 til 24 knop. /Øystein Redigert 29.Mai.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Avgjørende vil være at man kan legge seg i et turtallsområde hvor motoren får gode levekår mhp. i første omgang kjølevannstemp. Dette er kritisk. Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing. Det optimale turtallet mhp. forbruk vil altså være lavest mulig, med bibehold av tilstrekkelig kjølevannstemperatur. Kan det bety at en overmotorisert deplasementsbåt har et potensielt dilemma: Må presse seg over skrogets hastighet for ikke å skade motoren på sikt? Eller at planende båter og halvplanere som velger seg et liv i snekkefart, kan få problemer? Ble litt nysgjerrig på denne problemstillingen. Finnes det noen tommelfingerregel på dette, eller vil det variere for motortypene hvilket turtall (ift maks) de må opp i for å få en god temperatur? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Løfter denne. Avgjørende vil være at man kan legge seg i et turtallsområde hvor motoren får gode levekår mhp. i første omgang kjølevannstemp. Dette er kritisk. Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing. Det optimale turtallet mhp. forbruk vil altså være lavest mulig, med bibehold av tilstrekkelig kjølevannstemperatur. Kan det bety at en overmotorisert deplasementsbåt har et potensielt dilemma: Må presse seg over skrogets hastighet for ikke å skade motoren på sikt? Eller at planende båter og halvplanere som velger seg et liv i snekkefart, kan få problemer? Ser på min Sabb Ford 2715 at den sjelden, med mitt bruk, kommer over 80 grader på nåla, og leser i boka at 90 skal være ideelt. Syns det er så deilig i 7-8 knop... Bør jeg gi på mer, bare for å please motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Har nå forsket litt på forbruk i forskjellige hastigheter på 2 x VP D12 675. Båten veier ca 20 T. Målinger med VP sitt display: 520 rpm, 6,2 kn: 1,1 l/nm 640 rpm, 7,4 kn: 1,8 l/nm 700 rpm, 7,7 kn: 2,1 l/nm 800 rpm, 8,7 kn: 2,4 l/nm 900 rpm, 9,4 kn: 3,0 l/nm 1000 rpm, 10,3 kn: 3,5 l/nm 1100 rpm, 10,7 kn: 4,9 l/nm 1200 rpm, 11,8 kn: 5,8 l/nm Deretter mellom 6 og 7 l/nm opp til over 30 kn Ved utkobling av en motor, ble forbruket på den andre tilnærmet fordoblet pr nm. Hadde regnet med noe besparelse ved å gå for en motor, men her spares det nok kun motortimer og ca 1 kn. Vil tro at uheldige turbulenser ved skrå gange er årsaken. Ser frem til nok en sakte båtsommer. Redigert 22.April.2010 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Forbruket på en og to motorer er ganske så likt inntil en virkelig spar på køl. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Intressant att se Dina siffror, Fjellbonden. Stämmer väl rimligt bra med mina mätvärden och erfarenheter, med visst beaktande av att Din båt är 6 ton tyngre. Med risk att bli tjatig lägger jag ut neanstående performance chart igen: Med en fuelflow meter ombord är det inte så svårt att bli motiverad att ta det lugnt. Får man tro Astor så betyder det dessutom att man åldras långsammare! Och det kan ju vara en attraktiv bonus... Kör långsamt och njut av sjöresan! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Når jeg tar antall liter jeg har fylt i løpet av sesongen og deler på antall motortimer, så ligger jeg på en snitt på ca 1,85 l pr time på hele sesongen. Båten er en seilbåt på 36 fot og motoren er en Yanmar 27 hk. Dette snittforbruk er ca det samme hvert eneste år. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Cranchi giada 30fot. Vekt 4.300kg, bredde 330cm. motorer: 2 x Volvo AD31P diesel (2 x 150hk) forbruk ved 25knop, 50 liter/time Jeg bruker 2 liter pr NM fra 20 knop til 32 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.